Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 2 66.67%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 1 33.33%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 22-03-2017, 20:31   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'T2 Trainspotting'

20 jaar nadat Renton (Ewan McGregor) zijn drugsvrienden Sick Boy (Jonny Lee Miller), Spud (Ewen Bremner) en Begbie (Robert Carlyle) oplichtte vinden de vier elkaar terug in Edinburgh. Het belooft geen makkelijk weerzien te worden.

'Trainspotting' is een van de definiërende films van de jaren '90. Het wist perfect de zeitgeist van een generatie te vatten, betekende de definiteve doorbraak voor Ewan McGregor, Danny Boyle en Robert Carlyle en zorgde voor een nieuw elan in de Britse cinema. Ook vandaag staat de film nog als een huis. Toen ik hem anderhalf jaar geleden nog eens bekeek werd ik opnieuw omver geblazen door de rauwe energie, de frisheid en de levendigheid die uit 'Trainspotting' lijkt te gutsen. Ondanks het deprimerende milieu waarbinnen het verhaal zich afspeelde ademde 'Trainspotting' een niet te stuiten, onweerstaanbare levenskracht uit.

Choose life. Een mantra dat helaas niet opgaat voor het nogal onnozel getitelde 'T2 Trainspotting'. Ik heb nooit de behoefte gevoeld om een sequel op 'Trainspotting' te krijgen maar mijn nieuwsgierigheid was wel gewekt toen Boyle en de oorspronkelijke cast bekend maakten dat ze twee decennia later een follow-up op hun klassieker zouden draaien. Nostalgie is echter een gevaarlijk iets. Het probleem van 'T2' is dat de film niet alleen gretig refereert naar zijn superieure voorganger maar af en toe ook letterlijk in de herinneringen van het origineel lijkt te leven. Dat leidt onvermijdelijk tot een vergelijking met 'Trainspotting', een vergelijking die 'T2' niet doorstaat.

Het verhaal van 'T2' mist immers richting en tempo, de jeugdige versies van Renton, Sick Boy en Spud waren boeiender en in wat zijn eerste sequel is valt maar weinig van de hem normaal kenmerkende klasse van Danny Boyle terug te vinden. Het oeuvre van Boyle is even uitgebreid als divers en met elke nieuwe film wist hij tot op heden steeds te verrassen. Het is dan ook frappant dat zijn eerste sequel vlak, suf en overbodig aanvoelt. Enkele geslaagde scènes niet te na gesproken is het alsof iemand alle leven en hedonistisch plezier uit 'Trainspotting' heeft gelaten en vervangen door weemoed en melancholie. 'T2' rockt niet, de lust for life ontbreekt. Ik zat me soms echt af te vragen wat het punt van de hele onderneming was.

Het feestje is over, de fun is voorbij. De kater na de high, zeg maar.

2 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2017, 23:32   #2   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Net nog de kans gehad om hem te zien. De eerste & de tweede achter elkaar ook nog.
De 2 achter elkaar was achteraf gezien meer een vloek voor film 2 dan een zegen. Omdat de eerste zo een (voor mij althans) geweldige film is, verbleekt het vervolg een beetje, zeker in termen van een mokerslag te zijn waar je achteraf niet goed van bent... dat had ik hier niet.

Er zitten een aantal kei goeie scenes in, maar al bij al, was het gewoon meer een einde breien aan een verhaal, en geen hoogtepunt. Zeker kijken als je de kans hebt, maar het is niet de eerste.

Een 2 vind ik weliswaar te weinig, dus ik hou het op (net) een 3.

En extra vermelding voor de fantastische meta-quote om in een sequel als deze te steken:
"This ain’t a funeral. Nostalgia, that’s why you’re here. You’re a tourist to your own nostalgia."
Disabled is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules