Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 12-07-2010, 08:19   #1   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Vliegenramen en deuren

Iemand ervaring met een aantal bedrijven? Ik heb Etienne Van Roy laten komen (http://www.vliegenramen.be), maar zou graag nog een bedrijf contacteren. Op internet zijn er veel bedrijven te vinden, maar persoonlijke ervaringen zijn altijd welkom.

Kostelijke affaire precies. Gewone vliegenramen vielen nog goed mee, maar een deur was verdikke 400 euro . En waar ik dan de schijterij van krijg, "ik zal u een korting geven". Wat is de korting? "Den BTW van die vliegenramen reken ik nie aan, dan is't in't zwart". Ja dat is geen korting geven ť ... Swat, principieel als we zijn hem dan toch maar gezegd dat er niets in 't zwart mag.
Old 12-07-2010, 08:30   #2   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Zelf maken? Is niet zo heel erg moeilijk. Nadeel is natuurlijk wel dat je ze er in moet plaatsen en weer uithalen. Zal dan iets van een 20 euro kosten schat ik per vliegenraam. Zo'n deurding is wel iets anders natuurlijk, maar dat is eigenlijk gewoon groter met scharnieren en een magneetsluiting.

Vanzelfsprekend zijn vaste vliegenramen veel praktischer, maar het kost ook iets meer natuurlijk.
Old 12-07-2010, 08:33   #3   link
Matthias
*snore*

Een kat kost twee keer niets en dat vangt alle mogelijke beesten die zich binnen wagen. En anders de suggestie van ecko volgen als je zo'n vuile kattenhater bent.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 08:38   #4   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Zelf maken begin ik niet aan. Ooit eens gedaan met mijn vader en dat trok op niet veel . Zo'n deur is toch iets anders dan gewoon een gaas op wat hout slaan en laat ik liever doen. Die mannen doen dat in stevig materiaal en dat is degelijk werk (enfin, veronderstel ik toch).

En een kat komt er ook wel, als alles in ons huis op zijn plooi zit, maar dat zal niet voor direct zijn. Probleem is ook dat de katten in ons buurt zich heel welkom voelen in ons huis. Vanaf we een raam of deur openzetten dat bereikbaar is, zitten die beesten binnen. En wij vinden dat niet zo tof .
Old 12-07-2010, 08:43   #5   link
Eposhark
Master i/d Japanologie

Eposhark's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Een kat kost twee keer niets en dat vangt alle mogelijke beesten die zich binnen wagen.
Een kat is eigenlijk redelijk duur.
Old 12-07-2010, 08:43   #6   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Er bestaan ook zo'n kits met een handleiding voor. Probeer er eentje he? Zo enorm moeilijk is dat niet hoor.
Old 12-07-2010, 09:27   #7   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Ik heb recent ook enkele prijsoffertes laten maken, enkel voor ramen en de prijzen varieren enorm.

Ik zal straks eens kijken naar de namen van de firma's die ik gecontacteerd heb. Had er enkele gevonden die vrij goedkoop waren maar dan moest je alles zelf opmeten, ophalen en plaatsen. Voor een raam is dat geen ramp maar voor een (schuif)deur is dat toch iets lastiger.

Bijkomend probleem is dat ik alu ramen heb en dus voor een RAL kleur moet gaan wat de prijs nog wat opdrijft.
Old 12-07-2010, 12:39   #8   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Hier zijn enkele van degene die ik een mailtje heb gestuurd en een offerte heb teruggekregen:

Hopelijk ben je er iets mee.
Old 12-07-2010, 12:43   #9   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
wij hebben zo'n vliegenraam dat je met Velcro vastmaakt langs de binnenkant van je raam.

Voordeel is dat de gaas zonwerend is, en ge voelt het effect zeer sterk kwa zonnestraling.

Voordeel is dat je geen raamwerk moet maken, nadeel is dat de velcro strips op het raam geplakt worden.
Jerre_31 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 12:43   #10   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Quote:
Een kat kost twee keer niets en dat vangt alle mogelijke beesten die zich binnen wagen. En anders de suggestie van ecko volgen als je zo'n vuile kattenhater bent.
Mijn kat vangt geen muggen hoor .
Karel is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 12:46   #11   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Quote:
Originally Posted by ecko View Post
Zelf maken? Is niet zo heel erg moeilijk. Nadeel is natuurlijk wel dat je ze er in moet plaatsen en weer uithalen. Zal dan iets van een 20 euro kosten schat ik per vliegenraam. Zo'n deurding is wel iets anders natuurlijk, maar dat is eigenlijk gewoon groter met scharnieren en een magneetsluiting.

Vanzelfsprekend zijn vaste vliegenramen veel praktischer, maar het kost ook iets meer natuurlijk.
Zeg eens, hoe begin je aan zoiets? Ik ben niet de handigste mens maar ik zou wel echt een vliegenraam kunnen gebruiken. Punt is dat ik huur, dus ik wil geen vast vliegenraam gaan installeren.

Praktisch lijkt mij het probleem dat mijn raam zo'n ouderwets ijzeren openklapraam is dat nogal "dik" is, dus het lijkt mij tricky omdat vliegenraam te doen passen aan de kant van de scharnieren? Enfin, eens op googlen ofzo. Ik slaap graag met een open raam maar vanwege muggen en andere beesten doe ik dat niet.
Karel is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2010, 12:55   #12   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Uitsparingen zagen?

Even vermelden dat ik zelf nog geen vliegenraam gemaakt heb, maar het komt uiteindelijk neer op juist opmeten, latjes kopen, gaas kopen en in elkaar steken.
Old 12-07-2010, 12:56   #13   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by ecko View Post
Uitsparingen zagen?

Even vermelden dat ik zelf nog geen vliegenraam gemaakt heb, maar het komt uiteindelijk neer op juist opmeten, latjes kopen, gaas kopen en in elkaar steken.
dat lijkt me logisch )
Old 12-07-2010, 12:56   #14   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

http://www.brico.be/wabs/nl/renovate....jsp?f_id=3221
Uiteindelijk doe je niets mis met het eens te proberen he. Gewoon wat houten latjes. Zult wel een systeem moeten vinden om alles een beetje op te spannen denk ik, maar daar bestaan verschillende mogelijkheden voor. Of bekijk eens een bestaand vliegenraam he?
Old 12-07-2010, 18:19   #15   link
Deffe
Essential

Deffe's Avatar

Hoe ze bij ons gemaakt zijn: gewoon 4 latten voor de omtrek van het raam en een lat die het raam in het midden nog eens verdeeld voor stevigheid, en dan daarop een hetzelfde in kleinere, dunnere latjes er gewoonweg opgenageld met het vliegennet ertussen. Even verven, lakken, en done.
Deffe is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 13:58   #16   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Je kan in de Hubo (dus ook in Brico etc) van die aluminium latten kopen. Deze hebben een uitsparing waarin je een andere lat kan insteken om zo het gaas op te spannen.

Enkele L verbindingsstukken en indien je kader wat groot uitvalt nog wat T verbindingsstukken om er een lat tussen te zetten voor wat stevigheid.

Verder enkele klemmetjes om het vliegenraam aan de randen van je raamkozijn te bevestigen.

Na enkele stuks zijn je zelfgemaakte niet te onderscheiden van de rest. Ze gebruiken identiek hetzelfde materiaal, enkel tellen ze 400€ per deur die aan materiaal amper 100€ kost.

verder nodig :

ijzerzaag , schroevendraaier en een half uurtje per vliegenraam.

Quote:
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 15:28   #17   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Matthias zijn kat wandelt op plafonds.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 16:03   #18   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Vandaag op dit uitgekomen. Misschien eens 1 raam opmeten en zaterdag zo'n set halen. Mijn vriendin zal mij wel zot verklaren, maar bon . Kan ik het eens proberen. Als het niet lukt, geen man overboord en we zijn ook geen stukken van mensen kwijt.
Old 22-05-2011, 10:55   #19   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Eens een oude thread vanonder het stof halen. Gisteren bij Brico eens gaan zien voor zelfbouwkits van Fikszo. Ik moet zeggen, dat is verdomd handig en enorm makkelijk om in elkaar te steken.

Je moet 4 profielen halen (duh ), zo'n peeskoord, gaas (ofwel voorverpakt ofwel zelf meten en afknippen) en 4 hoekbevestigingen. Bij die hoekbevestigingen zitten de plaatjes om het in uw raam te steken en de instructies om het in elkaar te steken.

Een vliegenraam gemaakt van 82x125 en dat was vrij simpel . Het is aluminium, dus allemaal vrij stevig. Enige is dat die bevestigingsplaatjes iets te klein zijn. Het zit wel vast, maar ik ga binnenkort eens grotere halen zodat ik het over de rand kan klikken.

Heeft mij in totaal 35 euro gekost voor 1 vliegenraam. Enigste ambetante is die profielen zagen. Ik had hier een onnozel klein zaagje liggen, waardoor dat niet echt superrecht is . Misschien vragen of ze dat daar in de Brico zelf kunnen zagen, dan is dat tenminste recht (en veel sneller gedaan).
Old 23-05-2011, 09:57   #20   link
Ceeke
Jouw maandaggevoel

Ceeke's Avatar

- Binnenkant van raam beplakt met velcro (zijkanten)
- Gaas ertegen hangen
- Done

Kostprijs: 9 euro
Voordeel:
- Raam kan nog perfect dicht
- Raam kan zelfs nog kantelen
- Gaas is afwasbaar. gewoon afhalen en in de was steken.
Ceeke is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules