Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 07-05-2020, 15:41   #2141   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
We zitten nog steeds () in de verbouwingsfase. Het helpt natuurlijk niet om alles zelf te doen (mijn schoonvader is klusman, die kan alles), maar in dit geval zal dat een voordeel zijn. Sommige ruimtes zijn al zo goed als volledig afgewerkt, maar we wonen/slapen er nog niet. Alleszins bedankt voor de tip, daar had ik me wel aan verwacht.

Welke firma, als ik zo vrij mag zijn?
Weet niet welke firma, het was een onderaannemer van mijn aannemer.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2020, 16:23   #2142   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Eeen we zijn hier uitgekomen op het verwachte lijk uit de kast! Hetgeen waar we voor vreesden is uitgekomen. Opstijgend vocht dus dat op zo'n 40 cm in de muren is getrokken. Vorige eigenaars hebben het zorgvuldig kunnen wegwerken met dik behang en een soort van cement te plaatsen onderaan tegen de vloer. Zo laten is geen optie, geen zin om elke vijf jaar te schilderen en te behangen. Injecteren zal de beste optie zijn qua tijd en budget. Iemand ervaring mee? Of zou onderschrijven en teer papier steken een betere oplossing zijn!? Fak!
gABBY is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2020, 10:42   #2143   link
Rufus
PimpMeister

Injecteren is de simpelste oplossing. Weet alleen geen firma's die degelijk werk leveren. Mijn vader is een aantal jaar geleden gestopt. Reken ook een deftige droogtijd. Ongeveer een maand per cm(dikte).
Ben je zeker dat het opstijgend vocht is? Wij hadden het ook in ons huis en bleek dat de bezetting tot onder de waterkering zat wat voor een Vochtbrug zorgde. Afkappen en opnieuw correct bezetten loste toen het probleem op.

Last edited by Rufus; 13-05-2020 at 10:45.
Rufus is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2020, 10:51   #2144   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by gABBY View Post
Of zou onderschrijven en teer papier steken een betere oplossing zijn!? Fak!
1996 heeft gebeld en wilt hun klusadvies terug

Nee, serieus, injecteren is inderdaad de enige fatsoenlijke oplossing. Gegeven dat je bijzonder zeker van je stuk bent, wat Rufus zegt komt minstens zo vaak voor. Ik heb in mijn vorige huis (bouwjaar ca. 1850) alles zelf geļnjecteerd, met succes. Dat verhaal heb ik hier al een paar keer gedaan. Er was zelfs een aparte thread over, dacht ik.

Soit, ondertussen zijn we weer een paar jaar verder en ik weet niet wat de nieuwste ontwikkelingen zijn, maar de basis blijft massa's gaatjes boren + fatsoenlijk (duur) product inspuiten/vernevelen. Zonder zuinig te zijn. Er zijn hopen firma's te vinden en de prijzen kunnen enorm swingen.
Old 13-05-2020, 13:17   #2145   link
Horla
Senior Member

Nog een mogelijkheid als het een buitenmuur is: Tegen het opspattend water hebben moderne huizen nu dikwijls een blauwstenen "plint". Bij ons was dit vroeger een soort cement (jaren 40 uis). Daar zaten barsten in die vocht doorgaven naar de gyproc (opbouw was gevelsteen --> geen spouw of binnenmuur --> gyproc met klodders pleister op die gevelsteen vast gezet). Ik had wel gezien dat er barsten zaten aan de buitenkant maar ik dacht dat het niet zo'n vaart ging lopen omdat er eerst nog spouw zat en binnenmuur. Foutje.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2020, 21:07   #2146   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Recirculatiedampkap. Is dat iets?
Old 13-05-2020, 21:10   #2147   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Het wordt de norm omdat een klassieke dampkap met afvoer niet meer past binnen een moderne, luchtdichte nieuwbouwwoning met ventilatiesysteem. Ik vind het echter prul tegenover het oerdegelijke principe van de vervuilde lucht gewoon afvoeren en klaar. Ik ben enorm blij dat ik in mijn totaalrenovatie voor een gewone afzuiginstallatie (Novy Compact) heb gekozen.
Old 13-05-2020, 21:18   #2148   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik moet kiezen.

Eiland staat boven lichtstraat. Dus daar kan enkel indien ik een werkbladdampkap neem.
Maar ik heb ook een wand die ik als kookplaats kan gebruiken, daar kan ik wel weg met lucht.

Recirculatie is duurder zeker (filters)?
Old 13-05-2020, 21:32   #2149   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Recirculatie én werkbladdampkap is helaas een hoop natuurwetten tarten. Ik heb er veel over opgezocht omdat het me aanvankelijk modern en handig leek, maar als je de lucht gewoon kan afvoeren is het inderdaad goedkoper. Ook in aanschaf. Bovendien gaat het met veel minder poespas gewoon beter werken.

Let wel, het werkt. Verrassend goed zelfs. Ik heb voldoende modellen in actie gezien. Maar een klapke doen naast uw kookvuur wordt dan wel een klein beetje Graspop.
Old 13-05-2020, 21:44   #2150   link
Ja-Rune
is mij er eentje

Ja-Rune's Avatar

Ik heb zo'n hip Bora spel in mijn kookeiland, met koolstoffilter. Dat werkt echt prima. Kanttekening wel:
Je hebt stand 1: nutteloos
Je hebt stand 2 : dan heeft het al een stevig afzuiggeluid en dat werkt voor weinig dampende zaken.
Je hebt stand P voor P-P-P-P-POWER! dat werkt maar een kwartier ofzo, daarna slaat dat af. Dat heb je echt wel nodig als je een vleesje bakt of zelfs een soep kookt of iets dat goed dampt. Heel leuk om te zien dat dan ook dat de dampen gelijk naar beneden getrokken worden maar jongens in die stand maakt het toch een kabaal, luide ps4 die rdr2 begint te starten, zoiets.
Maar het ziet er wel erg cool uit.
Had geen keuze om het anders te doen zonder een hele omkapping in het plafond te maken richting originele dampkapafvoer. Ik ben er alleszins erg tevreden van, op dat geluid na.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2020, 07:32   #2151   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik moet eerlijk toegeven, onze gewone samsung dampkap heeft diezelfde drie standen met dezelfde effecten en dezelfde effectiviteit hoor
kar is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2020, 10:22   #2152   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Samsung staat nu wel niet echt gekend om zijn dampkappen (frigo's daarentegen).

Onze Novy was behoorlijk investeren, maar naast het strakke ontwerp (ik heb geen extra bak, gewoon vlak in het plafond en zuigen maar) marcheert dat spel donders goed.

1: Ah, staat de dampkap aan? Voldoende voor kleine bereidingen.
2: Hoorbaar, niet overdreven of storend. Ideale standaard.
3: Nu hoor ik u zuigen! Geschikt voor het stevigere werk.
3+: WABLIEFT? JA NEE SORRY IK HOOR U NIE EN MIJNEN T-SHIRT PLAKT TEGEN DE DAMPKAP
Old 14-05-2020, 10:52   #2153   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Wtf 1700 EUR om wat lucht af te zuigen? Darn ik heb een totaal verkeerd idee van de prijsrange in particuliere dampkappen
Old 14-05-2020, 11:26   #2154   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Da's de adviesprijs, natuurlijk. Ik zat op €1300 (al is zo'n korting altijd vanzelfsprekender wanneer je een volledige nieuwe keuken zet). Ik kom van een Ikea-dampkap van een paar 100 euro. Dat spel is op stand 1 al idioot luid en werkt amper. Dat wilde ik absoluut vermijden. Daarnaast is inbouw altijd wat prijziger, zeker dit model dat een beperkte hoogte heeft (wat noodzakelijk was).

Dat gezegd zijnde, zo'n Bora is nog eens het dubbele. Makkelijk.
Old 14-05-2020, 11:34   #2155   link
Ja-Rune
is mij er eentje

Ja-Rune's Avatar

Welja maar zoals je zegt, die prijs wordt verwerkt in de prijs van de totaal nieuwe keuken waar kortingen van hier en daar komen dus ik heb gewoon naar de totaalprijs gekeken. Zo goed mogelijk materiaal in het beschikbare budget proppen.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2020, 11:34   #2156   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Zelfde Novy, ook zeer tevreden van. Stand 2, aangenaam en voldoende afzuiging. Enkel bij grillen ofzo zet ik hem een standje hoger.
Erik701 is online now   Reply With Quote
Old 14-05-2020, 19:10   #2157   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rufus View Post
Injecteren is de simpelste oplossing. Weet alleen geen firma's die degelijk werk leveren. Mijn vader is een aantal jaar geleden gestopt. Reken ook een deftige droogtijd. Ongeveer een maand per cm(dikte).
Ben je zeker dat het opstijgend vocht is? Wij hadden het ook in ons huis en bleek dat de bezetting tot onder de waterkering zat wat voor een Vochtbrug zorgde. Afkappen en opnieuw correct bezetten loste toen het probleem op.
We hebben het eerste deel nu afgekapt en afgepikt tot op 60 cm hoogte zoals de aannemer had gevraagd.

Hebben via via iemand gevonden die ons werd aangeraden door mensen die het hebben laten doen en er heel tevreden over waren, swat we zien wel.

Met het eerste deel te hebben afgepikt zijn we wel op een soort van primitieve waterkering gebotst. Dus een laag teer die werd gegoten over de bakstenen een goede 3 cm boven de grond en die waarschijnlijk is verstorven.

Of het effectief opstijgend vocht is? We gaan er eigenlijk een beetje van uit. De cement vloer ligt gewoon in de aarde en is kurkdroog. Het vocht zicht ook in alle muren van ons huis dus niet één slecht gezette muur. Er steekt wel wat variatie in het aantal % , stukken die schommelen tussen 10% naar 25 -30 % nattigheid.

De muur is eigenlijk ook niet meer dan kloeke bakstenen met daarop een soort van leem en dan daarop nog een hoop plak en behang.

https://imgur.com/a/Jys7hFR

Tis wel ferm te zien dat de leem die op de bakstenen hangt fucking harder is dan cement of gewone hedendaagse plak. Niet te geloven hoe kloek dat allemaal was.
gABBY is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2020, 14:54   #2158   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Even een vraag tussendoor: Mijn achterbuur is op zijn plat dak boven de gelijkvloers nu een dakterras aan het bouwen met alles erop en eraan. Daardoor heeft hij nu inkijk in zeker 7 tuinen. Even gezellig liggen zonnen, eten, zwemmen zonder dat iemand zit mee te kijken, zit er dus niet meer in. Zelf heb ik er nog het minste last van, omdat er nog een boom in de weg staat voor het grootste deel, maar de andere buren zijn toch wel aan het morren.
Ik vind regels terug over maximale hoogtes van bouwsels in de tuinen, maar niet direct iets over platte daken (aangezien die eigenlijk niet voorzien zijn als terras?).

Dus mijn vraag is simpel: Mag dit zomaar?
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2020, 14:57   #2159   link
Rufus
PimpMeister

Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
Even een vraag tussendoor: Mijn achterbuur is op zijn plat dak boven de gelijkvloers nu een dakterras aan het bouwen met alles erop en eraan. Daardoor heeft hij nu inkijk in zeker 7 tuinen. Even gezellig liggen zonnen, eten, zwemmen zonder dat iemand zit mee te kijken, zit er dus niet meer in. Zelf heb ik er nog het minste last van, omdat er nog een boom in de weg staat voor het grootste deel, maar de andere buren zijn toch wel aan het morren.
Ik vind regels terug over maximale hoogtes van bouwsels in de tuinen, maar niet direct iets over platte daken (aangezien die eigenlijk niet voorzien zijn als terras?).

Dus mijn vraag is simpel: Mag dit zomaar?
Volgens mij moet dat met een bouwaanvraag gebeuren, Het plat dak moet die structuur kunnen dragen wat niet altijd is. Zoiets kan je best bij de gemeente navragen omdat dit kan verschillen van gemeente.
Old 15-05-2020, 15:17   #2160   link
Horla
Senior Member

Mijn eerste reactie was: dat mag niet. Maar het hangt er van af of de muur gedeeld is of niet. Bij een gedeelde muur mag het niet, je terras moet dan op 1m90 van de grens liggen (zie Brussel). Maar de buren die er last van hebben, maken best een afspraak bij stedenbouw.
Horla is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules