Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 17-08-2015, 23:24   #5321   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Weet ik al niet meer vanbuiten de meest belangrijk waren o.a. BBC 3 en 4, Food channel, Eurosport 2
Old 18-08-2015, 06:47   #5322   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Onlangs geüpgraded bij telenet van basis internet naar fibernet 100.
Via wifi kan ik niet klagen:
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2015, 08:44   #5323   link
TheLegacy
Boris

TheLegacy's Avatar

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150818_01822473

Vanavond toch eens hartig woordje met mijn so om die kabel eindelijk buiten te smijten en te vervangen door fiber.
Old 18-08-2015, 10:06   #5324   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Reclame wanneer je pauzeert lijkt me een pienter idee. Uiteindelijk zet je een programma vrijwel alleen op pauze om even iets anders te doen. Perfect moment om reclame te tonen. Het merendeel van de consumenten bekijkt het niet - of toch zonder ergernissen vanwege een ongevraagde onderbreking - terwijl de zenders wel reclameseconden kunnen verkopen.
Old 18-08-2015, 10:15   #5325   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Het gaat om extra reclame hè, de gewone reclame blokken zullen helaas niet verdwijnen.
Op zich maakt het me niks uit, TV kijken doe ik zo goed als nooit.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2015, 10:40   #5326   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Ik heb ook voor alle zekerheid een vaste lijn (cat6) naar mijn bureau gelegd, morgen keer kijken of dat nog beter is.
Hier nog even op terugkomen, want teh intarweb brengt geen duidelijk antwoord

Ik heb een cat6 kabel (patch) getrokken naar mijn bureau. De RJ45-stekker aan de kant van de modem heeft mijn schoonvader er snel opgezet, nu merk ik echter dat alle draden daar netjes naast elkaar in zitten. Cat5, leert Google me. De meeste bronnen geven aan dat eender welk element in het geheel dat trager is dan cat6, de snelheid automatisch verlaagt (naar dat de snelheid van dat onderdeel). Of niet?

Aansluitend heb ik nog een opbouwdoosje dat ik dacht te gebruiken. Daar staat echter nergens expliciet cat5 of cat6 op vermeld, enkel op de achterkant van de verpakking het aansluitschema voor cat5. Zelfde vraag, ook best iets gaan halen dat 100% zeker cat6 is?
Old 18-08-2015, 11:03   #5327   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Is de volgorde van de draden in cat5 dan anders dan die van cat6? Nee toch?
kar is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2015, 12:04   #5328   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Hier nog even op terugkomen, want teh intarweb brengt geen duidelijk antwoord

Ik heb een cat6 kabel (patch) getrokken naar mijn bureau. ... nu merk ik echter dat alle draden daar netjes naast elkaar in zitten. Cat5, leert Google me.
Ik snap uw vraag niet, die zitten altijd netjes naast elkaar... anders passen ze niet in die RJ45 klem...

Quote:

De meeste bronnen geven aan dat eender welk element in het geheel dat trager is dan cat6, de snelheid automatisch verlaagt (naar dat de snelheid van dat onderdeel). Of niet?
Dat klopt, maar niet met een kabel omdat dit een medium is. Enkel hardware doet dit. Maar CAT5 of CAT6 maakt geen verschil.

Quote:
Aansluitend heb ik nog een opbouwdoosje dat ik dacht te gebruiken. Daar staat echter nergens expliciet cat5 of cat6 op vermeld, enkel op de achterkant van de verpakking het aansluitschema voor cat5. Zelfde vraag, ook best iets gaan halen dat 100% zeker cat6 is?
Nope maakt allemaal niet uit. Het enige wat je kan hebben is dat de draad er niet in kan.
Old 18-08-2015, 13:11   #5329   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
Ik snap uw vraag niet, die zitten altijd netjes naast elkaar... anders passen ze niet in die RJ45 klem...

.
Op dit verschil doelde ik;

Maar het maakt dus niet veel uit, alles okidoki! Merci!
Old 18-08-2015, 22:14   #5330   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Dat maakt eigenlijk verschrikkelijk veel uit. Uit ervaring kan ik zeggen dat er veel verschil zit op cat5e/cat6/cat6a kabels. 't Is niet omdat het er opstaat, dat het ook maar in de buurt van de specificaties komt. Hetzelfde voor die jacks en hoe die jack er op geplaatst is. Er is een reden waarom er nu rechthoekjes en "pre load bars" bij die cat 6 jacks zitten (zoals bvb het geval zou kunnen zijn in die linkse jack van potenza). Het enige doel is het vermijden van interferentie en crosstalk.

- uw kabel moet goed zijn (juiste impedantie, dikte, materiaal, twists)
- uw jack moet goed zijn om crosstalk tegen te gaan
- uw manier van crimpen moet héél goed zijn

Terwijl test equipment voor cat5(e) nog meevalt van prijs, is dat voor hogere snelheden/bandbreedtes een dure grap. De eerste deftige installatie in een belgisch huis van cat 6 is nog niet gebeurd volgens mij.

De complexiteit voor compliant kabels te maken stijgt ook gevoelig:
- cat5e: zelf te doen zonder tester, mits wat ervaring
- cat6: zelf te doen mits tester en de kennis om de tester te interpreteren
- cat6a: onmogelijk zelf te plaatsen/crimpen zonder tester

Maar maakt dat uit voor thuisgebruik? Absoluut niet, velen hebben zelfs geen nood aan gigabit Ethernet, zelfs niet in de komende jaren. Als ooit die nood er écht komt, zal het antwoord sowieso niet koper, maar fiber zijn.

Last edited by Blade; 18-08-2015 at 22:19.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 08:53   #5331   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blade View Post
Maar maakt dat uit voor thuisgebruik? Absoluut niet, velen hebben zelfs geen nood aan gigabit Ethernet, zelfs niet in de komende jaren. Als ooit die nood er écht komt, zal het antwoord sowieso niet koper, maar fiber zijn.
Exact, en meteen ook de reden waarom ik er niet echt van wakker lig. Ik ben geen poweruser, met goed functionerende cat5e zou ik al ruimschoots tevreden moeten zijn. Ik kocht cat6 vanwege de kleine meerprijs, niet zozeer omdat ik nooit heb aan topprestaties. Anderzijds zou het, ook al heb ik het niet uitdrukkelijk nodig, zonde zijn om de draad te fnuiken door tragere connectoren.

Enfin, vandaag of morgen kan ik alles afwerken en zal speedtest me toch enigszins kunnen vertellen of het de moeite waard was.
Old 19-08-2015, 12:17   #5332   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Hier heb ik Telenet, en bij het uploaden van filmpjes naar Youtube merk ik dat internet op mijn laptop (Macbook Pro) veel trager verloopt tijdens de upload. Na de upload is het terug "normaal". Ik heb nog niet getest of internet bij een andere laptop trager verloopt, maar kent er iemand van jullie dit fenomeen?
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 12:48   #5333   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Is 'normaal': bij alle internet communicatie is er constant ook 'upload' nodig. Als je (5Mbit?) upload 'vol' zit door die upload naar YouTube, dan merk je dat verschil ook in het 'downloaden'...
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2015, 13:40   #5334   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Quote:
Originally Posted by BlackRabbit View Post
Is 'normaal': bij alle internet communicatie is er constant ook 'upload' nodig. Als je (5Mbit?) upload 'vol' zit door die upload naar YouTube, dan merk je dat verschil ook in het 'downloaden'...
Inderdaad.
Het is mogelijk om daar met de juiste QoS configuratie iets aan te doen, maar het verbaast me niet dat je gateway dat niet doet.

(Je wil gewoon zorgen dat de TCP ACKs prioriteit krijgen.)
Shai-Hulud is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2015, 00:41   #5335   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Kan ik de uploadsnelheid enigzins een beetje limiteren via een softwareprogramma?
Tyrael is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2015, 10:31   #5336   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Kan ik de uploadsnelheid enigzins een beetje limiteren via een softwareprogramma?
gpedit.msc -> User configuration -> Windows Settings -> Policy-based QoS

Daar een nieuwe throttle aanmaken.
Of netbalancer, maar al eeuwen niet meer gebruikt.
Old 20-08-2015, 13:08   #5337   link
Snuff
Verlicht Despoot

Snuff's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
mijn laptop (Macbook Pro)
Cave Johnson: Alright, let's get started! First test involves something the lab boys call "Repulsion Gel". You're not part of the control group, by the way. You get the gel. Last poor son of a gun got blue paint! Ha ha ha! ...all joking aside, that did happen. Broke every bone in his legs. Tragic, but informative! Or so I'm told.
Snuff is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2015, 13:23   #5338   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Dat zou ook moeten kunnen met pf (man pf.conf) of met de Network Link Conditioner.
Old 28-08-2015, 01:29   #5339   link
Lycas
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Shai-Hulud View Post
Inderdaad.
Het is mogelijk om daar met de juiste QoS configuratie iets aan te doen, maar het verbaast me niet dat je gateway dat niet doet.

(Je wil gewoon zorgen dat de TCP ACKs prioriteit krijgen.)
Huh?

Als je QoS wil doen naar buiten toe, moet je eerst je traffic identifyen. Daarna ga je de policy toepassen of shapen. Ik betwijfel ten zeerste dat een particulier bij een ISP eventjes QoS gaat doen. Uwe provider moet uw QoS tags uitlezen en begrijpen, zonder dat is u QoS naar buiten toe waardeloos, je kan altijd intern wat forceren indien je de juiste gear hebt.
Het aankomen van je tcp acks heeft ook zeer weinig te zien met QoS, Acks die niet aankomen duid eerder op een kromme verbinding. Dat traffiek dat je ziet is zeer normaal. Jij kijkt youtube, maar jou pc stuurt traffiek terug. Settings in de video ofzo, buffering. Iets bezoeken op het internet is al zeer lang nooit enkel download. Youtube vraagt ook vaak info van je client via de java.

Last edited by Lycas; 28-08-2015 at 01:35.
Lycas is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2015, 10:13   #5340   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Quote:
Originally Posted by Lycas View Post
Huh?

Als je QoS wil doen naar buiten toe, moet je eerst je traffic identifyen. Daarna ga je de policy toepassen of shapen. Ik betwijfel ten zeerste dat een particulier bij een ISP eventjes QoS gaat doen. Uwe provider moet uw QoS tags uitlezen en begrijpen, zonder dat is u QoS naar buiten toe waardeloos, je kan altijd intern wat forceren indien je de juiste gear hebt.
Het aankomen van je tcp acks heeft ook zeer weinig te zien met QoS, Acks die niet aankomen duid eerder op een kromme verbinding. Dat traffiek dat je ziet is zeer normaal. Jij kijkt youtube, maar jou pc stuurt traffiek terug. Settings in de video ofzo, buffering. Iets bezoeken op het internet is al zeer lang nooit enkel download. Youtube vraagt ook vaak info van je client via de java.
Je ISP gaat inderdaad geen QoS doen, maar je kan al heel wat bereiken door het enkel op je gateway te doen.
QoS doet er enkel toe in situaties waar je meer data door een link wil sturen dan mogelijk is (dus aan de transmit kant van de traagste link). Je moet dus beslissen welke pakketjes je gaat laten vallen. Zonder QoS configuratie is dat willekeurig.

In het scenario waar ik over sprak (download & upload tegelijk, met een relatief trage upstream link) heb je twee soorten pakketjes in de upstream richting: de upload data en de ACKs van de download. De ACKs gebruiken zeer weinig bandbreedte, maar als je er verliest vertraagt je download (want TCP). Je kan met andere woorden er voor kiezen om data pakketjes te laten vallen (en geen ACKs). Op die manier vertraagt je upload een heel klein beetje, maar kan de download aan volle snelheid doorgaan.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules