Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 15-04-2020, 09:57   #5381   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Blauwe staten met veel mensen en een grote economie gaan zich niet laten blijven gijzelen door een paar redneck states die een disproportioneel grote invloed hebben op federaal vlak.
Die winner takes all oplossing vind ik ook maar raar, maar je kan niet beweren dat Redneck states meer kiesmannen krijgen.

Old 15-04-2020, 11:05   #5382   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Quote:
Originally Posted by Japisee View Post
wwe is essential brother
In Florida ja
DM is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2020, 11:34   #5383   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by LukeSoloSalade View Post
maar je kan niet beweren dat Redneck states meer kiesmannen krijgen.
Uw cijfers zijn niet echt relevant voor het punt dat ge maakt.
Uw eerste afbeelding toont inderdaad het aantal kiesmannen, maar als ge die niet per capita toont, zeggen die cijfers maar weinig. Uw tweede afbeelding is per capita, maar gaat dan weer over het Huis van Afgevaardigden.

Als ge het over de kiesmannen (presidentsverkiezingen) hebt, is dit wat ge wilt bekijken (een stem in Wyoming weegt bv. veel zwaarder door dan eentje in Texas):

Nu, bij zowel dit als bij de verdeling van het Huis van Afgevaardigden (uw tweede afbeelding), is het antwoord inderdaad complexer dan "redneck states hebben meer invloed dan progressive states". Het lijkt eerder dat kleinere staten oververtegenwoordigd zijn, al klopt ook dat niet altijd.

Ma bon, over dat onevenwicht is er al veel inkt gevloeid, en dat zal wel nog vaak opnieuw gebeuren.
Old 15-04-2020, 12:00   #5384   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Zijt gij kiesmanexpert santa?
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2020, 12:13   #5385   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Ik neem aan dat ran vooral de senaat bedoelt. Niet dat er - bij mijn weten - een verzet van betekenis is tegen de pariteit daar.
Old 15-04-2020, 12:28   #5386   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
Uw cijfers zijn niet echt relevant voor het punt dat ge maakt.
Uw eerste afbeelding toont inderdaad het aantal kiesmannen, maar als ge die niet per capita toont, zeggen die cijfers maar weinig. Uw tweede afbeelding is per capita, maar gaat dan weer over het Huis van Afgevaardigden.

Als ge het over de kiesmannen (presidentsverkiezingen) hebt, is dit wat ge wilt bekijken (een stem in Wyoming weegt bv. veel zwaarder door dan eentje in Texas):

Nu, bij zowel dit als bij de verdeling van het Huis van Afgevaardigden (uw tweede afbeelding), is het antwoord inderdaad complexer dan "redneck states hebben meer invloed dan progressive states". Het lijkt eerder dat kleinere staten oververtegenwoordigd zijn, al klopt ook dat niet altijd.

Ma bon, over dat onevenwicht is er al veel inkt gevloeid, en dat zal wel nog vaak opnieuw gebeuren.
Aha, maar dan moet je er ook weer rekening mee houden dat Wyoming er maar 3 heeft, dus ja de stem van een miljoen inwoners in Wyoming weegt zwaarder door dan de stem van een miljoen inwoners van California. Maar het uiteindelijk effect dat dat verschil heeft is miniem. Terwijl het op die grafiek wel heel schokkend lijkt.

Als je naar de staten met de meeste kiesmannen kijkt zou je bijna kunnen beweren dat de Republikeinen in het nadeel zijn.
Old 15-04-2020, 12:35   #5387   link
Matthias
*snore*

Gij zijt toch een pipo.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2020, 12:45   #5388   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Muil houden en voeten vegen gij.
Old 15-04-2020, 12:51   #5389   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jonah View Post
Ik neem aan dat ran vooral de senaat bedoelt.
Maar in de Senaat klopt dat toch ook niet? Elke staat heeft 2 senatoren, ongeacht het aantal inwoners. Dat betekent dat de stem van een kiezer in een kleine staat veel meer doorweegt dan die van iemand in een grote staat. En er zijn evenzeer kleine staten die progressief stemmen, dat zijn heus niet alleen redneck states.
Old 15-04-2020, 12:54   #5390   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Aha, maar dan moet je er ook weer rekening mee houden dat Wyoming er maar 3 heeft, dus ja de stem van een miljoen inwoners in Wyoming weegt zwaarder door dan de stem van een miljoen inwoners van California. Maar het uiteindelijk effect dat dat verschil heeft is miniem.
Jamanee, dat maakt niet uit hé. Dat Californië meer kiesmannen heeft dan Wyoming is maar normaal, er wonen ook gigantisch veel meer mensen. Als je wilt weten hoeveel kracht de stem van een kiezer in een bepaalde staat heeft, is de enige juiste meetwijze kijken hoeveel kiesmannen/afgevaardigen/senatoren je per capita hebt voor die staat.
Old 15-04-2020, 13:01   #5391   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Dat klopt volledig.

Maar hoeveel is het effect van die staten per partij op het totale plaatje. En halen de republikeinen er echt wel voordeel uit. Daar ging ik naartoe.
Old 15-04-2020, 13:14   #5392   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Maar hoeveel is het effect van die staten per partij op het totale plaatje.
Jep, en mijn punt is dat die vergelijking nogal zinloos is als je niet kijkt naar hoeveel kiezers die staat vertegenwoordigt.
Old 15-04-2020, 13:22   #5393   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

Quote:
Dat klopt volledig.

Maar hoeveel is het effect van die staten per partij op het totale plaatje. En halen de republikeinen er echt wel voordeel uit. Daar ging ik naartoe.
Trump is verkozen met minder stemmen dan Hilary, dus ja dat effect was zeer groot de laatste president verkiezingen zou ik zeggen.
Popular vote Trump: 62,984,828 Clinton: 65,853,514

Democraten zijn te soft gebleken als het om gerymandering ging onder obama.

Last edited by Moer; 15-04-2020 at 13:27.
Moer is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2020, 13:58   #5394   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

De presidentiële verkiezing is dan nog het méést democratische van heel het Amerikaanse kiessysteem.

De Senaat is het ergst, gevolgd door het Huis van Afgevaardigden. De 2012 verkiezing was 48.8% tegen 47.6% door de Democraten gewonnen, wat eindigde in een 201 - 234 verdeling voor de Republikeinen.

De Republikeinen gaan zoals Ran zegt echt niet de V.S. ongestraft meer en meer in een dictatuur kunnen blijven transformeren, zonder dat daar ooit tegenreactie op komt. Hopelijk zonder al te veel bloedvergiet.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2020, 14:07   #5395   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Moer View Post
Trump is verkozen met minder stemmen dan Hilary, dus ja dat effect was zeer groot de laatste president verkiezingen zou ik zeggen.
Popular vote Trump: 62,984,828 Clinton: 65,853,514

Democraten zijn te soft gebleken als het om gerymandering ging onder obama.
Dat ligt aan gerymandering in de staten zelf. Het aanpassen van kiesdistricten om zo te profiteren van winner takes all. Niet aan het aantal kiesmannen per staat.

De laatste census was in 2010. Het aantal kiesmannen per staat is hetzelfde gebleven in 2012(Obama) en 2016(Trump). En waarschijnlijk 2020.
Old 15-04-2020, 14:24   #5396   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
De presidentiële verkiezing is dan nog het méést democratische van heel het Amerikaanse kiessysteem.

De Senaat is het ergst, gevolgd door het Huis van Afgevaardigden. De 2012 verkiezing was 48.8% tegen 47.6% door de Democraten gewonnen, wat eindigde in een 201 - 234 verdeling voor de Republikeinen.

De Republikeinen gaan zoals Ran zegt echt niet de V.S. ongestraft meer en meer in een dictatuur kunnen blijven transformeren, zonder dat daar ooit tegenreactie op komt. Hopelijk zonder al te veel bloedvergiet.
Huh Senatoren worden toch door pop vote in een staat gekozen? Lijkt mij toch de meest democratische verkiezing.

Het concept van de Senaat zelf. Tja ik dacht dat vooral jij achter zulke safeguards zou staan om geen tirannie van de meerderheid te hebben.
Old 15-04-2020, 15:13   #5397   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

kga hem op ignore zetten denk ik.
csm stelt toch het concept van de senaat niet in vraag?
Moer is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2020, 15:18   #5398   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Kellyanne Conway over WHO: It's COVID-19, not COVID-1

Ze hebben al 18 Covids de tijd gehad om zich voor te bereiden
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2020, 15:21   #5399   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Moer View Post
kga hem op ignore zetten denk ik.
csm stelt toch het concept van de senaat niet in vraag?
Senatoren worden toch door popular vote verkozen. Hoe is dat dan dan het ergst?
ja inderdaad csm doet dat niet, in mijn post had daar inderdaad een vraagteken moeten staan, zoals :

Quote:
Het concept van de Senaat zelf? (zoja) Tja ik dacht dat vooral jij achter zulke safeguards zou staan om geen tirannie van de meerderheid te hebben.
Old 15-04-2020, 16:16   #5400   link
Ja-Rune
is mij er eentje

Ja-Rune's Avatar

Ge moet eigenlijk die comments eens lezen
Echt, helemaal van het padje, ik word er echt een beetje ongelukkig van. Hoe zo'n land zichzelf naar de vaantjes helpt, wauw. https://twitter.com/BillGates/status...643941376?s=19

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules