Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 01-05-2020, 08:16   #1881   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Susd is de helft van de reden dat ik meer boardgames ben beginnen kopen. Goed gemaakt, grappig en goeie reviews.

Ook een goed koppelspel is trouwens Sherlock Holmes: Consulting Detective. Beetje anders dan de meeste board games, meer een interactief verhaal. Je hebt telkens een case, voorgesteld in een introtekst, en dan een massa personages en plaatsen waar je clues kan gaan zoeken. En zo kom je ook sidequests tegen waar je je in kan verdiepen als je goesting hebt. Niet meer dan lezen en denken wat je volgende stap gaat zijn dus, maar heel goed geschreven.
Old 01-05-2020, 16:13   #1882   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Fog of Love is extreem leuk om als koppel te spelen.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2020, 18:52   #1883   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Gij hebt ook weer alles van de dunwich serie gekocht zeker? Ik had u nooit mijnen excel mogen sturen!

nogal een geluk dat ik toch nog een klein internetwinkeltje gevonden heb in binkom of all places die alles mythos packs nog had.

Het geld gaat er goed door deze coronatijden.
Weer wat ervaringen rijker. De dag nadien een mailtje van dat winkeltje dat ze een fout gemaakt hadden en dat ze niets meer in stock hadden. Met dan de vraag of ik niet iets anders wou bestellen

Gisterenmiddag dan mij zot zitten zoeken waar ik in godsnaam wel nog mythos pack 2 van de dunwich cycle kon vinden, ben ik uitgekomen op een hollandse webwinkel boardgameshop.nl. Maar alleen pack 2. Pack 1, 3, 4 en 6 gekocht op spelonk.be, pack 5 gekocht bij adriaensen in Antwerpen en de basisdoos van dunwich op amazon besteld. Allemaal samen om kwart voor 5 gisteren.

Dat pakje uit holland werd deze middag geleverd. Van amazon ook al een mail gehad dat het verzonden is. De 2 belgische webshops hebben toch al een mail gestuurd dat ze de bestelling ontvangen hebben

Trouwens enorm goede ervaring bij boardgameshop.nl, er zat zelfs een handgeschreven briefje bij met reclame voor return to forgotten age en veel spelplezier gewenst en een stay safe. Ook 4 mails gehad over de bestelling, bij elke stap eentje. Ik ga daar precies nog bestellen.
kar is online now   Reply With Quote
Old 02-05-2020, 10:18   #1884   link
wjw
Alive and human

wjw's Avatar

Met https://arkhamdb.com/ kan je heel makkelijk selecteren welke uitbreidingen je hebt, en met je cardpool een deck samenstellen en upgraden. Superhandig. Ik deel met mijn vaste Arkham Horror spelers 1 account, dan kan je iedereen zijn deckbuilding goed volgen.
Old 02-05-2020, 16:48   #1885   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Allé, de rest van Dunwich dan maar ook gekocht. Of ik nu nog een week wacht of niet, ik ben nu thuis en het geld gaat er toch af. En met dat ik de winkelvoorraden elke dag zag verminderen, voelde ik toch wat druk.

Uiteindelijk dus bij 4 verschillende winkels besteld om Dunwich bij elkaar te krijgen.

Last edited by HeLLBirD; 02-05-2020 at 18:32.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2020, 19:52   #1886   link
kar
Public servant

kar's Avatar

lol, topic maken?
kar is online now   Reply With Quote
Old 03-05-2020, 13:24   #1887   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

Marvel Champions, denk wel goeie manier om vriendin warm te maken voor Arkham
rooz is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2020, 13:46   #1888   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Nu wil ik Arkham Horror ook eens spelen.
Al zou ik na Netrunner wel mijn les geleerd moeten hebben.
Old 03-05-2020, 13:51   #1889   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
Marvel Champions, denk wel goeie manier om vriendin warm te maken voor Arkham
Leuk spel, volg het ook maar Asmodee zou wel zijn distributie veel beter op orde moeten krijgen.

Binnenkort komt de eerste campaign expansion uit
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2020, 13:55   #1890   link
wjw
Alive and human

wjw's Avatar

@Turtle: Netrunner en Arkham Horror spelen wel compleet anders. Arkham is cooperatief en Netrunner competitief. Dat verandert alles. Je kan Arkham zo met nieuwe spelers beginnen spelen. Al vraagt de campaign structuur natuurlijk wel wat commitment.

Als je je Netrunner nog hebt liggen is die trouwens veel geld waard. Ikzelf heb mijn netrunner cards omgebouwd naar het Frankfurt 30 systeem: 30 decks die tegen elkaar competitief zijn. Maakt het spel weer erg pick up and play. Ideaal voor op weekend met vrienden. https://boardgamegeek.com/thread/222...ks-casual-play

Last edited by wjw; 03-05-2020 at 14:10.
wjw is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2020, 07:32   #1891   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Even iets anders: de BGG Awards 2019 zijn bekend:

Runner-ups: https://boardgamegeek.com/thread/242...s-winners-2019.

Persoonlijk ben ik er niet zo over te spreken dat Wingspan 8 (!) keer heeft gewonnen. Het is zeker geen slecht spel en een tof familiespel, maar ik heb mijn twijfels waarom deze genomineerd is in de categorie "Strategie" en "Innovatie". Heeft ook al Kennersspiel (???) des Jahres en Gouden Ludo voor Expertspel (???) gewonnen. Zaken waar ik het er niet eens mee ben omdat het puur niet in die categorieën past. Iemand van Forumfederatie wist op Spel 2019 ook niet goed te vertellen waarom Wingspan überhaupt genomineerd is voor expertspel van het jaar. Overhyped als je het mij vraagt, en vermoedelijk door oa een vrouwelijke auteur wat echt zeldzaam is in deze scène.

Maracaibo en Paladins of the West Kingdom zijn betere en zwaardere spellen, en hadden eigenlijk moeten winnen in hun categorie.

Last edited by Tyrael; 05-05-2020 at 08:37.
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2020, 08:34   #1892   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Heb het onlangs een paar keer solo gespeeld en dat is inderdaad leuk, maar om nu te zeggen dat het solo de winnaar van het jaar is?

Beste familiespel kan ik wel inkomen.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2020, 09:33   #1893   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

veel fans die hebben liggen stemmen op BGG?

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2020, 10:07   #1894   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Iemand van Forumfederatie wist op Spel 2019 ook niet goed te vertellen waarom Wingspan überhaupt genomineerd is voor expertspel van het jaar.
Ik vraag me af met wie je dan gesproken hebt, want er is nochtans binnen de federatie zeer lang over gediscussieerd.
Het ging eigenlijk om zowel Raiders als Wingspan die eigenlijk net te zwaar waren voor familie, maar te licht voor expert.
Uiteindelijk is er besloten om Raiders naar familie te zetten (minder/vlottere regels, geen tekst) en Wingspan naar expert (lastiger te behappen als familiespel door de combo's/tekst). Ik had zelfs de indruk dat het kwam door mijn pleidooi, want eerst wilden ze het omgekeerd doen door het thema/pastel kleurtjes.

In de expert categorie was het voor mij niet de betere (liever Gaia gezien), maar het blijft een populariteitsstemming ofc.
En spellen die snel uitgelegd kunnen en/of het meest gespeeld worden zullen ook altijd de meeste stemmen krijgen.
Zeker bij Forum, want daar wordt niet verwacht dat je alle nominees gespeeld hebt vooraleer je stem mag uitbrengen
Veel mensen zijn zelfs nooit aan Gaia gestart omwille van de regels/opvolger van het "zware" Terra Mystica.

"Beter" is bij bordspellen nu eenmaal zeer subjectief.
Wingspan is een zeer mooi spel (die art!), met een verfrissend thema dat er goed in verwerkt is en leuke combo's. Het verbaasd me dan ook totaal niet dat het op BGG zoveel prijzen wegkaapt. De tijd dat moderne bordspellen vooral voor "hardcore" spelers waren, is al een tijdje gedaan hoor. Familiespellen zullen imo (nog) meer de markt overspoelen.

edit:
Qua innovatie vond ik het ook wel een leuke spin op engine building omdat je telkens de volledige rij afgaat, maar ondertussen voor wel met vanalles rekening moet houden naargelang de score tegels. En dat op een manier dat mensen nieuw in de hobby er nog relatief snel mee weg zijn, maar er genoeg moeilijkheid inzit voor de veelspeler.
Het zal hier thuis (hopelijk) de gateway worden naar Terraforming Mars en Underwater Cities.
Everdell zit ook een beetje in dezelfde vijver, maar viel hier wel plat na een aantal games itt Wingspan.

En het heeft een shitload eitjes. Kleurige EITJES! en vogels Tyreal! Women dig it

Last edited by Turtle; 05-05-2020 at 10:47.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2020, 10:13   #1895   link
deev´
feel the music.

deev´'s Avatar

Wingspan was voor mij zonder twijfel het spel van 2019. En lol @ Kennerspiel des Jahres categorie opmerking, check eens wat daar de voorbije jaren gewonnen heeft. En tis een online stemming, duh populariteit. Al een paar jaar geen abstract categorie meer, das triester. Misschien een heropleving dankzij Azul, Santorini, Sagrada, Tak, ...
deev´ is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2020, 11:05   #1896   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Overhyped als je het mij vraagt, en vermoedelijk door oa een vrouwelijke auteur wat echt zeldzaam is in deze scène.
Vind ik honestly een niet gepaste opmerking. De boardgame wereld heeft inderdaad een overgewicht aan mannen, en opmerkingen zoals deze zijn niet stimulerend voor vrouwen om er zich in te gaan mengen.

On topic: ik vind Wingspan ook majorly overrated; hooguit matig.
Old 05-05-2020, 14:03   #1897   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Net teruggelezen en ik heb mij verkeerd verwoord: ik kon niet echt geloven dat Wingspan Kennerspiel des Jahres won, en ik vroeg mij af hoe dat zou komen. Ik dacht dat het een mogelijkheid was dat een vrouwelijke auteur veel sympathie (en stemmen) zou vergaren.

Ik zou eerder Raiders in de expertspel categorie geplaatst hebben en Wingspan in de familiespel categorie. Wingspan kan zelfs gespeeld worden door vrienden van mij die kinderen van 6-7 jaar hebben.

Het blijft inderdaad een populariteitsstemming, er zijn in 2019 veel spellen uitgekomen die veel beter zijn dan degene die gewonnen hebben. Soit.
Old 05-05-2020, 15:32   #1898   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Nogmaals, subjectief en zeer afhankelijk van smaak
Old 05-05-2020, 21:26   #1899   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Uiteraard; ik heb er ook helemaal geen probleem mee dat anderen een andere mening hebben. Maar vaak heb je dan wel het gevoel van "dit is gewoon niet (of net wel) voor mij". Bij Wingspan begrijp ik gewoon niet zo goed wat anderen er zo goed aan vinden:
- de card/dice zijn te lucky om iets betrouwbaar op te bouwe
- in het geval van de kaarten wordt dat ook beinvloedt doordat elke kaart eigenlijk 5 of 6 eigenschappen heeft, dat nodigt keihard uit om te willen optimalizeren, maar je krijgt zelden tot nooit de perfecte kaart (en als je die toch krijgt, ben je onmiddelijk behoorlijk hard bevoordeeld)
- de kaarten geven op eerste zicht de indruk leuke combo's te kunnen bouwen, maar in de praktijk valt dat hard tegen; als je tegen het einde van het spel een of 2 combo's een of 2 keer hebt kunnen uitbuiten, is het best al goed geweest. En het is zeker niet uitgesloten dat je gewoon geen deftige combo bij elkaar krijgt.
- de kaarten + player board nodigen uit om "te specializen", maar het lijkt me zeer moeilijk (en opnieuw erg luck-dependent) om dit succesvol te kunnen doen - je moet maw altijd een beetje van alles doen, anders geraak je er gewoon niet; maar dan doet iedereen uiteindelijk gewoon allemaal wat hetzelfde en is je keuzevrijheid toch weer ingeperkt
- de common goals in 4 fasen + je private end-game goals zorgen er ook voor dat je eigenlijk tegelijk 4 sprintjes en een marathon aan het lopen bent, en het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je kan winnen als je de 4 sprintjes negeert (toch al snel een vrij grote point swing van 15 punten); dus opnieuw kan je niet echt zelf beslissen om hard 1 bepaalde richting uit te gaan

De combinatie van dat alles voelt voor mij aan alsof je enerzijds wordt voorgehouden dat je heel veel keuzes hebt en allerlei kanten uitkan, maar dan eigenlijk op alle mogelijk manieren wordt afgestraft als je het probeert. Het is uiteindelijk een vrij licht spel (dat echter met 4+ spelers niet bepaald als een sneltrein speelt), dus voor een stuk is het probleem dat ik er meer in zocht dan dat er in de doos zit. Voor mij voelde het iig eerder frustrerend. Aan de reacties online en in het echt is het erg duidelijk dat mijn mening in de zware minderheid is - dat geldt voor nog spellen, en dat is OK. Ik maak me er uiteraard niet druk om, maar in dit geval snap ik het niet.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules