Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 14-09-2018, 20:51   #5821   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ferrex View Post
euh, geen zak h. een hele groep mensen die filmen verzamelen (dus in eigendom in plaats van netflix/hbo/etc) hebben tegenwoordig de volgende criteria

1) mogelijkheid tot 4K definities, waar apple blijkbaar ook met aan't kloten is maar bon
2) geen rommel meer in de kasten (zijn natuurlijk nog wel een deel filmbuffs die dat juist graag hebben maar dat is het punt niet)
3) computer moet niet volstaan met files

en dan wordt ge op een gegeven moment wakker en zijn er van n studio plots een hele resem films uit uw collectie weg, zonder enige info van apple. gewoon, poef, weg. en je moet zelf ook nog eens gaan vragen achter informatie, mooi gedaan van onze "storefront". moest apple nu bijvoorbeeld iets doen als "de licentie van x gaat vervallen op die datum, deze filmen in uw collectie worden daar door benvloed, gelieve te downloaden voor die datum", dat zou ik nog juist ok vinden. en zelfs dan.

je onderschat hoeveel mensen nog graag filmen en albums als eigendom hebben (ja, ook digitaal) in tegenstelling tot gewoon stream abbonementen, want daar heb je al helemaal geen controle meer over de content.
Ik ga volledig akkoord dat het een dick move is, maar echte verzamelaars zullen toch de hard copies blijven verkiezen boven digitale aankopen. Wat nog altijd niet wegneemt dat het een grijze zone is dat je iets aankoopt dat eigenlijk geen eigendom is. Zoiets zou in koeien van letters boven uw aankoop moeten staan imo.

Juridisch gezien is dat toch enorm vaag? Zeker van de producenten, die blijkbaar licenties uitdelen om iets te verkopen, maar die licenties kunnen nog altijd versjacherd worden. Geldt hetzelfde eigenlijk voor games? If so, dan koop ik geen kloten digitaal meer tbh, dan betaal ik wel iets extra voor de discs.
Old 14-09-2018, 21:00   #5822   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ik ben er bijna zeker van dat in de EULA van bv EA dit ook staat, met hun origin gaming subscriptions.

Je betaalt voor de games te spelen, maar de games zijn je eigendom niet. Ik meen mij te herinneren dat ik een post een tijdje gelezen heb reddit over hetzelfde met Playstation. Als je premium of whatever hebt krijg je daar per maand een game gratis dacht ik, de gebruiker in kwestie had ontdekt ook in de EULA dat Sony nog altijd alle rechten heeft op die gratis game dat ze jou geven en het je ook kunnen afnemen.

Grote software bedrijven (Microsoft,...) doen dat ook met hun maandelijkse dingen.

Ook al ben ik er compleet tegen, ik vermoed wel dat dat de richting van de markt is. Niemand nog harde CD's laten kopen of whatever en gewoon een subscription model oprichten. Ik denk dat het enkel tijd zal kosten vooraleer dat in voege is en dat je daar bitterweinig nog aan kan veranderen, zoals de storm van DLC.

Ook al heeft dit weinig met Apple zelf te zien, zullen ook zij deze koek niet aan hun voorbij laten gaan, aangezien het artikel over Apple ging.
Guru is online now   Reply With Quote
Old 15-09-2018, 20:18   #5823   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guru View Post

Ook al heeft dit weinig met Apple zelf te zien, zullen ook zij deze koek niet aan hun voorbij laten gaan, aangezien het artikel over Apple ging.
dit is het eerste bedrijf waarvan ik weet dat ze zo maar zaken wegnemen die je hebt gekocht. ge kunt blijven zeveren over de EULA zo veel ge wilt, dat wilt nog altijd niet zeggen dat je uw klanten niet moet informeren als je wel degelijk van het mechanisme gebruik moet maken.

zoals al gezegd, apple weet op voorhand wanneer licenties verdwijnen, het is niet dat ze op nen maandagmorgend telefoon krijgen van bvb universal die zeggen "yo tis den tony van universal, haal keer alles eraf, we nemen uw licentie weg." het minste als "storefront" dat je dan kan doen is uw klanten verwittigen, zodat ze hun eigendom tenminste kunnen downloaden. maar nee, apple het cashgeile bedrijf dat het altijd is geweest zegt niets, mensen moeten het zelf ontdekken en als mensen dan klagen krijgen ze een droog antwoord en soms zelfs geen compensatie. je hebt toch uw geld gegeven aan apple, waarom zou je ze dan niet terug mogen krijgen (of iets in de plaats, store credit) als het product dat je gekocht hebt plots verdwijnt? ja, kweetet, de eula. ik bedoel puur op consumenten en ethisch vlak.

want als ze het op voorhand wl zeggen dat uit uw collectie de film x en film y verdwijnen, gaan ze natuurlijk veel meer klachten krijgen en meer klachten = meer compensaties om toch niet volledig crimineel te lijken. en krijgen de eigenaars tijd om te downloaden, god forbid.
Old 15-09-2018, 20:30   #5824   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

en met crimineel lijken bedoel ik dus dat als ze het wel zouden zeggen, mensen die niet veel op het internet zitten helemaal niet zouden begrijpen dat eigendom zomaar kan afgepakt worden
Old 15-09-2018, 22:16   #5825   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

https://m.hln.be/ihln/multimedia/app...nden~a3df3b90/

typisch gsm voor MEN
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2018, 15:41   #5826   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

https://www.cnet.com/news/no-apple-d...ally-happened/

Meer context.
Old 16-09-2018, 15:43   #5827   link
blumcole
Chairman of the bored

Send a message via MSN to blumcole
Gelijk iedere online service dus. Ultimate Mortal Kombat 3 bvb op de 360 en nog wat andere games zijn voor eeuwig weg, maar ik heb ze gelukkig nog op mijn schijf staan.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2018, 17:52   #5828   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Mja de meeste van die verhalen gaan direct viral omdat het Apple is en er is iets fishy ofzo. Kijk iets dieper en er valt veel meer te graven.
Old 16-09-2018, 18:03   #5829   link
jelliuz
Senior Member

jelliuz's Avatar

Old 16-09-2018, 18:10   #5830   link
rooz
siii

rooz's Avatar

nogal lame filmpje
niets vermelden over de 7nm cpu
Old 16-09-2018, 18:41   #5831   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Hoe durft ge diene racistische drek hier te posten? Hebben zwarte mannen geen eigen haar?
Old 17-09-2018, 11:34   #5832   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guru View Post
Ik ben er bijna zeker van dat in de EULA van bv EA dit ook staat, met hun origin gaming subscriptions.

Je betaalt voor de games te spelen, maar de games zijn je eigendom niet. Ik meen mij te herinneren dat ik een post een tijdje gelezen heb reddit over hetzelfde met Playstation. Als je premium of whatever hebt krijg je daar per maand een game gratis dacht ik, de gebruiker in kwestie had ontdekt ook in de EULA dat Sony nog altijd alle rechten heeft op die gratis game dat ze jou geven en het je ook kunnen afnemen.

Grote software bedrijven (Microsoft,...) doen dat ook met hun maandelijkse dingen.

Ook al ben ik er compleet tegen, ik vermoed wel dat dat de richting van de markt is. Niemand nog harde CD's laten kopen of whatever en gewoon een subscription model oprichten. Ik denk dat het enkel tijd zal kosten vooraleer dat in voege is en dat je daar bitterweinig nog aan kan veranderen, zoals de storm van DLC.

Dat wist ik van Xbox Live ook, maar ergens vind ik dat normaal. Het is een voordeel dat je verkrijgt door een betaald abonnement te nemen, dus zit ik er ook niet mee in dat dat voordeel vervalt eens je je abonnement niet meer verlengd. Je koopt die games ook niet, aangezien je ze gratis bij je abonnement krijgt.

Maar hier gaat het vooral dat je films aankoopt, het is niet iets dat je krijgt bij iets anders waar je voor betaalt. Valve gebruikt trouwens dezelfde methode, wat heel het DLC verhaal toch ook wel een schimmige wending geeft. Want je kan DLC enkel digitaal kopen, dat verschijnt nooit op een fysieke kopie. Ik heb bvb een shitload aan Rocksmith DLC (loopt op in de honderden euro's), wat ik dus volledig kwijt ben eens Ubisoft beslist om niet meer in zee te gaan met Valve.
Old 17-09-2018, 11:50   #5833   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Vooraleer we super ver gaan in dit, is het ook belangrijk om weten dat het verhaal van die gast vs Apple niet volledig in zijn manier is gegaan:

https://www.cnet.com/news/no-apple-d...ally-happened/

Er is wel wat meer gebeurd dan enkel "Apple deleted my movies". Maar dit neemt uiteraard niet weg dat het wel kan, het staat in de EULA van beide Apple Music/Google Play/Youtube Premium.
Dus ja je hebt geen film maar een premium huur contract, dat is echt erg en er moet iets tegen gedaan worden. Maar ik vermoed dat de markt ons echt die kant zal willen duwen, ik weet niet of er al initiatieven zijn tegen.

Maar zoals je zelf zegt, als we niet oppassen gaat het gewoon dezelfde toer opgaan als DLC.

Dat van Ubisoft is nog maar de vraag, ik was naar een QA aan het luisteren over Division 2, het spelt wenkt mijn interesse weer. Maar daar was een developer toch duidelijker bezig over uPlay als platform en zeer ontwijkend aan het antwoorden op steam. Ik zou dat echt tragisch vinden want uPlay vs Steam is geen gelijke strijd, Steam is echt zo veel beter.
Bv Steam werkt perfect op MacOS.
Old 18-09-2018, 08:15   #5834   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

iOS 12, super update (review)
vriendin haar 5s werkt echt nog een pak sneller
face ID ook sneller

edit: benchmarks

Last edited by ]as]e; 18-09-2018 at 08:42.
]as]e is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2018, 13:25   #5835   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Snelle vraag: de iPhone XS zal dual sim aanbieden. Weet er iemand hoe het daarmee zit? Zijn dat 2 fysieke SIM-kaarten of 1 SIM en 1 eSIM?
Old 18-09-2018, 14:33   #5836   link
blumcole
Chairman of the bored

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Snelle vraag: de iPhone XS zal dual sim aanbieden. Weet er iemand hoe het daarmee zit? Zijn dat 2 fysieke SIM-kaarten of 1 SIM en 1 eSIM?
Zoals ik het had begrepen ene SIM en ene eSIM, behalve in China?

Old 18-09-2018, 14:37   #5837   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

in china is het ander simkaartje ingenomen door de overheid
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2018, 14:38   #5838   link
blumcole
Chairman of the bored

Quote:
Originally Posted by ]as]e View Post
iOS 12, super update (review)
vriendin haar 5s werkt echt nog een pak sneller
face ID ook sneller

edit: benchmarks
Kwas zo wat aant tokkelen op mijne iPhone 6S+ na den update en ik vraag mij echt af hoe Apple mij ooit gaat overtuigen om nu te upgraden. Dat ding is werkelijk perfect.

Tis duidelijk dat ze willen dat ge bij uw apparaat blijft (ipv te vluchten naar Android wegens sucky performance) en u compleet overgeeft aan hun ecosysteem. Lijkt te lukken iig. iCloud en Apple Music abonnee hier.

Old 18-09-2018, 16:19   #5839   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

ik las cole zijn post als:
Quote:
wel raar dat die devs drie jaar nodig hebben om het maximum uit mijn overpriced apparaat te halen. zeker nu mijn scherm in feite meer barsten vertoont dan de bedrijfsstrategie van apple zelf.

all hail!
ik gebruik(te) mijn apple devices alleszins zoals Guru. mijzelf zo weinig mogelijk limiteren voor toekomstige aankopen en toch cross-device (en zelfs cross-ecosysteem) willen werken. Google Drive, Dropbox, whatever fits my needs.

Last edited by Jaak; 18-09-2018 at 16:36.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2018, 16:37   #5840   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Hij krijgt tenminste nog een update op zijn telefoon van 2015. Dan zijn de meeste updates bij de Android vendors depleted en moet je upgraden.

@Cole had niet echt het gevoel dat mijn iPhone 7 trager was ergens. Maar sinds de beta toch wel gezien dat alles nog net dat sneller kan.

@Jaak en al die apps werken echt wel goed. Echt content van Google Drive/ Keep / photos. Ik heb niet meer omgekeken naar iCloud drive. Zeker als je multi platform werkt, moest je dan ooit de overstap maken...

Last edited by Guru; 18-09-2018 at 16:40.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules