Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 1 100.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 1. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 08-09-2015, 18:36   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Le tout nouveau testament'

God bestaat (Benoît Poelvoorde), is een kolerieke vader en woont met zijn dochter Ea (Pili Groyne) en vrouw (Yolande Moreau) op een driekamerappartement in Brussel. Uit wraak stuurt Ea het computersysteem van de Almachtige in de war, ontketent zo een mediarel en vlucht naar de Aarde om, naar het voorbeeld van haar beroemde broer, haar eigen testament te schrijven.

De wereld is niet altijd mals voor dromers. Vraag dat maar aan Jaco Van Dormael. 'Mr. Nobody', zijn prachtige en ambitieuze droom over de liefde, moest een internationale klepper worden maar kende aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zelfs geen normale beperkte release. Met 'Le tout nouveau testament' pakt Van Dormael het iets bescheidener aan (de futuristische decors wordne hier ingeruild voor goed gekozen locaties in Brussel) zonder evenwel het dromen op te geven. 'Le tout nouveau testament' is als vanouds overgoten met het melancholische sterrenstof waar Van Dormael een patent op lijkt te hebben.

De pitch (God is een klootzak die er plezier in schept mensen te tergen met allerlei ellendige wetten) is voor de regisseur een vrijgeleide om zijn satirische maar ook liefdevolle kijk op geloof en het leven op de kijker los te laten. Een kijk vol tot de verbeelding sprekende vondsten: een wasmachine die als verbindingstunnel tussen het Gods rijk en de aarde fungeert, het beeld van Jezus Christus dat tot leven komt en plot een toffe peer blijkt te zijn, een gorilla die met een zeer bekende actrice de lakens deelt,... Het is moeilijk je niet te laten meeslepen op de stroom van creativiteit die Jaco Van Dormael heeft.

Gelukkig krijg je meer dan enkel een reeks originele beelden. 'Le tout nouveau testament' slaagt erin om goede satire te zijn, het is te zeggen een geestige prent die een aantal heilige huisjes in vraag stelt zonder goedkoop te worden. Ook de vertolkingen zijn top notch: Poelvoorde als de kolerieke Almachtige is een binnenkoppertje maar ook jonge Pili Groyne maakt een goede beurt. De bijrollen worden vertolkt door een amalgaam van Franse, Waalse en Vlaamse acteurs (Yolande Moreau! Catherine Deneuve! Johan Leysen! Johan Heldenbergh!) die allemaal precies het juiste hoofd voor hun respectievelijke rol hebben. Aan de structuur - de film is netjes ingedeeld in een aantal testamenten - voel je dat Van Dormael eerder van een aantal goede ideeën dan van een echt verhaal is vertrokken. Toch werkt de film, is er voldoende samenhang om er meer dan zomaar een potpourri van anti-bijbelse grapjes van te maken.

Op bepaalde momenten bekroop mij het gevoel dat ik naar het brusselse zusje van 'Amélie Poulain' aan het kijken was: een dromerige komedie die inspeelt op vragen waar we allemaal dagdagelijks mee worstelen. Waarom komt een ongeluk nooit alleen? Waarom gaat het altijs sneller vooruit aan de andere kassa in de supermarkt? Waarom valt een boterham met confituur altijd op de besmeerde kant? Fijne film!

3 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2015, 21:08   #2   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

'k Heb je post nog niet gelezen omdat ik hem eerst graag zelf wil zien zonder mogelijke spoilers, maar de moed is me wat in de schoenen gezonken sinds ik dit weekend van 'Mr. Nobody' heb weggezapt lang voor die gedaan was. Dat kwam wel vooral door Jared Leto die weer geen bal acteerde en voortdurend z'n ene smoel trok. En 't feit dat er dan nog kindacteurs die smoel moesten nabootsen als die knuppel zelf niet in beeld was ook, slechtste idee sinds Operatie Barbarossa. En dat knullige Engels in de dialogen soms. En het leek zo fel op een eerbetoon aan of samenraapsel van verschillende films die ik op hun beurt al maar matig vond.

Allemaal dingen waar deze normaal gesproken geen last van zal hebben dus 'k zal een dezer de moed nog eens bijeenrapen.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2015, 11:25   #3   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Poelvoorde > Leto
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2015, 11:57   #4   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
'k Heb je post nog niet gelezen omdat ik hem eerst graag zelf wil zien zonder mogelijke spoilers, maar de moed is me wat in de schoenen gezonken sinds ik dit weekend van 'Mr. Nobody' heb weggezapt lang voor die gedaan was. Dat kwam wel vooral door Jared Leto die weer geen bal acteerde en voortdurend z'n ene smoel trok. En 't feit dat er dan nog kindacteurs die smoel moesten nabootsen als die knuppel zelf niet in beeld was ook, slechtste idee sinds Operatie Barbarossa. En dat knullige Engels in de dialogen soms. En het leek zo fel op een eerbetoon aan of samenraapsel van verschillende films die ik op hun beurt al maar matig vond.

Allemaal dingen waar deze normaal gesproken geen last van zal hebben dus 'k zal een dezer de moed nog eens bijeenrapen.
Agreed Leto is met voorsprong het slechtste aan die film. Dus ik ben wel benieuwd naar deze

"It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!" - Upton Sinclair
Anton is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2015, 12:12   #5   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Mr Nobody schrikt me wat af. Beelden lijken er zo steriel uit te zien. Toto Le Héros vond ik wel echt hartverwarmend. Lijkt me reden genoeg om deze te gaan kijken.
eye is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2015, 18:05   #6   link
wukedadde
Senior Member

wukedadde's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
Poelvoorde > Leto
Maak daar maar Poelvoorde > heel Hollywood van
Old 10-09-2015, 19:25   #7   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maniac View Post
(Yolande Moreau! Catherine Deneuve! Johan Leysen! Johan Heldenbergh!)
François Damiens!

Bon, geen gras over laten groeien en gisteren gaan kijken...

Begint echt razend sterk, gaat bewonderenswaardig lichtvoetig om met onderwerpen waarvan je zou vergeten hoe zwaar ze zijn, quasi zonder ooit grof of shockerend te worden. Eens het nieuwe eraf was begon hij wel wat in herhaling te vallen en naar 't einde toe kwam het over alsof de makers het zelf ook zo aanvoelden en het een en ander maar afhaspelden.

Al bij al wat in hetzelfde bedje ziek als het aanzienlijk stuk van Mr. Nobody dat ik heb gezien, maar dan met oneindig veel meer charme, en daardoor toch wel een voorzichtige aanrader wat mij betreft.
Clipper is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules