Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 14-08-2014, 13:00   #41   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Wat is er dan zo zot zuinig aan mijn Volvo V40 (14 jaar, 1.9D, 115pk)? Ik rijd altijd vlotjes op de snelheidslimiet, trek graag flink op maar let ook uitbollen, remmen op de motor, airco enkel indien nodig... Niks speciaals, en toch heb ik momenteel 5.7, vorige zomer tot 5.4 geraakt. In de winter één keer 6.7 gehad (winterbanden, koud vertrekken, etc.).

Je zou toch verwachten dat mijn oudere wagen een pak meer verbruikt?
Old 14-08-2014, 13:02   #42   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Diesel.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2014, 15:38   #43   link
-Tarantula-
Member

kia ceed 1.6 sportswagon hier met verbruik van rond de 6.5 liter gemengd, amper tot geen autostrade, komt redelijk dicht bij de beloofde cijfers
airco staat altijd op, heeft geen of amper effect op verbruik
Verbruik zou iets beter kunnen als het niet hoofdzakelijk de vrouw was die er mee reed
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2014, 16:53   #44   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Diesel.
Dan nog, vorige zomer bolde ik rond aan 5.4 - dat is naar hedendaagse normen erg zuinig. Mij vader heeft ook een diesel (Renault Scénic 2010) en rit immer rond 7 liter.
Old 14-08-2014, 18:21   #45   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
remmen op de motor
Je weet toch dat een nieuwe koppeling duurder is dan nieuwe remblokken/schijven?
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2014, 19:45   #46   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Remmen op motor != koppeling laten slepen.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2014, 20:05   #47   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

tussengas jo.
tijdens het knallen, of op circuit heeltoe-downshift
Old 15-08-2014, 17:47   #48   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Je weet toch dat een nieuwe koppeling duurder is dan nieuwe remblokken/schijven?
Bedankt, Jonah.

Regelmatig bruusk terugkoppelen kan zorgen voor slijtage, gas lossen en op het gepaste toerental terugschakelen is niet bijzonder schadelijk voor je koppeling en het bespaart wel wat. Bovendien is dit een veel uitgebreidere discussie dan je doet uitschijnen, lang niet iedereen is het eens over de schade die het zou veroorzaken.
Old 15-08-2014, 18:07   #49   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Wat is er dan zo zot zuinig aan mijn Volvo V40 (14 jaar, 1.9D, 115pk)? Ik rijd altijd vlotjes op de snelheidslimiet, trek graag flink op maar let ook uitbollen, remmen op de motor, airco enkel indien nodig... Niks speciaals, en toch heb ik momenteel 5.7, vorige zomer tot 5.4 geraakt. In de winter één keer 6.7 gehad (winterbanden, koud vertrekken, etc.).

Je zou toch verwachten dat mijn oudere wagen een pak meer verbruikt?
In tegenstelling tot wat de boekjes zouden laten denken is de vooruitgang bij benzine in praktijk beter geweest bij benzine dan bij diesel. Op papier zijn nieuwe diesels fantastisch (wat goed is voor de belastingen) maar in praktijk zijn ze amper beter dan de motoren van 15 jaar terug. Zowel in onderhoud, verbruik als pk's.

spritmonitor.de staaft mijn ervaring als je bv kijkt naar de Golf tussen 2000 en 2014:
Diesel (1.9tdi -> 1.6tdi): gemiddeld verbruik van 5.7 naar 5.3l (-8%), voor evenveel pk of zelfs minder pk (150pk model bestaat niet meer)
Benzine (1.6FSI -> 1.4TSI): gemiddeld verbruik van 8.0 naar 6.7l (-17%), voor meer pk (105 -> 122/140pk)
richba5tard is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2015, 10:49   #50   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Tzal de eerste en de laatste Ford zijn denkik.

Bij ontvangst al steenslag op het dak
Na 0.5j een lek aan de waterpomp
Na 1j de rubber die al loskomt aan de achterdeuren
Nu opnieuw een lek op een andere plaats en moet hij komende week weer een paar dagen binnen en vandaag heb ik gemerkt dat de motorbeschermplaat plots op de grond lag.

Het zijn (gelukkig) allemaal kleine dingen, maar wat een zever elke keer.
Ik zou morgen naar Breda moeten, maar zonder die plaat is me dat wat ver. Garage heeft op zaterdag geen technieker, assistance neemt niet op. Great.

Last edited by Turtle; 12-12-2015 at 11:05.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2015, 09:51   #51   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Voor het werk even met een Mondeo gereden. Dat ding had ook vaker iets dan niets. Ford & Quality control. Meh.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2015, 10:23   #52   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Hmm. Mijn schoonbroer heeft ook niets anders dan problemen met zijn Ford.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2015, 11:01   #53   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Collega met een Focus Ecoboost 1.6 van 2012 had last van poreuze slangen naar het koelvloeistof reservoir. De temperatuursensor zit in het reservoir van de koelvloeistof. Wanneer vloeistof weglekt meet de sensor lucht en kan de meter niet uitslaan terwijl de motor beschadigd geraakt.

Was een duur grapje. Yay Ford!

Last edited by Bourgi; 21-12-2015 at 11:04.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2015, 11:16   #54   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

5 jaar garantie hier
Old 21-12-2015, 11:49   #55   link
boogie_man
Senior Member

Eerste auto was een Ford Focus CLipper (1.6 , econetic). Na een jaar of twee scheelde er altijd wel iets aan die auto. Jezus christus.

Die in 2013 vervangen door een Skoda Octavia en naast het feit dat het interieur keihard gelijkt op een Volkswagen rijdt dat ook veel beter dan die Ford. Ondertussen 65.000 km op de teller en nog niets van problemen gehad. Ik heb trouwens de indruk dat het officiële onderhoud goedkoper is bij skoda. Waar Ford mij om de 20.000 km liet komen hoef ik nu maar om de 30.000 km te passeren. Soit, dat kan ook allemaal te maken hebben met de louche garagist van Ford die ik eigenlijk voor geen meter vertrouwde.
boogie_man is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2015, 16:24   #56   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Het blijven wel wat losse verhalen links en rechts. Je zal altijd maandagochtend wagens of louche garagisten hebben die een naam besmeuren. Zijn er ergens goede statistieken over de betrouwbaarheid van wagens?

Ik ken evengoed iemand die met zijn skoda superb 2.0 automaat diesel om de 5000 kilometer in de garage staat voor een nieuw ernstig probleem waar ongeveer 1000 euro kosten voor nodig zijn.
De wagen heeft nog geen 100k km.

Mijn volvo v70 2.0tdi blijft wel heel kranig. Is nu 7jaar oud en nog geen euro kosten aan gehad behalve het gewone onderhoud en nieuwe ruitenwissers.

Last edited by Bourgi; 21-12-2015 at 16:28.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2015, 17:29   #57   link
zinno
Senior Member

Wat Bourgi zegt, ik heb met mijn Octavia op 8 jaar tijd 280k km gedaan en de enige kosten die ik eraan heb gehad was een hydraulische koppelingspomp die mij welgeteld 160 euro heeft gekost. Daarentegen heb ik met mijn A4 een klantenkaart gekregen bij de Audi garage. Mijn Renault, die ik heb gekocht ter vervanging van de Octavia (en waar ik wel een heel mooi aanbod voor gekregen heb) doet het voorlopig ook ferm goed, je moet er dus wat geluk mee hebben.

Last edited by zinno; 21-12-2015 at 18:40.
zinno is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2015, 09:15   #58   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Verschillende instanties doen onderzoek naar de betrouwbaarheid van wagens. Dat is echter niet zo makkelijk in kaart te brengen omdat bijzonder veel data zou verzameld moeten worden om substantiële conclusies te kunnen trekken. Heel wat lijstjes zijn dan ook verschillend. Wat Google-werk op 'most reliable car brand' en je krijgt wel een idee.

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Mijn volvo v70 2.0tdi blijft wel heel kranig.
Volvo wordt al eeuwen geroemd vanwege die degelijkheid. Niet onterecht, denk ik. Mijn V40 is 15 jaar oud en heeft werkelijk nooit mankementen gehad.
Old 22-12-2015, 12:31   #59   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Terwijl de 850 van m'n ouders een kabelboom had die plots kortsluiting veroorzaakte (bijna brand), en de V50 waarmee ze nu rijden slaagt er soms in om de sleutel niet te herkennen. Al twee maal onderdelen laten vervangen en het probleem blijft. Pech kan je altijd hebben.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2015, 19:38   #60   link
Lycas
Senior Member

Ik heb een v50 gehad die niets anders dan problemen had. Ik heb daarna een V60 gehad en dat was een van de beste wagens waar ik mee gereden heb.
Lycas is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules