Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 04-01-2020, 17:24   #21361   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Na 10 jaar eens besloten om mijn TV een upgrade te geven.

Van een Panasonic 720p 40 inch, naar een 55 inch LG OLED 4K.

Holy Macaroni
Guru is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2020, 19:10   #21362   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Welke heb je juist gekocht? Ben ook van plan een upgrade te doen en was ook naar de LG's aan het kijken.
Old 04-01-2020, 20:25   #21363   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

https://www.coolblue.be/en/product/8...ed55c9pla.html

Deze
Old 04-01-2020, 22:00   #21364   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Thx, exact degene die ik in gedachten had
Old 05-01-2020, 18:15   #21365   link
ToVoT
...

Roeitrainer, want lopen gaat ni door achilles.
ToVoT is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 19:47   #21366   link
Matthias
*snore*

Wijs. Niets efficiŽnter om iedere vezel van uw lijf te laten schreeuwen dan 2k-sprintjes trekken.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 21:29   #21367   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Roswell View Post
Thx, exact degene die ik in gedachten had
en ik ook

is dat of https://www.coolblue.be/en/product/8...q70r-qled.html

er is 350 euro verschil op. Basically is t 'wil ik 350 euro meer betalen voor OLED vs QLED, terwijl ik wel bang ben dat OLED niet bright genoeg gaat zijn als de zon binnenvalt op t scherm'

Last edited by acku; 05-01-2020 at 21:33.
acku is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2020, 21:35   #21368   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

QLED heeft niks te maken met OLED. Is een lame marketingtruuk van Samsung.

Ga voor de LG of wacht nog even.
Old 05-01-2020, 21:47   #21369   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Begin 2019 de LG B8 gekocht en bijna een jaar later voelt het nog altijd alsof ik naar de toekomst ben gereisd.

Je gaat wel compressie-artefacten beginnen zien in veel streaming toestanden waar je ze vroeger niet zag maar met pakweg een goeie Blu-ray is het pure magie.

En dat staat hier continu op 'dark room', ook als de zon schijnt, geen bal last van.

Last edited by Clipper; 05-01-2020 at 21:54.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2020, 00:46   #21370   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by ]as]e View Post
QLED heeft niks te maken met OLED.
Dat zegt hij toch niet? Ik denk wel dat hij weet dat QLED een LCD is.
En hoewel ik ook volmondig voor OLED zou kiezen, zijn er situaties waar QLED de betere optie kan zijn.
Maar als ge niet in een showroom woont, zou ik voor de contrasten en de kleuren alleen al altijd voor OLED gaan, zeker met een goede bron met HDR. Ga daar dus maar gewoon voor Bavo, da's een mooi prijsje.

LG C7 crew represent, OLED for president.
Old 06-01-2020, 09:16   #21371   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Hier ook even getwijfeld, maar uiteindelijk beslist om de aankoop een jaar uit te stellen. Onze Panasonic van 2007 (time flies) is eigenlijk nog niks mis mee en we zullen zien wat het nog geeft met Brexit dit jaar.

Iemand trouwens die weet wat er met Sony gebeurd is? Vroeger was dat toch een redelijk vooraanstaand merk qua technologie, maar die zijn precies aan alle kanten voorbij gestreefd door LG en Samsung. Gelijk welke artikels ik check met advies, komt daar geen enkele Sony in voor.
Old 06-01-2020, 09:39   #21372   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
En hoewel ik ook volmondig voor OLED zou kiezen, zijn er situaties waar QLED de betere optie kan zijn.
Maar als ge niet in een showroom woont, zou ik voor de contrasten en de kleuren alleen al altijd voor OLED gaan, zeker met een goede bron met HDR. Ga daar dus maar gewoon voor Bavo, da's een mooi prijsje.

inderdaad, heb de verschillen goed bekeken. Ben erg inder de indruk van RTINGS, die bvb hier https://www.rtings.com/tv/reviews/by...vs-oled-vs-led een beschrijving geeft.
Zij zijn geen van van QLED omdat het een veel duurdere LED is voor relatief weinig verbetering. Maar de meesten zeggen wel dat brightness van OLED een gebrek is tegenover QLED, en dat is net iets waar ik naar zoek, omdat onze TV recht in de zon staat naast een groot raam. We hebben wel zonwering, maar die kan niet altijd omlaag als er bvb wind is of wat regen (zon en regen tegelijk, het gebeurt).

Dus zou ik QLED gaan, ware het niet dat ze ook zeggen dat 'anti-glare' sowieso is verbeterd door t glas zelf? Dan is t misschien geen reden meer.

Het helpt ook niet dat beide vandenboirre en krefel telkens de QLED aansluiten op 4K demo-bron, en de goedkopere LG OLED reeksen op een vuil TV signaal.
acku is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2020, 10:45   #21373   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Vergeet ook niet dat OLED ook beter is qua viewing angles (vaak van belang in woonkamers imo) en kortere response times heeft (voor uwen Street Fighter).

Eigenlijk is OLED op alle vlakken de betere (contrast, response, viewing angles) of de gelijke (kleurgamma) aan LED LCD / QLED, buiten dan op het vlak van brightness. Ah en er is een klein risico op burn-in, maar ook daar heb ik op 1,5 jaar tijd nog niets van gemerkt.
Old 06-01-2020, 11:04   #21374   link
tragezot
Ne coureur

Quote:
Originally Posted by Guru View Post
Na 10 jaar eens besloten om mijn TV een upgrade te geven.

Van een Panasonic 720p 40 inch, naar een 55 inch LG OLED 4K.

Holy Macaroni
Nu als ge nog een 720p hebt, versta ik dat wel.

Ik heb nog een 1080p Panasonic Plasma en die doet dat, volgens mij toch, nog vre goed. Als ge dan leest dat die beeldschermen eigenlijk gemaakt zijn om uw hele leven mee te gaan (+40000u play time).

Zendt Netflix al veel 4K uit?
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2020, 11:26   #21375   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:

Mijn ervaring met de 2 eens te testen voor de aankoop van een nieuwe televisie:

- Als je living een slechte belichting heeft, is QLED iets beter dan OLED. De kleuren komen er dan iets sterker uit.

- Bij OLED moet je ook de afstand tot het scherm goed respecteren.

Ik heb na lang twijfelen toch voor OLED gekozen, all-around was het de beste keuze in mijn geval. Die keuze is wel compleet subjectief.
Ook ben ik eerder fan van WebOS dan van de Samsung software.

Quote:
Originally Posted by acku View Post
inderdaad, heb de verschillen goed bekeken. Ben erg inder de indruk van RTINGS, die bvb hier https://www.rtings.com/tv/reviews/by...vs-oled-vs-led een beschrijving geeft.
Zij zijn geen van van QLED omdat het een veel duurdere LED is voor relatief weinig verbetering. Maar de meesten zeggen wel dat brightness van OLED een gebrek is tegenover QLED, en dat is net iets waar ik naar zoek, omdat onze TV recht in de zon staat naast een groot raam. We hebben wel zonwering, maar die kan niet altijd omlaag als er bvb wind is of wat regen (zon en regen tegelijk, het gebeurt).

Dus zou ik QLED gaan, ware het niet dat ze ook zeggen dat 'anti-glare' sowieso is verbeterd door t glas zelf? Dan is t misschien geen reden meer.

Het helpt ook niet dat beide vandenboirre en krefel telkens de QLED aansluiten op 4K demo-bron, en de goedkopere LG OLED reeksen op een vuil TV signaal.
Krefel in Korbeek-Lo toonde gewoon low res foto's op die high res schermen, Jezus. Kom je daar ineens een reclame van de krefel zelf tegen dat nauwelijks 720p was op van die schermen. Ja leuk dat

Quote:

LG heeft homekit integration, aww yiis

Quote:
Vergeet ook niet dat OLED ook beter is qua viewing angles (vaak van belang in woonkamers imo) en kortere response times heeft (voor uwen Street Fighter).

Eigenlijk is OLED op alle vlakken de betere (contrast, response, viewing angles) of de gelijke (kleurgamma) aan LED LCD / QLED, buiten dan op het vlak van brightness. Ah en er is een klein risico op burn-in, maar ook daar heb ik op 1,5 jaar tijd nog niets van gemerkt.
De nieuwe generatie OLED, waarvan ik er nu eentje heb, hebben een gamemodus blijkbaar. Ik kan het niet echt testen, want ik heb geen console. De TV is ook Gsync compatible

Last edited by Guru; 06-01-2020 at 11:29.
Old 06-01-2020, 12:48   #21376   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Quote:
Krefel in Korbeek-Lo toonde gewoon low res foto's op die high res schermen, Jezus. Kom je daar ineens een reclame van de krefel zelf tegen dat nauwelijks 720p was op van die schermen. Ja leuk dat
Is dat niet overal bij Krefel? Hier staat het toch bekend als de grootste prutser winkel qua technische kennis.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2020, 14:31   #21377   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
- Als je living een slechte belichting heeft, is QLED iets beter dan OLED. De kleuren komen er dan iets sterker uit.
Wat bedoelt ge met slechte belichting? Want meestal is het: hoe meer licht in uw kamer, hoe helderder uw scherm best is. En op dat vlak is QLED beter dan OLED. Als het een gewone tot donkere kamer is, is OLED vaak beter.

Quote:
- Bij OLED moet je ook de afstand tot het scherm goed respecteren.
Huh, hoezo? Op welke manier speelt de technologie een rol voor de afstand van uw scherm? Ik zou denken dat voor de afstand enkel de resolutie van belang is, en hoe goed uw ogen tegen het felle licht van een LED kunnen.
Old 07-01-2020, 12:16   #21378   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ja dat bedoelde ik dus, stel dat je niet veel lichten aandoet tijdens het TV kijken in de avond was QLED beter dan OLED.
Meestal hebben we wel verlichting aan, dus kwam voor mij OLED er beter uit.

Het 2de heb ik slecht uitgelegd, dat was eerder de keuze van hoe groot nemen we de TV. Uiteindelijk gezet op 55 inch, de TV kast was anders te klein hehe.
Maar ik had ook merkbaar het gevoel, hoe verder je van een OLED paneel ging zitten (afstand tot de grootte van het scherm te respecteren uiteraard) dat je gewoon een betere beleving had.

Quote:
Originally Posted by Prumpy View Post
Is dat niet overal bij Krefel? Hier staat het toch bekend als de grootste prutser winkel qua technische kennis.
Ja dat gevoel heb ik ook, de enige reden waarom ik er binnen wandelde was omdat de actie daar liep voor de korting en omdat ik al wist wat ik wou. Ik had zelf de details al volledig onderzocht. Soms hoor je daar wel fratsen hoor.
Old 07-01-2020, 13:55   #21379   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Ja dat bedoelde ik dus, stel dat je niet veel lichten aandoet tijdens het TV kijken in de avond was QLED beter dan OLED.
Meestal hebben we wel verlichting aan, dus kwam voor mij OLED er beter uit
Euh, volgens mij is het net omgekeerd hoor. Tenzij ik u verkeerd begrijp.
Weinig verlichting => OLED de betere keuze
Veel verlichting / direct zonlicht => QLED de betere keuze

Als uw omgeving helderder is (direct zonlicht, veel lampen, enz) hebt ge een beeldscherm nodig dat ook zeer helder is om uw kleuren goed te laten uitkomen. En op dat vlak scoort QLED (en andere LED LCD's) beter dan OLED.
Bij een minder heldere omgeing is OLED beter, omdat de contrasten veel duidelijker zijn (zwart is echt zwart omdat de pixel gewoon uitstaat).

Last edited by Mr. Santa; 07-01-2020 at 13:58.
Mr. Santa is online now   Reply With Quote
Old 07-01-2020, 18:05   #21380   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by tragezot View Post

Zendt Netflix al veel 4K uit?
Netflix heeft al redelijk wat content in 4k ja (vooral de eigen content).
Maar dan heb je natuurlijk ook wel het duurste abo nodig.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules