Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 04-07-2016, 11:49   #1   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
To full frame or not...

Zit nu al tijdje te denken om mijn canon 350D in te ruilen voor een full frame...

Zou ik voor een nieuwe 6D gaan, of een 2ehands 5Dmk2...

Iemand die hier zinnig antwoord op kan geven?
Old 04-07-2016, 13:20   #2   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

tja. hoe zit dat met je lenzen?
ik heb geen enkele DX lens in huis gehaald, dus dat was geen probleem voor mij.
Old 04-07-2016, 13:35   #3   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Zal me een nieuwe zoom range 70 400 moeten aanschaffen. Rest maak ik gebruik van vast brandpunt lenzen uit het klein beeld tijdperk - Asahi takumar 50 f1.4, 105 f 2.8 en 135 f 2.5 en een tele tessar 200 f4.

Zoomlens is een sigma 17 70, weet nu wel niet vanbuiten of het DC of dg versie is. De sigma 70 300 apo zal niet full frame zijn.
Old 04-07-2016, 16:39   #4   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Ik ben sowieso niet gekend met Canon, maar op papier http://www.dpreview.com/products/com...ts=canon_eos6d

Zou ik voor de 6D gaan, al was het maar voor de SDXC kaartjes ipv CompactFlash.
Maar in uw geval gaat ge meer plezier hebben aan de hogere ISO waarden, en ik gok ook betere noise compensation engine. Betere Bracketing en EV compensatie die verder uit elkaar ligt.
Old 04-07-2016, 17:12   #5   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

CF > SD ojooo
Old 04-07-2016, 18:07   #6   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Aangezien ik al jaren zowel met APS-C als FF fotografeer, vaak beide naast elkaar, denk ik dat ik hier toch wel een gezonde mening over kan geven. Weet je waarom je per sé naar FF wil? Want een FF heeft naast voordelen ook toch wel enkele nadelen. Voordelen zijn doorgaans beter dynamisch bereik, betere ruisverhouding (dus meer bruikbaar bij weinig licht) en een kleinere scherptediepte. En een 50mm is effectief een 50mm ipv 50mm x 1.6 bijvoorbeeld.

Maar... een FF heeft ook wel behoorlijk wat nadelen. Ten eerste is de camera op zich doorgaans duurder, maar de lenzen die geschikt zijn voor een FF zijn dat zéker en zijn ook nog eens een pak groter/zwaarder. Bovendien kan de beperkte scherptediepte ook een behoorlijke aanpassing vergen. Ik hoor héél vaak mensen klagen die naar FF overstapten dat ze gezichten en al zeker familiefoto's niet "goed" krijgen omdat "niet iedereen er scherp op staat". Dat zijn dan vaak foto's getrokken op F1.8 binnenin.

De AF punten zijn op een FF meestal ook minder breed gespreid over de sensor, en vaak is een FF ook minder snel qua aantal beelden per seconde. Ook qua tracking en AF snelheid is een FF (soms) minder snel dan een goede APS-C camera.

Als je écht per sé de scherptediepte of betere ruis nodig hebt, dan is een FF nog altijd aan te raden. Maar als je bijvoorbeeld moet kiezen tussen een Canon 6D met een "gewone" kitlens zoals de 24-105/F4 of je kan kiezen voor een Canon 80D met een heel goede 17-55/F2.8 dan zou ik toch écht eens goed nadenken.

FF kan dan misschien als de 'holy grail' klinken, maar het is het vaak NIET hoor. Ik gebruik momenteel zelf een Nikon D750 met een 50/1.8 en een 24-120/F4 en eigenlijk ben ik niet van plan daar méér in te investeren. Ik gebruik mijn Sony A6000 met enkele goede primes eigenlijk méér dan die FF Nikon. Gewicht speelt daar ook een rol, maar ook feit dat een mirrorless beter is voor video, snel AF biedt via liveview enz.

Dat gezegd zijnde, een FF met een écht goede lens én in de handen van iemand die weet wat hij doet, zal altijd méér beeldkwaliteit leveren dan gelijk welke APS-C sensor. Die grote sensor met mega-grote pixels maakt wel degelijk verschil. Maar de nieuwe APS-C sensoren zijn tegenwoordig zéker zo goed als een FF van enkele jaren terug. Ik denk zelfs dat bijvoorbeeld een Sony A6300 met een goeie 50/1.8 prime min of meer even goed zal zijn als een Canon 5D2 met een gelijkaardige lens. Zeker wat ruis en dynamisch bereik betreft.

Voorbeeldje van eenvoudige snapshot met een A6000 + prime :

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2016, 18:18   #7   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

mwa, pino. hangt er ook van af hoe goed iemand met hun camera kan omgaan.
fullframe cameras zijn er niet voor de beginners. als je dan klaagt over de focus niet scherp krijgen, is het maar een flauw excuus om het op de camera te steken
Old 04-07-2016, 18:25   #8   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
fullframe cameras zijn er niet voor de beginners. als je dan klaagt over de focus niet scherp krijgen, is het maar een flauw excuus om het op de camera te steken
Zelf fotografeer ik quasi enkel nog met prime's, volledig manuele va' de jaren 60 en 70.

Andere die ik gebruik is een 17-70. Imo beste bereik voor 'familiekiekjes'.

En ja, ik weet wat af van fotografie. Ex st. Lucas fotografie gedaan en in job dagelijks fotografie aan te pas.
Old 04-07-2016, 18:30   #9   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

dat helpt wel
overstappen van DX naar FX gaat niet als je verwacht dat de camera je gaat babysitten.
Old 04-07-2016, 20:43   #10   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Quote:
CF > SD ojooo
pls explain?
Old 04-07-2016, 21:03   #11   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

CF is bedoeld voor een hoger marktsegment dan SD kaartjes, met alle implicaties van dien
Old 04-07-2016, 21:27   #12   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Quote:
over dat niet scherp heb ik het dan meer dat onervaren fotografen plots met een scherptediepte zitten waarvan ze de consequenties niet kennen. ze kopen dan 'op aanraden van' een 85/1.8 en nemen binnen dan een portretfoto van papa en mama en de kindjes die ervoor staan en dan zijn die kindjes ineens niet scherp en de ouders wel. "en ik had ze nochtans op f1.8 gezet!".

een ff is echt wel een camera voor ervaren fotografen als je er echt deftig mee wil kunnen werken.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 04-07-2016, 21:53   #13   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
over dat niet scherp heb ik het dan meer dat onervaren fotografen plots met een scherptediepte zitten waarvan ze de consequenties niet kennen. ze kopen dan 'op aanraden van' een 85/1.8 en nemen binnen dan een portretfoto van papa en mama en de kindjes die ervoor staan en dan zijn die kindjes ineens niet scherp en de ouders wel. "en ik had ze nochtans op f1.8 gezet!".

een ff is echt wel een camera voor ervaren fotografen als je er echt deftig mee wil kunnen werken.
f1.8 is voor beginners. f1.4 all the way
Old 04-07-2016, 22:01   #14   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
CF is bedoeld voor een hoger marktsegment dan SD kaartjes, met alle implicaties van dien
Dat klopt en toch niet.
CF komt enkel van pas bij camera's die 11+FPS hebben, al die prosumer camera's hebben ruim voldoende met SDXC.

En waarom is het een voordeel? Die kaartjes zijn veel handiger om op te bergen dan die verouderde CF kaarten. Echt geen reden om CF te kiezen tussen deze 2. Er is een reden waarom ze er uiteindelijk SD kaartjes hebben ingestoken. 't Is goedkoper en makkelijker. 2 dikke plussen lijkt me.
Old 04-07-2016, 22:57   #15   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

yep, heb hier nog pak cf liggen die ik niet meer gebruik. enige grote voordeel is dat cf veel robuuster is, heb al talloze sd kaartjes met kapotte 'vinnen'.

Old 16-10-2017, 21:47   #16   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Bon... De Canon EOS350D is op zijn laatste loodjes aan 't lopen. Ik zit sterk te denken aan de Canon EOS80D. Dit lijkt me een robuust toestel te zijn. Robuust: mijn camera's moeten tegen vriestemperaturen, dauw en provencaals vuil kunnen.
Ben al verbaast dat de 350D het zo lang heeft uitgehouden.
Iemand ervaringen met de 80D?
Old 16-10-2017, 21:56   #17   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Heb paar maand geleden de 750d aangeschaft, incl. een aantal lenzen.

Qua merk zit ge alvast goed. Zou niks anders meer willen.

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2017, 00:28   #18   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

allez jong canon is goed ofwa
Old 17-10-2017, 22:14   #19   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

goh. voorkeur lijkt mij niet af te hangen van de body zelf. zowel nikon als canon zijn goed qua body. canon liep lang voor met fullframe, dat verschil is weg. nikon hun flitsen zijn nog altijd beter, zeker als je complexe setups met TTL meting en meerdere off-camera flitsen doet. nikon liep lang achter omdat ze geen degelijk midrange zoomlenzen hebben (24-70 f/4, 70-200 f/4), da's nog altijd niet gelijkwaardig dacht ik. nikon heeft ook nog altijd hetzelfde bajonet als de nikon F van 1959, waardoor quasi alles van SLR lens compatibel is. ik heb zelf een gans arsenaal aan prachtige manuele focus lenzen. canon veranderde van bajonet, waardoor die vlieger bij hen niet opgaat. door een subtiele wijziging in configuratie van bajonet kunnen ze nu wel nog altijd 50mm f/1.2 en 85mm f/1.2 en f/1.4 maken. ik dacht dat nikon hun bajonet daar net iets te krap voor was.

bestendigheid tegen vuil en vocht hangt vooral af van de weather sealing. zowel mijn D200 als D700 hebben het, nooit problemen mee gehad, en bij mij ziet dat serieus af.
voor uw astro-fotografie-dinges (of historische bazaar) kun je misschien rare lensen gaan plaatsen op je SLR. canon hun flange <> sensor afstand is net iets korter, waardoor een pak meer lenzen hun volledig focusbereik hebben met een adapter.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules