Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 10-08-2016, 09:00   #961   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Of Intel werkelijk de Únige keuze wil ik betwijfelen. Het is alleszins overdreven. Dat AMD Intel in het hoogste segment niet rechtstreeks bekampt klopt natuurlijk, dat is echter eerder een keuze dan wel een fundamenteel gebrek. AMD heeft de afgelopen jaren sterker ingezet op andere marktniches (APU's, multi-cores) dan high performance. Ik betwijfel of Zen er echt op zal inspelen, die verschroeiende concurrentiestrijd zorgde voor serieuze financiŰle belasting bij AMD. Sinds ze focussen op andere segmenten is het bedrijf financieel gezonder aan het worden.

De krachtigste AMD CPU (FX-9590 - €225) mag dan flink wat meer verbruiken, het is evenmin onoverkomelijk. Vooral als je die Úrg schappelijke prijs in acht neemt. Een FX laat zich vlot overclocken, behalve een flinke koeler levert dat best wat winst zonder extra kosten op. Eender welke recente i7 zal inderdaad beter presteren en beduidend zuiniger zijn, echter, aan het dubbele van de prijs. Die betere prestaties zijn trouwens niet onwaarschijnlijk gigantisch (link). Tel daar, nogmaals, het prijsverschil bij en je kan gerust concluderen dat AMD al bij al best competitief materiaal heeft.

Ook op grafisch vlak heeft AMD momenteel een achterstandje, maar de RX-lijn is nog niet volledig. Bovendien is het verschil met nVidia alles in acht genomen zeker niet gigantisch. De RX 480 is bijvoorbeeld, voor die prijs, aan absoluut schot in de roos. Maar ook hier kan je stellen dat je op dit moment voor ultieme prestaties, uiteindelijk, naar nVidia moet kijken.
Old 10-08-2016, 10:25   #962   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Is goed, Potenza, doe mij maar weer twijfelen ja Wat zou volgens u het max. budget mogen zijn voor een volledig & competent AMD systeem?
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2016, 11:07   #963   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

En dan komt het aspect optimalisatie... Laat ons stellen dat een grote minderheid dat doet voor AMD, al zeker op CPU gebied.
Old 10-08-2016, 11:17   #964   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat hangt sterk af van wat 'competent' voor jou is, Disabled. Geilen op FPS wordt moeilijk, AMD is vooral een verstandige budgetkeuze. Waarbij je het woord budget naast de (te) dure topproducten van Intel en nVidia moet zetten, natuurlijk.

Qua CPU is de genoemde FX-9590 (€225), ondanks tegenvallende verkoopcijfers, mits flinke overclock een goed vertrekpunt. Reken voor een degelijke koeler op zo'n €50, ruimschoots voldoende. Neem verder een fatsoenlijk MoBo (€100 Ó €150), minstens 16GB geheugen (€70), eventueel 32GB (€130), een degelijke PSU (€150) en kast naar wens (€50 tot €150) als basis. Dat geeft al zo'n €750, ruw geschat. Tel daar nog opslag naar wens bij (SSD/HDD).

Grafisch is momenteel wat lastig. Een RX480 8GB (€300) is ruimschoots voldoende voor supervlotte full HD gaming, VR-ready is wat twijfelachtiger. Een betere, recente GPU is er vooralsnog niet. Een Fury X is zeker en vast sneller, maar duurder en ondertussen al wat verouderd. Op dit vlak is, toch als je een topkaart van AMD wil, nog even wachten. Anderzijds herhaal ik graag dat een RX480 8GB echt wel een potent kaartje is, dat bovendien goedkoper zal worden (ik schat op €250) eenmaal de productie bijgebeend is. Crossfire kan dan op termijn een oplossing bieden.

Bottomline: voor €1250 moet je in principe een uiterst solide AMD-systeem in mekaar gestoken hebben dat zich niet hoeft te schamen voor Intel- en nVidia-concurrenten.
Old 10-08-2016, 12:57   #965   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Dus zoiets als dit is eigenlijk dik OK?
http://www.mifcom.de/high-end-pc-sys...480-ssd-id5002
Old 10-08-2016, 13:29   #966   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Zeker, al herhaal ik dat 'VR-Ready' een vage en moeilijk realiseerbare term is. Meer is niet noodzakelijk beter, zoals Omega zegt is ook optimalisatie veelal fundamenteel. Ik zou daar alleszins niet te hard op focussen, ik raad vrijwel altijd aan om naar je huidige wensen en noden te kijken. Hardware veroudert hoe dan ook razendsnel en het is vrijwel altijd interessanter om te updaten met recent (en dus aangepast) materiaal wanneer het nodig is.

Dat gezegd zijnde is die bak die je voorstelt eerder duur. Ook de GPU is de standaard-uitvoering; geen formidabele koeler. Zelf assembleren zal beter en goedkoper zijn. Wil ik gerust bij helpen.
Old 10-08-2016, 19:23   #967   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Die PC op link van Mifcom is voor mij een goed vertrekpunt qua zelf samenstellen dan eigenlijk. Nette case, AMD powered. Wat zou jij daar dan voornamelijk aan veranderen?
Old 10-08-2016, 20:14   #968   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Hun prijs is in feite nog niet zo extreem als je allemaal dezelfde onderdelen neemt en de assemblagekosten er bijrekent, maar ik persoonlijk zou voor 16GB RAM gaan (RAM kost toch niet veel) en een 500GB SSD omdat 250GB zeer vlug gaat vol staan als je er een paar games op installeert.

Op azerty kom je dan ook uit rond de 1500 euro.
https://azerty.nl/winkelmandje/winke...%5B531109%5D=1

Daar kan je nog aan snoeien: heb je een blu-ray drive nodig in feite? Is die harde schijf nodig? Ik heb er een van 3TB ingestoken omdat dat zowat de sweet spot is qua GB/euro.
Die watercooling en moederbord zijn behoorlijk duur, maar die processor wordt blijkbaar niet door de meeste moederborden ondersteund en genereert ook veel hitte, dus ik denk dat watercooling hier geen overbodige luxe is.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 10-08-2016 at 20:23.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2016, 00:25   #969   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Waterkoeling wordt overal een beetje aangeraden voor die processor, las ik. En nee, zoveel TB en een Blu-Ray drive heb ik zeker niet nodig. Ik denk dat ik zeker nog wel wat kan snoeien in dat hele verhaal en rond 1300 euro uit kan komen.
Old 11-08-2016, 01:38   #970   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Dat moederbord is ook behoorlijk duur, veel duurder dan het doorsnee Intel moederbord. Ik denk dat je met een FX 9590 build duurder gaat uitkomen als met een Intel Core i5 6600K build en je slechtere performance gaat halen in games. Gezien waterkoeling quasi vereist is voor de FX 9590, spendeer je daar ook nog eens meer geld aan.
Old 11-08-2016, 01:51   #971   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik heb eens ter indicatie (nog voor verbetering vatbaar) een systeempje samengezet met een i5 6600K en een GTX 1070 en dat lukt ook al voor rond de 1400€, gaat veel betere gaming performance geven dan dat AMD systeem. Veel meer bang voor uw buck dus en tegelijk beter voor uw electriciteitsrekening ook.

https://azerty.nl/winkelmandje/winke...%5B641504%5D=1

Zoals Potenza zei denk ik dat je beter nog wacht als je per sÚ AMD wil gaan. Later dit jaar komen ze met krachtigere grafische kaarten en de nieuwe Zen CPU's.

Last edited by Jack The Ripper; 11-08-2016 at 02:02.
Old 11-08-2016, 08:53   #972   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Wat Jack opsomt zou ik ook ongeveer aanpassen. Meer geheugen, iets betere balans SSD + HDD, geen Blu-Ray en een couranter/goedkoper moederbord. Ook de waterkoeler zou ik schrappen, ondanks de hitte. Uiterst degelijke luchtkoelers zijn nog steeds in staat om zo'n CPU voldoende koel te houden, aan de helft van de prijs wel te verstaan.

> Noctua NH-D14 (€73)
> Corsair Hydro H115i (€146)

Ik zou er al bij al zo'n €100 Ó €200 kunnen afpitsen. Wat niet wegneemt dat, zoals Jack ook herhaalde, je voor hetzelfde geld iets beter materiaal bij de concurrentie vinden. Of toch op dit moment. Dit zou zeker geen miskoop zijn, op zich heel degelijk materiaal en ik blijf er bij dat AMD heus wel wat competitie kan bieden. De timing is echter ongelukkig.
Old 11-08-2016, 09:56   #973   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Hm. Heb even ongeveer al die zaken van Jack ingegeven in een basisconfig van die Duitse site, en voor €100 meer als bij Azerty heb ik die i5 configuratie geleverd, inelkaargestoken en met 3 jaar garantie. Niet slecht dan, lijkt me?
Old 11-08-2016, 10:09   #974   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Dat is inderdaad niet slecht. Azerty kan ook volledig gemonteerd leveren, incluis Windows-installatie en 3 jaar garantie wat echter op €155 extra komt. Zonder verzendkosten (link). Kijk anderzijds ook eens naar Afuture.nl. Doordat hun site iets minder makkelijk werkt, link ik vrijwel altijd naar Azerty maar de prijzen op Afuture zijn vaak nog een tikje goedkoper en de verzendkosten zijn beduidend lager.

Ook de montage kan je uitsparen, Shrimpers genoeg die je willen helpen. Tenzij je het comfy gevoel van een geteste en ge´nstalleerde PC wil natuurlijk.
Old 12-08-2016, 18:16   #975   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Teki needs a new keyboard.

Nu is er tegenwoordig veel te doen rond die mechanical keyboards, prijs maakt niet uit, maar ik wil geen kleurboek Dus al zeker geen RGB keyboards, als het echt moet rode of witte leds, maar die moeten dan wel dimmen als pc niet in gebruik is. Liefst geen leds.

Ik heb gewoon je standaard Lenovo toetsenbord op het werk, ook op men Lenovo laptop is dat geen probleem, aan HTPC hangt een wireless logitech keyboard met platte toetsen & main keyboard op gaming pc is ook een logitech met platte toetsen. Die zijn quasi muisstil & moet je maar half zoveel indrukken als een gewoon toetsenbord. Vergelijk het met een laptop keyboard..

Nu ben ik net eens gaan tokkelen op de keyboards bij Alternate, en jezus die Cherry RED toetsen maken een kabaal. En ik zie Úcht niet in wat voor voordeel die zouden bieden tov een Cherry BROWN toetsenbord? Alles met een click is ook al uitgesloten.

1. Wat zeggen de gebruikerservaringen van de Shrimpers?
2. Cherry Reds maken een hels kabaal en voelden niet goed aan.. Is er een voordeel?

De corsairs lijken wat de standaard te zijn:
http://www.corsair.com/en/k70-lux-me...ry-mx-brown-eu

Heb ik net zelf men keyboard gekozen? Of is er iets beter?
Teki is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2016, 18:29   #976   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Ik heb nu een razer mechanisch keyboard (tenkeyless, zonder numpad); en dat bevalt mij wel.
Alternatieven daarvoor :
CM Storm QuickFire Rapid
Das Keyboard 4C (was mijn eerste keuze; ben uiteindelijk wegens levertermijn naar die razer overgeschakeld)

Volgens mij toch alle 3 toch wel wat soberder dan dat corsair gedrocht.

Zonder numpad = Misschien niets voor een supercapitalist
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2016, 19:40   #977   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Hmm neen moet idd met numpad zijn. Corsair is idd lelijk, maar bouwkwaliteit is wel ok.

Logitechs zagen er niet uit met hun spaceship design. Spijtig eigenlijk want die nieuwe muizen zitten goed en zouden een MX518 wel eens kunnen vervangen.
Old 12-08-2016, 19:48   #978   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik vind LED's persoonlijk wel handig, je ziet je toetsen veel beter wanneer je in het donker speelt.

Cherry red en brown gaan even veel lawaai maken. De blue switches nog meer. Als geluid een probleem is zou je best eens gaan testen, een mechanisch toetsenbord maakt sowieso toch wat meer lawaai dan een gewoon toetsenbord.

Ik heb de Corsair K70 RGB en de bouwkwaliteit/afwerking is echt top Het ziet er degelijk uit, en ook niet overdreven opzichtig zoals andere gaming keyboards.

Last edited by Jack The Ripper; 12-08-2016 at 19:53.
Old 12-08-2016, 20:07   #979   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ben net terug van Alternate, als een idioot daar ne keer gaan tokkelen op al die keyboard een halfuur voor sluit

De RED's geven ook geen feedback, dat voelde niet goed.. Brown & Red maken idd ook lawaai, maar ze clicken alvast niet zo als die andere blue?

Ik plak zelfs de lichtjes van mijn modem & scherm af zodat ik nergens licht zie.. ik zie ook nooit naar men keyboard, zelfs niet bij gamen.. Dus ik wil al zeker geen kerstboom voor men neus zien.
Old 12-08-2016, 20:51   #980   link
vAmP
Se˝or

vAmP's Avatar

Toch even checken: je wÚÚt dat je die leds gewoon op 1 kleur kan zetten he? Het RGB deel is een gimmick, maar wel handig als je van kleurschema wil veranderen ofzo. En het is gewoon handig om in het donker toetsen te zien, niet liegen he.
vAmP is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules