Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 12-02-2016, 13:17   #1   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Gietvloer & spanplafond: ervaringen?

Keuken renovatie is zo goed als af, maar de laminaat die in living/open keuken ligt is van erbarmelijke kwaliteit. Tijdens renovatie gemerkt dat de chape niet 100% vlak ligt, wat kan verklaren waarom de laminaat op verschillende plaatsen ofwel 'kraakt' als je er over loopt, ofwel de bevestiging gewoon is afgebroken en de planken dus omhoog komen.
We zouden dus die vloer willen vervangen. Gezien open keuken en nogal veel hoekjes en kantjes denk ik dat het zou mooi zijn om dit in gietvloer te doen.
Iemand ervaring hiermee? Of algemeen opmerkingen, gekende firma's,... ?

De 'veel hoekjes en kantjes' opmerking telt natuurlijk ook voor het plafond. Tussen living en keuken hebben we ook een poutrel moeten steken die nu zo'n 5 cm onder het plafond zit. Om dat proper weg te werken zouden we dus plafond zoveel willen verlagen. Dus ofwel véél werk om dat allemaal in gyproc te doen. Ofwel een spanplafond steken. Dat laatste is misschien iets duurder, maar in principe op 1 dag klaar.
Zelfde vragen dus: iemand ervaring?
Old 12-02-2016, 18:38   #2   link
easypanic
Always lookin' for love

easypanic's Avatar

Vraag eens info hier voor gietvloer (firma uit Kortrijk en hoor veel goeds):

http://www.liquidfloors.be/nl/gietvloeren

Laminaat niet zwevend gelegd bij uw slechte chape btw?
Old 12-02-2016, 20:30   #3   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Wij zijn indertijd bij Liquidfloors geweest en we zijn op bezoek geweest bij een drietal koppels die ook met onze architect in zee gegaan waren. Die hadden alle drie een gietvloer en waren er niet al té positief over.

Voordelen:
- Ziet er enorm strak uit
- Makkelijk te poetsen
- Goed vuilwerend

Nadelen:
- Je ziet élk vuiltje of stofje dat daarop ligt. Dus als je daarmee inzit forget it.
- Sommige dingen kan je er niet uitpoetsen (ook al beweerde Liquidfloors bij hoog en bij laag van wel). Tot nu toe gehoord van urine en balsamico azijn. Als je dat niet onmiddellijk opruimt en vergeet/niet ziet/geen tijd hebt op direct op te ruimen dringt dat in je gietvloer en blijft dat.

Niet doen als je jonge kinderen hebt of deze zou plannen.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2016, 21:51   #4   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Zelfde vragen op FB gesteld en daar kwam LuiquidFloors ook naar boven.
Vuil: ik zou dan wel robot-stofzuiger kopen.
Er komen normaal nog kinderen, vanwaar de opmerking?

Huis pas eind vorig jaar gekocht, laminaat lag er al. Er ligt onder de laminaat een dubbele laag mousse. Ik vermoed dat hij daarmee de slechte chape wou 'oplossen'.
Old 12-02-2016, 22:06   #5   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Eerlijk gezegd heb ik buiten Liquidfloors nog geen enkele leverancier gevonden die dit in privé woningen doet. Velen doen dit natuurlijk in bedrijven, maar dat is een héél ander procédé en afwerking. ALS je het zou doen (wat ik niet zou doen in jouw geval) zou ik toch gaan naar Liquidfloors.

Een robot stofzuiger is goed, dat heb ik ook en ben ik zeer tevreden van. Maar op zo'n vloer zie je écht alles. Broodkorst, speelgoed, kledij, pluisjes etc zijn geen enkel probleem bij ons. Maar zo'n gietvloer brengt daar extra aandacht op aangezien alles zo strak is. MAAR, eerlijk gezegd, de moment binnen 15 jaar dat mijn kinderen quasi het huis uit zijn neem ik ook een gietvloer, ziet er prachtig uit.

Maar ok, denk aan kinderen. Alle maaltijden tussen de 9 maanden en de 4-6 jaar kunnen zéér messy zijn. Sausen op de vloer, ze "helpen" bij het koken, pan die op de grond valt, potty training met urine en, jawel, andere dingen , glas dat valt, alcoholstiften die misbruikt worden etc etc etc....
Al die zaken zijn nefast voor een gietvloer. Bij een tegel kan je vervangen, bij een laminaat of parket kan je vervangen, of zoals bij ons, gepolierd beton, zie je gewoon niets. Nu beton heeft ook zijn nadelen. Het ziet er industriëler uit en oude mensen vragen wanneer je je vloer daar gaat opleggen. :D
Old 12-02-2016, 22:17   #6   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Bedankt! Is gepolierd beton niet koud voor living/keuken? Hoe dik kan/moet je dat leggen?
Old 12-02-2016, 22:31   #7   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik heb vloerverwarming dus geen idee of dat zéér koud aanvoelt. Denk dat het verschil met een tegel miniem is maar een gietvloer gaat wel sneller meer warmte opnemen rond radiatoren etc.
Langs de andere kant heb ik met mijn vloerverwarming en gepolierd beton het gevolg dat veel warmte bewaard wordt.

Ik dacht dat de dikte voor mijn huis 9-10cm was en de dikte voor de terrassen/carport/wegeltjes 15-20 cm was. Wel niet zeker van, moet ik eens navragen.

Mocht je de richting van gepolierd beton ingaan kan ik je een goede referentie geven maar ook een goed tegenadvies. Er is een firma die daar een nabewerking op doet maar die is redelijk frauduleus. Details in PM als je wil.
Old 12-02-2016, 22:36   #8   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Wij hadden een gepolierd beton zonder vloerverwarming, dat was niet kouder dan een gewone tegelvloer zonder vloerverwarming. Ge moet hem wel leggen op 10cm isolatie natuurlijk, niet op volle grond.
kar is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2016, 22:52   #9   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ja, goes without saying, bij ons was het ook redelijk wat isolatie eerst hoor. Ik dacht dat het 15cm was maar kan ook 10 of 12 geweest zijn.
Old 16-02-2016, 11:52   #10   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Ok, bedankt voor de info. Gisteren met pa de laminaat (tijdelijk) terug gelegd, maar we gaan waarschijnlijk op relatief korte termijn gewoon vloeren.
De chape die er nu ligt uitkappen tot 10-15cm om dan deftig te isoleren zie ik niet zitten.

Spanplafond heb ik offerte gekregen voor living/keulken (samen iets van 40m²) en dat kwam op 4700 euro. 'k denk dat we toch maar gyproc gaan steken, al duurt dat dan paar dagen om alles af te werken
Old 16-02-2016, 15:26   #11   link
Horla
Senior Member

lol, ik wist dat een spanplafond duur was maar dat gaat er toch even vlot over
Horla is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules