Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 20-09-2014, 20:21   #1   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Formule E 2014/2015

Indrukwekkend wat men in elkaar gebokst heeft, op drie jaar tijd. Mooie line-up van piloten ook.
Eerste race was niet boeiend te noemen. De technologie moet nu ook wel nog wat groeien. Wat denken jullie?
Old 20-09-2014, 20:29   #2   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Eerste wat ik ervan hoor.

Een paar F1-gebuisden, maar ook Trulli (lol?). En twee wijven (geen MILF's).
En die wieloverkappingen zien er maar vreemd uit. En met namen als "Amlin Aguri", "Dragon Racing", "China Racing" en "Mahindra Racing" zal het toch moeilijk worden om op veel Westerse aandacht te mikken denk ik zo.

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2014, 10:33   #3   link
Rufus
PimpMeister

Heb juist een overzicht van de eerste race bekeken maar denk niet dat dit groot zal worden. Precies RC auto's die wat rondjes rijden.

Ook maar 25 ronden . Maak er 60 van met sliks enz... en dan kan het interessant worden. Als ik me niet vergis doen die op de rechte stukken in 5de +-160? Is wel heel traag in verhouding met de meeste autosporten.
Old 24-09-2014, 10:46   #4   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Dat de auto's relatief traag zijn en de races en circuits zo kort is omdat de technologie nog niet veel voorstelt. Als ze dubbel zo lang willen racen moeten ze straks drie keer van auto wisselen omdat de batterijen leeg zijn, dan moet elk team vier auto's per piloot gaan betalen.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2014, 10:59   #5   link
Rufus
PimpMeister

Dus kunnen ze beter de technology eerst verder ontwikkelen.
Old 24-09-2014, 11:27   #6   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Is in zo een formule-achtige competitie niet de beste manier om nieuwe technologie te ontwikkelen?
kar is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2014, 14:09   #7   link
Rufus
PimpMeister

Ja als het interessant blijft en volk trekt. Maar dit lijkt me toch niet daarin te gaan slagen. Ik kan natuurlijk verkeerd zijn maar vrees het een beetje.
Wat al zou helpen is de pitstop niet meer een minimumduur te geven. Ben je sneller dan ben je sneller. Nu moet die minimum 1 minuut en nog iets duren als ik het goed begrepen heb. En zo zijn er nog een paar klein dingen.
Old 24-09-2014, 15:54   #8   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Neen, minimumtijd mag je niet afschaffen. Dan krijg je piloten die vertrekken terwijl ze nog niet eens goed in hun zetel zitten. De typische Le Mans start werd daarom ook afgeschaft.
Old 24-09-2014, 17:45   #9   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Moeten piloten uit hun auto bij en pitstop dan? Is dat niet zoals formule 1?
Old 24-09-2014, 17:55   #10   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

In de F1 duurt een pitstop 3 tot 5 seconden. Gewoon banden wisselen, bijtanken mag niet meer.
Bij formule E heeft elke rijder 2 autos, dus stappen ze uit de en auto en gaan ze in de andere. Batterijpacks zijn te groot en gevaarlijk om snel even te wisselen.
Old 24-09-2014, 18:58   #11   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Je mag niet vergeten dat deze formule 100% experimenteel is. De bedenkers hebben absoluut niet de intentie om F1 (of zelfs GP2 en andere opstapjes) naar de kroon te steken. Elke vergelijking is dan ook misplaatst. Het primaire doel is om milieuvriendelijkere en vooral modernere technieken een concurrentieel platform te geven. Idealiter kan die reeks dienen als laboratorium, opvang voor opkomende of wachtende talenten en een interessante variant op andere, klassiekere, formules.

Ik heb die eerste race niet volledig bekijken, maar het algemene concept is niet verkeerd. Het zit helemaal nog niet perfect en er is nog een brede kloof tussen theorie en praktijk. Anderzijds zijn we amper één race ver. De balans kan pas opgemaakt worden na één volledig seizoen. Op z'n minst.

@ Rufus: je snapt het punt van deze reeks helemaal niet, met andere woorden.
Old 24-09-2014, 19:14   #12   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Klopt. Reeks staat in zijn kinderschoenen, geef het wat tijd. Bedoeling is om op hoog niveau te gaan ontwikkelen, zodat de technologie kan doorstromen naar personenwagens.
Het ligt voor de hand dat ze zich niet op de gewone F1 circuits wagen, maar ik begrijp niet waarom ze naar stratencircuits gaan. Monaco is een gekend circuit, en dat is gewoon oersaai. Enkel voor de piloten zelf is het spannend, want ze mogen geen fouten maken.

edit: ben curieus wat Formule E op een klein, technisch amateurcircuit zou geven.

Last edited by Teus; 24-09-2014 at 19:18.
Teus is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2014, 07:43   #13   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hoe zit het de optreksnelheid tov F1?
Old 25-09-2014, 08:27   #14   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Van 0 tot 100km/u in 3 seconden, voor een Formule 1 auto is dat 2,5 seconden. Dat verschil lijkt niet enorm, maar het is toch voldoende significant. Elk honderdste telt in autosport. Bovendien kunnen elektrische wagens sowieso veel beter accelereren, in tegenstelling tot klassieke verbrandingsmotoren kan onmiddellijk over alle energie beschikt worden en verloopt de versnelling rechtlijnig. Wat acceleratie betreft zit het wel goed met deze Formule-E wagens.

De duidelijke nadelen van elektrisch rijden, een lagere topsnelheid en een beperkt bereik, worden helaas ook in deze sport bloot gelegd. Maar één van de doelstelling is net, zoals gezegd, om via dit concept daar aan te kunnen werken. Of dat zal lukken is een andere kwestie, alle wagens zijn immers quasi identiek en gehomologeerd. Terwijl F1 garant staat voor frisse vernieuwingen vanwege de verregaande concurrentie tussen constructeurs en ingenieurs.

Alhoewel, de afgelopen seizoenen was de FIA er steeds weer als de kippen bij om interessante innovaties illegaal te verklaren...
Old 25-09-2014, 08:40   #15   link
Rufus
PimpMeister

Ik snap perfect war deze nieuwe formule E voor staat.
Ik zeg gewoon dat ik vrees dat de aantrekkingskracht voor het publiek rap weg zal zijn. Het is en blijft vrij saai om te zien. Geen volk is geen geld. Geen geld is geen innovatie en dan sterft zoiets een stille dood.
Nuja zoals je zegt moet je een volledig seizoen afwachten. Het was dan ook wat ik denk en dat is niet meteen juist.
Old 25-09-2014, 23:14   #16   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Pitstop-battery swap. Een probleem atm omdat de batterij een nogal stevig gewichtig onderdeel van de wagen is, maar daar zal het wel bij uitkomen.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 00:54   #17   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Pitstop-battery swap. Een probleem atm omdat de batterij een nogal stevig gewichtig onderdeel van de wagen is
Het gewicht is niet zozeer het probleem.

Zie je die zwarte bak naast de radiator onder de grijze doos?
Dat is de batterij, veel geluk om die er ff snel vanonder te krijgen.

Ik ben het niet zeker, maar het zou me ook niet verwonderen moest die casing een dragend onderdeel van het chassis zijn, net zoals de motor bij een F1 wagen.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2014, 02:22   #18   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Ja, klopt. Die batterijen plaats je om de juiste gewichtsverdeling te krijgen, en een laag zwaartepunt. Moet je allicht gans de auto gaan bouwen rond de battery swap, in plaats van om de motor.
Old 26-09-2014, 14:36   #19   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Ik zeg niet dat het eenvoudig zou zijn he. Gewoon dat dat de enige optie lijkt. De wagen zal een ander ontwerp moeten krijgen, nogal logisch. Nu zijn het qua opbouw voornamelijk f1 wagens met batterij en elektrische motor. Dat is net het doel van deze sporttak imo, dat de breinen van de f1 eens nadenken over zo'n radicaal ander ontwerp.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2014, 09:15   #20   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Ik hoor voor het eerst dat geluid.

WTF. Precies een hoop andersvaliden die met hun rolstoelen op excursie zijn.

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules