Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old Yesterday, 15:39   #21281   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Smart Home anno 201X is een grote klucht. Iedereen wil meedoen, zijn eigen standaarden en het resultaat is een verward ecosysteem aan diensten en hardware die al dan niet samen werken.

Ben erin geslaagd enkele samen te doen werken en durf er nu niet meer aan te komen. De beste oplossing is van elke dienst de native app te gebruiken, hoe omslachtig dat ook is
Old Yesterday, 17:21   #21282   link
flexium
Sr member, jr poster

Zijn al die smarthome toepassingen wel echt de moeite?
Ik ga binnenkort verbouwen en ben sterk geneigd een volledig 'dumb' huis te zetten. Ik kan heus wel uit de zetel opstaan om andere lampen aan te doen, in mijn koelkast kijken wat er nog in zit, een bad laten vol lopen door een kraan open te draaien of te zorgen dat de lichten uit zijn als ik het huis verlaat.
Dat lijken allemaal zo'n kleine winsten tov de kost en de zorgen over hoe alles nog ondersteund gaat worden in de toekomst.
flexium is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 19:07   #21283   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Elektriciteit opnieuw steken is een kostelijke grap. Als je kan, bereid je voor op de toekomst door met een bussysteem te werken, je kan dan nog later alles smart maken. Ook hier en daar lege buiskes steken helpt ook.
kar is offline   Reply With Quote
Old Yesterday, 19:15   #21284   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

da's toch allemaal draadloos tegenwoordig? genoeg stroom voorzien en een wifi met mesh/utp backbone op elk verdiep en ge zit safe imo
Old Today, 07:20   #21285   link
tragezot
Ne coureur

Quote:
Originally Posted by flexium View Post
Ik ga binnenkort verbouwen en ben sterk geneigd een volledig 'dumb' huis te zetten. Ik kan heus wel uit de zetel opstaan om andere lampen aan te doen, in mijn koelkast kijken wat er nog in zit, een bad laten vol lopen door een kraan open te draaien of te zorgen dat de lichten uit zijn als ik het huis verlaat.
Dat lijken allemaal zo'n kleine winsten tov de kost en de zorgen over hoe alles nog ondersteund gaat worden in de toekomst.
't Is te zien hoe smart ge wil gaan. Ik ben heel tevreden van Philips Hue gecombineerd met de Zigbee compatibele dingen van Aliexpress bijvoorbeeld.

Zowat al m'n lichten zijn zo:

- gaan gedimd aan 's nachts
- buitenlichten gaan met zonsopkomst en ondergaan
- aanwezigheidssimulatie als ik er niet ben
- alles uit

Bij renovatie veel goedkoper dan wanneer ge overal kabels moet gaan bijtrekken.

Tweede 'Smart' dingk is mijn chauffage (Honeywell Evohome) en dan mijn Gardena bloembakkken waterafgifte.

Voor de rest nog 3 Google Homes door 't huis verspreid waar ik niet meer mee doe dan de TV aan en uit zetten of radio/spotify afspelen.

EDIT: nog mijn Ring deurbel vergeten. Dat is zeker en vast ook zijn investering waard. Niemand komt nog op mijn hof zonder dat we het gezien hebben. Er hangt een Cloud abonnementje aan waardoor alles opgeslagen wordt ook. Ik heb ook een Vivoactive en daar krijg ik meldingen ook. Er hangt verder nog een scriptje aan dat als er 's nachts beweging gedetecteerd wordt na enkele minuten het licht aanschiet in de kamer aan het straat.

Last edited by tragezot; Today at 13:01.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old Today, 09:04   #21286   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Ik ga binnenkort verbouwen en ben sterk geneigd een volledig 'dumb' huis te zetten.
hi5, ik ben al een kleine twee jaar bezig met onze totaalrenovatie en al doende steeds verder weg gebleven van een slim huis - ondanks dat het resultaat strak en modern moet worden.

Au fond zijn het stuk voor stuk meerkosten (vaak niet min) die veel extra comfort beloven, terwijl het verdomd vaak over vrij belachelijke verbeteringen gaat. Lijk "O WAUW IK KLAP IN MIJN HANDEN EN HET LICHT GAAT AAN". Pfft, #care. Ik zou mij er bovenal rot aan ergeren wanneer het toch niet helemaal werkt zoals ik het wil. Of een weldoordachte update die heel de boel in de soep draait. No sir, da's een frustratie die ik al voldoende ervaar met apps en programma's op desktop/gsm.
Old Today, 12:52   #21287   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ben er wel veel mee bezig, het is uiteindelijk zoals Jasje zegt: de meeste zaken kunnen gewoon draadloos via IoT en dan is het zaak van manieren te vinden die samen te orchestreren indien je dat wenst via bvb Google of Apple Home etc.
Dat is wat techniekers uiteraard u niet graag zeggen, ze verkopen u liever domotica. Dat laatste heb ik via Dobiss en is zinloos gebleken. Het busssysteem, zoals Kar dan weer zegt, heeft wel nog zijn verdienste op lange termijn.

Mijn smarthome:

- zowat alle lichten zijn Philips Hue (dus alles is aan te sturen via Philips Hue app, en ondersteunt sferen)
- bepaalde ruimtes gebruiken Hue motion sensors
- bepaalde ruimtes hebben Hue buttons
- de zonwering is met Somfy en controller is Connexoon
- de zonnepanelen zijn te volgen via SunnyPortal
- temperatuur en CO2 is in drie ruimtes op te voklgen met Netamo
- geluid via Netatmo op 1 plaats
- robotstofzuifger via Xiami Home
- voice control via 3 Alexa Home speakers
- TV heeft chromecast voor streaming, Spotify en Netflix aanewzig
- Samsung Galaxy smartwatch (goed voor live meldingen)
- iPhone/Pixel met geolocatie (goed voor events te sturen)

Not so smart
- vloerwarming is vloerverwarming op warmtepomp van Geotherma en heeft geen IoT, maar is ook niet nodig want volledig zelfstandig. Het advies is eraf te blijven aangezien het zelf beslissingen neemt via sensoren binnen en buiten
- ventilatie is van Zehnder en heeft wekl IoT optie maar is niet geleverd. Dit zou wel zinvol zijn want je wil dat aanpasen nargelang de warmte binnen en buiten. Ga ik doen.
- deurbel is een simpele bel, ik wil er graag Google Nest Doorbell voor security en antwoorden bij afwezigheid
- versterker is oude Denon en enkel op IR control

Nu zijn al die dingen dus geweldig en elk hebben ze een goeie app om ze mee te besturen, maar je wilot slimmer dan dat natuurlijk. Alexa heeft wel goeie integraties, vooral met Philips Hue erg handig om bvb de lichten te regelen op vraag. Maar met Connexoon werkt t dan weer niet in onze regio dus kan zonwering niet via voice bedienen. Met Spotify werkt t ook niet in Belgie wat een van de key features onmogelijk maakt, muziek afspelen die je wilt horen op vraag.
Netatmo is dan weer slimmer dan je denkt en doet t goed samen met IFTT, waardoor ik events kan sturen op basis van CO2, geluid of temperatuur. Helaas blijft t bij meldingen/mails, want bvb Connexoon voor zonwering werkt niet met IFTT.
IFTT werkt dan weer goed met geolocatie, waardoor ik thuis lichten laat knipperen als ik vertrokken ben op t werk.

Ik ben weinig met chromecast momenteel omdat versterker zijn input kanelen niet kan verzetten, dus veel automatiseren is er niet aan, en muziek afspelen automatisch op goede speakers kan ook niet vanzelf door zelfde probleem. Alexa kan t wel op haar speakers, maar die zijn zwakker, en t is enkel radio door spotify probleem. Ooit zag Spotify app ze wel als externe speaker maar nu niet meer.

Veel automatisatie heeft door zulke issues dus manuele interventie nodig. Bvb:
- als het binnen warmer wordt dan 24 graden dan stuurt Netatmo naar IFTT een event
- IFTT toont melding op mijn smartwatch
- ik controller op SunnyPortal hoeveel zon er is via vermogen zonnepanelen
- ik vraag Connexoon de wering te laten zakken

- of er is verdacht veel geluid in huis terwijl er niemand is
- ik kijk of stofzuiger niet bezig is (meestal dat)
- ik bel in naar Alexa en luister door speakers wat er gaande is
- indien nodig kan ik lichten aandoen of iets zeggen via Alexa speakers

allemaal leuk, maar op geen enkel moment voor de hand liggend. Is meer een hobby, vaak herval je in oude gewoontes (zoek de schakelaar) in plaats van te leren hoe het sneller kan. Bvb met Alexa kan ik ten allen tijde remindrs zetten, van eender waar, maar spreken is vaak zo knullig
Old Today, 13:38   #21288   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Vervang Alexa door Google Assistant (of Siri homekit whatever Apple) en dat gaat al beter werken denk ik. Met Google Home kan ik Hue lampen, IKEA lampen, xiaomi stofzuiger, netatmo thermostaat, nuki deurslot, spotify en netflix allemaal bedienen zonder issues.
Talos is offline   Reply With Quote
Old Today, 14:26   #21289   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Alexa op zich is ook niet slecht hoor, het enige dat niet werkt is Connexoon voor Somfy en Spotify omwille van regio issues (de andere problemen zijn eerder aan de hardware kant dus zoals versterker)
Feit is dat het hier nog niet supported is en dus werkt op geluk. Dus Home is idd betere keuze nu ze hier gelokaliseerd zijn. Was nog niet zo paar jaar geleden
Old Today, 14:56   #21290   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Quote:
Awel da's nu ook mijn idee erover. Ik versta de aantrek niet. Dat lijkt alleen maar meer kopzorgen te geven. Zo wat draadloze speakers over gans uw huis lijkt nog wel noice en remote knoppen om mijn licht te dimmen (zoiets van bol, niet echt smart) maar voor de rest... Wij hebben zo'n Anna geinstalleerd; tof om eens de chauffage af te zetten van op afstand als ge dat vergeet en dat is het zo wat. Zo iets dat uwe frigo checkt, kunnen wij mss nog wel gebruiken. Die van ons koopt altijd teveel en dan eet ze dat niet op en dan wordt dat slecht. Fuuuuck.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old Today, 15:06   #21291   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

@Bavo: connexoon biedt toch (beperkte) IFTTT ondersteuning? Enkel de sensoren vallen niet uit te lezen (wat kut is).

Hier in huis is er momenteel enkel een connexoon installatie, die goed werkt. Ik ben aan het uitkijken naar Hue/Zigbee dingen, maar ik wil wel alles kunnen aansturen met home assistant of openhab. Dit beperkt de keuze wel wat.

Dingen als google home/amazon alexa/xiaomi mi home komen er niet in. Los van het privacy gebeuren interesseert voice activatie mij niet. Ik zal het wel doen met een appke op de telefoon.
Blade is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules