Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 15-08-2011, 11:48   #101   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

ironie!

Los daarvan is het toch cringe-worthy zoiets neer te zetten zodat de hele wereld het kan oppikken en uitzenden met je naam onder. Het zegt ongeveer even veel als 'ja, als de wet anders zou zijn, zou ik meer betalen hoor'. Mooi. Dat kan nu echter ook al.
Ik begrijp wel dat het de bedoeling is wat ruchtbaarheid te geven, en wat navolging te zoeken. Echter, kan me moeilijk worstelen door die stroperigheid ervan.

Sorry voor mijn commentaar.

Last edited by acku; 15-08-2011 at 11:52.
acku is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 11:58   #102   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Hij verbergt zich niet achter de wet, hij probeert ze te veranderen en wacht intussen niet af, maar stampt initiatieven uit de grond zoals The Giving Pledge, wat ook in dat artikel vermeld staat. Dus uw kritiek slaat gelijk op geen bal.
Random is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 12:00   #103   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Het zijn enkel de rijken die het systeem kunnen veranderen die verrot zit van binnenin. Me dunkt dat het werk daar moet gebeuren, niet het volk overtuigen dat ze teveel geld hebben. Want het volk vindt dat sowieso.
Old 15-08-2011, 12:08   #104   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
ma huh wa
Old 15-08-2011, 12:11   #105   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Ja, dat lees je goed, Jonah. Gates en Buffet geven de helft of meer van hun kapitaal weg, enkel en alleen maar om te kunnen opscheppen dat ze rijk zijn (*), en ook hun openlijke pogingen om het systeem te veranderen, zoals open brieven schrijven, zijn zuivere window dressing. Echte sociale hervormers werken van binnenuit, vanachter een tweedehands IKEA-bureautje, maken helemaal geen reclame voor de goeie zaak die ze nastreven, en sterven in totale anonimiteit.

(*) meer specifiek: enkel om te kunnen opscheppen dat ze rijker zijn dan Bavo.
Old 15-08-2011, 12:12   #106   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ok, nog niet cynisch genoeg. Even denken.

Zaken zoals The Giving Pledge is wat rijken legitimiteit verschaffen, en ondersteunen uiteindelijk het kapitalistisch systeem door te zorgen voor steun vanuit de basis.
Old 15-08-2011, 12:18   #107   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Conclusie: de rijken moeten meer handelen volgens hun egoïstische reflexen en zoveel mogelijk het proletariaat uitbuiten zodat ze uiteindelijk hun legitimiteit verliezen? En daarna opstand en boem, pats, herverdeling van de rijkdom. Ayn Rand met een communistische finale, is dat de richting die de wereld uit moet, Bavo?
Old 15-08-2011, 12:36   #108   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ge moet nu ook weer niet overdrijven he Random.
Old 15-08-2011, 13:09   #109   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Ok, nog niet cynisch genoeg. Even denken.

Zaken zoals The Giving Pledge is wat rijken legitimiteit verschaffen, en ondersteunen uiteindelijk het kapitalistisch systeem door te zorgen voor steun vanuit de basis.
Dit is dan weer niet helemaal absurd. Het is duidelijk dat liefdadigheid een specifieke ideologische functie vervult.

"It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!" - Upton Sinclair
Anton is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 00:22   #110   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Nogal geschift dat we hier verbaasd over zouden zijn, ofzo. Eigenlijk nogal normaal, eerder. Zou abnormaal zijn als hij de armen de crisis zou laten betalen (voor buffet is iedereen die minder dan 10k dollar per maand binnenhaalt arm).

Over die bill gates foundation en andere rijkeluisfoundations heb ik toch ook al wat kritische geluiden gehoord. Ik zou ook een groot deel van mijn fortuin weggeven, maar ik zou het niet beheren in de ran-foundation, ej al helemaal niet een gigantisch kapitaal laten beheren door mijn vrouw als hobby-projectje. Ik zou dat fortuin verdelen onder verschillende organisaties die weten waar ze mee bezig zijn, en eventueel met een klein deel een paar kleine projecten zelf uitvoeren. Daklozenshelter bouwen aan park spoor nood ofzo
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 08:08   #111   link
kleine klootzak
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

kleine klootzak's Avatar

Quote:
Originally Posted by ran View Post
Nogal geschift dat we hier verbaasd over zouden zijn, ofzo. Eigenlijk nogal normaal, eerder. Zou abnormaal zijn als hij de armen de crisis zou laten betalen (voor buffet is iedereen die minder dan 10k dollar per maand binnenhaalt arm).

Over die bill gates foundation en andere rijkeluisfoundations heb ik toch ook al wat kritische geluiden gehoord. Ik zou ook een groot deel van mijn fortuin weggeven, maar ik zou het niet beheren in de ran-foundation, ej al helemaal niet een gigantisch kapitaal laten beheren door mijn vrouw als hobby-projectje. Ik zou dat fortuin verdelen onder verschillende organisaties die weten waar ze mee bezig zijn, en eventueel met een klein deel een paar kleine projecten zelf uitvoeren. Daklozenshelter bouwen aan park spoor nood ofzo
daar zit al een groot probleem imo
kleine klootzak is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 09:27   #112   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Ah, in uw opinie.

Vanwaar haal jij die explosieve informatie? En over wie gaat het? Het Rode Kruis? Oxfam? Artsen Zonder Grenzen? Greenpeace? Unicef? Human Rights Watch? Amnesty International?

En je zou het, mits voldoende kapitaal, beter doen?
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
Old 16-08-2011, 09:30   #113   link
kleine klootzak
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

kleine klootzak's Avatar

nee gewoon nog een duikboot kopen
kleine klootzak is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 12:08   #114   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by ran View Post
Ah, in uw opinie.

Vanwaar haal jij die explosieve informatie? En over wie gaat het? Het Rode Kruis? Oxfam? Artsen Zonder Grenzen? Greenpeace? Unicef? Human Rights Watch? Amnesty International?

En je zou het, mits voldoende kapitaal, beter doen?
Maar je veronderstelt zelf wel dat de Gates Foundation geen expertise heeft - of zelfs om een of andere reden niet eens het morele recht zou hebben naar eigen inzichten haar geld te spenderen?
Old 16-08-2011, 12:23   #115   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Wel bizar, als er weer eens een grote actie is, is het meest gehoorde argument om niet te storten "we weten niet wat er met ons geld gebeurt". Als dan iemand een foundation opricht om het te controleren en zelf te bepalen, is het ook weer niet goed.

Who cares hoe het geld op bestemming komt, als het er maar komt. Als je zoveel geld te besteden hebt, waarom dan geen "vereniging" oprichten en zelf controleren wat er met dat geld gebeurt.
Old 16-08-2011, 13:09   #116   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Met zoveel geld komt veel macht en veel verantwoordelijkheid.

Dus ja, er zijn een heleboel ethische implicaties. Zeker als die de naam van 1 man dragen, en niet gedragen worden door een heleboel militanten, bijvoorbeeld, of door de VN.

Als de VN de vinger wijst naar de Bill Gates Foundation, omdat die een niet-duurzame manier van landbouw promoten in plaats van hun geld aan duurzame projecten te geven, is er imo toch iets eerder fundamenteel loos.

Als iemand dergelijke fundamentele kritiek, met een hoge graad van geloofwaardigheid (een VN rapport, bijvoorbeeld) op Oxfam weet, link dan maar. Ben heel geïnteresseerd dan.
Old 16-08-2011, 15:16   #117   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Niemand kan moreel zoveel geld hebben, dus daar stokt de discussie al.

edit: http://www.rdwolff.com Marxistisch econoom die regelmatig de economische actualiteit bespreekt.

"It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!" - Upton Sinclair
Old 16-08-2011, 15:25   #118   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Marxistisch, ja dat werkte nogal goed in de praktijk hee
Old 16-08-2011, 15:27   #119   link
Anton
lil carl hoefkens

Anton's Avatar

Ik denk niet dat de man Stalin, Mao, etc zou verdedigen... Misschien weet je het niet, maar marxisme is in de eerste plaats een methode van economische analyse.

edit: Ja het liberalisme werkte uitstekend in de praktijk.

Old 16-08-2011, 15:35   #120   link
LukeSoloSalade
Zetelliberaal

LukeSoloSalade's Avatar

Ah ze hebben een nieuwe versie uitgebracht ? Info graag.
Die "tijdelijke" dictatuur van het proletariaat in de vorige versie zag ik niet zo zitten.

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules