Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 11-08-2015, 19:54   #41   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Dat wordt ook zo gedaan in bedrijven. Maar kabels kosten niks tov switches.
Voor 1 switch hebt ge bij wijze van spreken 5 km kabel.

Het is dus meestal de extra kost niet waard. En het maakt extra punten waar het kan falen. Een kabel kunt ge uitmeten, als er een switch tussen zit stopt het daar.
Old 11-08-2015, 20:27   #42   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by ibaun View Post
For what it's worth: ik heb overal Cat5E getrokken (minstens 2 netwerkpunten per kamer). Preflex kabels liggen dicht tegen mijn elektriciteitskabels, en komen centraal toe max. 25 meter verder. Daar zijn ze getermineerd met cat5e kopjes van de hubo en op een unmanaged 8-poort switch gestoken, die verticaal aan de muur gemonteerd hangt. Wanneer ik nut vind voor alle netwerkpunten dan hang ik wel een grotere switch. Telenet router hangt verticaal naast de switch en is daar rechtstreeks op verbonden.

GBit ethernet overal in huis, low-cost.
Ik heb mij laten gaan en zit in de kelder met een unmanaged switch waar 22 van de 24 poorten bezet zijn. Lokaal in huis nog twee access points geplaatst voor extra poorten. Het was nodig want aan mijn tv alleen al heb ik 8 poorten nodig. (Telenet, smarttv, ps4, laptop, mediaplayer, blurayspeler, receiver, telefoon)

Dan nog Nas in kelder, computers in 3 kamers, printserver, ipcamera, tweede salon voor de kindjes met telenet en smarttv, musicstudio... shit seg dat lijkt hier op ne kleine KMO qua netwerkeisen.

Die telenet modem dhcp service regelt gelukkig alles feilloos.

Last edited by Bourgi; 11-08-2015 at 20:42.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 22:38   #43   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
Dat wordt ook zo gedaan in bedrijven. Maar kabels kosten niks tov switches.
Voor 1 switch hebt ge bij wijze van spreken 5 km kabel.

Het is dus meestal de extra kost niet waard. En het maakt extra punten waar het kan falen. Een kabel kunt ge uitmeten, als er een switch tussen zit stopt het daar.
dit idd. Switches overal rond zijn ook een bitch om te plaatsen en te beheren (stroom nodig, stofvrij enz). één punt met meerdere switches is veel praktischer.

het loont mss de moeite om voor audio/video kabels te kijken naar hdbase-t als standaard voor bv van receiver naar projector.
cat6 aangeraden.
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2015, 09:31   #44   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Telenet, smarttv, ps4, laptop, mediaplayer, blurayspeler, receiver, telefoon, Nas in kelder, computers in 3 kamers, printserver, ipcamera, tweede salon voor de kindjes met telenet en smarttv, musicstudio
Misschien heb ik wel niet genoeg technologie om problemen te krijgen als ik dat zo lees. Holy shit kerel. Enigste hard-wired apparaten zijn mijn iMac met plex en m'n smarttv, zodat ik 1080p kan streamen. De rest (printer, receiver, laptop, wii) zitten op wifi.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2015, 09:49   #45   link
Horla
Senior Member

Maar je moet de vraag stellen: wat ga ik binnen 20 jaar nodig hebben? Dan heb je mss twee tieners die een snelle netwerkaansluiting willen en kom je tot de conclusie dat wifi bereik op die plaats slecht is...

Uiteraard kan je dan een extra access point plaatsen maar een kabel in de muur is netter, sneller en praktischer.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2015, 09:50   #46   link
kar
Public servant

kar's Avatar

right, want wired toestellen zijn meer technologie dan wifi-toestellen?

Shit, amper iets heeft wifi bij mij, alles is wired (tv, telenet, xbox360), sommige zaken zijn nog usb (printer en harde schijf voor tv) en mijn laptop is wifi.
kar is offline   Reply With Quote
Old 12-08-2015, 11:30   #47   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Ik wil het mijn kinderen niet aandoen dat ze later gamen op hun kamer met een sucky ping latency
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2015, 11:02   #48   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Ik wil het mijn kinderen niet aandoen dat ze later gamen op hun kamer met een sucky ping latency
Ik hoop dat u kinderen later geen gamers worden maar muzikanten en dat dan blijkt dat ge geen extra aandacht hebt besteed aan geluidsisolatie

Even serieus, als er budget voor is kan dat allemaal geen kwaad, maar ik prefereer een aanpak gelijkaardig aan die van ibaun. Ik kan het mij echt niet inbeelden dat Gbit binnen de komende 15 jaar als te traag gaat aanvoelen en voor het prijsverschil kan je overal dubbel zoveel kabel leggen (= redundantie).
Ter referentie, mijn Netflix stream thuis trekt 4-5mbit in HD, voor UHD spreekt Netflix over 20Mbit bandbreedte voor een 16Mbit stream. Voor 4k en zelfs 8k UHD spreken ze van (bijna uncompressed) Streams van 50Mbit tot 320Mbit.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2015, 11:18   #49   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Omdat er quasi geen prijsverschil is, zou ik overal wel sowieso CAT6 leggen en niet CAT5E. Buiten dat je soms wat moet wringen om die kabels in een RJ45 te krijgen heb je daar ook geen nadelen aan he.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2015, 11:34   #50   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Krijg je een cat6a in een RJ45?
Old 16-08-2015, 12:56   #51   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Krijg je een cat6a in een RJ45?

google kendet
jelliuz is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2015, 13:39   #52   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Fillmpke is raar. Hij zegt letterlijk een cat5e kabel, in het filmpje gebruikt hij een cat6 kabel en de titel zegt cat6a. Wadishetnu?
Old 16-08-2015, 15:47   #53   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Dat eindigt allemaal met een rj45.
Old 16-08-2015, 16:10   #54   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Als ik dat zie denk ik dat een 6a te groot is voor een rj45, maar goed. Eens uittekenen wat ik ga steken binnen 2 weken om hier voor te leggen.
Old 16-08-2015, 18:24   #55   link
beki
Senior Member

Zeg als je een machine hebt die op krachtstroom werkt, en er moet daar ook een utp naartoe, leg je dan 2 kabelgoten, 1 met power en 1 met netwerk?
Of leg je de kabels links en rechts in ge goot?
Of mag zo'n shielded tegen krachtstroom liggen?
beki is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2015, 19:13   #56   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Geen probleem als uw utp shielded is, STP bekabeling dus.
Old 17-08-2015, 11:01   #57   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Let op met STP. Het is waardeloos als je het niet langs 1 van de 2 kanten op een speciaal voorziene aarding kan hangen aan de kast. Als je dat niet doet heb je mogelijks een antenne gemaakt met de nodige interferentie die je net wou vermijden.

In huiselijke toestand wordt STP dus ook gemeden.
Vanaf 5-10 cm tussen electriciteits en netwerk kabel is de mogelijke interferentie nihill. Zeker als je er nog iets tussen kan steken.
Old 17-08-2015, 14:17   #58   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Het huidig plan is dus het volgende:

Vertrekkend in de living in de muur vanuit een niko standaard aansluiting: http://www.niko.eu/nlbe/niko/product...ine_uitvoering

Dan over een kabel cat6a (ik weet nu nog niet of ik shielded ga nemen of niet, ze komen wss toch allemaal in apparte goten terecht).

Die zit onder/in de isolatie (waar ook de electriciteitskabels en de buizen voor warm en koud water zitten) en onder de chappe, gaat door de muur in de berging (technische ruimte) en komen daar allemaal (+/- 10 kabels) langs de muur omhoog waar ik ze aansluit op

Dit patch panel dat ik op de muur monteer met de connectors naar boven gericht:
http://www.amazon.de/Ligawo-Patchpan...ds=patch+panel

Daar komt er dan een klein kabeltje naar een switch die ik later nog wel eens zal monteren (ik heb nu al een klein D-link switch/routerke zitten achter mijn tv die ik zal recupereren in het begin).

Van daaruit ga ik dan naar mijn telenet modem/router/wifi die daarboven zal hangen.

De vragen die ik nog heb:
- al dit zal open en bloot in de berging hangen waar ook de wasmachine zal staan en draaien. Hoe groot is dit een probleem? Normaal gezien hebben wij in de ruimte ook ventilatie type C+ van renson, dus de vochtige lucht zou normaal gezien niet in de ruimte blijven hangen.
- moet dat patch panel een krachtbron hebben? Heeft dat elektriciteit nodig, en zo ja is dat een standaard stekker of is dat nog iets speciaal?
- UTP of STP? (ik weet dat ik bij STP dan een andere niko-aansluiting zal moeten voorzien, diegene die gelinkt is, is UTP)
- iemand enig idee waar ik het goedkoopst mijn kabels koop? Ik zal zo ongeveer 75m nodig hebben.
- ga ik best voor PoE? Dit voor een extra uitbreiding van mijn wifi achteraan in mijn huis om daar een wifi-punt te voorzien dat dan geen stekker nodig heeft of is dat de moeite niet?
Old 17-08-2015, 14:51   #59   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Voor een patch panel heb je geen electriciteit nodig. Dat is een passief paneel.
Ik heb al mijn kabels besteld bij www.dmlights.be, of www.2smart.be voor kleinere bestellingen ivm verzendkosten.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2015, 17:22   #60   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

PoE is een optie op je switch.
Is gemakkelijk maar in een huis ga je normaal overal wel stekkers genoeg hebben, behalve als je iets proper met één kabeltje aan het plafond wil weghangen bijvoorbeeld.
Er bestaan ook PoE "injectoren" die je tussenin kan steken.
Zo hoef je niet noodzakelijk meteen een dure poe switch te kopen.
Zorg gewoon dat je goede, en voldoende, kabels legt.
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules