Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 07-04-2009, 10:45   #241   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Quote:
Originally Posted by boogie_man View Post
Volgens mij is elke makelaar een ietwat drol. Het voorbije jaar al drie keer mogen horen van een makelaar "jamaar, wij werken met standaardcontracten, dat hoef je helemaal niet te laten nalezen door een notaris". De aankoop van uw leven en dat niet laten nalezen door een notaris, goed zot gij.
Onze makelaar was zelfs kwaad toen we voorstelden om het door een notaris te laten nalezen. Ze vond het een gebrek aan vertrouwen, en zag er een persoonlijke vete in van de bank tegen haar, omdat de bank ons dat had aangeraden
Old 07-04-2009, 19:19   #242   link
Dorfmeister
O_o

Tot eind dit jaar is er een maatregel bij openbare verkopen om de eerste schijf van 50 000 euro te verminderen waarop geen registratiekosten moeten betaald worden. Weet iemand of dit ook geldig is bij een onderhandse verkoop?
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 00:17   #243   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Quote:
Originally Posted by Max Power View Post
onze makelaar is wel een drol, compromis gaat door hun opgesteld worden maar hij wil een aantal opschortende voorwaarden niet opnemen etc. allemaal gezever, onze notaris vraagt het ontwerp van de compromis ter nazicht maar daar zijn ze nog niet op ingegaan.
Dat is toch maar normaal? Er zijn kantoren die gn opschortende voorwaarden willen opnemen. Best wel kut als je dus niet eens zeker bent of je wel een lening kan krijgen... maar er zijn ook opschortende voorwaarden waardoor een dossier opeens een half jaar of langer stil kan liggen, en dan is het begrijpelijk.

Quote:
Volgens mij is elke makelaar een ietwat drol. Het voorbije jaar al drie keer mogen horen van een makelaar "jamaar, wij werken met standaardcontracten, dat hoef je helemaal niet te laten nalezen door een notaris". De aankoop van uw leven en dat niet laten nalezen door een notaris, goed zot gij.
De kans dat die notaris dat effectief gaat lezen is nu ook niet echt groot, dat zijn standaard cib contracten. Nu ja, het is gratis dus waarom niet natuurlijk. Het niet betalen van uw voorschot is wel iets moeilijker, zoiets kan door een rechter gezien worden als een fout van de vastgoedmakelaar (dat de koper zogezegd niet solvabel zou zijn). En daar gaan toch niet al teveel makelaars akkoord mee gaan. De makelaar waarbij jij dat voor elkaar gekregen hebt moet toch al redelijk desperate geweest zijn.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 09:24   #244   link
boogie_man
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Nieker View Post
De kans dat die notaris dat effectief gaat lezen is nu ook niet echt groot, dat zijn standaard cib contracten. Nu ja, het is gratis dus waarom niet natuurlijk. Het niet betalen van uw voorschot is wel iets moeilijker, zoiets kan door een rechter gezien worden als een fout van de vastgoedmakelaar (dat de koper zogezegd niet solvabel zou zijn). En daar gaan toch niet al teveel makelaars akkoord mee gaan. De makelaar waarbij jij dat voor elkaar gekregen hebt moet toch al redelijk desperate geweest zijn.
Kijk, als een makelaar mij vertelt dat het standaardcontractjes zijn dan komt mijn haar al recht. Ik weiger zomaar te knikken en te tekenen en ik mag dan nog rechten gedaan hebben ik vertrouw voor de aankoop van mijn leven, waarvoor ik een jaar of 20 mag afbetalen, enkel op een notaris en niet op een makelaar die denkt dat hij een juridische god is. En een notaris die dat niet zal lezen...het is zijn job.

Ik snap uw tweede punt eigenlijk niet zo goed. Ik wil gerust voorschotten betalen maar ik zie niet in waarom dat per se aan die makelaar dient te gebeuren. Ik koop een huis van een derde, niet van de makelaar dus ik hoef ook geen geld aan die makelaar. Mijn twee zussen die het voorbije jaar gekocht hebben, hebben dat alleszinds geweigerd (was inderdaad geen evidentie) Enfin, het kan zijn dat ik hier wat in overdrijf maar dat komt dan door mijn spontane aversie t.o.v. makelaars. Ik kan die mannen niet af.
boogie_man is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 09:38   #245   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Ik heb ook iets tegen het betalen van een voorschot. Mijn vader heeft al verhalen vertelt van gevallen waar er iets misgaat op het laatste moment en dan kan je de komende jaren fluiten achter u voorschot, dat ge normaal wel direct gaat terugkrijgen jaja. En als dat dan meestal 10% ofzo is van de aankoopprijs dan is dat wel een pak geld.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 10:48   #246   link
Abdallah
Senior Member

Quote:
Kijk, als een makelaar mij vertelt dat het standaardcontractjes zijn dan komt mijn haar al recht. Ik weiger zomaar te knikken en te tekenen en ik mag dan nog rechten gedaan hebben ik vertrouw voor de aankoop van mijn leven, waarvoor ik een jaar of 20 mag afbetalen, enkel op een notaris en niet op een makelaar die denkt dat hij een juridische god is. En een notaris die dat niet zal lezen...het is zijn job.

Ik snap uw tweede punt eigenlijk niet zo goed. Ik wil gerust voorschotten betalen maar ik zie niet in waarom dat per se aan die makelaar dient te gebeuren. Ik koop een huis van een derde, niet van de makelaar dus ik hoef ook geen geld aan die makelaar. Mijn twee zussen die het voorbije jaar gekocht hebben, hebben dat alleszinds geweigerd (was inderdaad geen evidentie) Enfin, het kan zijn dat ik hier wat in overdrijf maar dat komt dan door mijn spontane aversie t.o.v. makelaars. Ik kan die mannen niet af.
Eeuwig dank, Agence Rosseel!
Old 10-04-2009, 08:30   #247   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Quote:

Ik had het een beetje verkeerd gelezen dan. Op mijn stageplaats sturen ze steeds de compromis door naar de notaris voor er getekend moet worden en het voorschot wordt sowieso rechtstreeks doorgestort naar de notaris alhier. Waarom sommige makelaars daar moeilijk over doen weet ik niet, gebrek aan vertrouwen in zichzelf of zo?
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2009, 09:52   #248   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Quote:
tblijft toch een heel gedoe...

Via de Immotheker hebben een leningsaanvraag gedaan, aan 2,99% op 25 jaar (jaarlijks aanpasbaar +2 -2). we betalen ong 1140 euro/maand. zeer content mee, de uitleg is ook heel deftig. Bij het afsluiten van de lening krijg je idd ook die kredietbewaker die nagaat wanneer het verstandig is (financieel beter) te herfinancieren. als je de lening ergens anders aangaat kost het 150 euro.

onze makelaar is wel een drol, compromis gaat door hun opgesteld worden maar hij wil een aantal opschortende voorwaarden niet opnemen etc. allemaal gezever, onze notaris vraagt het ontwerp van de compromis ter nazicht maar daar zijn ze nog niet op ingegaan.
Artikel in DS:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=AJ28PO63

Het gevolg is dat wie wil inspelen op de bijna historisch lage korte rente, wel eens duurder zou kunnen uitkomen. 'De banken rekenen voor een jaarlijks aanpasbare rente 3% aan. Je eerstvolgende aanpassing wordt bepaald door de woonkrediet-index. Die staat nu op 1,11%. Zo laag heb ik die nog nooit gezien. Het gemiddelde ligt eerder rond de 3,25%. Dat suggereert dat je over een jaar al een tarief van 4 5% aan je broek hebt. Bestaande woonkredieten herfinancieren is verhoudingsgewijs nog nooit zo duur geweest', waarschuwt Immotheker Romain.

En ook

Met een korte rente van 1,4 procent zou het mogelijk moeten zijn om een woonkrediet met jaarlijks aanpasbaar tarief tegen 2% te kunnen afsluiten, maar dat is niet zo. 'In de praktijk betaal je 3%', zegt John Romain, algemeen directeur van de Immotheker. 'Dat komt doordat banken hun winstmarge aanzienlijk verhoogd hebben.'

Bah, niet moelijk dat onze aanvraag voor herfinanciering is afgewezen als niet rendabel.
Old 10-04-2009, 11:14   #249   link
Max Power
Senior Member

Max Power's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oban View Post
Artikel in DS:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=AJ28PO63

Het gevolg is dat wie wil inspelen op de bijna historisch lage korte rente, wel eens duurder zou kunnen uitkomen. 'De banken rekenen voor een jaarlijks aanpasbare rente 3% aan. Je eerstvolgende aanpassing wordt bepaald door de woonkrediet-index. Die staat nu op 1,11%. Zo laag heb ik die nog nooit gezien. Het gemiddelde ligt eerder rond de 3,25%. Dat suggereert dat je over een jaar al een tarief van 4 5% aan je broek hebt. Bestaande woonkredieten herfinancieren is verhoudingsgewijs nog nooit zo duur geweest', waarschuwt Immotheker Romain.

En ook

Met een korte rente van 1,4 procent zou het mogelijk moeten zijn om een woonkrediet met jaarlijks aanpasbaar tarief tegen 2% te kunnen afsluiten, maar dat is niet zo. 'In de praktijk betaal je 3%', zegt John Romain, algemeen directeur van de Immotheker. 'Dat komt doordat banken hun winstmarge aanzienlijk verhoogd hebben.'

Bah, niet moelijk dat onze aanvraag voor herfinanciering is afgewezen als niet rendabel.
de immotheker geeft ook aan wat de marge is van de bank, dus daar kan je ook vergelijken en correcter kiezen.
Old 13-04-2009, 19:35   #250   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Tijd om uw slag te slaan: Click

Quote:
* Vraagprijs
* 2.500

* opp. terrein: 6432 m
Old 24-04-2009, 21:56   #251   link
Max Power
Senior Member

Max Power's Avatar

wie heeft er ervaring met klein beschrijf?

blijkbaar moet vanaf mei 2001 bij elke aanvraag van klein beschrijf (ki lager dan 745 EUR) bij de verkoop van een huis een controle ter plaatse van het kadaster plaatsvinden.

is dit altijd het geval, of komen die gasten alleen als ze tijd en goesting hebben?
Old 24-04-2009, 22:25   #252   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nieker View Post
Ik had het een beetje verkeerd gelezen dan. Op mijn stageplaats sturen ze steeds de compromis door naar de notaris voor er getekend moet worden en het voorschot wordt sowieso rechtstreeks doorgestort naar de notaris alhier. Waarom sommige makelaars daar moeilijk over doen weet ik niet, gebrek aan vertrouwen in zichzelf of zo?
Inderdaad

NOOIT een voorschot betalen aan een makelaar, dat zijn zelfstandige kantoren in franchise. Die kunnen failliet gaan. En je bent geen bevoorrechte schuldeiser! Bij een notaris krijg je dat geld sowieso terug.

Bovendien altijd clausule laten opnemen dat je een lening wilt bekijken bij de bank van jouw keuze!

Hoe zit dat hier trouwens met schuldsaldoverzekeringen? Ik heb offerte's van 3500-3800 EUR voor 125000 EUR. Kan dat niet een pak lager? (heb nog niet bij de kleine banken gaan zien)
Teki is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2009, 22:27   #253   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
wie heeft er ervaring met klein beschrijf?

blijkbaar moet vanaf mei 2001 bij elke aanvraag van klein beschrijf (ki lager dan 745 EUR) bij de verkoop van een huis een controle ter plaatse van het kadaster plaatsvinden.

is dit altijd het geval, of komen die gasten alleen als ze tijd en goesting hebben?
Altijd het geval, je notaris krijgt het nieuwe kadastraal uittreksel niet vooraleer dat werd gecontroleerd.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2009, 20:23   #254   link
easypanic
Always lookin' for love

easypanic's Avatar

Hier ist klein beschrijf en is dat niet gebeurd hoor (aankoop eind 2007).
Het ki was een paar jaar ervoor wel aangepast, misschien had dat er mee te maken.

Last edited by easypanic; 26-04-2009 at 20:26.
easypanic is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2009, 00:27   #255   link
monia
Senior Member

monia's Avatar

Mijn zoektocht zit er zo goed als op Uiteindelijk is het niet Lebbeke geworden (geen 33 are ), maar wat meer in mijn regio. Hopelijk krijgen we volgende week alles rond zodat ik weer rustig kan slapen. En champagne kan drinken.
monia is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2009, 01:35   #256   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Gefeliciteerd. Mijn vriendin en ik zijn ook aan het zoeken, maar tot nu toe zonder resultaat :-/. 2 panden gezien die ons aanstonden, maar bij het 1 was de living te smal en bij het andere gingen ze er pas uit in juli 2010. Huisbaas spelen voor anderhalf jaar zagen we gelijk niet echt zitten .
Old 16-05-2009, 18:40   #257   link
monia
Senior Member

monia's Avatar

Bedankt

In welke regio zoeken jullie?

Wij zijn beginnen rondkijken in november 2008, maar pas echt actief beginnen zoeken in februari. Met actief bedoel ik minstens 2 avonden per week rondrijden om huizen langs buiten al eens te bezichtigen, en indien interessant bevonden een afspraak te maken. In totaal hebben we een 25-tal huizen vanbinnen bezocht, waarvan er 4 blijven hangen zijn. Bij twee ervan hebben we achter het net gevist, het derde lag te afgelegen (dat van Lebbeke) en het vierde is dat waarvoor we hopelijk volgende week zullen tekenen.

Bij momenten is het echt een moeilijke zoektocht geweest, maar hopelijk loont het.

Succes nog!
monia is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2009, 09:23   #258   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by monia View Post
Bedankt

In welke regio zoeken jullie?

Wij zijn beginnen rondkijken in november 2008, maar pas echt actief beginnen zoeken in februari. Met actief bedoel ik minstens 2 avonden per week rondrijden om huizen langs buiten al eens te bezichtigen, en indien interessant bevonden een afspraak te maken. In totaal hebben we een 25-tal huizen vanbinnen bezocht, waarvan er 4 blijven hangen zijn. Bij twee ervan hebben we achter het net gevist, het derde lag te afgelegen (dat van Lebbeke) en het vierde is dat waarvoor we hopelijk volgende week zullen tekenen.

Bij momenten is het echt een moeilijke zoektocht geweest, maar hopelijk loont het.

Succes nog!
Wij zijn nog maar een maand of 3-4 bezig denk ik, dus nog niet zolang. Meestal gewoon op immoweb en op de website van vastgoed kantoren kijken wat er allemaal te koop staat en zien of de beschrijving aan onze wensen voldoet. Probleem is dat ik 2 linkerhanden heb en dat wij ook bitter weinig familieleden hebben die iets zouden kunnen uitrichten. Het pand moet dus al in vrij goeie staat zijn, wil het interessant zijn voor ons.

Ondertussen toch al een aantal huizen bezocht (stuk of 5 denk ik) en toch al een paar woningen gevonden die vrij in orde waren (met af en toe een paar details dat zou moeten veranderen).

Gisteren trouwens weer iets tegengekomen ... Eerst bij Immotheker langs geweest om eens te zien wat onze leencapaciteit is (scheelt toch een pak in zoeken). Daar ook de vraag gesteld of dat regelmatig gedaan wordt, een huis kopen waar de verkopers dan nog een tijdje blijven in wonen en blijkbaar komt dat wel regelmatig voor. Enfin, wij moesten 's avonds naar een huis gaan zien dat redelijk ons goesting was, dus wij naar daar.

Komen toe, paar zaken die wel moesten verbeterd worden (ze zaten met vochtproblemen en niet alle gevelmuren waren al behandeld) en ze hadden ook eens last gehad van gesmolten zekeringen. Die waren wel vervangen, maar zo'n zaken vertrouw ik toch niet voor de volle 100%, dus moet je incalculeren dat er een stielman moet langskomen om alles eens te controleren. Op zolder waren zogezegd 2 kamers, maar dat was 1 "kamer" en 1 veredelde bergruimte. Er was geen verwarming op zolder, dus daar moest ook nog wel iets aan gedaan worden.

Enfin, wij vragen hoe het zit met die overbruggingsperiode, aangezien er max 4 maand kan zitten tussen het tekenen van het compromis en het verlijden van de akte. Dus dan zou er een periode zijn van september tot begin december (het pand kwam dan vrij), waarbij je zogezegd je huis verhuurt (dat heet zo niet, maar het komt wel op hetzelfde neer). Krijgen we daar als antwoord "ja, ge ziet dat er veel interesse is, dus wij willen niets betalen voor die 3-4 maanden dat wij hier nog wonen".

Ff 3 maand gratis wonen in het huis van iemand anders is wel mooi bekeken natuurlijk. Ik vraag mij af of iemand zo gek is om in dat avontuur te stappen eerlijk gezegd. Leg dan uw prijs een paar duizend euro hoger, om die periode te overbruggen ipv het op deze manier te doen. Als zij daar uw inboedel half afbreken mag jij opdraaien voor de kosten, maar zij hebben er wel gratis gewoond.
Old 19-05-2009, 09:32   #259   link
Oban
[b]1337[/b]

Oban's Avatar

Die paar maand gratis zal het verschil niet maken hoor, verlaag uw bod gewoon met 2000 euro en het is ook opgelost. Alsof iemand op een paar 1000 euro scherp kan onderhandelen. kopen is altijd een berekende gok, neem of mis 10.000 euro.
Old 19-05-2009, 09:41   #260   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Wij hebben ondertussen al een hele hoop huizen bezocht, bijna eentje gekocht, en op het laatste moment beslist om het niet te doen. Tbegint wel een beetje tegen te steken zo na een half jaarke zoeken Dit weekend nog een potentieel huis bezichtigen, op hoop van zegen.
Talos is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules