Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Reply

Thread Tools
Old 20-01-2015, 10:59   #3601   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Tis idd niet nodig om aan wedstrijdtempo te rijden, maar 29 30 vind ik wel heel traag voor die mannen. Dat zou willen zeggen dat ik in verhouding mijn ritjes aan 22 23u zou moeten afwerken? (Wreed natte vinger werk. Ongetwijfeld is het een stuk complexer dan dat.)
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2015, 11:56   #3602   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Interessant in dat opzicht vind ik de filmpjes van DR die in Adelaide bij momenten eens een dagje doorbrengt in het wiel van de profs (voortdurend wel aan het draften). In die filmpjes cruisen die het grootste deel van de dag aan ~3W/kg, met af en toe wat tempo rijden en/of kleine klimmetjes...

...
logion is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2015, 18:11   #3603   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

29-30 gemiddeld kan ik ook gemakkelijk rijden in de zomer als ik een beetje in vorm ben maar wel geen 180km aan een stuk
Alleen weliswaar, mits een goede conditie kan ik in groep wel 180km aan tegen 30 gemiddeld.
Wanneer ge in het wiel zit kan je wel gemakkelijk een 3km/u sneller rijden gemiddeld.

Quote:
Originally Posted by Zwoep View Post
Tis idd niet nodig om aan wedstrijdtempo te rijden, maar 29 30 vind ik wel heel traag voor die mannen. Dat zou willen zeggen dat ik in verhouding mijn ritjes aan 22 23u zou moeten afwerken? (Wreed natte vinger werk. Ongetwijfeld is het een stuk complexer dan dat.)
't Zou mij toch rap tegensteken om te trainen aan 22-23 gemiddeld.
PS3, Wii U, Vita, 3DS XL
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 20-01-2015 at 18:29.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2015, 20:33   #3604   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
Ik ging nog eens een 8-minute test doen, na zo lang niet te fietsen. Beetje mislukt, compleet oververhit. Zal opnieuw m'n ventilator moeten installeren.

FTP 250W -> ~180W in 5 maanden tijd, woohoo
20 minute FTP test gedaan daarnet, 173W resultaat oftwel 2,58W/kg. In het begin stond de workout op 200W FTP getuned, maar na dat 4 minute all out warm up interval was duidelijk dat dat er niet in zat.
2.58W/kg komt overeen met top van untrained/bottom van Cat5 racer volgens deze chart http://d4nuk0dd6nrma.cloudfront.net/...rprofiling.jpg
Old 21-01-2015, 10:07   #3605   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Ervaring met FTP testen doet ook veel voor je FTP test. De eerste FTP test is altijd een ramp, omdat je nog geen idee hebt van wat er komt (zie die piek in je laatste twee minuten). Als je nog eens test binnen een maand zul je nog een beter resultaat hebben, zelfs al is je conditie niet verbeterd.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2015, 18:22   #3606   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
GCN heeft nog een aantal trainer vids die je op de rollen kunt volgen. Gisteren b.v. dit gereden:
Enigste ambetante (naast de stem zelf) zijn de standing flats en standing climbs stukken waar je uit het zadel moet komen in combinatie met vaste rollen. Vermoed dat dat niet al te best is voor mijn achteras/achterwiel?
Ge hebt dus thuis een spinning class gevolgd?
CSM is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2015, 00:04   #3607   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Rijdt er hier volk rond op carbonnen frames? Zelf rijd ik al jaren op aluminium. Ik lees dat carbonnen frames meer zouden dempen dan alu. Nu vermoed ik dat de geometrie van het frame hier het belangrijkste is. Verder is carbon typisch kwetsbaarder dan aluminium (al valt dit tegenwoordig mss wel mee)? Carbon is natuurlijk nog altijd duurder dan aluminium...

Ben aan het kijken naar de canyon ultimate af en cf. Beiden hebben dezelfde framegeometrie en afmontage. De keuze komt dan neer op aluminium vs carbon... Meningen/ervaringen?
Old 25-01-2015, 18:32   #3608   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Wat een zotten zijn er toch:
https://www.strava.com/athletes/389932

Bijna 8k in januari (tot nu toe) en elke dag rit van +300km in de afgelopen week.
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2015, 19:22   #3609   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Rijdt er hier volk rond op carbonnen frames? Zelf rijd ik al jaren op aluminium. Ik lees dat carbonnen frames meer zouden dempen dan alu. Nu vermoed ik dat de geometrie van het frame hier het belangrijkste is. Verder is carbon typisch kwetsbaarder dan aluminium (al valt dit tegenwoordig mss wel mee)? Carbon is natuurlijk nog altijd duurder dan aluminium...

Ben aan het kijken naar de canyon ultimate af en cf. Beiden hebben dezelfde framegeometrie en afmontage. De keuze komt dan neer op aluminium vs carbon... Meningen/ervaringen?
Carbon is nog altijd overpriced, ik zou alu nemen en dan beter afmonteren (bv betere wielen). Ga je meer plezier van hebben.

IMO maken ze tegenwoordig veel betere alu dan vroeger, en kunnen ze carbon van vroeger makkelijk evenaren. Ik zou geen probleem hebben met een CAAD of een Spec Allez bv.

Kan je ze niet testen in Holsbeek?
Old 25-01-2015, 19:41   #3610   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Onderhoud op de MTB te lang uitgesteld.

Vandaag nieuwe ketting, derailleurwielkes en nieuwe brake-pads gestoken. Cassette en crankset zagen er raar maar waar nog OK uit.

Ziet da wielke, daar kunt ge iemand mee doodsteken:

Bij het vervangen van de remblokken is er door mijn onkunde wel olie uit een van de remmen gelopen. (weet ik veel dat ik niet aan mijn rem mag komen als er geen blokskes en wiel in zitten :D ) Ik wil wel zelf proberen om dat spel te ontluchten en terug olie bij te laten. De vraag is, is dat doenbaar/betaalbaar? Of doe ik hem beter binnen bij de fietsenwinkel?

Dit is een ontluchtingskit. Samen met een bus olie van een liter ben ik net geen 50 euro kwijt. Goeie deal?

Last edited by Talos; 25-01-2015 at 20:08.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2015, 21:03   #3611   link
beki
Senior Member

Zien da ge juiste olie hebt h, shimano remolie zou iets anders zijn dan dat ander merk van remmen.. (kan niet op de naam komen, 'k rij er zelf mee..)
beki is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 14:57   #3612   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Carbon is nog altijd overpriced, ik zou alu nemen en dan beter afmonteren (bv betere wielen). Ga je meer plezier van hebben.

IMO maken ze tegenwoordig veel betere alu dan vroeger, en kunnen ze carbon van vroeger makkelijk evenaren. Ik zou geen probleem hebben met een CAAD of een Spec Allez bv.

Kan je ze niet testen in Holsbeek?
Heb het even nagevraagd bij Canyon, testen kan niet in Holsbeek; enkel in Koblenz. Nu heb ik gezien dat Canyon (en vele anderen) ook een fiets heeft die meer gericht is op comfort dan op pure snelheid (gelijkaardig aan de domane uit Trek zijn lineup). Zogenaamde "sportive bikes". Typisch is de houding wat minder sportief (hoger en ietsje meer naar achteren) op dit soort fietsen.

Aangezien ik toch een toerist ben, lijkt dit soort fietsen wel iets voor mij. In geval van Canyon komt die met 25mm banden en een compact, ipv 23mm en de 50/36 tussenmaat. Ze zijn ook iets goedkoper in geval van Canyon...
Old 26-01-2015, 15:32   #3613   link
Horla
Senior Member

Ik weet dat ik vorig jaar een aantal testdagen ben tegengekomen van Specialized. Die hebben bv de secteur reeks die ook comfortabeler zit.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2015, 17:07   #3614   link
DontLikeJelly
Senior Member

DontLikeJelly's Avatar

Ik heb ne secteur zeer tevreden van.
DontLikeJelly is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2015, 22:00   #3615   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Quote:
Carbon is nog altijd overpriced
Beetje vreemde opmerking voor iemand die powermeters zo duur niet vindt. Je betaalt bij een koersfiets bijna enkel voor gewichtsverlies en voor elk onderdeel geldt uiteraard dat het rendement vermindert bij elke upgrade. In die optiek is een carbon frame helemaal niet zo duur, het is ook het vervelendst om achteraf te upgraden.
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2015, 10:57   #3616   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Originally Posted by BOERteun View Post
Beetje vreemde opmerking voor iemand die powermeters zo duur niet vindt.
Disclaimer: stages powermeter werkt enkel op niet-carbon pedaalarmen

Maar je hebt gelijk hoor. Ik zie gewoon het voordeel niet echt van een carbon fiets buiten het gewichtsverlies. Haters gonna hate.
Old 28-01-2015, 11:35   #3617   link
BOERteun
Senior Member

BOERteun's Avatar

Mijn punt is dus dat je dit over elk onderdeel van een koersfiets kan zeggen, ook over wielen en groep.

Als het niet binnen je vooropgestelde budget past en geen upgrades gaat doen, dan zou ik, heel simplistisch, inderdaad eerst kijken naar wielen (tot ~1500g/set) en groep (ultegra of equivalent) alvorens naar carbon frame te gaan.
BOERteun is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2015, 18:25   #3618   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Mijn vraag was eigenlijk of je met carbon een comfortabeler frame kunt maken (als framebouwer) dan met aluminium (gewicht speelt dus niet zo'n grote rol). Op het internet lees is van wel, want er is meer maatwerk mogelijk met carbon als materiaal dan met aluminium. Als dat zo blijkt te zijn, dan vind ik (voor mij) de meerprijs van een carbonnen frame verantwoord (los van het gewicht dan). Als je bijvoorbeeld de Canyon endurace aluminium vergelijkt met de carbonnen versie dan is er toch een meerprijs van 400 euro voor het carbonnen frame.

Probleem is dat ik enkel ga kunnen vergelijken met mijn 8 jaar oude aluminium trek, en in vergelijking daarbij rijden de endurace AL en CF wss alletwee veel comfortabeler...

Als je geen upgrades gaat doen volg ik Teun zijn redenering wel, maar wielen moet je sowieso toch vervangen na X aantal km/jaar dus zou je kunnen gaan voor een duurder frame bij aankoop. Idem met de groep eigenlijk (althans de casette, chainrings en ketting). De gewichtspenalty moet je er die eerste jaren dan wel bijnemen...
Old 28-01-2015, 20:18   #3619   link
tragezot
Senior Member

Quote:

Als ge eens in dit topic neust, dan ziet ge dat ik dat al eens uitgelegd heb. Mijn vorige twee fietsen waren carbonnen frames. Altijd zeer tevreden van geweest: gewicht, comfort, duurzaamheid. Uit financile overwegingen twee jaar geleden overgestapt op een alu racer van Cannondale. Aanvankelijk was ik hl enthousiast. Mijn fiets weegt 6.6 kg (met Zipp wielen en Sram Red), maar nu moet ik toegeven dat ik weer naar carbon zou gaan.

Waarom? 't Is waar dat alu zich naast carbon kan hijsen op vlak van gewicht en stijfheid en dit aan een vl lagere prijs, mr op vlak van comfort is carbon vl beter. Carbon kan tegelijkertijd stijf zijn, maar ook comfortabel. Bijvoorbeeld de Roubaix frames. Alu kan dat niet.Het is niet voor niets dat Canyon een eigen 'verende' zadelpen heeft ontwikkeld voor hun alu frames.

Mijn alu racer van Cannondale, en die Canyon is zelfs nog lichter en stijver, is beenhard. Zo hard zelfs dat het mee de oorzaak is van mijn rugproblemen.

Dus mijn advies: wilt ge een vinnige racefiets voor weinig geld, maar geeft ge er niet om in te boeten om comfort: alu all the way. Wilt ge toch wat meer toerist zijn, dan zou ik toch kijken naar en carbon frame.

Last edited by tragezot; 28-01-2015 at 20:21.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2015, 21:10   #3620   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Op het internet lees is van wel, want er is meer maatwerk mogelijk met carbon als materiaal dan met aluminium.
Technisch is het ook zo dat carbon in laagjes gelegd wordt om een stevige structuur te bekomen. Iedere laag carbon zal relatief tov zijn buren proberen te bewegen (interlaminaire schuifspanning), waardoor carbon beter dempt dan elk ander puur metaal (behalve magnesium, maar niet veel fietsen zijn daaruit gemaakt. Wel soms vorken, maar bv ook tennisrackets)
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Sport

Thread Tools

Posting Rules