Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 24-06-2009, 10:30   #161   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Het is duidelijk dat MacOS het meest toegankelijke is voor leken. Ik heb er enkel problemen mee voor professioneel gebruik.
Ik denk zelfs moest MacOS niet hardwaregebonden zijn het wel eens de concurrentie met Windows zou aankunnen. Maarja, Apple rekent zijn OS goed door in zijn hardware en de brandname en meer aandacht voor design maken het allemaal wat duurder. Aangezien een dure MAC kopen de enige (legale) mogelijkheid is om MacOS te hebben, zie ik MS nog jaren de strijd winnen met hun preinstallede OEM versie op de PC van 350 EUR.

Ik vind het trouwens nog altijd raar dat MS er nooit voor gekozen heeft een newbie-usergroup standaard te voorzien. Zoals ik al zei is het perfect mogelijk een Windows user zodanig te beperken dat hij enkel de dingen kan en ziet die hij nodig heeft, alleen wordt het bijna nooit toegepast. Standaard zit bvb. het startmenu veel te vol voor de doorsnee user.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2009, 11:22   #162   link
Cybdm
★★★★★

Cybdm's Avatar

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Het is duidelijk dat MacOS het meest toegankelijke is voor leken. Ik heb er enkel problemen mee voor professioneel gebruik.
Geheel mee akkoord, Apple/Mac is een joke voor de professionale markt. Ik heb het dan over corporate networking met alle aspecten, database, erp, noem maar op. Thuis is waar de Mac dient te staan en stevig blinkt. Verder vind ik ook dat Windows alsmaar gebruiksvriendelijker komt, Windows 7 heeft veel in zijn mars op dat vlak. Zalig besturingssysteem.
Cybdm is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2009, 11:30   #163   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Klant van mij gebruikt enkel MAC, na enorm veel problemen, tweaks en updates begint eindelijk de macserver stabiel te worden en het is een kleine omgeving (user of 7). Enige probleem is dat je die mensen niet kan wijsmaken dat ze 's avonds moeten uitloggen, na een week of 2 draait de connectie met de server door, maar goed, dat is te vergeven.

Maar het grootste probleem ligt inderdaad in wat je zegt: databases, erp,...
Want daar lurkt een vies gezwel op MAC: FileMaker. Het is geen Apple software maar het lijkt wel wijd verspreid. En ik maar denken dat Access rommel is.
Echt leuk wordt het als mensen via een VPN willen Filemaker gebruiken. Er zit een functie in om een 'netwerk database' te openen, maar ipv dan de resultaten van uw query naar de client te sturen, stuurt die steeds de volledige tabel door. Als deze dan 300MB is, dan kan je raden wat de snelheid is.
Old 24-06-2009, 16:21   #164   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Je moet eens naar een tentoonstelling gaan van de masters design van de academie & st lucas.

Apple galore, 'want die software is puur mac, en mac is beter dan een pc'

Je gebruikt photoshop, indesign & illustrator idioot, op een veel te dure laptop die trager is dan concurrerende modellen, bovendien zit er een intel cpu in dat ding...

Maar leg dat maar eens uit
Teki is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2009, 17:07   #165   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

En men denkt dat Photoshop beter draait op Mac.

Vroeger beweerde men dat Mac ideaal was voor de grafische sector omwille van de betere schermen, kleuren,... Of dit waar is, geen idee, ik heb het nooit heel goed vergeleken. Tijdens het niet-intel tijdperk waren er wel snelle beestjes bij, denk dat het daar eerder mee te maken zou hebben.

Een beetje ironisch is dat de MacBook (niet de pro) voor zijn prijsklasse een vreselijk slecht scherm heeft. (inkijkhoek is vreselijk)
Een VAIO in die prijsklasse is echt wel opvallend beter qua scherm.
Old 24-06-2009, 19:59   #166   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Takeshi, welkom in juni 2009. De Macbook (13") heeft update gekregen, heet nu ook 'Pro' en heeft een véél beter scherm dat minstens zo goed is als de 15" en 17" versie. Maar je hebt wel gelijk dat de vorige Macbook crap was qua scherm (reden ook dat ik toen 15" heb gekocht).

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2009, 20:05   #167   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Tegenover de kwaliteit van de CRTs die Apple vroeger gebruikte, zijn de TFTtjes van tegenwoordig inderdaad crap. (was inderdaad zowat de hoofdreden waarom Mac werd gebruikt in de grafische sector) (+ snellere CPUs voor grafische toepassingen)

Last edited by BlackRabbit; 24-06-2009 at 21:01.
BlackRabbit is online now   Reply With Quote
Old 24-06-2009, 20:25   #168   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Samenvatting Takeshi afgelopen pagina's en komende pagina's

MAC
MAC
MAC
VAIO > MAC
Old 24-06-2009, 20:46   #169   link
Cybdm
★★★★★

Cybdm's Avatar

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
En men denkt dat Photoshop beter draait op Mac. Vroeger beweerde men dat Mac ideaal was voor de grafische sector omwille van de betere schermen, kleuren,... Of dit waar is, geen idee, ik heb het nooit heel goed vergeleken. Tijdens het niet-intel tijdperk waren er wel snelle beestjes bij, denk dat het daar eerder mee te maken zou hebben.
Vroeger kon je op een mac Adobe Photoshop filters met gemak een 65% sneller toepassen dan op PC. Voor de grafische sector was Mac absolute top. Ook waren Mac stukken beter voor postscript printing en dergelijke meer. Vandaag is dat verschil er niet meer denk ik.
Cybdm is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2009, 21:59   #170   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Op mac heb je trouwens ook shellscripts waarmee je zaken kan automatiseren. Dit terzijde. (@boerteun)
Old 24-06-2009, 22:04   #171   link
Aristide
5x combo bonus

Aristide's Avatar

Quote:
Originally Posted by ecko View Post
Op mac heb je trouwens ook shellscripts waarmee je zaken kan automatiseren. Dit terzijde. (@boerteun)
Maar dan moeten je tools ook via CLI opgeroepen kunnen worden, wat mij minder waarschijnlijk lijkt dan bij Linux.

Als je doelt op het algemeen feit dat Mac OS X (een deel van) de voordelen van Linux tov Windows heeft, true.
Aristide is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2009, 22:10   #172   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

In Windows ook, maar gezien de meeste applicaties GUI-georienteerd zijn kan je er geen bal mee automatiseren of op z'n minst veel lastiger en beperkter.
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2009, 22:12   #173   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Het is natuurlijk niet even uitgebreid (out of the box dan toch) als Linux -bij mijn weten- maar als ik me niet vergis zijn er een hoop tools van linux die je ook kan gebruiken. Maar ik bedoelde idd dat.

Stomme voorbeelden zijn ssh, X11, ... wat allemaal handig is als je bvb een remote server wil managen etc. Natuurlijk zijn daar ook deftige alternatieven voor op windows, maar het feit dat je in feite in eenzelfde omgeving werkt (unix) heeft wel een aantal voordelen. Al was het maar dat ik altijd "ls" kan gebruiken
Old 24-06-2009, 22:19   #174   link
Aristide
5x combo bonus

Aristide's Avatar

Quote:
Originally Posted by ecko View Post
Al was het maar dat ik altijd "ls" kan gebruiken
Cygwin to the rescue en zulke shizzle!
Aristide is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2009, 09:09   #175   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Mja, MacOS is zo goed als een Unix, maar je moet toch gaan oppassen als je gaat beginnen prutsen. Heb de indruk dat je niet teveel moet gaan scripten of config files gaan editeren, of kan wel eens noboot worden. En veel documentatie ga je dan niet vinden.

Bon, krijg toch nogal vaak de indruk 'dat het er niet voor gemaakt is'
(wat ook zo is)

Last edited by Takeshi; 25-06-2009 at 09:15.
Old 25-06-2009, 09:32   #176   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Aristide View Post
Maar dan moeten je tools ook via CLI opgeroepen kunnen worden, wat mij minder waarschijnlijk lijkt dan bij Linux.
Met AppleScript kan je zowat alle applicaties alles laten doen. En ja, dat werkt ook via de CLI.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2009, 11:03   #177   link
Farah
Döner macht schöner

Farah's Avatar

Wat een béést, die Sony Vaio!
Old 29-06-2009, 13:25   #178   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Ik ben blij dat je er tevreden mee bent.
Ik heb verschillende VAIO's gehad en er altijd veel plezier aan beleefd, dus ben er vrij gerust in. Failure rate lag paar jaar terug rond de 1 a 2% wat heel weinig is. Moest er toch iets foutlopen, dan is de standaard service best goed.
Old 29-06-2009, 14:03   #179   link
Mahershalalhash
lil frank raes

Mahershalalhash's Avatar

Kan ik feitelijk nog iets doen met een Vaio die ik zelf naar de kloten heb geholpen (ie cola over morsen)? Of is dat wegwerpmateriaal?

Die laptop staat hier ondertussen al een paar maand
Ik zal maar meteen weerleggen dat hoogbegaafd zijn ook bij dikkertjes kan. Met mijn score kan ik zeggen dat jullie de 99.5% zijn. Daardoor dat ik enorm snel dingen opneem, nooit iets vergeet dat ik relevant vind. De meest bizarre hersenkronkels maak. Eigelijk vrij associaal ben irl en niet in de belangstelling wil staan. Ook onzeker wel over alles wat ik doe want ik doe het meestal drie keer zo snel als anderen.

En ik doe aan modelbouw en ik verzamel CE van games.
Mahershalalhash is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2009, 14:25   #180   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Als hij niet meer boot en mobo moet vervangen worden, en vaak nog paar andere door vocht aangetaste onderdelen, dan zal de reparatie een stuk duurder uitvallen dan hij waard is. (of zelfs het BER label krijgen: beyond economical repair)
Hangt er van af hoe oud hij is.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules