Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 4 80.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 1 20.00%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 5. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 16-05-2017, 21:44   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Alien: covenant'

De bemanning van een ruimteschip met een kolonie kolonisten aan boord, op weg naar een verre planeet om er een nieuwe nederzetting te stichten, ontwaakt na een kosmische storm uit hun ruimteslaap. Ze ontvangen een mysterieus signaal van een kleine planeet die uitermate geschikt lijkt voor hun kolonisatieplannen. De crew besluit te landen en uit te zoeken of het oppervlak geschikt is om er zich te vestigen. Al gauw blijkt dat de planeet dodelijke fauna en flora herbergt.

Ik behoorde destijds tot de minderheid die duidelijk overtuigd was door 'Prometheus' en het een interessante manier vond om de 'Alien' franchise nieuw leven in te blazen. Veel fans waren echter teleurgesteld door het lage tempo en het gebrek aan xenomorphs, en het feit dat film meer vragen opwierp dan beantwoordde joeg een aantal fans de gordijnen in. Met 'Alien: covenant' probeert Ridley Scott enerzijds een aantal antwoorden te bieden op de vragen die 'Prometheus' onbeantwoord liet, anderzijds keert hij terug naar de volbloed actie van 'Aliens'. Hij lijkt hiermee tegemoet te willen komen aan de vele vragen en vaak gehoorde kritiek op 'Prometheus' wat veel mensen die de reeks al 35 jaar volgen zullen appreciëren.

Wie deze reviews al een tijdje leest weet dat ik een grote fan ben van Ridley Scott. Er zijn weinig regisseurs die dit soort grootschalige producties kunnen regisseren zoals hij dat doet. In dat opzicht is 'Alien: covenant' vintage sir Ridley. Het ruimteschip glijdt majestueus doorheen het heelal, het production design mag gezien worden en een belangrijk deel van de film speelt zich af binnen een prachtig, sfeervol vormgegeven necropolis waarbij 'Alien: convenant' heel even de illusie geeft dat we niet in een science-fiction horrorfilm zitten maar eerder in een middeleeuws spektakel. De actiescènes zijn ruig en gewelddadig en in tegenstelling tot 'Prometheus' duurt het niet lang eer de stront serieus aan de knikker is en we ons middenin de actie bevinden. Tel daarbij een uitstekende, enigmatische dubbelrol voor Michael Fassbender en een aantal intense, gore scènes op en je hebt een film de naam 'Alien' waardig.

Uiteraard valt er een en ander aante merken op 'Alien: covenant'. De dialogen zijn niet altijd even overtuigend, de motivatie van een van de hoofdpersonages die een van de belangrijkste plotelementen moet verklaren is te oppervlakkig uitgewerkt, de meeste personages zijn louter slachtvee, en na bijna 4 decennia en een handvol films treedt er een zekere gewenning op bij het zien van facehuggers, xenomorphs en alien queens. We gaan er ons bij moeten neerleggen dat het nooit meer zal worden als de eerste keer. Bij elke nieuwe 'Alien' liggen de verwachtingen hoog en moeten de makers opboksen tegen torenhoge eisen als gevolg van twee absolute klassiekers die miljoenen filmfans nauw aan het hart liggen. Wie daar afstand van neemt zal een spannende actietrein zien voorbij denderen die een aantal sfeervolle, bevreemdende momenten bevat.

De ideeën en thema's die Ridley Scott in 'Alien: covenant' heeft willen uitwerken rond schepping en geloof blijken evenwel te hoog gegrepen en verzuipen uiteindelijk in het blockbustergeweld. Maar ik had wél het gevoel dat ik naar een echte 'Alien' aan het kijken was. 'Alien: covenant' is knap geproduceerd, vlot en spannend vertier, ziet er overtuigend uit en staat garant voor een aantal echte rillingen. Goedgekeurd!

3 sterren op 4

Last edited by Maniac; 18-05-2017 at 10:20.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2017, 16:26   #2   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Ik vond het super. Ik kwam blij de cinema uit
Old 18-05-2017, 09:55   #3   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Kvond hem ook goed. Kheb alleen het gevoel dat ik zo wat meer wil weten over die Engineers. Er was precies vanalles opgebouwd in Prometheus om dat dan in Covenant zo wat links te laten liggen. Maar prima film voor de rest

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2017, 16:33   #4   link
Tjahzi
Senior Puntmuts

Tjahzi's Avatar

Heerlijke brok nostalgie, met Fassbender in een glansrol. Meer van dat, bitte!
Tjahzi is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2017, 11:56   #5   link
Corax
Senior Member

Corax's Avatar

coole film, jammer van de vaak voorspelbare (cliché)scènes...
Corax is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules