Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 28-01-2020, 17:23   #1   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

WANDELEN

Op reis doen wij graag trails in de natuur, bergen.
Dit jaar zou ik graag wat bergen wandelen in Kirgistan en binnenkort ook eens de Kilimanjaro op..

Echter doe ik hier in Belgie veel te weinig 'cardio' en zou eigenlijk wel graag wat trainen of gewoon voort plezier int weekend wat MOEILIJKE trails afwandelen.
Nog iemand met dergelijke hobby?
Kunt ge dat ergens doen behalve in de Ardennen?
Iemand ervaring met Noord-Frankrijk?

Kan er gerust een weekendje van maken ofzo.
rooz is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 18:18   #2   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Bijna alles in BelgiŽ is plat en volgebouwd, dus nee niet veel interessante trails hier, tenzij op korte afstanden (<15km). Zelfs de hoge venen vond ik maar saai
Van N-Frankrijk weet ik niet zoveel. Enkel eens een trail gedaan langs de kust tussen Etretat en Yport. Dat was nog wel cool

Wij trekken al een aantal jaar naar Luxemburg (Eisleck en Lee trail zijn imo top. Niet te zwaar en wel afwisselend). Hopelijk dit jaar eens naar Zwitserland voor de Europa trail (4d). Als de knie dat trekt, kijk ik naar Mont Blanc.

Last edited by Turtle; 28-01-2020 at 18:25.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 18:40   #3   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

De GR-routes zijn toch een mooi begin, ook hier in BelgiŽ.
Old 28-01-2020, 18:51   #4   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

hier kan je misschien wat inspiratie op doen: https://extratrail.com/nl/
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 18:58   #5   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Oh nice, die kende ik nog niet. Gezien de afstanden ook wel te doen voor daghikes.
Old 28-01-2020, 19:44   #6   link
rooz
Bange Blanke Man

rooz's Avatar

Interessant!
Wa peisde voor schoeisel? Kvind Hoka One One Speedgoat Mid 2 wel vet
rooz is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 20:18   #7   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Precies wel een hele dikke zool. Indezelfde soort categorie heb je ook de hogere schoenen van inov8: https://www.inov-8.com/eu/mens-hiking-boots

Heb zelf een oudere versie, en die zijn nog online te vinden (goedkoper).
Waterdicht, lichtgewicht en veel grip. Voelt meer als een trailschoen dan een klomp van een wandelschoen. Dat zal bij die hoka's ook zijn al zien ze er wat klomperig uit.

Maar op vlak van trail schoenen ben ik een inov-8 fanboy
Old 28-01-2020, 20:19   #8   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ge moet niet ver rijden om in interessante gebieden te gaan wandelen. Wij zijn vorige zomer ook gaan wandelen in de alpen, maar in de vogezen kan ook zeker al. Eigenlijk in bologne sur mer aan de zee in Frankrijk (niet zo ver voor jou denk ik) kan je ook al mooi gaan wandelen. Als je in BelgiŽ wil gaan wandelen dan zal dat al moeten in het zuiden (de streek van virton is mooi).
kar is online now   Reply With Quote
Old 28-01-2020, 22:39   #9   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Tis momenteel wel jachtseizoen, dus je kijkt best welke stukken bos afgesloten zijn. Helaas is daar geen centraal systeem voor in de Walen en hangt dat af van provincie tot provincie of zelfs gemeente tot gemeente. Best kijk je op de website vd gemeente.

Zij die zeggen dat je niet mooi kunt wandelen in BE, missen toch wel veel. Akkoord dat er weinig stukken ongerepte natuur zijn (quasi elk bos is aangeplant), maar mooi wandelen kan nog steeds. De Eisleck trail (Escapardenne) loopt bijvoorbeeld evenveel door BelgiŽ als door Luxemburg, eerste stuk in LUX tot Gouvy valt heel vlot te bereiken met de trein. Andere populaire meerdaagse trails doorheen de Ardennen zijn de Transardennaise en de redelijk recente Hoge Ardennenroute van HA (link). Er is wel veel overlap tussen beiden. Andere streken in BelgiŽ die ik kan aanraden:
* Daverdisse/Gedinne en de grensstreek met Frankrijk: hier werd de terugkeer vd wolf in Belgie voor het eerst opgemerkt.
* De vallei van de Semois (rond Boullion): heel veel op en af hier.
* GR129 te Dinant (vlot bereikbaar per trein): de GR klimt onmiddellijk de hoogte in bij het verlaten van Dinant.
* Streek rond Trois ponts: wederom vlot bereikbaar per trein. Hier kun je naar het Oosten richting Malmedy/oostkantons (langs de Ambleve/Marche) of je kunt het spoor volgen naar een treinstation te zuiden.
* Rond Saint-Hubert heb je ook veel bossen, maar dat is het hart vd jacht in WalloniŽ dus momenteel wat moeilijker waarschijnlijk. Ook hier loopt ook een treinspoor.
* Gaume streek in de provincie Luxemburg: GR151 vond ik mooi, in Marbehan is een treinstation. Wel opletten voor de zwijnpest in deze streek (FR: peste porcine africaine), het afgelopen jaar was de natuur hierdoor niet toegankelijk voor wandelaars.

Ook populair in LUX is de streek rond Mullerthal. Vlak over de grens in Duitsland heb je het Eifelgebied, beetje het verlengde vd Hoge Venen maar met meer reliŽf. Vogezen is hier reeds aangehaald, hier vind je trouwens vaak (onbemande) hutten om te overnachten. Lake district is populair bij de britten, maar is al wat verder voor ons. West Highland Way in Schotland idem.

Kilimanjaro gaat u trouwens veel geld kosten, lijkt het me niet echt waard tbh. Er zijn interessantere bergen veel dichter bij huis, technisch uitdagender, met minder massatoerisme en die je voor een fractie vd kostprijs vd Kilimanjaro kunt beklimmen.
logion is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2020, 10:32   #10   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Onze Ardennen zijn wel tof voor die zaken, alle zaken die Logion opsomt zelf ook al gedaan met de MTB.

Vooral Bouillion waren er echt wel zeer toffe trails voor af te gaan.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2020, 12:34   #11   link
tragezot
Ne coureur

Quote:
Originally Posted by Guru View Post
Onze Ardennen zijn wel tof voor die zaken, alle zaken die Logion opsomt zelf ook al gedaan met de MTB.

Vooral Bouillion waren er echt wel zeer toffe trails voor af te gaan.
Inderdaad. Streek van Bouillon is prachtig.

Verder beperkte ervaring.

Drie jaar geleden met een vriendenbende de Roska Pespot gedaan in SloveniŽ met tent. Schitterend, maar door het barslechte weer wel zwaar.

Vorig jaar Zwitserland rond Speer berg.

Heb ook een goeie maat de twee jaar terug een jaar door Nieuw Zeeland is gewandeld en vorig jaar de Haute Route des Pyrenťes heeft gedaan. Da's allemaal nog andere koek.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2020, 09:17   #12   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

In de Alpen zijn genoeg mooie trails. Dat moet dan wel een lang weekend of weekje worden qua tijd.

Als je het tweede weekend van juli aanwezig bent, kan je gerust die 21 km wandelen omdat de finish open blijft. Je kan ook los van het evenement van berghut naar berghut met een rugzak een meerdaagse maken met spectaculaire onderdelen.

https://www.vinschgau.net/en/mountai...ain-trail.html

Je kan in de vallei ontspannen fietsen tussen de wijngaarden, je kan rotsklimmen, via ferrata, mountain biken, ...

En je kan daarna afzakken naar Lago di Garda, Verona, VenetiŽ.

Uiteraard kan je overal in de Alpen mooie wandelingen maken, maar dit gebied ken ik het best.

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2020, 08:53   #13   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
hier kan je misschien wat inspiratie op doen: https://extratrail.com/nl/
Wreed cool eigenlijk. Merci! Maar ik vraag me altijd ťťn ding af: waar douchet een mens achteraf dan, om niet ontiegelijk hard te ruften op de trein terug?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2020, 09:39   #14   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Geen idee, is dat niet deel van de avontuur? Misschien dat je een camping kan proberen passeren op je route.
Ik denk dat een verse tshirt en wat deo genoeg is voor thuis te raken. Anders kan je je ook verdiepen in van die no-rinse wasproducten om even op te frissen.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules