Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 2 100.00%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 2. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 25-04-2017, 09:21   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Your name.'

Mitsuha (Mone Kamishiraishi) groeit op als dochter van de burgemeester in een klein bergdorpje. Ze droomt ervan om haar gesloten omgeving te verlaten en naar de hoofdstad te verhuizen. Op een ochtend wordt ze wakker in het lichaam van Taki (Ryûnosuke Kamiki), een scholier uit Tokyo die elke nacht een vreemde droom heeft waarin hij de plaats inneemt van een meisje uit een klein dorpje in de bergen...

'Your name.' is een verrassing. De kans is klein dat je in Vlaanderen al iets van deze Japanse blockbuster die in eigen land 'Spirited away' van de troon stootte als grootste kassucces ooit hebt gelezen. De geringe aandacht die de pers aan dit fenomeen besteedt heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de film momenteel alleen draait in Wallonië en de hoofdstad, met Franstalige ondertitels. De poster laat ook uitschijnen dat we hier met niet veel meer te maken hebben dan een goed geproduceerde animé die het toevallig onder druk van een kleine verdeler tot onze zalen heeft gehaald. Niets doet vermoeden dat dit de film is die de leegte die Miyazaki en Takahata hebben achtergelaten kan opvullen. Toch, wanneer eind dit jaar de traditionele eindejaarslijstjes worden opgesteld zal 'Your name.' ongetwijfeld genoemd worden als verborgen parel.

Het eerste half uur had ik ook niet het gevoel dat 'Your name.' meer was dan een leuke, goed gemaakte prent die het nogal cliché gegeven van de lichaamsverwisseling aangrijpt om er wat routineuze humor en de gebruikelijke tienerperikelen aan vast te hangen. Allemaal knap getekend met een stijl die handgetekende en geschilderde achtergronden laat samenvloeien met personages die via moderne digitale technieken tot leven komen. Een aangename verstrooiing maar niets wat we nog niet eerder gezien hebben, en zeker niets waarvan ik het gevoel had dat het zich kan meten met het werk uit de Ghiblistal.

Maar dan gebeurt het. Een derde de film in vindt er een verrassende plotwending plaats die de toon volledig verschuift en 'Your name.' optilt van goed naar echt bijzonder. Zonder in detail te treden winnen de personages aan diepgang en vergroot je betrokkenheid bij het verhaal enorm. Plots wordt 'Your name.' zoveel meer, stijgt het boven zichzelf en de trivialiteit uit. Makoto Shinkai's film slaagt er als geen ander in om complexe gevoelens als onvervuld verlangen en het zoeken naar iets ongrijpbaars op het publiek over te brengen. 'Your name.' mixt komedie, drama, science-fiction en romantiek tot een meeslepend geheel dat mij aan het scherm gekluisterd hield.

Dankzij de combinatie tussen digitale en traditionelere technieken oogt de film haarscherp en erg overtuigend op het grote scherm. Makoto Shinkai en zijn team pakken hier en daar ook uit met een aantal indrukwekkende scènes die erg goed tot hun recht komen op het bioscoopformaat en de keuze om 'Your name.' in een zaal te zien volledig verantwoorden. Op enkele nogal bruuske overgangen tussen bepaalde scènes na zit 'Your name.' narratief strak in elkaar.

Wat er precies zo speciaal is aan 'Your name.' valt moeilijk onder woorden te brengen. Makoto Shinkai heeft een tekenfilm gemaakt die je uiteindelijk moet voelen. Het begint als een lichte, onbevangen zomerbries en eindigt na een turbulente nacht als het eerste ochtendgloren, fris en vol belofte van een nieuw begin. 'Your name.' kan zich net niet meten met het beste werk van Miyazaki en Takahata, maar Makoto Shinkai komt wel heel erg dicht in de buurt.

'Your name.' heeft vanuit het niets mijn hart veroverd. Nu het uwe nog.

3.5 sterren op 4

Last edited by Maniac; 25-04-2017 at 09:52.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2017, 10:31   #2   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Bekijk gerust de rest van zijn werk. Stuk voor stuk pareltjes. Ik heb helemaal geen probleem om hem op het niveau van Miyazaki te zetten en boven Takahata.
Old 25-04-2017, 11:04   #3   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ga ik zeker doen.

Takahata plaats ik overigens op hetzelfde niveau als Miyazaki, andere stijl maar wie 'Grave of the fireflies', 'Only yesterday' en 'The tale of the Princess Kaguya' op zijn palmares heeft staan mag zeker net zo'n grote animatiemeester worden genoemd.
Old 25-04-2017, 12:08   #4   link
Belgatom
Granpa Shrimp aka Neut

Belgatom's Avatar

Grave of the Fireflies heb ik nog steeds niet de ballen gehad om te zien. Ik weet dat het gewoonweg een snotterfest zal worden.
Old 25-04-2017, 12:10   #5   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

'Grave of the fireflies' maakt u meer mens. Dat is verplicht kijkvoer.
Old 26-04-2017, 21:23   #6   link
Anulin
Lingering Voices

Anulin's Avatar

Deze net gezien door uw review te lezen en Garden of Words had ik enige tijd geleden ook gezien van dezelfde regisseur.
Echt enorm aangrijpende film. De animatie en hoe meeste shots in beeld gebracht zijn is waanzinnig mooi.
Dringend tijd om de rest van zijn werk te bekijken denk ik dan!
Anulin is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2017, 17:21   #7   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Anulin View Post
Deze net gezien door uw review te lezen en Garden of Words had ik enige tijd geleden ook gezien van dezelfde regisseur.
Echt enorm aangrijpende film. De animatie en hoe meeste shots in beeld gebracht zijn is waanzinnig mooi.
Dringend tijd om de rest van zijn werk te bekijken denk ik dan!
Dit is van de regisseur van Garden of Words? Dan moet ik dit zien!
Old 05-05-2017, 10:14   #8   link
Arne
Senior Member

Arne's Avatar

Niet mijn "genre" film. Maar wel echt van genoten. Aanrader!
Arne is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2017, 17:03   #9   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Enkele weken geleden op het vliegtuig tegengekomen, dat was een leuke verrassing.

Wat een perfecte soundtrack, trekt je helemaal in de sfeer.
operator is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules