Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 17-06-2009, 22:33   #81   link
Unzip Attack
Self-proclaimed genious

Unzip Attack's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlackRabbit View Post
Installeer dan Linux (ubuntu bvb) op je PC/laptop he.

Heeft nóg meer software standaard + enorme userbase én je betaalt je niet blauw aan Apple (r)
been there done that. 3 maanden Ubuntu gedraaid. Er zitten zéér veel goeie dingen in Ubuntu (app repository om maar 1 te noemen), maar anderzijds komt het op nogal wat zaken simpelweg te kort. Applicaties zijn soms van inferieure kwaliteit, bevat nog steeds onnauwkeurigheden/bugs (de flashy interface compiz (of wat is de nieuwe naam?) crasht regelmatig, geen exchange support, geen goeie mailclient (ondanks ik redelijk wat gmail gebruik), geen goeie calendar (idem vorige met google cal)) en té weinig ondersteuning voor randapparaten... Linux is gewoon nog niet volwassen en ik denk dat het nog een tijdje gaat duren met heel die open source community. Open source is oké, maar ik denk dat afgelopen jaren men gaan inzien is dat het ook niet hét ultieme antwoord is.

Het is een beetje zoals met bepaalde beslissingen, hoe minder mensen betrokken, hoe eenvoudiger en sneller iets opgelost geraakt. Het wordt pas complex als je rekening moet houden met 1001 visies en inzichten. Volgens mij is dat ook een beetje wat men begint in te zien bij van die joekelig grote open source projecten. Afterall zet een firma zich terug achter zo'n project en is er weer ruimte voor visie en vooruitgang. Echter komt er dan vaak ook een vorm van geld bij te kijken.
Unzip Attack is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2009, 23:18   #82   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Funny, die laatste posts gaan basicly over de snappy interface van OSX. Is dát dan waar een OS om moet draaien? Lijkt me niet. Deftig memory management e.d. lijken me veel belangrijker. Geen kat natuurlijk die weet welk OS dit het best afhandeld.

Heb zelf ook ervaring met OSX en na een gewenningsperiode valt het inderdaad mee. Maar om het beter/makkelijker te vinden dan een doorsnee Linux-desktop lijkt me toch wel overdreven.

En tuurlijk zit er ook wel crappy software tussen de repositories, ontken ik ook niet. Maar de keuze is zo énorm dat er voor de meeste doeleinden wel degelijk deftige, stabiele opties zijn.

Trouwens: Ubuntu is dan wel het populairst/best gekend (van alle linux OSen) onder de modale PC-gebuiker, maar het is verre van bedoelt om 100% stabiel te zijn he. Ubuntu richt zich op 'het nieuwste van het nieuwste'.

Trouwens, OSX is gebasseerd op BSD, wat op zijn beurt ook erg dicht aanleunt tegen de linux kernel.

Apple is gewoon weer helemaal in. Kijk naar producten als iPod en iPhone: vaak duurder dan de concurrentie maar toch wil iedereen het hebben.

Ik heb eigenlijk nog niet echt een reden gehoord waarom de keuze voor OSX de enige goede keuze zou zijn. Sure, Vista vereist regelmatig updates maar verder? Face it, de meeste gebruikers kunnen zowel windows/OSX/linux gebruiken voor hun doeleinden. Waarom dan meer betalen aan OSX/Apple?
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 00:24   #83   link
Trojan
Karl Marx

Trojan's Avatar

Quote:
Ik heb eigenlijk nog niet echt een reden gehoord waarom de keuze voor OSX de enige goede keuze zou zijn. Sure, Vista vereist regelmatig updates maar verder? Face it, de meeste gebruikers kunnen zowel windows/OSX/linux gebruiken voor hun doeleinden. Waarom dan meer betalen aan OSX/Apple?
Omdat het makkelijk te gebruiken is, minder vatbaar voor virussen (kleiner doelpubliek dan windows en dus minder aantrekkelijk) en het zit tenminste in een mooie behuizing. De prijs mag dan wel aan de hoge kant zijn, maar wat ge er voor in ruil krijgt qua design alleen al is het imo meer dan waard.
Old 18-06-2009, 00:28   #84   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Unzip Attack View Post
Volgens mij is dat ook een beetje wat men begint in te zien bij van die joekelig grote open source projecten. Afterall zet een firma zich terug achter zo'n project en is er weer ruimte voor visie en vooruitgang. Echter komt er dan vaak ook een vorm van geld bij te kijken.
Ik heb het echt proberen negeren, de hoeveelheid onzin in het laatste deel van deze thread, maar dit is er over. Je bent een blaaskaak Unzip.
A. Opensource is nog nooit zo populair en belangrijk geweest en groeit
B. Wat je beschrijft is een probleem bij 'joekelige' projecten, niet specifiek bij opensource 'joekelige' projecten
C. Al eens gekeken waar heel wat opensource contributies en projecten vandaan komen?
D. Opensource is geen communisme
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 06:55   #85   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
Waarom dan meer betalen aan OSX/Apple?
OSX is cheaper dan Windows, tis de hardware die op zich een pak duurder is dan normaal.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 09:28   #86   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trojan View Post
Omdat het makkelijk te gebruiken is, minder vatbaar voor virussen (kleiner doelpubliek dan windows en dus minder aantrekkelijk) en het zit tenminste in een mooie behuizing. De prijs mag dan wel aan de hoge kant zijn, maar wat ge er voor in ruil krijgt qua design alleen al is het imo meer dan waard.
You proof my point: buiten het 'design' van de hardware is er weinig reden om voor Mac te gaan: linux distributies zijn immers óok minder vatbaar voor virussen e.d.

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
OSX is cheaper dan Windows, tis de hardware die op zich een pak duurder is dan normaal.
"OSX/Apple" = de combo he (software/hardware).

En PC muizen hebben tenminste een rechtermuisknop
Old 18-06-2009, 09:30   #87   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
En PC muizen hebben tenminste een rechtermuisknop
Mighty mouse heeft ook een rechtermuisknop... Enkel is die muis nu net wel het meest crappy product dat Apple gemaakt heeft. Snap nog altijd niet dat ze geen deftigere muis gemaakt hebben.
Old 18-06-2009, 09:35   #88   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Quote:
Ge denkt toch niet dat ze hun OS niet doorrekenen in de hardwareprijs
Is beetje koppelverkoop eigenlijk, aangezien je geen MAC kan kopen zonder OS.
Maar oh wee als MS een browser meelevert!
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 11:27   #89   link
Cybdm
★★★★★

Cybdm's Avatar

Quote:
Funny, die laatste posts gaan basicly over de snappy interface van OSX. Is dát dan waar een OS om moet draaien? Lijkt me niet.
Quote:
buiten het 'design' van de hardware is er weinig reden om voor Mac te gaan
De waardering van een besturingssysteem voor personal computing draait niet rond die stelletje techneuten met Linux T-shirt en wat ze allemaal zoveel beter en uitgebreider kunnen doen, maar rond in welke mate de modale computer leek kan omgaan met het besturingssysteem en dus de computer.

Het is die filosofie die achter enkele zeer succesvolle projecten van Apple zit. Er zit weinig technologische innovatie in OSX features zoals Time Machine (die technologie bestaat al jaren) of iPhoto of iDVD. De innovatie bij Apple zit hem echter in het herkauwen van (vaak bestaande) technologie steeds vanaf het perspectief van de computer leek met als resultaat features die gemiddelde eindgebruikers daadwerkelijk gebruiken en waarderen.
Cybdm is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 12:17   #90   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ik ben zelf ook al een tijdje aan het kijken naar een laptop. Acer Timeline reeks spreekt me wel aan, maar waarom zijn die reeksnummers zo verwarrend, om nog maar te zwijgen van een slechte website. Acer Timeline of Sony Vaio...
Metal is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 12:19   #91   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Ga dan maar voor een Vaio. Ik heb nog nooit een goede acer gehad... Acer, Toshiba, HP, etc zijn allemaal merken waar ik niets meer van moet hebben. Ik blijf voorlopig bij Vaio of Dell.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2009, 12:45   #92   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Blijf aub van Acer af. Zit hier met een Acer terug van een kennis, en ik vind niet eens typenummer terug online (komt nochtans van Techdata)
Er moest een extra SATA HDD inkomen.
Geen probleem, ware het niet dat de tweede SATA bay net een mm te klein. HDD past er perfect in, maar klepje gaat niet meer dicht. Rommel, niet normaal.
Andere Acer heb ik uit miserie in de vuilbak gegooid omdat de support maar bleef met mijn voeten spelen.
Old 18-06-2009, 18:50   #93   link
Cassiel
FKA |3o3dha

Cassiel's Avatar

Zijn die nieuwe Macbook Pro's eigenlijk stil? Want als ik zo kijk naar mijn vrienden hun Macbook's dan zijn die altijd zeer stil, bij gewoon gebruik weliswaar. In vergelijking met de meeste andere merken zijn die quasi geruisloos.

En vinden jullie SSD schijven de moeite?

Oja, over Acer: ik heb 3 jaar geleden een acer gekocht toen was die prijs kwaliteit zeer goed. écht goed was die niet maar ik was er wel tevreden van, tot enkele maanden geleden de backlight kapot gegaan is toch.
Cassiel is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 08:04   #94   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Super stil. Enkel als je wat zware dingen zit te doen gelijk video converteren enzo van die dingen, dan hoor je de cooling een beetje.
Old 19-06-2009, 12:11   #95   link
Aristide
5x combo bonus

Aristide's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Heeft 5 uur effectieve batterylife, die 7 uur is wat macintosh zegt, reviews duiden ook max 5 uur aan.
*PEUT* http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3580&p=4

Quote:
Eight, freakin, hours. I couldn't believe it. In my lightest test, the new 15-inch MacBook Pro lasted eight hours and eight minutes. That's with the screen at half brightness (completely usable) and no funny optimizations. The notebook is just playing music and surfing through a lot of my old reviews. There's no way this could be right. Maybe my test was too light?
etc etc

Alleen daarom zou ik MOGELIJKS een macbookpro overwegen, ware het niet dat voor dat geld alle overige specs pure stront zijn.

edit: en ik vind Ubuntu snappier dan WinXP op mijn zeer oud Dell Latitude D610. Ik heb overigens dringend nood aan een multicore cpu, want zoals het nu gaat kan het niet meer verder, vind ik. Waarom, trouwens, moet mac zichzelf altijd buiten mijn markt prijzen door veel te fucking dure intel cpu's in hun laptops te steken? Een P8600 was ook goed geweest voor een mbp, MAAR NEE, ze stoppen er direct de top-end van $500 per stuk in. Fuckers.

Last edited by Aristide; 19-06-2009 at 12:28.
Aristide is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 12:45   #96   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Quote:
Super stil. Enkel als je wat zware dingen zit te doen gelijk video converteren enzo van die dingen, dan hoor je de cooling een beetje.
Best tevreden van het lawaai. Heb wel de indruk dat als je tijdje geen reboot doet hij wel eens in turbo durft schieten zonder te stoppen, maar goed, regelmatige reboot is nooit slecht.
Old 19-06-2009, 12:45   #97   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Op vroegere thinkpads kon je een extra batterij of extra harddisk inpluggen ipv je DVD drive (die denk ik in veel laptops ongebruikt blijft). Uiterst cool. Zo'n ding wil ik nog wel, met een deftige docking voor thuis. Zijn er nog merken / modellen die dat doen?

Langs de andere kant, ik heb niet echt veel power nodig, een dualcore met 4GB ofzo is zeker genoeg. Zo'n laptop met ULV cpu gaat ook lang mee.
Fabrikanten spelen daar toch meer en meer op in, kijk bvb maar naar deze reeks van Acer :
http://tones.be/shop_zoeken.php?cate...x&zoekveld=10T
Een leuk alternatief voor iemand die een netbook net iets te underpowered / klein vindt, maar toch vrij goedkoop veel portability wil.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2009, 13:04   #98   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Yep, heb zo'n DVD-drive-batterij voor m'n Dell. Zelden gebruikt, dient enkel als backup-in-nood.
Old 19-06-2009, 13:55   #99   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Ik sta op het punt om de Sony Vaio FW31M te kopen op laptopshop.be.

Mocht er iemand zijn die mij dit sterk afraadt, spreek dan nu of zwijg voor eeuwig!
Old 19-06-2009, 14:07   #100   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Ziet er degelijk toestel uit voor zijn prijs, ook deftige resolutie.
Kan natuurlijk niets meer vertellen over de eventuele gebreken nu ik niet meer bij Sony werk, maar in principe nooit veel klachten van een VAIO.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules