Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 15-02-2013, 15:51   #1   link
Kate
Banned

nieuwe lens, advies?

Ik wil na het acht jaar ofzo met mijn redelijk geabumeerde kitlensjes volgehouden te hebben één of twee nieuwe lenzen kopen voor op mijn Canon 350D..
Ik ken niets , maar dan ook niets, van de techniek of de technische details/praat over brandpuntafstanden, stops, ed.

Wat ik zoek is één of twee goede lenzen, waarmee ik, pure hobyist zijnde, veel kan doen.
belangrijkste voor mij is : portret fotografie (van mijn zusjes oa) en dieren (vogels, insecten, huisdieren, ...) fotografie

Dit alles echt als vrijetijdsbeleving. Mijn budget hangt rond de 400 euro, en ik zou heel blij zijn met elke tip / idee / advies.

Wat ik nu heb zijn de kitlenzen dus; een 18-55 mm en een 70-200. beiden zijn oud, interne autofocus werkt niet meer naar behoren, en gezien dat mijn lenskapjes in Canada zijn verdwenen, licht beschadigd.
Kate is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2013, 16:11   #2   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

UV filters gebruiken op lenzen. beschermt ze tegen schade wanneer er geen kapje op zit.
portretfotografie vraagt een effectieve brandpuntsafstand van ergens 85-150mm. ik ben bijster content van mijn nikkor 105 2.5 voor portretten, maar da's jouw merk niet.
koop je in elk geval een 50mm f/1.8, hoedanook. op crop sensor wordt dat ergens 75-80mm. lichte compacte lens, ontzettend lichtsterk, vlijmscherp detail.

verder kan ik niet echt iets aanraden. 70-200 f/3.5-5.6 en dergelijke zijn vrij brol. tamron/tokina/... 70-200 2.8's zijn een vrij goed compromis, maar niet-zoom lenzen zijn beter. die zijn veel steviger, scherper,...
voor vogelkes is 70-200 niet zo geschikt. 200mm op crop sensor is nog altijd vrij kort, weet ik van mijn 200mm f/4 te gebruiken.
Old 15-02-2013, 16:30   #3   link
Kate
Banned

UV filters gebruiken : was ik inderdaad van plan voor op nieuwe lens.
op crop sensor wordt dat ergens 75-80mm : toen ik het ding kocht, vertelde de koper mij dat er geen verschil zat op de sensor/realistische view... ik vermoed dat je daar op doelt?
Ik ben echt een nitwit op gebied van dit soort termen.

voor vogels is een 200mm inderdaad te weinig, heb ik zelf ook al mogen ondervinden. Bestaan er goede, redelijk geprijsde lenzen met hogere/betere waarden? hoeft geen zoom te zijn. gewicht en compactheid spelen wel een rol.

merci alvast
Old 15-02-2013, 16:38   #4   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

ik weet niets van canon. echt niets.
kijk eens voor tweedehands lenzen. naast een nieuwe 50 1.8 kun je nog een 200 f/4 of 300 f/5.6 gebruiken. die zijn nog vrij compact en licht.
Old 16-02-2013, 13:46   #5   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kate View Post
op crop sensor wordt dat ergens 75-80mm : toen ik het ding kocht, vertelde de koper mij dat er geen verschil zat op de sensor/realistische view... ik vermoed dat je daar op doelt?
Dat is zo, als je SD-frame lenzen gebruikt. Als je een full-frame lens gebruikt op de reduced frame van de 350D dan heb je een crop van x1.6 op die lens. Dus moet je een FullFrame 50mm x1.6 doen.

Last edited by OmegaII; 16-02-2013 at 23:00.
OmegaII is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2013, 16:00   #6   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Eender welke 50mm moet je maal 1.6 doen.
Old 17-02-2013, 10:54   #7   link
tknomel
&lt;insert lachband&gt;

tknomel's Avatar

50 1.8 is mooi om te beginnen, maar ben toch blijer met mn 1.4. ook wel heel content van mn 85 1.8 en 135 2.0, heb die allemaal 2de hands gekocht en nog in prima staat, kijk eens rond op belgium digital ofzo.

gebruik ze trouwens allemaal op mn 50D en dat marcheert best wel goed. (ook een crop sensor) al ben ik wel in de markt voor een FF samen met een 16-35 2.8.

wat ik met mn lenzen merk is, is dat ik lui word en ze nooit allemaal wil meesleuren. in uw geval zou ik precies voor een nieuwe 50 1.8 gaan en een tweedehands 85 1.8. eventueel ook een grip, die 350 body is echt wel klein en portretstand is veel minder verkrampt en stabieler. als je wat geluk hebt kan je dat wel voor 400 euro vinden.

edit: nu ik eraan denk, mss verkoop ik mn 85 en mn 135 wel voor een 70-200... hmmmm

Last edited by tknomel; 17-02-2013 at 11:01.
tknomel is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 11:00   #8   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by tknomel View Post
50 f/1.8 is mooi om te beginnen, maar ben toch blijer met mn f/1.4. ook wel heel content van mn 85 f/1.8 en 135 f/2.0, heb die allemaal 2de hands gekocht en nog in prima staat, kijk eens rond op belgium digital ofzo.

gebruik ze trouwens allemaal op mn 50D en dat marcheert best wel goed. (ook een crop sensor) al ben ik wel in de markt voor een FF samen met een 16-35 f/2.8.

wat ik met mn lenzen merk is, is dat ik lui word en ze nooit allemaal wil meesleuren. in uw geval zou ik precies voor een nieuwe 50 f/1.8 gaan en een tweedehands 85 f/1.8. eventueel ook een grip, die 350 body is echt wel klein en portretstand is veel minder verkrampt en stabieler. als je wat geluk hebt kan je dat wel voor 400 euro vinden.
ftfy
Old 17-02-2013, 11:02   #9   link
tknomel
&lt;insert lachband&gt;

tknomel's Avatar

tis zondag voor iets
Old 17-02-2013, 11:19   #10   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Die 85mm zou me wel interesseren. Heb mijn 70-200/F2.8 IS II trouwens verkocht tijdje geleden omdat ik die écht te zwaar vond om altijd mee te nemen. En voor de keren dat ik die wél nodig had, was het toch duur spul om in de rugzak te steken.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 11:48   #11   link
tknomel
&lt;insert lachband&gt;

tknomel's Avatar

ik zal er eens over denken. op reis binnenkort lijkt het me gewoon een pak handiger om alleen een 16-35 en een 70-200 me te nemen, waar die 70-200 wel van pas gaat komen tijdens whale watching toestanden en yellowstone enzo.

momenteel trouwens ook opties aant bekijken om één te huren, want thuis zou ik die 70-200 eigenlijk bijna nooit gebruiken. kan ik wel meteen een 5DIII of een 6D kopen.

edit: sorry Pino, tgaat een 6D worden met een 16-35, die 70-200 huur ik wel en ik hou mn andere lenzen gewoon bij. de 85 is ook één van mn meest gebruikte lenzen en zou er nog wel leuke dingen mee kunnen doen met de film funcites van de 6D.

en sorry kate voor de thread hijack :-x

Last edited by tknomel; 17-02-2013 at 13:12.
Old 17-02-2013, 14:10   #12   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Toch ook eens de 70-300l overwegen. Heb die gekocht ter vervanging van mijn 70-200 en prachtige lens, stuk lichter en vooral compacter en meer bereik. Geen f2.8 natuurlijk maar is ook niet altijd nodig. Heb er al fantastische fotos mee gemaakt en zal zeker tot zijn recht komen in april als we naar zuidafrika gaan.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 19:13   #13   link
Kate
Banned

no problem tknomel,
grip heb ik al alsook extra batt. zat allemaal in de kit indertijd (evenals erg crappy statief, dat niet lang geleefd heeft)

bedankt voor de erg heldere nuttige info!

toch zou ik ook graag een 300 mm hebben, ergens.. (size does matter..)
Old 06-07-2015, 12:45   #14   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Ik zoek na enkele jaren vooral een goede all-rounder. Nu zit ik met rommel lenzen van tamron (ooit gekocht in 2de hands bij mijn Canon 350d) 18-200 en 50-200, de standaard F waarden (die zuigen). Mijn kitlens zelfs verkocht omdat het ding geen meerwaarde gaf. Dus nu op zoek naar een degelijke "kitlens". 18-50 of 24-70 liefst met een vaste F van 2.8 of minder

http://www.fotokonijnenberg.be/sigma...ex-dc-os-canon
vs
http://www.fotokonijnenberg.be/canon...-f2-8-is-usm-1 (blijkbaar is de sigma een pak scherper, maar vertoont deze verkleuring naar scherpe contrasten toe op 2.8. hoger niet meer merkbaar

of
http://www.fotokonijnenberg.be/tamro...-frame-canon-1
vs
http://www.fotokonijnenberg.be/canon...2-8-l-usm-ii-1

Ik vrees dat ik de prijs van de canon niet kan rechtvaardigen voor mijn gebruik. Iemand ervaring met deze tamron? Is 24mm nog "groothoek" genoeg denken jullie op een APC-C sensor van mijn 60D? Ik weet wel wat 24mm is op mijn 60D, maar toch twijfel ik sterk tussen de 18-50 of 24-70.

Misschien mensen met ervaring met deze lenzen?
Arne is online now   Reply With Quote
Old 07-07-2015, 09:37   #15   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Zolang ge met die 1,6x factor rekening houd bij Canon.
Sowieso zoals al eerder gezegd is, zoek ze eerst 2e hands. Voor lenzen wordt meestal zorg gedragen, en je kan ze altijd zelf testen.

Ik zit in het andere kamp, dus heb sowieso geen ervaring met deze lenzen. Maar ik vrees dat dpreview, of ze gewoon effectief bij Konijnberg gaan testen, je meer info gaan geven dan hier.

Het foto gebeuren is hier al wel ff dood, al dan niet door de commentaar
Old 07-07-2015, 10:41   #16   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Als je geen pixel peeper bent, zou ik niet wakker liggen van het verschil tussen de Canon en de Sigma 17-50(55).

Een 17-50(55) is veelzijdiger op een crop sensor, maar een 24-70 is allesbehalve een slechte lens.

En zoals Omega zegt, geen schrik hebben van 2e hands. Sommigen van mijn lensen zijn 20-30 jaar oud en die werken allemaal nog perfect.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules