Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 28-07-2016, 19:24   #1   link
Blondje
*

BBQ-time!

Thema is duidelijk: BBQ!

- Welke BBQ hebben jullie?
- Wat leggen jullie zoal op de BBQ?
- Welke side dishes?
- BBQen jullie regelmatig?

Wij hebben nu nog geen BBQ, maar ik mis dat wel, dus ik overweeg er wel ene aan te schaffen.
Blondje is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 19:34   #2   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

niks mis met iets op gas in plaats van kolen
het amerikaans systeem met een deksel dat je kunt sluiten is wel top. het gaat sneller en je vlees droogt veel minder uit. sappig niet normaal.

en BBQ en grill worden nogal snel verward:
Quote:
WHAT’S THE DIFFERENCE BETWEEN BARBECUING AND GRILLING?
By Marybeth 6 Comments

Summer is here, and everyone is heading out of their kitchens and onto the deck to do some grilling. Or is is barbecuing? Does it matter? Is there a difference? It turns out, even though we tend to use the words “barbecue” and “grill” interchangeably, there is a difference between barbecuing and grilling. And, if you’re a true outdoor chef, it really does matter!

what's the difference between barbecuing and grilling?

GRILL

This is what most people do in their backyards for dinner. This is also what most of us mean when we say “barbecue.” Grilling is cooking foods hot and fast (usually 500-550 degrees Fahrenheit, or higher). It is usually done over direct heat. Meats like steaks, pork chops, seafood, hamburgers, and hot dogs are great for grilling. Many vegetables and some fruits are also great cooked on the grill. Grilling is done over direct heat, where the flame (either gas or charcoal) is directly below the meat.

BARBECUE

Barbecuing is cooking foods low and slow. Barbecuing is usually used for cuts of meat like ribs, pork shoulder, beef brisket, or whole chickens or turkeys. These types of meats tend to be tougher, and need the low, slow heat of a barbecue (or a slow-cooker) in order to get them good and tender. Barbecued food is cooked over very low heat (usually 225 degrees Fahrenheit or lower) for a very long time (hours, or even all day long). Barbecuing is often done with indirect heat, where the heat source is connected to the chamber where the meat is held, but the meat is not directly over the flames like on a grill. Charcoal or wood are commonly used as the heat source for barbecue. Different types of wood give off different smoky flavors that the meat can absorb. The best barbecue chefs pride themselves on a very long cooking time to get the tenderest, most flavorful meat.
Old 28-07-2016, 20:51   #3   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled

Hij heet Major Black...Ik wil maar zeggen..
Beste aankoop in jaren in ieder geval. Ook nog eens op een minuutje aan met dat quick start systeem.

En in de zomer is dat hier bijna wekelijks.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 20:51   #4   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

wie had nu weer dien faggothe bbq hier?
Old 28-07-2016, 20:53   #5   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Weber gas bbq. Juiste type weet ik niet. Is met drie branders en zij brander voor saus ed. Denk dat een Spirit is of zoiets.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 20:57   #6   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

European Outdoorchef
Topding

Vroeger hadden mijn ouders deze (Weber Summit (5 gaskranen)), maar naar die Outdoorchef overgeschakeld op een gegeven moment (ze hebben die Weber naar hun huis int buitenland gedaan) en nu heb ik zelf ook eentje.

Last edited by Jaak; 28-07-2016 at 21:02.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 21:00   #7   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Maat van mij heeft ne greenegg. Beste vlees ooit. Zo iets sappig en vol smaak hebt ge nog nooit gegeten.

Inb4 'jawel een peer van de colruyt'

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 21:13   #8   link
vAmP
Señor

vAmP's Avatar

Mijn baasbolleke is anders wel een pussymagnet.
vAmP is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 21:15   #9   link
Bibastar
soy ninja

Bibastar's Avatar

Oklahoma bbq. Beste aankoop OOIT.

Zelf zie ik mij niet meteen op een gasbbq werken.. De geur van houtskool en het knetteren van de kolen horen (voor mij) bij een leuke bbq.
Het leuke aan een Oklahoma is dat je eten nooit boven de vlammen ligt. Je maakt het vuur in het kleine deel en de hete lucht gaat naar het grote compartiment waarin je gaat bakken. Als er dus vet uit het vlees drupt dan gaan er geen steekvlammen je vlees aan de onderkant verbranden. Alles wat je op je bbq legt wordt traag gegaard .

Je moet wel voldoende vroeg beginnen. Vorige zaterdag hadden we volk om 13u en dan moet je toch al rond 11u uw bbq aanleggen en bezig zijn met uw vuur. Maar eenmaal je begonnen bent kan je makkelijk 4 uur bakken zonder extra kolen bij te leggen. Dit zorgt er ook voor dat de persoon aan de bbq niet constant aan de bbq moet staan en veel tijd aan tafel kan doorbrengen

En je kan veel dingen tegelijkertijd klaarmaken voor als je eens veel volk hebt

(foto van deze zaterdag bij de start)

Mensen zonder een bbq missen een leuk deel van het leven

Aanrader als dessert: Ananas met suiker en traag laten karameliseren

Last edited by Bibastar; 28-07-2016 at 21:24.
Bibastar is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 21:27   #10   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

BBQ is chaotisch en overrated.
"Ja de eerste mensen kunnen al eten he!"
-"Ahja, en pak wa tomaat en komkommer en sla en patatten en pastasalade en rijst en één van de 9 sauzekes"
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 21:29   #11   link
Sintendo
SINDUMBO

Sintendo's Avatar

Zwoep is zuur en dood vanbinnen.
Sintendo is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 21:31   #12   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

wie moet er ier een banaan met bruine suiker emme

ale pakt het laatste stukske vlees dan ist op

ja nee ik heb ook genoeg gegeten
Old 28-07-2016, 21:34   #13   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Voorlopig nog eentje zoals Disabled, maar zoek eigenlijk iets groters. Wel héél tevreden van. In het weekend nog eens gaan BBQ'en bij iemand met een gasbbq, maar daar miste ik toch het echte BBQ-gevoel wat.

Als er niet te veel poespas bij moet zijn gewoon het vlees gaan halen bij de Budgetslager. Lekkere kant-en-klare BBQ-bereidingen in hun gamma en hun spieskes etc. trekken verdacht veel op die van Bibastar

Heel goed BBQ-boek imo:

En voor iedereen die problemen heeft om zijn vuur aan te krijgen, probeer eens een houtskoolstarter. Instant gloeiende kolen:

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)

Last edited by Wazeiterna?; 28-07-2016 at 21:38.
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 21:34   #14   link
Bibastar
soy ninja

Bibastar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Zwoep View Post
BBQ is chaotisch en overrated.
"Ja de eerste mensen kunnen al eten he!"
Moet geen ocmw bbq kopen waar ge maar 1 biefstuk en 1 worst tegelijk kan op klaarmaken natuurlijk.
Old 28-07-2016, 21:36   #15   link
Bibastar
soy ninja

Bibastar's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wazeiterna? View Post
trekken verdacht veel op die van Bibastar
True, had niet veel zin om veel werk te doen door zelf marinades te maken en hele die shizzle
Old 28-07-2016, 22:03   #16   link
Blondje
*

Ik had eigenlijk eerder zoiets in gedachten. Er staat er nu ene in promo in den delhaize bij ons, 56 cm diameter en 105 cm hoog, lijkt mij voor 2 volwassenen en 2 kinderen toch al ruim. Ik eet ook geen 3 grote stukken vlees op een bbq, ofwel 1 ding ofwel meerdere kleine stukken.

Voor mij is bbqen echt nostalgie. Vroeger werd thuis de bbq aangestoken vanaf het weer goed genoeg was om buiten te eten en dan aten wij bijna dagelijks buiten. Dat hoefde dus niet met uitgebreid assortiment slaatjes enzo te zijn. Ne 'pellepatat' of koude aardappelsalade wat sla en tomaatjes of koude boontjes ofzo en een stuk vlees et voila. Alleen als er volk kwam was dat uitgebreider.
Blondje is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 22:15   #17   link
Wazeiterna?
Welingelichte bron

Wazeiterna?'s Avatar

Meer dan goed genoeg imo. En er zit ook een thermometer op, wat het makkelijker maakt om die met een gerust hart even te laten doen zonder ernaar om te kijken. Ook ideaal om eens een pizza(steen) op/onder te leggen.

(↑ Ceci n'est pas une menace ↑)
Wazeiterna? is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 22:54   #18   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

meestal zoiets:

maar meestal is het een wegwerp grill en geen bbq
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 23:05   #19   link
black
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Disabled View Post

Hij heet Major Black...Ik wil maar zeggen..
Beste aankoop in jaren in ieder geval. Ook nog eens op een minuutje aan met dat quick start systeem.

En in de zomer is dat hier bijna wekelijks.

Deze ook hier sinds een maand, zalig ding (die major is wel groter dan ik had gedacht )! Kheb hem zelf kunnen kopen aan €-80 korting, omdat ze geen meer hadden, geen meer binnenkrijgen & enkel het toonzaalmodel nog staan hadden. Toonzaalmodel was echter nog volledig nieuw / zonder enige schade/krassen etc... Dus zeer tevreden.

Als ik bbq dan leg ik liefst een cote-a-los van 1.5kg op en ribben. élk ander vlees is gewoon niet zo lekker als de voorgaande twee, imo.

Side dishes... Kan variëren, meestal patatje in folie in het vuur + kruidenboter/lookboter, wat rauwkost, lekker vinaigretje, en als ik veel goesting heb maak ik wat tomaat/mozarella, koude pastasalades, provencaalse saus etc...

Kunt daar zo sober of zo ruim in gaan dan je zelf wil. Altijd lekker, altijd feest.
Oh, witte pens opensnijden, wat kaas indoen en omwikkelen met spek is ook wel lekker. Maar niet zo lekker dan de perfecte cote-a-los of ribben.
black is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2016, 23:13   #20   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
niks mis met iets op gas in plaats van kolen
zoveelste bewijs dat gas voor dikke phaggots is

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules