Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 10-02-2015, 09:57   #1   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Smart Homes

Mod note: Thread gesplit van Welke rommel heb je nu gekocht megathread

2 Elecitriceitskasten van 196 modules elk, een hoop automaten en differentieelschakelaars, overspanningsbeveiliging, schroefklemmen en voor een kleine 5000 euro aan Loxone componenten. Time to build the smart home!

Last edited by Alex; 12-02-2015 at 11:52.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2015, 19:45   #2   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Ik ben ook zo eens aan het kijken voor welke domotica oplossing ik zou gaan, maar ik vind het moeilijk om daar wat structuur in te vinden. Waarom heb jij voor dat gekozen?
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 00:38   #3   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Wij zijn voor Niko gegaan, moet het wel nog actief zien, zal ergens voor volgende week zijn.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 08:33   #4   link
Matthias
*snore*

Ik zal nu wel nooit snappen wat het punt van domotica eigenlijk is. Voelen jullie echt een onweerstaanbare drang om met je smartphone belichtingsschema "sexy time" te starten als Frank weer eens Simonneke tegen zijn gilet trekt en uw madam smachtend naar u begint te kijken?
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 08:58   #5   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Gewoon te lui om zelf hun rolluik naar beneden te doen ja
Old 11-02-2015, 09:37   #6   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

Ben er ook geen grote fan van. Heel je huis volsteken met dure kabels, bedieningspanelen en interfaces die tien jaar later hopeloos verouderd zijn.
Bewegingssensoren in circulatieruimtes zijn wel handig natuurlijk, en toestanden als een "alle lichten uit" schakelaar aan de voordeur en in de garage ook.
Als dat domotica heet wil ik dat ook wel.
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 09:46   #7   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Als het zoals bij Erik over een PLC gaat die je hele net bestuurt, was die technologie natuurlijk tien jaar geleden al hopeloos verouderd. Dunno hoe het er nu bij ligt, maar paar jaar geleden was het nog steeds een kwestie van je hele huis dubbel te bekabelen om op alles voorzien te zijn. Als ik hoor wat Erik net geïnstalleerd heeft, lijkt me dat nog steeds het geval. Dat zijn geen dure kabels, maar het zijn er wel veel. En elke eventuele uitbreiding lijkt me behoorlijk wat miserie extra.

Maar het is wel leuk. Zeker als je een beetje programmeur bent om wat in rond te smossen. Hoe gebeurt dat met die loxone, erik?
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 10:15   #8   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Loxone is inderdaad een soort PLC, specifiek ontwikkeld voor domotica toepassing. Programmatie gebeurt via een eigen stuk software, waarmee je visueel alles aan elkaar kan hangen, super simpel eigenlijk. Natuurlijk kan je ook in hardcore mode alles zelf schrijven, maar dat is (voorlopig althans) mijn bedoeling niet.

Heel je huis volsteken met dure kabels is zwaar overdreven. Ok, er steken meer kabels dan in een klassieke installatie, maar veel moderne huizen werken tegenwoordig ook met teleruptoren ipv klassiek geschakelde lichtpunten, dan heb je net evenveel bekabeling nodig. Ik heb trouwens gekozen voor UTP bekabeling, dus die zijn niet eens duur. Ook dure bedieningspanelen en interfaces ontbreken, voorlopig heb ik enkel gewone standaard Niko drukknoppen, die zelfs goedkoper zijn als de klassieke tuimelschakelaars. Verder zijn er geen interfaces, hoewel je via laptop/tablet/smartphone ook alles kan bedienen, maar dat is zeker geen must. Wel voorzie ik elke ruimte van een extra temperatuurssensor (2 eur / stuk, wordt in de lichtknop verwerkt), en bewegingsmelders in doorgangsruimten. De meerkost t.o.v. een installatie met teleruptoren is beperkt, want teleruptoren zijn ook niet zo goedkoop. Extra kost is voornamelijk de Loxone zelf + een extra kast om deze in te installeren, en wat extra sensoren. Maar gezien Loxone een open systeem is kan je die cheap vinden.

Wat plan ik er zoal mee te doen:
- licht schakelen en dimmen
- alles aan of alles uit knopt aan achterdeur voordeur / achterdeur / bed / ... Niet alleen voor lichtpunten, maar ook voor gebruikerstoestellen zoals printers, koffiezet, tv, ... die niet moeten bollen als je niet thuis bent (uiteraard in te stellen wat je mee uitschakelt en wat niet)
- bewegingssensoren in doorgangsruimten (trap, gang, bergruimtes, ...)
- sfeerknoppen: tv kijken is spots gedimd, grote verlichting uit, koken = alle spots keuken aan

Iets meer 'advanced':
- bewegingsmelders worden tijdens afwezigheid alarmmelders: ontvangen van mail / sms indien er beweging is bijvoorbeeld
- deurbel wordt gemute wanneer de kleine slaapt. Indien er toch iemand belt kunnen bijvoorbeeld de lichten knipperen
- gezien ik de temperatuur in elke ruimte weet, kan ik desbetreffende kring van vloerverwarming in die kamer ook sturen
- sms indien bijvoorbeeld een uur na zonsondergang de garage poort nog niet dicht/op slot is
- sms (evt met foto) indien er aangebeld wordt bij afwezigheid
- rookmelders worden ook gekoppeld, dus sms indien er een melder afgaat
- lichten op bewegingsmelders na bepaald uur enkel gedimd aansturen, zodat je nooit verblind wordt als je snachts naar toilet gaat
- knop 'bad' of 'douche' waardoor de handdoekverwarmer aan schakelt om de ruimte extra te verwarmen, zonder dat je naar de badkamer moet lopen
- automatisch schakelen van de airco / ventilatie / ... afhankelijk van temperatuur / vochtigheid / ... in woning of buiten
- aansturen van binnenverlichting bij lange afwezigheid (vakantie)

Ik heb alle gangbare systemen (Niko, Qbus, Velbus, Loxone, KNX, ...) vergeleken, en de keuze voor Loxone was voor mij redelijk eenvoudig:
- Open standaard, dus niet beperkt tot een single vendor. Groot voordeel, Niko bvb heeft zijn protocol gewijzigd waarmee oude installaties niet met nieuwe apparatuur te bedienen zijn en vice versa
- Eenvoudige configuratie via meegeleverde gratis software (itt KNX, waarvoor je 900 eur betaalt voor een software license ...)
- Ster systeem van kablreing, geen bus. Indien over pakweg 20 jaar Loxone niet meer bestaat of ik wi iets anders, kan de bestaande bekabeling gewoon worden hergebruikt voor iets anders. Ook bij kabelbreuk / beschadiging schakelaar of device enkel probleem bij desbetreffende kabel / toestel, ipv heel de installatie. Ook type van kabel is niet belangrijk. UTP, SVV, VOB, ... maakt allemaal niet uit.
- Standaard ondersteuning voor 1Wire componenten zoals temperatuursensoren, drukmeters, ...
- Ingebouwde relais (tot 16A, itt 5A voor Qbus bvb)
- Standaard dimmers (voor elk gangbaar type verlichting, ook LED, niet enkel halogeen bvb)
- Perfect mogelijk om zelf te installeren

Vooral de openheid en community er rond sprak mij wel aan.
Old 11-02-2015, 11:02   #9   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Jezus Christus.
Old 11-02-2015, 11:13   #10   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Het is allemaal wel een beetje overkill hier en daar. En als de OPC architectuur een beetje voet aan grond krijgt, gaat het aleen nog maar erger worden.

Als ik zie dat een standaard loxone module + uitbreiding toch vlotjes 1000 euro kost, zou ik er gewoon een Beckhoff tegen pletsen en alles zelf schrijven. Meer voldoening!
Old 11-02-2015, 11:36   #11   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ik ga al content zijn als ik mijn Google Nest geinstalleerd krijg
Old 11-02-2015, 12:10   #12   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

En dat staat allemaal gewoon op uw netwerk?

zitten die dingen niet vol vulnerabilities, zodat uw huis bij de minste puber die u wat wilt pesten in een poltergeist-huis verandert

Good times ahead...
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 12:12   #13   link
Holly Martins
a real pantload

Holly Martins's Avatar

Waarom zou je op de hoogte willen gebracht worden als er iemand aanbelt als je niet thuis bent? Zo'n onnodige stress en zenuwachtigheid in je leven injecteren.
Holly Martins is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 12:13   #14   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Het zijn maar ideetjes natuurlijk, wil niet zeggen dat ik die effectief ga activeren.

Ran, die PLC is inderdaad gekoppeld aan het netwerk, maar je zet die uiteraard niet rechtstreeks op het internet, maar op een eigen VLAN of achter een degelijke firewall.
Old 11-02-2015, 12:26   #15   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Dat van Niko die zijn protocol veranderd heeft zijn zo dingen die mij afschrikken. Moet men dan ook kabels gaan vervangen? Want het gedeelte semi-domotica leek mij net hetgeen bij allemaal hetzelfde is. Mijn ouders zitten ook met een b&o systeem van toen ze hun woning gebouwd hebben... Niets meer waard, alle kabels moeten eruit.
Old 11-02-2015, 12:26   #16   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Zodat je het gevoel hebt dat je veilig bent? Veel componenten = veel plekken die zwakheden kunnen vertonen. Zitten daar draadloze dingen bij?

En natuurlijk kunnen uw PC/tables/smartphone ook gecomprommiteerd geraken.

Nuja, echt zorgen zou ik me niet maken. Maar hoe meer van uw leven aan eender welk netwerk hangt, hoe breder het risico wordt dat je loopt - want risicoloos is het nooit natuurlijk.

Hoe is het trouwens nog afgelopen met die fatale USB-zwakheid? Nog nieuws over geweest?
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 12:31   #17   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nieker View Post
Dat van Niko die zijn protocol veranderd heeft zijn zo dingen die mij afschrikken. Moet men dan ook kabels gaan vervangen? Want het gedeelte semi-domotica leek mij net hetgeen bij allemaal hetzelfde is. Mijn ouders zitten ook met een b&o systeem van toen ze hun woning gebouwd hebben... Niets meer waard, alle kabels moeten eruit.
Nee, Niko werkt met UTP of SVV dacht ik, in bus vorm (dus van schakelaar naar schakelaar). Die kan je blijven gebruiken. Maar je kan bijvoorbeeld geen defecte schakelaar vervangen door een nieuwe, of een extra schakelpunt of sensor bij voorzien.
Old 11-02-2015, 13:30   #18   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Ah en jij hebt ook UTP. Dus dan steek je een UTP-kabel én een stroomkabel naar elke schakelaar en lichtpunt in uw woning?

En is uw systeem ook uitbreidbaar om daar multimedia op aan te sluiten?

(die bad knop is er wel over, maar op een zalige manier )
Old 11-02-2015, 13:33   #19   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Ik ga er vanuit dat alle schakelaars en sensoren gewoon laag voltage zijn voor input. Dan uitgang op PLC die hoge voltages schakelt naar de verbruikers.

Last edited by Sepulfly; 11-02-2015 at 13:36.
Old 11-02-2015, 14:09   #20   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Klopt. Dus gewoon UTP naar schakelaars / sensoren (of SVV, wordt blijkbaar meer gebruikt), en gewone VOB ofzo naar verbruikers. Omdat een UTP kabel altijd 8 aders heeft kan je tot 7 verschillende signalen sturen met 1 kabel, dus 1 schakelpunt kan uit 6 (of 7, maar dat bestaat niet) verschillende knoppen bestaan.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules