Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Reply

Thread Tools
Old 01-03-2013, 00:38   #1   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Mage Knight: Alex knight, best knight.

Mage Knight

Mage Knight is een spel waarbij je strijdt samen met (of tegen) elkaar voor de overwinning. Je kunt verscheiden scenarios spelen en de omgeving wordt dynamisch gegenereerd dus elk scenario speelt verschillend. In zijn essentie is Mage Knight deck building spel. Je trekt rond in de wereld en groeit in pringles (aantal kaarten), gedurende je avonturen. Je zult verschillende terreinen moeten doorkruisen op zoek naar opportuniteiten om roem te vergaren. Diegene die het meeste roem vergaard heeft op het einde, wint het spel. Die opportuniteiten wisselen van het verslaan van simpele Orcs, tot het veroveren van heuse steden.

Voorwoord
Ik heb de voorbije week, elke avond redelijk wat moeite gestoken in een aangename omgeving te maken om dit spel te kunnen spelen. Jammer genoeg kunnen we Handtracker niet gebruiken omdat jullie in dit spel je decks zullen wijzigen door er kaarten in te steken van een ander deck. Dit betekent dat ik het beheer van de decks zal in mijn handen zal moeten nemen, maar dat is geen probleem. Mijn google spreadsheet is er klaar voor! En random.org zal me geweldig bijstaan. Maar voor jullie wordt het zowaar nog meer geweldig. Aanschouw:

https://googledrive.com/host/0B90pgU...JLaHJWck8ySzg/

Een site die het volledige overzicht omvat van het spel! Gezien de beperkingen van googledrive, heb ik het genereren ervan via javascript moeten doen, wat de boel wat kan vertragen en er zijn massa's images die geladen moeten worden, maar hopelijk kunnen jullie allemaal alles zien. Voorlopig is de ingevulde data daar om aan te tonen hoe het eruit ziet. Zodra we beginnen, zal het er leger uitzien. Toch totdat jullie verder evolueren.

Het enige dat niet te zien is op de site is de kaarten in jullie hand! (duh) Die zal ik jullie PM'n, zodra die wijzigen. Dit zal er ongeveer zo uitzien:

Ik heb ook nog wat overview images die ik ergens moet dumpen. Zoals #tokens, #units etc...

Regels
Hier komt een uitleg van de regels. Let op: de regels zijn behoorlijk uitgebreid, maar ze zijn wel logisch opgebouwd. Ik raad sowieso aan om de regels ook eens door te nemen. Je kan ze vinden op bgg: hier en hier. Het eerste is tevens een handleiding voor het eerste (~tutorial) scenario. Het tweede is een beknopter overzicht van de regels, samen met de verschillende scenarios en varianten. Ik zal mijn best doen hier ook nog een verstaanbare uitleg te doen.

Sowieso wordt alles heel snel duidelijk tijdens het spelen en ik zal ook trachten bij elk nieuw element dat opduikt in het spel, uitleg te verschaffen over diens regels.

Mijn versie van de regels vind je hier

Voorwaarden
Geen eigenlijk. Gewoon ge´nteresseerd zijn. Qua activiteit, kan het best zijn dat je eens een dag niets kan posten ofzo. Ik ga daar niet moeilijk over doen. Idealiter zou het wel fijn zijn, mocht je wel moeite doen om toch een reactietijd van een dag te hebben In het echt is er met veel spelers ook veel downtime, dus dit kan eveneens voorkomen online en in dat opzicht is het dus aangenamer voor de anderen om niet tÚ lang op je te laten wachten.

Het is in ieder geval geen veeleisend spel voor de spelers. Voor de GM kan het echter wel tellen qua bookkeeping =)

Benodigdheden
Geen! Als je wat wilt helpen, kan je een account aanmaken op orokos en zelf je mana die gooien als dat nodig is. Je kan dit doen via NxM, waarbij N het aantal dobbelstenen is (bvb 2xM, gooit twee mana die).

Aanvang
Zodra we 4 personen hebben, kunnen we dit bespreken. Ik denk aan volgende maandag of woensdag. Qua scenario stel ik voor dat we ofwel de tutorial doen ofwel de blitz conquest. Ik ga sowieso PvP verhinderen deze eerste playthrough. Dus die regels hoef je niet te kennen. (Zijn ook de ingewikkelste imo).

Inschrijven
Inschrijven doe je als volgt: Signup!

Ingeschreven
Andu
Alex
Styn
Robin

Reserve
Guns

Ronde 1, Dag 1

Last edited by Mithror; 28-05-2013 at 15:16.
Mithror is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 08:59   #2   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

'k Ben ge´nteresseerd, maar 'k ben nu al Chaos in the Old World, Twilight Imperium, binnenkort (hopelijk) Alex zijn werewolf Ún die Pathfinder campaign aan't spelen.

't Zal wel ff gaan.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 09:14   #3   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

11 vind ik te weinig voor een forum mafia spel en dat zou toch maar 4 dagen duren

Interested, maar ik skip indien het tutorial is.
Alex is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 09:18   #4   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Yeah, ik ga denk ik wel voor de Blitz gaan, maar zal wel enkele tutorial aspecten overnemen, voornamelijk pas uitleggen wat een area betekent als het op de kaart terecht komt

En Fidoh, je mag gerust meedoen hoor. Ik heb er niets op tegen dat het in het begin wat trager gaat, omdat dat mss zelf beter is om het spel te leren kennen. Maar jij beslist wanneer teveel, teveel is natuurlijk!

Ben nu bezig met de regels te updaten.
Old 01-03-2013, 09:27   #5   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post
'k Ben ge´nteresseerd, maar 'k ben nu al Chaos in the Old World, Twilight Imperium, binnenkort (hopelijk) Alex zijn werewolf Ún die Pathfinder campaign aan't spelen.

't Zal wel ff gaan.
Min of meer 't zelfde. Hier op 't forum Pathfinder, IRL een D&D4, een Pathfinder campaign en binnenkort een Spirit Of The Century campaign... 'k Zit ook wel goed kwa games voor de moment.

Maar 'k had gezegd dat in interested was, dus noteer mij maar als reserve. Als ge niet aan genoeg mensen geraakt doe ik sowieso wel mee.
Guns is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 10:09   #6   link
wjw
Alive and human

wjw's Avatar

Kunt anders alle coole games een beetje meer spreiden. Kwil overal wel graag aan meedoen, maar deze maand is net een uitzonderlijk drukke periode. Jammer!
Old 01-03-2013, 10:59   #7   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Regels

Ik ga de regels proberen uitleggen in volgorde van spelen. Op die manier is dat gemakkelijk te volgen tijdens het spel. Maar eerst de win conditie:

Win conditie
Je wint het spel door de meeste roem te vergaren. En dan hangt het af van of je het scenario voltooid hebt of je een winnende winnaar of een winnende verliezer bent. (Er is m.a.w. sowieso een winnaar, maar streven naar het voltooien van het scenario levert veel roem op).

Spel verloop
Er zijn X aantal rondes (bepaald door scenario). Elke rond wisselt af tussen dag en nacht. Tijdens een ronde spelen de spelers elk om beurt kaarten uit hun hand en trekken ze nieuwe uit hun deck. Zodra je geen kaarten in je deck meer hebt, mag je (maar dit is niet verplicht) het einde van de ronde aankondigen, zoniet moet je wel een beurt spelen. Als je geen kaarten meer hebt, kondig je automatisch het einde van de ronde aan. Na het aankodigen van dit einde van de ronde, hebben de andere spelers nog 1 beurt voor de ronde voorbij is.

Tactic kiezen
Het eerste wat iedereen doet is een tactic kiezen. Er zijn 6 tactics voor overdag en 6 tactics voor 's nachts. Een tactic bepaalt de volgorde waarin je in een rond speelt en geeft een bepaald voordeel uitgelegd op de kaart zelf. Daarna begint elke speler sequentieel met zijn beurt te spelen. Je hebt twee types van beurten: normaal en rust.

Speler resources
Voor we echter de beurten uitleggen, moeten we eerst een de resources bespreken die een speler tot zijn beschikking heeft.
  • Elke speler beschikt sowieso over een deck kaarten. Daaruit trekt hij kaarten naar zijn hand gelijk zijn hand limiet (5 in het begin). BELANGRIJK: elke deck kaart, behalve wound cards, mag je zijdelings spelen alsof het een (MOVE 1 or ATTACK 1 or INFLUENCE 1 or BLOCK 1) kaart is.
  • Daarnaast beschikt hij mogelijks ook over eenheden die hem volgen. Hun vaardigheden (onderste deel van de kaart) kunnen 1x per ronde gebruikt worden, maar hun s terkte (bovenste deel van de kaart) kan 1x per beurt gebruikt worden, tenzij gewond.
  • En uiteindelijk heeft elke speler ook toegang tot mana. Deze komt in 6 kleuren (rood, blauw, groen, wit, goud en zwart). Goud kan enkel overdag gebruikt worden en zwart enkel 's nachts. Er zijn 3 manieren om mana te bemachtigen:
    • Je kunt een mana gebruiken uit de gemeeschappelijke pool (source). Zodra je ze gebruikt hebt, rol je die opnieuw en leg je deze terug in de pool.
    • Je hebt een kaart die je een mana token heeft. Als je ze niet gebruikt tegen het einde van de beurt, ben je deze kwijt.
    • Je kunt mana crystallen vergaren die je dan kunt omzetten naar mana tokens als je ze nodig hebt.

Sommige kaarten hebben vaak een beter effect. Deze vereisen vaak mana. Er zijn 4 soorten kaarten:
  • Basic Action Cards. Daar begin je mee. Ze hebben een normaal effect en een super effect waarvoor je mana moet gebruiken.
  • Advanced Actions. Zelfde als basic action cards, maar geavanceerd!
  • Spells. Je hebt een mana nodig voor het standaard effect en een mana + een zwarte mana voor het super effect (kan dus enkel 's nachts gebruikt worden).
  • Artifacten. Deze hebben normaal effect dat je kunt gebruiken, maar ook een super effect dat, wanneer je die gebruikt, de kaart uit het spel verwijdert. Sommige artifacten zijn banners en kun je aan een unit toekennen. Op het einde van de rond mag je beslissen om te banner terug te nemen in je deck. Van toegekende banners, mag je het super effect niet gebruiken.
  • Units. Deze hebben vaak meerdere opties, sommige vereisen mana.

Een normale beurt
Tijdens een normale beurt doe je het volgende:
  1. Eerst beslis je of je wilt bewegen of niet.
  2. Daarna beslis je of je een actie uitvoert.
Bewegen/Exploren
Elk map tile bestaat uit 6 hexen met elk een type terrein. Elk type terrein heeft een kost om naartoe te bewegen. Deze kost kan wisselen naargelang dag/nacht. De kosten van het terrein kan je altijd zien in de source tab van de site. Hoe betaal je nu?

Sommige kaarten hebben "Move X" staan of een variant daarop. Je speelt een aantal kaarten die je dergelijke beweegpunten geeft, eventueel aangevuld met het gebruik van vaardigheden van units (die je dus maar 1x per ronde kunt gebruiken). Daarna tel je al de punten op en daarmee kan je bewegen! Je telt gewoon de kosten op van al de hexen die je doorkruist en die som moet kleiner of gelijk zijn aan het aantal bewegingspunten die je hebt!

Als je op een hex staat die grenst aan een plek waar 1 of 2 nieuwe tiles kunnen liggen (afhankelijk van scenario), dan mag je ook exploren. Dit kost altijd 2 beweegpunten. Als je op een hex zit waar je 2 nieuwe tegels kunt leggen, moet je kiezen waar je ze wilt leggen voor een nieuwe tegel getrokken wordt (links of rechts).

Bewegen en exploren mag meermaals gebeuren en mag gemengd worden hoe je het wilt.

Er zijn nog een paar beperkingen, maar die leg ik uit als we ze tegenkomen.
Er zijn 2 type acties:

Interactie
Dit is de gemakkelijkste, want daar moet ik voorlopig niet veel voor uitleggen. Op sommige tegels kun je een interactie uitvoeren. Wat die interacties zijn leg ik uit als we de tegels tegenkomen. Ik zal echter hier links leggen naar de respectievelijke uiteenzettingen.
Vechten
Vechten doe je tegen vijandelijke tokens. Elke vijand heeft een aanvalwaarde, een verdedigingswaarde en het aantal roem punten dat hij waard is. Daarnaast heeft kan elk monster nog wat modifiers hebben. Een overzicht daarvan vind je hier. Een overzicht van alle vijanden in het spel, vind je hier.
Vechten in dit spel is ongetwijfeld het moeilijkste deel om te begrijpen, omdat er veel bij komt kijken, maar het is wel logisch opgebouwd. Het belangrijkste is de volgorde waarin de dingen gebeuren:
  1. Siege/Ranged Attacks
    In deze fase mag je kaarten spelen met Siege en Ranged op. Als het genoeg is om de vijand te doden, is de vijand dood. Zoniet, heeft dit geen enkele invloed op de vijand, dus deze zijn enkel nuttig om te spelen als je de vijand kunt doden. Deze kaarten mag echter ook als gewone Attack gebruiken.
  2. Block
    Hier speel je Block kaarten. Deze moet genoeg zijn om de aanvalswaarde te overtreffen of evenaren. Lukt dat niet, dan ga je naar Assign Damage, zoniet ga je naar Attack. Gedeeltelijk blokken heeft geen enkel nut voor damage bepaling, maar kaarten spelen die een effect uitvoeren als ze als Block worden gebruikt, passen dat effect wel toe.
  3. Assign Damage
    Als je er niet in slaagt om een aanval te blokkeren, moet je de schade toekennen. Deze wordt berekend aan de hand van de aanvalswaarde van de vijand. Eerst beslis je of je units wilt gebruiken om schade aan toe te kennen. Je mag dit enkel doen voor units die nog niet gewond zijn en je bent niet verplicht dit te doen. Je hoeft ook niet alle units hiervoor te gebruiken. Als je dit doet, neem je een wond kaart en leg je die bij de unit. Vervolgens trek je de unit zijn armor waarde af van de aanvalswaarde. Je kunt dit blijven doen zolang je niet-gewonde units hebt of totdat je beslist om de rest op jezelf te pakken.
    Zodra je beslist de rest van de aanvalswaarde op jezelf te nemen, neem je eerst een wound kaart in je hand en vervolgens trek je je eigen armor af van de resterende aanvalswaarde. Zolang deze hoger is dan 0, herhaal je dit. De formule hiervoor is eigenlijk: (resterende aanvalswaarde) / (player armor) afgerond naar boven.
  4. Attack
    Vervolgens mag je zelf aanvallen. Hiervoor speel je kaarten/units die je Attack/Siege Attack/Ranged Attack geven. De totale waarde moet groter of gelijk zijn aan de armor van de vijand. Als dat lukt, krijg je de roem die de vijand waard is.
Er zijn een paar modifiers die een invloed kunnen hebben, maar dat leg ik uit als die in het spel komen!
Na de actie, kun je soms beloningen ontvangen voor je daden en is je beurt voorbij. Discard alle kaarten die je gespeeld hebt en trek nieuwe kaarten van je deck gelijk aan je hand limiet.

Healen
Even kort tussendoor. Je mag tijdens je beurt op elk moment healen, tenzij tijdens combat. Dit doe je door kaarten/units te gebruiken met HEAL. Tel alles op en dat zijn je healing punten. Het kost 1 heal punt per wound kaart om ze te verwijderen uit je hand en om een wound kaart van een unit weg te doen, moet je het aantal punten betalen gelijk aan het level van de unit.

Rust
In plaats van een normale beurt te spelen, mag je ook rusten. Je mag dan niet bewegen of geen acties ondernemen. Je kunt hebt wel nog nut van sommige speciale effecten van de hex waarop je staat en je mag healing of speciale kaarten of spelen. Daarnaast moet je minstens 1 wound kaart discarden (dus niet verwijderen).

Als je alleen maar wound kaarts in je hand hebt, ben je uitgeput. Dan ben je verplicht te rusten, met die aanpassing dat je geen extra wound kaarten mag discarden buiten die ene.

Voila dat is voorlopig alles wat jullie hoeven te weten!

Last edited by Mithror; 08-03-2013 at 18:24.
Old 01-03-2013, 11:01   #8   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Ik snap het wel dat het druk is, maar dit spel kan je ook maar met max 4 spelers spelen he, dus dat moet toch nog lukken. Twee is ook al voldoende voor mij zenne!
Old 01-03-2013, 11:16   #9   link
andu

andu's Avatar

EY SMALKOP, MANO A MANO? EH? EH? U MOEKE JOENGE.

Challenge issued.
andu is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 11:19   #10   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Als je niet aan voldoende speler geraakt, wil ik ook gerust eens meedoen.
Robin is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 12:50   #11   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Is dat goed voor u, andu, dat we blitz scenario zouden spelen? Er verandert niets in vergelijking met tutorial. Verschil met tutorial is dat je weet wat er gaat komen van tiles (en ze zo 1 voor 1 kunt uitleggen).

En zoja, mag ik u dan als ingeschreven aanschouwen Alegis?

Also, zet die s_terkte -> pringles eens af

Last edited by Mithror; 01-03-2013 at 12:54.
Old 01-03-2013, 13:24   #12   link
andu

andu's Avatar

Bajaat, ik ga er sowieso toch niet al te veel van bakken vermoedelijk.
Old 01-03-2013, 14:38   #13   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Robin, is er een reden dat je liever als reserve wilt staan?

De voorbereidingen om te kunnen beginnen zijn zo goed als klaar, dus zodra we 4 man hebben, kunnen we in prinicipe beginnen. Zoniet, stel ik maandag voor?
Old 01-03-2013, 14:42   #14   link
andu

andu's Avatar

Maandag is goed.
Old 01-03-2013, 14:43   #15   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Awel, ik heb het spel hier liggen en kan eigenlijk altijd spelen. Als er anderen zijn die die mogelijkheid niet hebben en willen meedoen, laat ik hen liever voor .
Old 01-03-2013, 14:58   #16   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Ahzo

Gij speelde toch ook vaak in regio Gent he? Of vergis ik mij?

Er zijn nog 2 plaatsen vrij en gezien we met 2 reservisten zitten, lijkt het me wel haalbaar om met 4 spelers te spelen, dus ik ga voorlopig mijn voorbereidingen zo afwerken.

Voor de ge´nteresseerden: We spelen het "Blitz Conquest" met de "Friendly Game" opties. Dus: geen interactive spells, geen interactieve skill en geen PvP. (#care om die mana regel). Ik doe dat vooral om het jullie makkelijker te maken om te volgen. Als compensatie zal ik wel de levels van de steden met 1tje verhogen. Uitleg over scenario volgt als we beginnen!

(Tenzij jullie wel met PvP regels willen spelen?)

Last edited by Mithror; 01-03-2013 at 15:03.
Old 01-03-2013, 15:05   #17   link
Robin
Redactie

Robin's Avatar

Yup, centrum Gent.

Als er tegen dat ge begint nog plek vrij is, doe ik sowieso mee!
Old 01-03-2013, 16:31   #18   link
Styn
Senior Member

Styn's Avatar

IN!

Eergisteren gespeeld met Alex, wil zeker meedoen! (Ben nog niet helemaal thuis in de regels, maar moet wel lukken )
Styn is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 16:46   #19   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Yeah, heb het zelf al regelmatig gespeeld en het duurt ff voor je alle finesses meehebt. Ik denk wel dat dit forum spel ideaal zal zijn om het spel te leren!
Old 04-03-2013, 08:59   #20   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Ok, spelers zijn: andu, Alegis, Styn en Robin! Ik ga nu de PM's versturen met jullie hand en dan de openingspost maken. Expect more rules! =)
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Thread Tools

Posting Rules