Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 19-05-2020, 19:42   #1   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Nieuws thuisnetwerk.

Heren,

Met dat onze verbouwingen wat vertraging opgelopen hebben is er wat tijd om wat kleine fik fak onder handen te nemen.

En van die zaken is het opzetten van ons nieuw netwerk.

Situatie:

Coax van de straat komt toe in de garage die naast de woning staat en daar staat de modem van Telenet.

Dit betreft een MODEM ONLY model van Telenet omdat wifi daar geen enkel nut heeft en ik niet zo'n fan was van hun all in one toestellen.

Vroeger had ik een zwart model met n port uit naar mijn wan in poort van mijn router, maar ik heb gezien dat het er nu 4 zijn geworden (4 gele poorten en 1 blauwe wan poort)
----------------

Dan hebben we de living waar 6 utp kabels uit de muur komen

1 ste verdiep waar in elke kamer 2 utp kabels uitkomen (3 kamers van telkens 2 utp kabels)

2 de verdiep (slaapkamer) waar er geen utp is getrokken wegens omstandigheden (maar een wifi verbinding moet zeker mogelijk zijn)

--------------------

Wat heb ik al

ASUS RT AC 68 U Modem
Setje Wifi Powerlines dat ik gratis heb gekregen van Telenet.

-------------------

Huidige toestand

Modem only poort 1 > ASUS ROUTER > Powerline van Telenet
Slaapkamer : Wifi Powerline.

---------------------

Het begin ik nu best aan de complete setup?
MIjn gedacht was om 1 poort van die Modem aan te sluiten op een 16 poort Switch en die samen in de garage te laten.

Dan mijn Router Asus op die switch te steken, AP op het eerste verdiep te zetten ook op die switch en 1 wifi powerline ook op die switch te zetten voor helemaal boven.

----------

Zijn er mensen die weten of alle 4 die poorte tegelijkertijd kunnen gebruikt worden van die modem only? Welk effect heeft dat op het netwerk als die allemaal gebruikt worden?
Is het al de moeite om eventueel een AX Router aan te kopen en mijn huidige RT 68 te gebruiken als AP?
Alle sugesties zijn welkom!

Grtz gABBY
gABBY is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2020, 22:01   #2   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Heb dees eens in elkaar geflanst voor iemand met een modem-only.

Langs de andere kant, modem only is tegenwoordig niet echt meer nodig. Je kan die witte bak van TN ook gewoon laten door forwarden naar uwe eigen router, als je bv een router hebt met OpenVPN of Firewall toestanden.

Die 4 poorten van uwe modem only geven gewoon meer poorten, weet wel dat die aan 1 hardware asic hangen, de bandwidth is dus shared over die hele reep.

De vraag is, wat wil je bereiken met de AX router? Welke features wil je gebruiken?

Powerline is een handige oplossing, al merk ik soms dat die van Telenet wel wat verlies hebben.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2020, 06:36   #3   link
gABBY
Senior Member

gABBY's Avatar

Wat een held! Duizend keer bedankt!

Die ax router was meer future proof aankoop, er moet zowieso een extra wifi punt komen op het eerste verdiep. Dus waarom niet mee zijn met onze tijd?

Welke switch zouden jullie aanraden? Tis om in de garage te hangen. Liefst 16 poorten.

Last edited by gABBY; 20-05-2020 at 12:17.
gABBY is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules