Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 04-06-2019, 21:48   #1041   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Zolang je kan terugdraaien nog wel anders ga je er weinig aan hebben. Ik hoop nog zonnepanelen te plaatsen bij onze nieuwbouw (enkel elektr. met lucht/water warmtepomp).

Maar akkoord dat het allemaal wat onzeker lijkt op dit moment. Ik weet ook niet of de deadline voor eind 2020 volgend jaar negatieve gevolgen kan hebben voor de prijs als iedereen nog rap voor de deadline hun zonnepanelen wil plaatsen...
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2019, 09:20   #1042   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

Engie is vorige maand mijn meterstanden komen opnemen, huidige stand is de 0 stand geworden, dus ik mijn 2000kw "overproductie" van zonnepanelen kwijt. Met andere woorden, het is de moment om
Iemand ervaring met energie-provider Mega? Zou volgens aanbieders.be 370 euro besparing opleveren tegenover Engie, maar 1 van de reviews zegt direct "in het 2e jaar pakken ze dat dan terug door prijs hoger te zetten".
Old 20-06-2019, 09:56   #1043   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Als je zonnepanelen meer opbrengen in een jaar dan je verbruikt en je een terugdraaiende teller hebt, dan maakt de prijs van de elektriciteit toch niet uit? Hoeveel zijn de vaste kosten?
kar is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2019, 13:26   #1044   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

'De moment om te veranderen' dus, in vorige post.
En vaste kosten maakt mij niet uit,het gaat over het totaal plaatje. Je zegt bij aanbieders.be wat je verbruik gas en elektriciteit was het voorbije jaar en op basis daarvan krijg je prijs bij de verschillende leveranciers. Bij Mega dus 368 minder dan wat het bij Engie zou zijn.
Old 20-06-2019, 14:33   #1045   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

ik zit al even bij mega, en als het duurder wordt switch je gewoon opnieuw
Old 24-06-2019, 16:35   #1046   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

https://www.knack.be/nieuws/belgie/t...tter-RNBAVUKN&

Kan er iemand mij uitleggen wat de VREG zijn probleem hier precies is? Heb ze altijd gezien als een organisatie die groene energie promoot, maar heb de indruk dat het ofwel
a) een lobbygroep is van de energisector
b) een groep kleueters is wiens lolly is afgepakt
c) mogelijk beide

Ja, het beleid was niet doordacht, maar nee, ge kunt dat niet eens terugdraaien, ge moet dat afbouwen. Dat is hier toch het voorstel?
acku is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2019, 16:57   #1047   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Is al vaak besproken. VREG is hier bevoegd, niet de regering (dusja, Tommelein heeft daar wel wat gelogen).

De technisch/financiele reden lijkt me dat de VREG nog meer moet investeren in het distributienet, terwijl daar geen inkomsten tegenover staan (het net wordt tweemaal belast en er wordt niets voor betaald).

Ik denk dat het wat eenvoudiger is. De VREG vertegenwoordigt netbeheerders. De eigenaars van de verscheidene netbeheerders zijn de gemeentes. De gemeentes teren redelijk wat op de inkomsten die ze hieruit krijgen. Inkomsten die met al die zonnepanelen zullen zakken.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2019, 17:57   #1048   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Zoals blade zegt, alleen is het niet zo dat er niets voor betaald wordt. Er wordt aan eigenaars van zonnepanelen gevraagd een bepaald bedrag per kwh te betalen. Dat komt natuurlijk niet in de buurt van het verlies van inkomsten.
Old 24-06-2019, 18:13   #1049   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Inderdaad, niets is inderdaad fout gesteld.
Old 24-06-2019, 21:40   #1050   link
Roswell
Senior Member

Roswell's Avatar

" onvoldoende gestimuleerd om hun zelfconsumptie te verhogen."
Mijn elektrische vuurtjes staan al klaar.

Eerst de mensen stimuleren langs alle kanten om panelen te leggen en als ze er dan liggen langs alle kanten belasten.
Old 24-06-2019, 21:51   #1051   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Blade View Post
De VREG vertegenwoordigt netbeheerders. De eigenaars van de verscheidene netbeheerders zijn de gemeentes. De gemeentes teren redelijk wat op de inkomsten die ze hieruit krijgen. Inkomsten die met al die zonnepanelen zullen zakken.
Gaat het hier niet eerder om de kostenkant eerder dan over inkomsten?

Soit, perfecte timing, morgen komen ze hier mijn dak vol leggen. Rechtszekerheid is toch ook niet meer wat het geweest is.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2019, 21:51   #1052   link
Horla
Senior Member

Al die zever van je moet verbruiken op het moment dat je het opwerkt. Kan iemand mij een realistische manier geven om dit te doen? Iedereen moet van thuis werken en de wasmachine insteken als de zon begint te schijnen? En als na een half uurtje de zon weg gaat, moet ik ze pauzeren? Het enige bij ons dat ik realistisch gezien kan automatiseren is de warmtepomp. Nu zet ik ze op als het nodig is maar ze hebben dus effectief liever dat ik gewoon energie verspil en ze aan zet omdat de zon schijnt.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2019, 22:43   #1053   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Gaat het hier niet eerder om de kostenkant eerder dan over inkomsten?
Allebei, zou ik zeggen. Extra investeringen om die piekbelasting te kunnen dragen, minder inkomsten doordat er minder betaald wordt voor het net te gebruiken.

Het model dat iedereen betaalt om het net te gebruiken lijkt me correct (en ge betaalt dan voor energie die ge eraf haalt, en ge krijgt voor hetgeen ge erop zet). Alleen rijmt dat niet echt met de beloftes die de politiek gemaakt heeft.
Old 25-06-2019, 08:32   #1054   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Zoals blade zegt, alleen is het niet zo dat er niets voor betaald wordt. Er wordt aan eigenaars van zonnepanelen gevraagd een bepaald bedrag per kwh te betalen. Dat komt natuurlijk niet in de buurt van het verlies van inkomsten.
't is toch beetje absurd dat er überhaupt iemand per kwh betaald moet worden, nee?

allez, ik ga wel heel erg kort door de bocht, maar als ge investeert om uw eigen woning zelfvoorzienend te maken op vlak van elektriciteit en daardoor minder centrales moeten draaien... dan is dat toch juist een goei zaak. dat mastodonten van energieleveranciers daardoor hun winsten zien crashen, is toch gewoon het gevolg dat die sector zijn beste tijd heeft gehad?
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2019, 08:37   #1055   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Theoretisch gezien mooi, maar in de praktijk staan (bijna) alle zonnepanelen tegelijk stroom op te wekken en gaat de stroomprijs drastisch omlaag, en in de winter wil iedereen verwarmen (met warmtepompen die ook stroom verbruiken) en werken diezelfde zonnepanelen amper.
Het net als zomer-winter elektriciteitsbuffer zien gaat nooit blijven duren. Act accordingly: zonnepanelen zuid-west onder een hoek van 10? 15? graden leggen, dikkere isolatiechape als warmtebuffer voor de lucht-water warmtepomp vloerverwarming. Afwasmachine etc. instelbaar of opstartbaar van op afstand, ...
Voordeel: gezien de opwarming van de aarde gaan die zonnepanelen wel op de juiste moment energie opwekken om de airco aan te jagen.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2019, 08:39   #1056   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
allez, ik ga wel heel erg kort door de bocht, maar als ge investeert om uw eigen woning zelfvoorzienend te maken op vlak van elektriciteit en daardoor minder centrales moeten draaien... dan is dat toch juist een goei zaak. dat mastodonten van energieleveranciers daardoor hun winsten zien crashen, is toch gewoon het gevolg dat die sector zijn beste tijd heeft gehad?
ik denk dat je het verkeerd ziet, zoals hierboven of op vorige pagina's aangehaald. De vreg wil niet liever dat mensen zichzelf voorzien van electriciteit. Maar zo gebeurd het niet. De energie die overdag door uw panelen gemaakt wordt blijft niet in uw huis zitten, ge zet die op het net. Het net (fluvius) moet die dan vervoeren naar iemand die die wel kan gebruiken op dat moment. 's avonds, als ge thuis komt en de TV opzet om evangelion op netflix te kijken schijnt de zon niet meer (in de winter) en neem je dus opnieuw elektriciteit van het net dat fluvius weer vervoerd heeft van een andere centrale (want niemand zijn panelen brengen nog op) tot bij u thuis. Fluvius heeft nu 2 keer werk geleverd en heeft kosten aan dit net, terwijl gij niets betaalt.
Old 25-06-2019, 09:08   #1057   link
Matthias
*snore*

Maar ze leveren dat natuurlijk niet per koerier die per uur betaald wordt en zijn naft moet kunnen inbrengen. Dus "werk leveren" is een begrip dat verwarring zaait, in mijn ogen, het is aan de netbeheerder om het net te beheren.

Soit, mij zal het worst wezen, daar niet van.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2019, 09:17   #1058   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Vanaf morgen iets meer worst waarschijnlijk. Ik zet alvast wat geld opzij voor een batterij binnen 10 jaar.
Old 25-06-2019, 10:37   #1059   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Als ze overcompenseren via stimulatie op battrijen, dan neem ik er zeker vrede mee. Dat past in het plaatje van zuinigheid. Nu zie ik vooral teveel tegenwerking en te weinig oplossingen.
De sector en politiek heeft zijn ruitemn ingegooid in de begindagen door teveel te subsidieren, maar zij de de laatste jaren geinvesteerd hebben hebben dat wel doordacht gedaan en als economische keuze die beide tevens voiordelig is voor het milieu. Ik moest dit risisco niet nemen, maar nam het graag gegeven de condities.
Je kan dan niet ineens die condities 'oneerlijk' vinden omdat het de energiesector niet goed uitkomt.

Er zijn zeker wel mogelijkheden buffers te maken ook zonder te vereisen dat mensen dat lokaal doen. Is dat niet net (pun!) net netbeheeer?
acku is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2019, 10:47   #1060   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

is het in theorie ook mogelijk dat batterijen gemeenschappelijk kunnen zijn als soort van buffer voor straten? even het praktisch aspect negeren van waar deze batterij 'hubs' zouden moeten komen, ik ken er technisch niet genoeg van.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules