Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 11-09-2015, 08:02   #501   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Leek-vraagje ivm zonnepanelen:
Hoe sluit je die normaal aan op je electriciteitsnet.. aparte kabel van de panelen naar de plaats waar de tellerkast/zekeringskast staat?

Laten ze die kabel vaak vanop het dak langs de gevel naar beneden lopen om dan door te muur te gaan, of hoe zit dat? Ik denk bvb niet dat ik een nieuwe kabel vanop zolder naar de plaats van de tellerkast kan trekken.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2015, 08:34   #502   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Dichtstbijzijnde lichtpunt nemen en dan met een suikertje doorverbinden. Moet wel uw lichtschakelaar aanzetten of de elektriciteit zal niet naar het stroomnet vloeien. Nogal wiedes Lacroix.
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2015, 09:39   #503   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Ik ben zo'n EL leek dat ik nu niet eens weet of uw antwoord getroll is of niet.

Indien niet: een stopcontract heb ik ook wel op zolder, dat is dan nog handiger dan een lichtpunt neem ik aan? (want dat lichtpunt kun je niet meer gebruiken als je het gebruikt om je panelen aan te sluiten?)
Old 11-09-2015, 09:45   #504   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Zijn post is sowieso getroll.

Quote:
De aansluiting
In de meterkast wordt naast de
bestaande meter (compteur) een tweede
aangebracht. Deze meter registreert jouw
energielevering aan het netwerk. De
koppeling gebeurt buiten het lokale
circuit. Dat heeft verschillende voordelen:
je verkoopt alle geproduceerde energie,
wat dus meer oplevert;
bij stroomuitval loop je niet het risico
dat apparatuur ontregeld raakt door
onvoldoende vermogen van jouw
zonnepanelen.
Old 11-09-2015, 09:45   #505   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Vraag me dat ook af eigenlijk. Met een elec.factuur van ongeveer 3500 euro/jaar overweeg ik toch ook sterk om zonnepanelen te plaatsen zeker gezien de prijzen nu van die panelen.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2015, 09:59   #506   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Met uw jacuzzi, hof in de juiste richting, groot dak had gij er allang moeten hebben Lapino. Zeker nu, nu de investering zeer laag is voor het hogere rendement.
Old 11-09-2015, 10:05   #507   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

inderdaad, ga er toch eens werk van maken. ik voorzie budget van ong 10.000 euro. zou dat de moeite zijn? of ga ik meer mogen dokken?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 11-09-2015, 10:25   #508   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Ik ben zo'n EL leek dat ik nu niet eens weet of uw antwoord getroll is of niet.

Indien niet: een stopcontract heb ik ook wel op zolder, dat is dan nog handiger dan een lichtpunt neem ik aan? (want dat lichtpunt kun je niet meer gebruiken als je het gebruikt om je panelen aan te sluiten?)
even voor de volledigheid: doe niet wat ik zei tenzij ge uw zekeringen wil laten springen
ibaun is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2015, 11:00   #509   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by OmegaII View Post
Met uw jacuzzi, hof in de juiste richting, groot dak had gij er allang moeten hebben Lapino. Zeker nu, nu de investering zeer laag is voor het hogere rendement.
Hoe zit dat nu met de netvergoeding dan? Volgens een rappe googlesearch is dit gemiddeld €300-350 per jaar

Als ik dat extra moet betalen omdat ik zonnepanelen heb... lijkt het me toch lang te duren voor ik de investering er uit kan halen.
Old 11-09-2015, 11:03   #510   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
inderdaad, ga er toch eens werk van maken. ik voorzie budget van ong 10.000 euro. zou dat de moeite zijn? of ga ik meer mogen dokken?
Eerlijk gezegd geen idee van. Maar ik gok dat het eer der rond de 8k zal liggen. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je wil overproduceren. Al denk ik niet dat dat nog nuttig is met die netvergoeding.
Old 11-09-2015, 11:22   #511   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Ik heb u daar vorige week al een antwoord op gegeven. Geloof je mij niet of zo?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2015, 11:34   #512   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ah over gekeken zeker? Nu goed, mijn doel zou zijn om pakweg 80 procent van verbruik via die panelen te fixen, 100 mag ook maar geen idee of dit haalbaar is. Ben in elk geval niet bereid om binnenkort 300 euro/mnd te gaan betalen voor elec.

Old 11-09-2015, 12:46   #513   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Je staat nochtans op dezelfde pagina, maar kom.

http://forum.shrimprefuge.be/showthr...=5971&page=217
Old 15-09-2015, 20:54   #514   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Net nog eens de "vtest" gedaan. Teki, heeft gelijk, grote verschillen zijn er niet. Kan blijkbaar nog wel een klein bedrag besparen.

Voor elektriciteit kom ik op Luminus Click, niks te zot. En voor gas op Poweo of zoiets. Valt dat te betrouwen, of doet dat er niet toe?
Talos is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2015, 21:57   #515   link
murda
كنت جوجل ترجمته

murda's Avatar

Ik ben voor 1 jaar overgeschakeld naar Electrabel omdat ze een eenmalige korting van 100€ geven op elektriciteit en 15% korting op gas gedurende het eerste jaar.
Nadien kunnen we altijd nog veranderen. Wij komen van Lampiris waar we vrij content van waren. (6 jaar klant)
Old 16-09-2015, 20:35   #516   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ben momenteel ook aan het bouwen en vraag me af wat van groene energie interessant is om in te investeren. Zonnepanelen lijken me evident, maar verder dan dat weet ik het niet.. Warmtepomp wordt me ook aangeraden, maar betwijfel nogal of dat echt wel rendabel is... Iemand ervaringen hier rond?
Metal is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2015, 20:37   #517   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik zou denken dat een warmtepomp beter is dan zonnepanelen en dan de zonnepanelen om de warmtepomp van stroom te voorzien.
kar is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2015, 20:46   #518   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Zo heb ik het gedaan ja. En naar mijn mening is de investering voor een dieptewarmtepomp te groot in verhouding tot het terugbetalen ervan. Voor die prijs koop je een lucht/water warmtepomp én zonnepanelen waardoor je nog eens gratis elektriciteit hebt. (Buiten de belasting die je er tegenwoordig op moet betalen)
Old 16-09-2015, 20:47   #519   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ben vandaag voor de eerste keer gaan informeren omtrent groene energie dus heb nog hoe meer informatie hoe beter momenteel. De stroomprijs tegenover de investering van zonnepanelen lijkt me interessanter dan de gasprijs tegenover de investering van een warmtepomp..Maar ben een totale leek op dat vlak dus kan er even goed naast zitten. Volgende week ontvang ik een offerte voor een klassieke HR gasketel dus van zodra ik de offerte van vandaag ontvang kan ik meerprijs vergelijken. De investering zou er waarschijnlijk wel vanaf kunnen, maar vraag me af of het wel rendabel is en de investering waard. Moet ik zowiezo ook even bespreken met mijn EPB man naar de extra E punten toe natuurlijk. Was oorspronkelijk niet meteen de bedoeling... Wat mij vandaag voorgesteld werd als meest interessants was een lucht-water warmtepomp en zonnepanelen (zowel voor de warmtepomp als electriciteit).
Metal is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2015, 20:52   #520   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Probeer onder de 30 te geraken qua EPB. Hangt toch redelijk wat geld vanaf.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules