Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 1 14.29%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 6 85.71%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 7. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 03-01-2017, 16:54   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Passengers'

Twee passagiers aan boord van een ruimteschip op weg naar een verre kolonie ontwaken 60 jaar te vroeg uit hun slaap.

Ergens in 'Passengers' schuilt een veel betere prent dan de tonaal onevenwichtige brij die Morten Tyldum ervan heeft gemaakt.
Daarom vijf manieren waarop 'Passengers' beter zou gewerkt hebben (spoilers!):

- Het hele verhaal wordt à la 'Memento' omgekeerd verteld en werkt naar het moment dat Chris Pratt Jennifer Lawrence uit haar slaap wekt toe. De kijker wordt twee uur lang op het verkeerde been gezet en in spanning gehouden;

- Nadat ze zich realiseert wat Pratt gedaan heeft slaan de stoppen bij Lawrence door en ontstaat er een kat-en-muisspel waarbij de geschifte Lawrence zich tot op wraak beluste sirene ontpopt;

- Chris Pratt blijft aan de slaapcocon van Jennifer Lawrence existentieel mijmeren over de zin van het bestaan en de onbereikbare liefde;

- Zowel Pratt als Lawrence ontwaken. Nadat ze zich bewust zijn van hun absurde en uitzichtloze situatie gooien ze alle remmen los in een nihilistische orgie van drank, geweld en seks;

- Chris Pratt plant een boom aan boord van het ruimteschip. Doorheen de decennia die beiden gevangen zitten in hun vliegende tombe leren Pratt en Lawrence ons tuinieren en ecologisch verantwoorden leven.

Het probleem van 'Passengers' is dat het belangrijkste plotpunt nog voor het half uur de revue is gepasseerd. De film begint wel vrij veelbelovend maar mondt al snel uit in voorspelbare romcom en een verhaal dat ongeveer alles probeert te zijn wat kan (komedie, romantiek, thriller, science-fiction, actiefilm) maar nergens echt goed in slaagt. Pratt staat nochtans zijn best te doen maar kan niet voorkomen dat het scenario hem en Jennifer Lawrence, die hier weinig meer te doen krijgt dan de love interest te spelen en slecht klinkende dialogen uitkramen, via tal van onwaarschijnlijkheden richting een voorspelbaar, geforceerd happy end stuwt.

Visueel mag de film er zijn en Jennifer Lawrence blijft een traktatie om naar te kijken, maar ze mag dringend weer eens een echt goede prent uitkiezen die haar acteertalent meer op de proef stelt dan dit tamme ruimtefilmpje. Niet ergerlijk slecht, gewoon van een teleurstellende middelmatigheid. Vooral de gedachte dat 'Passengers' mits wat gedurfdere keuzes echt had kunnen werken knaagt.

2 sterren op 4

Last edited by Maniac; 04-01-2017 at 06:39.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 22:40   #2   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Volledig mee akkoord, begint goed. Maar ergens halverwege lijkt het plot stil te vallen, Laurence Fishburne verschijnt om hen uit te leggen hoe ze het probleem moeten oplossen en de film eindigt.
Lichtjes teleurstellend.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 23:42   #3   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Ik kan me bij elk van uw alternatieve versies een regisseur bedenken die daar perfect voor zou zijn
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2017, 21:43   #4   link
Dorfmeister
O_o

Tja, het is inderdaad een opeenstapeling van clichés, maar dat is bij bijna alle films die ik het laatste jaar heb bekeken met uitzondering van een paar (oa Captain Fantastic). Het is allemaal braaf volgens het regelboek opgemaakt en uitgevoerd, is best oké, maar ook niet meer dan dat.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 01:23   #5   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:
Originally Posted by Dorfmeister View Post
Tja, het is inderdaad een opeenstapeling van clichés, maar dat is bij bijna alle films die ik het laatste jaar heb bekeken met uitzondering van een paar (oa Captain Fantastic). Het is allemaal braaf volgens het regelboek opgemaakt en uitgevoerd, is best oké, maar ook niet meer dan dat.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2017, 17:06   #6   link
Dorfmeister
O_o

Ik kan me wel vinden in bovenstaande uitleg, maar dat het een recent fenomeen is, daar ben ik totaal niet mee akkoord. Dat is zeker tien jaar aan de gang, als het al niet veel langer is. Het is gewoon een business beslissing waar bobo's van filmhuizen mikken op de gemene deler en zo weinig mogelijk risico's trachten te nemen. Het einde van I am Legend (ik knal alle zombies overhoop ipv het subtielere begrip tussen mens en zombie zoals in het boek) is daar typerend voor.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2017, 21:31   #7   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Gasten zeg, begon met kijken, ultrahyped, ik dacht: "dat heeft hier potentieel, nie te doen".

Was me dat even een tegenvaller Zoude nu nie pissed worden omdat ze zoiet verkakken.
Old 08-02-2017, 23:25   #8   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

met de vriendin gaan kijken, als gewaarschuwd man door deze thread en door een vriend die zie dat het eigenlijk een romantische film was

topfilm, heerlijk voorspelbaar, leuke setting, inderdaad allemaal cliché maar ik zat er wel helemaal in

3 op 4
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2017, 10:26   #9   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

gewoon van een teleurstellende middelmatigheid

vat het idd perfect samen.
Visueel nochtans heel knap gemaakt, Pratt kan ik wel hebben en Lawrence zag er ook schitterend uit.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2017, 07:13   #10   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Ik vond hem best wel okee, maar meer als 2,5 sterren op de maniac-schaal zou ik hem ook niet geven.
Acceptatie en vergiffenis na ultimate betrayal is toch redelijk goed in beeld gebracht.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules