Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 23-03-2020, 17:33   #1   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Backup fotos: nas, cloudbackup, andere, ...

Hey,

koop ik best de DS220j nas of hoe kan ik foto's en filmpjes het best backuppen? Of best voor een raspberry pi gaan? Wat is het beste qua security?

Of bestaat er een soort privacy conforme cloudbackup (niet gekoppeld aan de grote privacy etende techbedrijven).

Of is er nog een andere optie?

Gaat over denk ik 1 TB aan foto's/filmpjes, idealiter kan dit ook op tv worden weergegeven worden (sony androidtv van 2019).

First world corona problems..
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 21:24   #2   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Ik beschouw mijn aankoop van een Synology NAS nog steeds als de meest ingrijpende wijziging in mijn computergebruik van de afgelopen 10 jaar. Maar is het nog steeds nodig met alle online opslagmogelijkheden? Geen idee.
operator is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2020, 21:36   #3   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Als safety backup is een NAS maar valse hoop lijkt me.
Genoeg situaties waarbij je n je PC en je lokale backup (NAS) kwijt kn zijn. (brand, diefstal, malware, ...).
Ok, het zal ook wel helpen in evenveel situaties, maar extra cloud storage lijkt me onmisbaar als je garantie wil hebben dat je niet alles kwijt bent.

Maar 1TB kan wel al tellen als je dat bij een betalende cloud provider moet hosten denk ik. Dat zal wel wat kosten maandelijks.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 07:40   #4   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hangt er van af. Kijk eens in de familie of er niet iemand een office 365 home deelt. Ik deel die met wat familie en vrienden en kan zo voor 13/14 euro per jaar een office 365 abbo hebben met office en 1 TB onedrive. Vlot alles toegankelijk op de smartphone en automatische backup in windows. Ik heb geen idee, maar zou je dat vanop je smartphone niet op je tv kunnen streamen met een google chromecast?

edit: sowieso, als je plex op je pc hebt kan je alles van op je pc streamen naar TV.
kar is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 08:04   #5   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

ik heb plex wat opgegeven sinds ze die plex pass begonnen te pushen

tot dan was dit wel een heel fijn ding. Is een abonnement op plex nodig?
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 08:12   #6   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Het hangt er wat van af wat je wil doen. Ik heb geen plex pass en bij mij staat de plex server op mijn pc met wat gedownloade films en series. Deze kan ik selecteren op mijn gsm en dan op mijn TV met chromecast afspelen. Ook rechtstreeks vanop de pc met chromecast op de tv afspelen. Ik kan ze niet op mijn gsm afspelen, daarvoor heb ik wel de plex pass nodig.
kar is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 08:38   #7   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Quote:
Originally Posted by Freddie Wasbak View Post
ik heb plex wat opgegeven sinds ze die plex pass begonnen te pushen

tot dan was dit wel een heel fijn ding. Is een abonnement op plex nodig?
Er zijn alternatieven voor Plex:
A-star is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2020, 09:39   #8   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Voor plex te bekijken op uw tablet of gsm kan je hem ook eenmalig unlocken voor $5 ofzo dacht ik?

Heb hier plex draaien op een nvidia shield, waarbij de content op een raspberry pi met externe hd staat.
Maar komt toch hl vaak voor dat ik die shield eens moet herstarten of de samba share van die pi opnieuw moet toevoegen enzo van die dingen, omdat het weer eens niet werkt.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2020, 22:37   #9   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Ik heb er van de week ook eens naar gezien, ik maak een backup op externe hdd & interne hdd en was aan het kijken naar een cloudoplossing.

Ook enkel voor men reisfoto's & duikfilmpjes.

1. 1TB onedrive via office 365 werkt, en onedrive werkt goed, maar moet iemand te pakken krijgen met een office home abo, of zelf een office personal abo kopen. + je bent niet zo happig op privacy bij grote firma's blijkbaar.

Moest ik mijn corporate account op eigen pc kunnen gebruiken, had ik het zo gedaan, ondanks de onedrive app & integratie...

2. leaseplan/aws/azure etc is allemaal duurder en beetje overkill + zelfde privacy problemen

3. ik ben via techrader op deze gekomen, met hun referral link:
https://www.idrive.com/idrive/signup...42534536627000

Zelfs als het crap is, kun je voor die prijs niet sukkelen.. wel USA, face recognition features blablabla... kweenie of ik daar privedingen zou opzetten.

4. Ik heb gewoon mijn hosting uitgebreid via antagonist, dan was het een upgrade van 100 EUR/jaar, maar wel unlimited storage. Gebruik ze nu een tiental jaar en nog geen downtime gehad. Er zijn goedkopere hosters & iets modernere, maar als't werkt.. Als je dat zo neem is dat wel 145 EUR/jaar.

sync via powershell/winscp etc voila

Plex & Nvidia shield is maar zozo met samba shares idd, dat heb ik nooit deftig aan de praat gekregen, de ene keer werkte dat, de andere keer niet... Ik steek het op die telenet router.
Als ik plex server neem op pc, en dan gewoon de plex app op shield werkt het feilloos.

Plex app op Sony tv's werkt ook goed, behalve bitstreaming audio en DTS, maar dat is hier niet van toepassing.

Last edited by Teki; 26-03-2020 at 22:43.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2020, 23:04   #10   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

https://www.transip.nl/stack/
Blade is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules