Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Reply

Thread Tools
Old 19-07-2009, 13:22   #41   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Het enige gameplay-element is het puzzelen, zoeken, trial and error en dan de voldoening als je verderraakt.
Anders kan je eigenlijk evengoed een grappige tekenfilm kijken.

Begrijp niet goed hoe je dan later in het spel of in de MI2 remake het gaat spelen als je op verschillende eilanden en locaties tegelijk puzzels door elkaar moet oplossen.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 13:52   #42   link
Dj El Marriachi
Senior Member

Dj El Marriachi's Avatar

je hebt volledig gelijk. 't is daarmee dat ik geen tips meer gebruik.
zoals ik al zei was het ook belachelijk omdat ik in feite geen enkele tip nodig had en er iedere keer bijzonder dichtbij zat. ik ben gewoon erg ongeduldig.

maar idd, het geeft absoluut geen voldoening als je tips gebruikt.
Dj El Marriachi is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 17:00   #43   link
jefpet
Sir-Tech Worshipper

jefpet's Avatar

Bon ik heb Monkey SE de vrijdag ook op Steam gekocht. Wat een kutsysteem die Steam Ik heb 3x mijn MasterCard nummer moeten ingeven, elke keer als ik op next drukte kreeg ik "unexpected error" - ik haat die geweldig omschrijvende boodschappen... Een volgende keer was het "unable to contact server" terwijl er niets mis was met mijn nterwerkverbinding. De keer daarna hing de Steam browser vast. Fuck man, echt. En dan gebruikt dat ding stiekem een Internet Explorer control, brr... Spijtig dat er geen alternatief is buiten D2D (wat nog erger is). Ik loop misschien jaren achter maar ben blij dat ik niet eerder met die rommel te maken had.

Afin, over het spel. 'k Zit aan 20% ofzo, net Sword Master "verslagen". Heel kort:
+ Geweldige voice acting
+ Toffe remastered soundtrack
+ Resolutie, en sommige achtergronden zijn indrukwekkend (town zelf)
+ Switchen is echt cool.
- sommige achtergronden zijn lelijk, evenals karakters. Purcell gaat niet lachen.
- Wat een KAKA CONTROLS Man man heb ik me daar in zitten opjagen!

Het is zelfs zo erg dat altijd als ik iets moet doen in mijn inventory of geven of whatever ik terugschakel naar de oude SCUMM interface. Man man man die kerel die dacht dat de sucky XBOX controls ook op PC zouden werken zouden ze toch een serieuze sjot tegen z'n gat moeten geven! Dat scrollen werkt gewoonweg niet!

Edit: Ik weet ook wel hoe ik aan het inv/verbs scherm geraak hoor Alegis, kan wel lezen.
Het is gewoon ongelofelijk vervelend en onnodig! Zeker ze u misleiden met die pointer.

Last edited by jefpet; 19-07-2009 at 18:22.
jefpet is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 17:01   #44   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Ctrl voor verbs scherm en Alt voor inventory (of V en I).

Als je bedoelt dat je niet door inventory kan scrollen probeer dan pijltjestoetsen.
Alex is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 21:48   #45   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Inderdaad irritante interface.

Maar, ik speel het zoals vroeger met shortcuts en dan valt het best mee.
(dus O = open, P = Pickup,...)
Old 19-07-2009, 22:23   #46   link
PearlChoco
Senior Member

PearlChoco's Avatar

Even een vraagje, want wil de hint-button niet gebruiken:

is het mogelijk de kluis bij die handelaar te openen door logisch na te denken of moet je echt een bepaald item op zak hebben of ding gedaan hebben?
PearlChoco is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2009, 22:38   #47   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Zal wel duidelijk worden op moment dat je die kan openen, gewoon verder doen met opdrachten.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2009, 12:20   #48   link
silence
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Dj El Marriachi View Post
nee, maar in een fps doe je dat stuk opnieuw tot het lukt.
in dit soort spellen kan je niet echt verder en hele tijd heen en weer lopen steekt heel snel tegen.
En toch vroeger speelde ik Phantasmagoria , Gabriel Knight, Tex Murphy en consoorten zonder dat ik toegang had tot het internet (wat toen onbetaalbaar was) of walkthroughs. Hint buttons waren er toen zelf niet !

Wij konden toen gewoon niet anders en heb het altijd graag gedaan omdat de voldoening altijd enorm was eens je terug iets verder kon raken.

Last edited by silence; 20-07-2009 at 15:27.
silence is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2009, 17:32   #49   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Phantasmagoria had wel een hint button en was zo idioot makkelijk dat je het op een avond uit had.
Gabriel Knight was een ander paar mouwen.

Maar inderdaad, uren of dagen vastzitten in een adventuregame is zo normaal als een wapen herladen in een FPS. Het is een groot deel van het concept en het doel is duidelijk: de voldoening bij het oplossen van een puzzel is ongeëvenaard.
Ik kan best begrijpen dat sommige mensen de MI series voor de grapjes willen spelen, maar zonder de puzzels. Voor hen heeft MI2 een beginnersmode waar de puzzels op Freddy Fish niveau zijn.
Old 21-07-2009, 21:17   #50   link
silence
Senior Member

Zou kunnen het is zo'n 12 jaar geleden dat ik het nog eens heb kunnen spelen Damn dat gaat snel.
silence is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 08:16   #51   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
Phantasmagoria had wel een hint button en was zo idioot makkelijk dat je het op een avond uit had.
Gabriel Knight was een ander paar mouwen.

Maar inderdaad, uren of dagen vastzitten in een adventuregame is zo normaal als een wapen herladen in een FPS. Het is een groot deel van het concept en het doel is duidelijk: de voldoening bij het oplossen van een puzzel is ongeëvenaard.
Ik kan best begrijpen dat sommige mensen de MI series voor de grapjes willen spelen, maar zonder de puzzels. Voor hen heeft MI2 een beginnersmode waar de puzzels op Freddy Fish niveau zijn.
Waar haal je vandaag de dag nog de motivatie om een spel te laden waar je al 3 dagen in vastzit? Ok, als ge 12 zijt en ge hebt uw weinige zakgeld gebruikt om een spel te kopen, dan doet ge uw best wel, maar toch niet als 25-jarige (of whatever). Dan denk ik echt "care, daar steek ik geen tijd meer in, waar is gamefaqs".
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 08:24   #52   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Is een beetje dubbel, soms is het echt enorm bevredigend om na lang zoeken eindelijk te vinden hoe de puzzel in elkaar zit, maar aan andere kant zitten die puzzels soms ZO onlogisch in elkaar, dat het eigenlijk gewoon puur geluk is om oplossing te vinden (probeer alles met alles op alles). Neemt niet weg dat ik altijd een soort vies gevoel heb als ik toch weer eens in zo'n faq ben gaan kijken.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 09:00   #53   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post
Waar haal je vandaag de dag nog de motivatie om een spel te laden waar je al 3 dagen in vastzit? Ok, als ge 12 zijt en ge hebt uw weinige zakgeld gebruikt om een spel te kopen, dan doet ge uw best wel, maar toch niet als 25-jarige (of whatever). Dan denk ik echt "care, daar steek ik geen tijd meer in, waar is gamefaqs".
Dat is toch puur voorkeur. Zoals ik zei draait het adventureconcept rond het oplossen van puzzels en dat kan lang duren. Als dat niets voor jou is, so be it. Ik kan ook niet doorsnee RTS nr. 1000 installeren en mij amuseren met weeral wat polygonen neerschieten met de muis. Moest die RTS dan zo een pracht van een verhaal hebben maar ik sterft te veel, dan zou ik cheats zoeken omdat de gameplay mij niet boeit.

En Lapino: als de puzzels te onlogisch zijn (zie Discworld 1 om een extreem vb. te geven) dan is er iets mis met het spel zelf. Daar kan elk spel last van hebben.
Maar ik ben er vrij zeker van dat bijna elke keer iemand verleid wordt tot een walkthrough bekijkt, er een reactie komt van 'oh God, natuurlijk, hoe dom dat ik dat niet heb gezien'
Old 22-07-2009, 09:27   #54   link
jefpet
Sir-Tech Worshipper

jefpet's Avatar

Mwaha lang duren. Ja, dat ken ik. Gobliins 2 heb ik als klein manneke samen met mijn pa lang en veel gespeeld, en uiteindelijk lees ik enkele weken geleden dat er blijbkaar een 8tal verschillende delen waren, terwijl wij tot part 3 geraakt waren. Wowza. Dat spel haal ik af en toe nog eens bij in een nostalgische bui, maar krijg ik nog altijd niet verder uitgespeeld. Dan speel ik tot waar we "in den tijd" vast zaten, en denk ik "hmm, good times". Hup en daar ligt het dan. Ik denk dat op zo'n moment er gerust gebruik gemaakt kan worden van een FAQ.
Dat spel had ook een Joker systeem met tokens waarop dan staat doe dit en dat en dat (maar dan vaag) - maar ge kunt slechts 3 jokers gedurende héél het spel gebruiken! En die waren altijd opgebruikt, en dan nog wist ik niet wat doen heh.

Ik merk inderdaad wel met Monkey Island SE, als we vast zitten, dat er nogal eens op "H" gedrukt wordt. En dan zoiets van "ahja, oké". Zit aan 60%. Mijn vriendin speelt ook mee en heeft nog minder geduld dan mij - ze gaat eerst heel 't scherm af om alle mogelijke items op te pakken, naar het volgende scherm repeat, ... en dan kijken wat met items te kunnen doen. Dan wordt er op H gedrukt en gedaan wat daar staat :D oei. Ik ben al blij dat ze zoiets graag speelt.
In Curse of had ze een hoop dingen opgepakt waar ik niet eens van dacht dat ze te gebruiken waren (die kaas in de berging van het hotel, de magneet, ...)

'k Vind het niet meer evident om aan zo'n games te beginnen. Ik heb ook eens Fate of Atlantis bekeken maar na een halfuur had ik geen flauw idee wat te doen en al helemaal geen zin meer om de mogelijkheden af te gaan. Dag lag niet aan het spel want dat stont me wel serieus aan, maar gewoon bleh... Een beetje gelijk Fidoh zegt hé.
Old 22-07-2009, 10:33   #55   link
PearlChoco
Senior Member

PearlChoco's Avatar

Ik ken het gevoel volledig. Wat mij betreft is het probleem enerzijds dat ik veel minder tijd om te gamen heb als vroeger, en anderzijds dat er precies véél meer interessante games uitgebracht worden. Bovendien worden er een pak goeie games uitgebracht die je kan blíjven spelen, die nooit echt uit te spelen zijn (gelijk DoW 2, TF2, Total War, etc etc) om nog maar te zwijgen van MMORPG's (mijn WAR account ligt stof te verzamelen..), iets dat vroeger toch veel minder het geval was (vóór het multiplayer tijdperk kon je de meeste spellen echt uitspelen en aan de kant leggen).

Bijgevolg, als ik langer dan 10 minuten moet zoeken om verder te geraken in een spel als Monkey Island begin ik al te denken van "shit, ik zou ook nog Call of Juarez 2 moeten verder spelen, en mijn Empire Total War campaign is nog maar halfweg, en Fallout 3 staat nog altijd op mijn harde schijf, en GTA 4 en..."

Een mens zou gewoon één spel moeten kopen en pas een nieuw spel kopen als het eerste volledig beugespeeld is, maar ja wie heeft zoveel karakter...

Old 22-07-2009, 10:36   #56   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Begrijp ik volledig.

Maar een adventure met walkthrough is als gelijk welk ander spel met cheats/trainer. Het sleurt de voldoening volledig uit het spel en uiteindelijk is het een dikke waste of time en geef je beter je geld aan een ander game (los van enige nostalgische gamesessies e.d.)
Old 22-07-2009, 10:48   #57   link
Holly Martins
a real pantload

Holly Martins's Avatar

Conclusie: adventure games zijn dood.

Er is duidelijk geen markt meer voor. De Telltale adventures teren gewoon op bekende titels zoals Monkey Island en Sam and Max. Een kwestie van maanden vooraleer iedereen uitgezien is op die adventure games die helemaal geen adventure games meer zijn.
Alles in de game-industrie is snel en fast paced geworden, alleen kunnen adventures dat nooit worden. Ze zijn dat helemaal niet. Het is een speelstijl van de vorige eeuw, een speelervaring van een vorige generatie. En als ik de commentaren hier lees, moet ik met spijt in mijn hart eindelijk toegeven dat adventure games finaal afgevoerd kunnen worden. Geen publiek, geen toekomst.

RIP
Holly Martins is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 10:54   #58   link
jefpet
Sir-Tech Worshipper

jefpet's Avatar

Komkom als ge wilt wenen wil ik gerust de threadtitel veranderen hoor.
Het is al enkele jaren geleden dat we nog zo van die topics aanmaakten op A51.
Over RPGs? Weetwel. Nuja, die zijn ook al lang dood.

Wat is er nog niet dood?
- Race (WOAAHHHZ IE MIJ GAAN)
- Shoot (WOAAHHZ IE MIJ KNALLN)
- Combinaties (GTA)

Er is nooit een supergroot publiek geweest voor games als dit als ge ze vergelijkt met de meest verkochte.
Waarom zijn FIFA en Baseball games van EA élk jaar de meest verkochte in USA? Gaat mijn petje en klak te boven... etc etc
Edit: ik zal u een zetje geven:

Last edited by jefpet; 22-07-2009 at 10:59.
jefpet is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 10:58   #59   link
Holly Martins
a real pantload

Holly Martins's Avatar

Begin nu eens niet te wenen over RPGs, het gaat hier over adventures.
Holly Martins is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2009, 11:06   #60   link
PearlChoco
Senior Member

PearlChoco's Avatar

(Volledig off-topic)
Wat mij betreft zijn pur-sang RPG's tegenwoordig veel doder dan adventure games, jammer genoeg..
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Videogames

Thread Tools

Posting Rules