Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 22-01-2014, 00:17   #141   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Wacht, ge hebt swap gemount in uw ram? Nice... Kwestie dus van X Mbyte ram te reserveren voor swap, die enkel gebruikt wordt als al uw ram gereserveerd is. Totaal nutteloos dus, zou ge dan niet gewoon beter geen swap hebben staan? Dan is uw ram niet gereserveerd, en heeft het dus meer ram vrij.

En voor het geval tmpfs enkel reserveert wat het nodig heeft (ik dacht dat het normaal alles reserveert bij het mounten, maar ik ken niet alle opties vanbuiten): Even nutteloos, want op het moment dat het swap wilt gebruiken, kan het geen swap space reserveren in ram, want alle ram is al gereserveerd...

*ow* en compressed: gaat niet zoveel verschil maken op swap, dus ja, ge wint er iets door aan nuttigheid, maar om te zeggen dat het daarom ineens een goed plan is... nop
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
straks is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 12:55   #142   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

die zram swap is dynamisch en niet volledig gereserveerd in ram, dat zou nogal een verspilling zijn

zou normaal dus niet veel verschil moeten geven aangezien swap maar weinig gebruikt wordt. En zo zal er niet geswapped worden op de ssd als er in een game een memoryleak komt wat bvb bij Reus wel durft gebeuren.
dweezil is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 13:10   #143   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Quote:
Originally Posted by straks View Post
En voor het geval tmpfs enkel reserveert wat het nodig heeft (ik dacht dat het normaal alles reserveert bij het mounten, maar ik ken niet alle opties vanbuiten):
tmpfs gebruikt enkel ram voor wat er effectief in zit. Het kan zelfs files naar swap wegschrijven indien nodig:

Quote:
Originally Posted by Documentation/fs/tmpfs.txt
tmpfs puts everything into the kernel internal caches and grows and
shrinks to accommodate the files it contains and is able to swap
unneeded pages out to swap space.
Shai-Hulud is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 14:31   #144   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Punt is dat ge swap nodig hebt op het moment dat uw ram gereserveerd is, uw swap dan in ram steken, gaat weinig opleveren, niet?
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
straks is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2014, 14:41   #145   link
Shai-Hulud
The slightly odd

Quote:
Originally Posted by straks View Post
Punt is dat ge swap nodig hebt op het moment dat uw ram gereserveerd is, uw swap dan in ram steken, gaat weinig opleveren, niet?
Inderdaad, alleen beweert de zram documentatie dat je mag rekenen op een 3 -> 1 compressie, dus dat wordt misschien wel de moeite.

Al bij al weet ik niet of het de moeite is, zeker aangezien je eigenlijk op voorhand moet weten hoeveel swap je nodig gaat hebben. Anders kan je niet de juiste grootte aan zram reserveren en kom je ofwel tekort, ofwel verspil je RAM aan nutteloze swap.
Shai-Hulud is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2014, 12:40   #146   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Ik heb hier eens zramperf gedraaid om te kijken wat het verschil in snelheid tussen zram en tmpfs is.
resultaat:
Code:
Blocksize	tmpfsread	zramread	tmpfswrite	zramwrite
64		88.0 MB/s	85.9 MB/s	52.0 MB/s	2.7 MB/s
128		173 MB/s	162 MB/s	98.6 MB/s	5.2 MB/s
256		329 MB/s	282 MB/s	187 MB/s	10.2 MB/s
512		627 MB/s	449 MB/s	321 MB/s	19.5 MB/s
1K		1.1 GB/s	601 MB/s	499 MB/s	33.2 MB/s
2K		1.7 GB/s	786 MB/s	699 MB/s	56.7 MB/s
4K		2.5 GB/s	905 MB/s	940 MB/s	92.3 MB/s
8K		2.7 GB/s	913 MB/s	1.0 GB/s	148 MB/s
16K		2.8 GB/s	955 MB/s	1.0 GB/s	198 MB/s
32K		3.3 GB/s	949 MB/s	1.0 GB/s	231 MB/s
64K		3.4 GB/s	941 MB/s	1.1 GB/s	270 MB/s
128K		3.6 GB/s	984 MB/s	1.1 GB/s	289 MB/s
256K		3.4 GB/s	1.0 GB/s	1.1 GB/s	292 MB/s
512K		3.1 GB/s	948 MB/s	980 MB/s	308 MB/s
1M		3.0 GB/s	849 MB/s	980 MB/s	269 MB/s
Voor systemen met veel ram is zram dan toch niet zo interessant. Wel natuurlijk een groot verschil met de snelheid van een gewone hdd. Voor wie een laptop met veel geheugen en een trage 5400rpm hdd heeft kan dit wel nog interessant zijn.
Old 25-01-2014, 00:39   #147   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Zie het hier nog niet staan, dus moet het zeker vermelden: vim.
Gebruik het nu al even als IDE om te developen in C++ (i.c.m. met de LLVM compiler) en mits de nodige plugins werkt dat zeer vlot. Is ook volledig naar wens te fine-tunen.

Qua plugins heb ik er wel een aantal draaien, maar YouCompleteMe is toch wel een aparte vermelding waard imo:
logion is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2014, 12:40   #148   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Door een functionele beperking kan ik maar op 1 toets tegelijkertijd duwen. Om toch met ctrl/alt/altgr/shift te kunnen werken bestaat daarvoor "sticky keys", waardoor die toets actief blijft tot de volgende toets ingedrukt wordt.

Zelfs in de console kan je dit instellen door een paar wijzigingen te maken aan de keymap, in mijn geval /usr/share/keymaps/i386/azerty/be-latin1.map.gz
gunzip, edit, gzip, keymap herladen en sticky keys werken in de console.

Natuurlijk zit ik 99% van de tijd in X en daar is het veel makkelijker te activeren in de accessibility opties van de ge´nstalleerde desktopomgeving. Maar daar zit er al een tijd een vervelende iets. Met het toetsenbord werkt het zoals het hoort maar na een muisklik blijft de sticky key actief. Als je bvb een ctrl-click in de file manager doet om meerdere bestanden te selecteren blijft de ctrl actief tot er een toets ingedrukt wordt. Heel irritant want als je naar beneden wil scrollen met ctrl actief dan zoom je in.

Na het lezen van dit slashdot artikel zag ik dat er zich nog mensen aan storen en dat de bug al 3(!) maand open staat.

Goed, in slashdot en bugzilla stond de commit die de bug veroorzaakte. Dan is het simpel om een patch te maken die die commit revert:
Code:
--- a/xkb/xkbAccessX.c	2014-03-29 19:24:57.147345904 +0100
+++ b/xkb/xkbAccessX.c	2014-03-29 19:25:49.899708288 +0100
@@ -711,7 +711,7 @@
     xkbDeviceInfoPtr xkbPrivPtr = XKBDEVICEINFO(mouse);
     DeviceEvent *event = &ev->device_event;

-    dev = (IsMaster(mouse) || IsFloating(mouse)) ? mouse : GetMaster(mouse, MASTER_KEYBOARD);
+    dev = IsFloating(mouse) ? mouse : GetMaster(mouse, MASTER_KEYBOARD);

if (dev && dev->key) {
         xkbi = dev->key->xkbInfo;
En nu komt de sterkte van Gentoo naar boven. Ik hoef enkel deze patch in /etc/portage/patches/x11-base/xorg-server/ te zetten, xorg-server opnieuw emergen, X herstarten en voila, de sticky keys worden opnieuw gereleased na een muisklik.

Dit is geen perfecte oplossing want de oorspronkelijke bug die de commit fixte is hiermee terug maar kom, eindelijk kan ik terug deftig werken met sticky keys. Het zal moeten voldoen tot de bug deftig gemaakt is.
Old 31-03-2014, 23:37   #149   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

3 maand voor een bug report valt toch nog mee, sommige bugs staan wel veel langer open lijkt me . Onder ubuntu zou ik trouwens de source package (of de source zelf downloaden), patchen en dan installeren valt ook nog wel mee me dunkt.

Midden deze maand komt Ubuntu 14.04 (LTS) uit trouwens, nu zou ik van de gelegenheid gebruik maken om mijn harde schijf te vervangen door een SSD. Ik vermoed dat een clean install aangewezen is? Zou ook een upgrade kunnen doen en dan alles kopieren naar die SSD, maar dno of dat aangewezen is (vooral dat van die SSD, niet van die upgrade). Het vervelende is dat ik redelijk wat zaken heb aangepast naar mijn goesting, bij een clean install moet ik die allemaal overzette :<.
Old 02-04-2014, 10:14   #150   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Ik had mezelf cc gezet bij de bug en vannacht deze update gekregen: http://patchwork.freedesktop.org/patch/23451/
Dat is dus ook in orde, mijn patch kan blijven staan tot de nieuwe versie gereleased is.
Old 05-07-2014, 11:41   #151   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Op userbase een linuxclient voor bhaalu gevonden. leuk, alleen jammer dat het (voorlopig?) maar in sd is. Ik heb enkel een pdf van mijn laatste telenetfactuur moeten emailen.

Ik weet nog niet of ik een abo ga pakken na de 2 gratis weken. Met wat pech gaat het eind september al verboden worden.
Quote:
De rechtszaak tussen de Vlaamse mediahuizen en Right Brain Interface over de onlinevideorecorderdienst Bhaalu wordt over het gerechtelijk verlof getild. De Antwerpse handelsrechter wil twee lopende expertise-onderzoeken afwachten. Dat werd donderdag vernomen bij de persmagistraat.
De mediagroepen Medialaan (VTM, 2BE, Vitaya), SBS (Vier, Vijf) en VRT (EÚn, Canvas) willen Bhaalu laten verbieden omdat je er onbeperkt programma's mee kunt opnemen en ze tot 90 dagen na de uitzenddatum kunt bekijken, wat volgens hen een schending van hun auteursrecht uitmaakt.

Right Brain Interface, het bedrijf achter Bhaalu, maakt zich sterk dat zijn dienst legaal is. Ze beroepen zich daarbij op het recht van de consument op een thuiskopie.

De zaak kwam vandaag opnieuw voor bij de Antwerpse rechtbank van koophandel, maar werd verplaatst naar eind september. "Er zijn twee expertise-onderzoeken lopende. Een gelast door het hof van beroep en een ander gelast door de Vlaamse Regulator voor de Media", zegt persmagistraat Frank Vennekens. "Er zal gekeken worden naar de techniciteit van het Bhaalu-systeem, zoals hoe de opslag precies plaatsvindt."

Het onderzoek is volgens Vennekens binnenkort afgerond, waarna de procespartijen nog conclusies uitwisselen. Op 30 september vinden de pleidooien plaats.
(Bron: DeRedactie.be)
Old 11-07-2014, 17:45   #152   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Meh, ga toch geen bhaalu nemen. De sd-kwaliteit (1mbps) stoort teveel bij al de rest die ik in HD kijk.

Na al die threads hier over monitoren heb ik nu ook een 2e scherm (Dell U2414H) gekocht voor op mijn bureau naast mijn laptop (met nvidiakaart) te zetten. De aansluiting is via HDMI.

Nadat alles aangesloten was ben ik beginnen zoeken wat ik allemaal zou moeten aanpassen in de xorg config files om het als scherm rechts van mijn desktop te gebruiken. Het is al een jaar of 7 geleden dat ik zoiets configureerde voor mijn tv aan mijn laptop te hangen, dat was toen met een vga-kabel om naar films te kijken in de pre-custom-mediaspeler tijd. Toen moest ik nvidia twinview en metamodes ingeven herinner ik mij nog.

Na wat testen blijkt nu dat dit gewoon al voldoende is voor het beeld:
Code:
Section "Device"
	Identifier  "Card0"
	Driver      "nvidia"
EndSection
al de rest is automatisch gedetecteerd. Geen ServerLayout, Monitor of Screen secties meer nodig in mijn geval. xorg start als een virtuele 3840 x 1080 omgeving. xfce zet de de gewone desktopomgeving op het laptopscherm en ik kan over de rechterkant vensters slepen naar het Dell scherm, daarop fullscreen games of films afspelen. De beeldkwaliteit van die Dell is nogal wat beter dan het laptopscherm.

Dan zocht ik nog een manier om het 2e scherm uit te schakelen als ik het niet gebruik. Dat is gelukt met xrandr. Ik heb nu 2 extra launchers op de toppannel gezet.
2e scherm uit:
Code:
xrandr --output HDMI-0 --off
2e scherm terug aan:
Code:
xrandr --output HDMI-0 --auto --pos 1980x0
en beide schermen uit (stond er al in)
Code:
xset dpms force off
Ik was wel even in de war met het feit dat nvidia de schermen ziet als DFP-0 en DFP-1 terwijl xrandr ze ziet als LVDS-0 en HDMI-0.

Dit is nog een laptop uit 2009 van voor de nvidia-optimus tijd want daarmee is dat blijkbaar allemaal niet zo gemakkelijk of mogelijk. Nuja, als ik ooit deze laptop vervang zal het toch door een desktop zijn.
Old 11-07-2014, 18:49   #153   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Sounds familiar, hier is ook altijd
xrandr --auto
xrandr --output HDMI1 --above LVDS1
Als ik aankom op het werk
Old 12-07-2014, 16:51   #154   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Met de dual monitors had ik nun wel het probleem dat mijn touchpad veel gevoeliger kwam als ze beide aanstaan. De acceleratie van het touchpad wordt berekend met de resolutie en aangezien die nu 3840 x 1080 is zijn de horizontale bewegingen veel gevoeliger.

Na wat zoeken kwam ik uit bij deze thread.

Met xinput ben ik dan beginnen zoeken naar een goede configuratie door deze te veranderen:
- Device Accel Adaptive Deceleration
- Device Accel Constant Deceleration
- Device Accel Velocity Scaling
Uiteindelijk kwam ik uit dat het verhogen van de Constant Deceleration voor mij het beste is. In mijn scriptjes zien er nu zo uit:
Code:
#!/bin/sh
xrandr --output HDMI-0 --off
xinput set-prop 11 267 2.5
Code:
#!/bin/sh
xrandr --output HDMI-0 --auto --pos 1980x0
xinput set-prop 11 267 7
Zo is mijn touchpad terug in orde.

Volgend probleem: sommige games blijven koppig fullscreen starten hoewel ze gestart worden vanop het 2e scherm. Dat is een wel meer voorkomend probleem merk ik na wat zoeken.
In dat geval wissel ik met xrandr de schermen gewoon om.
Code:
xrandr --output LVDS-0 --auto --pos 1920x0 --output HDMI-0 --auto --pos 0x0
en omgekeerd om weer terug te keren.

Als ik Quest for Infamy start zoals het door Steam geleverd werd opent het fullscreen op het laptopscherm terwijl het de 2e monitor uitschakelt
Nuja, zoals iedere ags adventure speel ik het windowed door acsetup.cfg aan te passen.
Code:
gfxfilter=StdScale4
windowed=1

Last edited by dweezil; 12-07-2014 at 17:00.
Old 11-12-2014, 13:58   #155   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Ik ben hier tegen een 10-jaar oude bug in Firefox gelopen

Ik gebruik Xfce met Thunar als default file manager. De MIME Type voor een directory staat ingesteld op 'Open folder with Thunar', dus als een programma een folder wil openen doen ze dat met Thunar.

Alleen Firefox wil daar niet naar luisteren. Als ik daar op 'Open Containing Folder' in de downloads klik dan wordt de Caja file manager gestart. Caja is de fork van Nautilus voor de MATE desktop. Op zich zou dat niet echt een probleem zijn, ware het niet dat caja ook de desktop overneemt. Dus is er iedere keer een 'killall caja' nodig om mijn desktop terug te krijgen.

Na een tijdje prutsen aan verschillende config files (mimeapps.list, default.list, mimeinfo.cache) blijkt dat Firefox die gewoon negeert en org.freedesktop.FileManager1 gebruikt om de file manager te starten en alleen Nautilus/Caja gebruikt die interface. (https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=266600)

Ik heb Caja verwijderd en dan start Firefox wel gewoon Thunar. Het probleem was dan wel dat Engrampa niet wou starten als Caja niet is ge´nstalleerd. Engrampa is de MATE-fork van File-Roller. Ik gebruik Engrampa sinds dat File-Roller overgeschakeld is naar een nieuw lelijk gtk3 theme met client side window decorations. Dat past niet bij de rest van mijn desktop.

Gelukkig kan de nieuwste versie van Engrampa nu gecompileerd worden zonder Caja dependency. probleem opgelost

De Gedit text editor heb ik hier trouwens ook afgezwierd na die lelijke gtk3 redesign en ik ben niet de enige die daar zo over denkt. Ik gebruik nu de SciTE text editor.
Old 11-12-2014, 16:00   #156   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Xfce . MIME associaties en firefox is inderdaad soms miserie, heb ik ook af en toe last van. Voornamelijk dan dat Thunar en firefox niet dezelfde associaties volgen.

Hier ziet file-roller 3.10.2.1 onder xfce 4.10.1 er trouwens redelijk standaard uit (zeker geen fancy gtk3 theme). gedit is trouwens niet de default editor voor (xubuntu-desktop?) xfce, mousepad is dat wel en doet dat goed. Zelf gebruik ik echter meestal gvim.
Old 11-12-2014, 17:28   #157   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Mousepad heb ik nooit gebruikt, ik heb graag een toolbar met veel knopkes. Eigenlijk zou ik ook Pluma kunnen nemen maar ben nu toch gewend aan SciTE. ik zal ze eens allemaal in een screenshot zetten:

client side window decorations
Old 12-12-2014, 13:33   #158   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Ziet er hier allemaal een beetje anders uit:
Old 05-07-2015, 22:14   #159   link
dweezil
Adult Male Mud Shark

dweezil's Avatar

Miljaar ik heb weer prijs. Ik gebruik hier al lang gThumb als image viewer. Ideaal om snel door door een folder met afbeeldingen te bladeren met knoppen voor in te zoomen, croppen, resizen en draaien.
Echt een handige tool.

Vandaag komt hier de update van gthumb-3.2.9.1 naar gthumb-3.4.0 door...
...met client-side decorations

Al de menus zijn vervangen door knoppen zonder naam. De zoomknoppen zijn verdwenen en ik vind ze precies nergens terug. Goed, eens kijken hoe de cropfunctie hier werkt. Ik duw op crop onderaan en selecteer een rechthoek op de foto. Maar waar is de knop naartoe om het croppen uit te voeren??? Blijkt dat ze die vanboven naast de minimize gezet hebben. Jezus.

Bon, dat gaat voor mij te ver. gTumb vliegt er af. Ik test een paar andere imageviewers van xfce/mate gelijk ristretto en eom. Die hebben geen resize of crop.
Goed, eens googelen naar alternatieven. Ik kom hier uit: https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=196224
Iemand met hetzelfde probleem. Ik probeer er vele uit maar overal scheelt er iets mee. Geen crop of zoom of een hoop qt5 dependencies. Enkel Nomacs en Mirage benaderen wat ik wil.

Dan toch maar gthumb er terug op. Versie >=3.4.0 heb ik gemasked zodat 3.2.9.1 ge´nstalleerd blijft. Nu maar hopen dat het lang zal blijven werken. Of dat MATE het toch nog gaat forken.
Old 14-11-2015, 16:02   #160   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Een leuk staaltje gratis en open software: https://owncloud.org.
Open alternatief voor dropbox, onedrive, google drive, ... Kunt het zelf hosten of met een van hun herkende providers in zee gaan. Draait hier alleszins goed op een VPS.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules