Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 15-01-2018, 00:15   #1   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Boeken Top 2017

Iemand zin om dit ook te doen? Boeken van het jaar zoals Maniac z'n film lijst maar dan voor iedereen. Eventueel een aparte thread?
We geven elkaar toch veel advies ook in deze thread dus lijkt me wel leuk. Ben ook nieuwsgierig wat jullie toppers/ontdekkingen zijn dit jaar.

Dit is mijn volgorde qua boeken dit jaar trouwens. :

ZEER GOED tot GOED :
1) Alastair Reynolds : House of Suns. (Complete verrassing, vond het fantastisch goed geschreven ook.)
2) Bill Bryson : A Short History of Nearly Everything (Al gelezen meer dan een decennium geleden maar blijft minstens even goed)
3) Hanya Yanagihara : A Little Life. (Waanzinnig depressief maar zooooooo goed geschreven. Haar taal is fantastisch gewoon, een plezier.)
4) The Name of the Wind : Patrick rothfuss. (Totale verrassing voor mij maar net zoals bij A Little Life prachtig geschreven. Vervolg er ineens ook door gejaagd maar staat een stuk lager)
5) James SA Corey : Babylon's Ashes. (Sci Fi op zijn best volgens mij, ga binnen kort aan Perseus Rising beginnen)
6) Alastair Reynolds : Pushing Ice. (Deze schrijver was toch wel mijn ontdekking van het jaar. Vond House of Suns wel beter maar dit was alweer een schot in de roos toch.)
7) Andrej Sapkowski : Sword of Destiny. (Goed Witcher boek maar beetje te standaard)
8) Hugh Howey : Dust. (Blij dat er een einde aan kwam maar uiteindelijk de losse eindjes redelijk aan elkaar geknoopt. Veel beter dan Shift wel)

OK tot MEH:
9) Hugh Howey : Shift. (Zie hierboven. Vond deze duidelijk een middle-book van een trilogie.)
10) Patrick Rothfuss : The Wise Man's Fear. (Te langdradig naar mijn mening (400 bladzijden meer dan Name of the Wind) en dat is de enige kritiek. Prachtig geschreven op een mooi niveau. Zinnen om van te smullen.
11) Sylvain Neuvel : Sleeping Giants. (De schirijfstijl staat mij niet aan, die interviews. Geen dikke boeken dus het vervolg staat ook al klaar wel eigenlijk. Ben toch benieuwd)
12) Bill Bryson : A Walk in the Woods. (Tegenvaller voor mij omdat ik zijn andere boek zo goed vond maar op zich wel ok op zichzelf. Hilarische wandelmaat maakte veel goed weliswaar.)
13) Neil Gaiman : American Gods. (Aan begonnen omdat ik wist dat er een reeks van kwam maar vond het weinig samenhangend en erg slecht uitgewerkt. Alsof ze een hele Lord of the Rings in een film van anderhalf uur probeerden te stoppen. Wel inventief en er zitten verhalen in die echt blijven hangen)

NIET WAARD OM IETS OVER TE SCHRIJVEN:
14 tot 18):
John Scalzi : The Human Division en The End of All things.
Timur Vermes : Look who's back.
Terry Pratchett en Neil Gaiman : Good Omens.
Jenny Lawson : Let's pretend this never Happened.
(Indeed, let's)

Last edited by Dodgy; 15-01-2018 at 00:18.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2018, 15:30   #2   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Geen slecht idee Dodgy, Misschien ook het type/genre erbij vermelden in grote lijnen .
SF , fantasy , romance, misdaad, Bio ....

Ik heb veel pulp geluisterd dit jaar. Warhammer 40 ftw. De productie van Black Library wordt alleen maar beter. Britse voice actors zijn zogoed als altijd beter.
Er zijn er soms ook meerdere waardoor het bijna een audiodrama wordt ipv een audiobook. Maar het blijft pure pulp natuurlijk.

Voor de rest mijn top dit jaar.
1) Adrian Tchaikovsky - Children of Time. SF.
2) Alastair Reynolds : Century Rain. SF.
3) James Islington : The Shadow of What Was Lost. Fantasy.

Mentions
- Bruce Campbell : If chins could kill (voiced by Bruce himself). Bio.
- Jeremy Robinson - Infinite. SF
- Jack McDevitt - The Engines of God. SF.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.

Last edited by DarthJabbaBoulet; 15-01-2018 at 15:37.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2018, 10:57   #3   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Enige boek dat ik dit jaar gelezen heb (maar het was wel een turf)

James Michener - Texas. Schitterend, zoals altijd.
Maniac is online now   Reply With Quote
Old 16-01-2018, 17:02   #4   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Moeten het boeken zijn die dit jaar uitgekomen zijn? Of gewoon boeken die we dit jaar gelezen hebben?

Anyway, deze vond ik goed dit jaar:
  • The Wise Man's Fear - Patrick Rothfuss (fantasy, vervolg op The Name of the Wind en middelste deel van een trilogie)
  • Sleeping Giants / Waking Gods - Sylvain Neuvel (sci-fi, aparte verhaalstijl omdat alles verteld wordt aan de hand van interviews, chat logs, dagboek stukken, etc.)
  • Dark Matter - Blake Crouch (sci-fi, geen slecht verhaal, maar als je een beetje bekend bent met quantumfysica en multiversum theoriŽn is de twist vrij voorspelbaar)

Ook nice: Slaughterhouse 5 - Kurt Vonnegut
Kaka: Catch 22 - Joseph Heller
Old 16-01-2018, 17:41   #5   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

Gelezen/geluisterd dit jaar denk ik zo.

Quote:
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Old 16-01-2018, 21:06   #6   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Archangelus View Post

Ook nice: Slaughterhouse 5 - Kurt Vonnegut
SH5 "ook nice", wa.
Catch 22 "kaka" wtf

Is dat hier zwam of wa?

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2018, 22:54   #7   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Archangelus View Post
Moeten het boeken zijn die dit jaar uitgekomen zijn? Of gewoon boeken die we dit jaar gelezen hebben?

Quote:
Originally Posted by DarthJabbaBoulet View Post
Gelezen/geluisterd dit jaar denk ik zo.
Uitgekomen boeken kunnen me weinig schelen eigenlijk. Allez, wel als je ze gelezen of beluisterd hebt natuurlijk.
Als je algemene reviews wil zijn er specifieke websites om naartoe te gaan maar ik dacht dat dit eerder een Maniac-achtige thread zou kunnen worden over boeken ipv films.

De top en mid en shit dat jullie dit jaar gelezen/beluisterd hebben.

Quote:
Originally Posted by Galeo View Post
SH5 "ook nice", wa.
Catch 22 "kaka" wtf
Vond Catch 22 tien jaar geleden toch niet slecht. Deed me ťnorm veel aan de serie MASH denken waar toen veel heruitzendingen van waren.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2018, 23:10   #8   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Ik denk dat ik hetzelfde ook in de boekenthread gezet heb, maar Catch 22 sprak me echt niet aan. Ik heb dit jaar een aantal "klassiekers" gelezen waaronder die, maar ik heb me moeten dwingen om verder te lezen. Ik had constant het idee dat de schrijver te veel bezig was met "kijk mij hier even absurd grappig wezen!" en "zie mij, zo creatief met taal! woordgrapjes! misverstanden!".
Het zal wel beschouwd worden als een of andere briljante literaire kritiek op de absurditeit van oorlog, maar voor mij is het eerder een verzameling geforceerde sketches dan een coherent, interessant verhaal.
Old 17-01-2018, 10:22   #9   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

Dit jaar stel ik mezelf als doel naast de pulp en podcasts op zijn minst 10 boeken uit Clark, Hugo of Nebula winners/shortlists te luisteren.

Quote:
Old 17-01-2018, 16:11   #10   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Geen speciaal boekenjaar hier, toch wat te weinig gelezen naar mijn goesting.
Geen grote reis maken heeft daar altijd wel een grote invloed op.

Beste Boeken die ik vorig jaar gelezen heb :

Waking Gods - Sylvain Neuvel (SF, grote fan van zijn stijl)
Blankets - Craig Thompson (Prachtig Graphic Novel)
The Harder They Come - T.C. Boyle (Ik denk dat dit mijn favoriete boek van 2017 was. Ik heb enorm meegeleefd met deze roman over drie getroebleerde zielen die elkaars pad kruisen.)

Ok Boeken :

Alle drie thrillers die ik op het openbaar vervoer heb gelezen. Waren allemaal wel ok maar niet enorm speciaal.

Before The Fall - Hawley Noah
All The Missing Girls - Miranda Megan
The Snowman - Jo Nesbo

Bagger Boek :

Origin - Dan Brown
Cage is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules