Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 11-02-2015, 13:48   #21   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Plug je die kabel dan gewoon in de PLC? Anders zie ik niet meteen in waarom je niet gewoon voor een multikabel zou gaan. En als het grote afstanden voor sensoren zijn door kabelgoten met zware stromen, psies ook wel shielded.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 14:02   #22   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Die kabel plug je inderdaad in in de PLC, hoewel ik er nog rijgklemmen voor montage op een DIN rail in de electricitetskast tussen ga zetten. Heb voor CAT6 UTP gekozen omdat ik daarvan enkele honderden meters in preflex voor een prikje kon kopen, maar SVV was inderdaad iets beter geweest dankzij de dikkere kabelsectie. Maar gezien de lage spanning en stromen voor de sensoren en beperkte afstanden (wie legt er nu 50 meter tussen schakelaar en kast in een gewoon woonhuis?) voldoet UTP normaal ook wel.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 16:06   #23   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Hoe veel kabels kan je dan in die plc pluggen?

En de bekabeling van de keuken durft al wel eens fel te zijn, tis ermee.
Old 11-02-2015, 16:14   #24   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Fel te zijn? Je zou je keukenapparaten door die PLC kunnen voeden, maar daarvoor gebruik je dan uiteraard geen UTP, maar gewone VOB. De relay extension kan tot 16A per poort schakelen. UTP wordt enkel gebruik voor de laagspannings signalisatie.

Hoeveel je kan inpluggen hangt van de module af. In de miniserver, waar ook de intelligentie zit, heb je het volgende:
- 8 digitale inputs (schakelaars, drukknoppen, ... bvb)
- 8 digitale outputs 5A (verlichting bvb)
- 4 analoge inputs 10V (sensoren bvb)
- 4 analoge inputs 10V (ventielen voor vloerverwarming bvb)

Een gewone extension geeft je het zelfde, alleen 4 extra digitale inputs. Daarnaast heb ik nog relay extensions besteld (14 digitale outputs tot 16A) en dimmer modules.
Old 11-02-2015, 16:23   #25   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ik heb anders ook een schitterend domotica systeem, specifiek gericht op gebruiksgemak. De mogelijkheden zijn: licht uit, licht aan, licht dimmen. Echt de max.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 16:28   #26   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Dus die kabels hebben geen plug, gewoon de aparte draadjes in de plc moffelen. Denk ik dan. Ermee dat ik het vreemd vond om UTP te gebruiken ipv gewone multikabel, omdat de eenvoud van een plug mijns inziens het enige voordeel is. Als je er natuurlijk goedkoop kan krijgen, is dat een andere zaak.

Eneuh, jaja. Maar als je een modern zwaar ovengeval op driefasen hebt, en je bekabeling daarvan loopt door dezelfde goot als die van je sensoren ed. dan zou je wel eens funky toestanden kunnen krijgen als dat niet allemaal netjes is afgeschermd, is wat ik bedoel. Maar pasop, ik spreek vanuit een industrieel standpunt waar alles beetje zwaarder en zotter is, niet 100% zeker of je in domotica ooit nood hebt aan deftige afscherming. het zou beslist kunnen van niet.

Last edited by Sepulfly; 11-02-2015 at 16:39.
Old 11-02-2015, 17:58   #27   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Lapino die komt wijzen op nodeloze aankopen. Zotjes.
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 17:59   #28   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Ik heb anders ook een schitterend domotica systeem, specifiek gericht op gebruiksgemak. De mogelijkheden zijn: licht uit, licht aan, licht dimmen. Echt de max.
cool!
zijn familie en collegas onder de indruk?
Old 11-02-2015, 18:54   #29   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Dus die kabels hebben geen plug, gewoon de aparte draadjes in de plc moffelen. Denk ik dan. Ermee dat ik het vreemd vond om UTP te gebruiken ipv gewone multikabel, omdat de eenvoud van een plug mijns inziens het enige voordeel is. Als je er natuurlijk goedkoop kan krijgen, is dat een andere zaak.

Eneuh, jaja. Maar als je een modern zwaar ovengeval op driefasen hebt, en je bekabeling daarvan loopt door dezelfde goot als die van je sensoren ed. dan zou je wel eens funky toestanden kunnen krijgen als dat niet allemaal netjes is afgeschermd, is wat ik bedoel. Maar pasop, ik spreek vanuit een industrieel standpunt waar alles beetje zwaarder en zotter is, niet 100% zeker of je in domotica ooit nood hebt aan deftige afscherming. het zou beslist kunnen van niet.
Ik snap je punt, maar in een nieuwbouw lopen de kabels niet in een goot, maar volgen ze meestal de kortste weg tussen het eindpunt en de schakelkast. Er zijn wel kabelbundels, maar dan nog zit elke UTP of 5G6 (voor de oven bvb) in zijn eigen preflex buis, deels om interferentie te vermijden.

Utp is normaal 0,25mm2, waar dat Svv 0,5mm2 is. Zoveel verschil is dat niet om in een klem te vijzen eigenlijk. Ik werk trouwens met klemmen waar de utp de kast binnenkomt, van daaruit gaat het over naar 1,5mm2 naar de PLC. Warschijnlijk overkill, maar het zorgt voor een propere kast, en flexibiliteit om later te switchen. En een propere kast is een veilig kast!
Old 11-02-2015, 18:55   #30   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Loxone is inderdaad een soort PLC, specifiek ontwikkeld voor domotica toepassing. Programmatie gebeurt via een eigen stuk software, waarmee je visueel alles aan elkaar kan hangen, super simpel eigenlijk. Natuurlijk kan je ook in hardcore mode alles zelf schrijven, maar dat is (voorlopig althans) mijn bedoeling niet.

Heel je huis volsteken met dure kabels is zwaar overdreven. Ok, er steken meer kabels dan in een klassieke installatie, maar veel moderne huizen werken tegenwoordig ook met teleruptoren ipv klassiek geschakelde lichtpunten, dan heb je net evenveel bekabeling nodig. Ik heb trouwens gekozen voor UTP bekabeling, dus die zijn niet eens duur. Ook dure bedieningspanelen en interfaces ontbreken, voorlopig heb ik enkel gewone standaard Niko drukknoppen, die zelfs goedkoper zijn als de klassieke tuimelschakelaars. Verder zijn er geen interfaces, hoewel je via laptop/tablet/smartphone ook alles kan bedienen, maar dat is zeker geen must. Wel voorzie ik elke ruimte van een extra temperatuurssensor (2 eur / stuk, wordt in de lichtknop verwerkt), en bewegingsmelders in doorgangsruimten. De meerkost t.o.v. een installatie met teleruptoren is beperkt, want teleruptoren zijn ook niet zo goedkoop. Extra kost is voornamelijk de Loxone zelf + een extra kast om deze in te installeren, en wat extra sensoren. Maar gezien Loxone een open systeem is kan je die cheap vinden.

Wat plan ik er zoal mee te doen:
- licht schakelen en dimmen
- alles aan of alles uit knopt aan achterdeur voordeur / achterdeur / bed / ... Niet alleen voor lichtpunten, maar ook voor gebruikerstoestellen zoals printers, koffiezet, tv, ... die niet moeten bollen als je niet thuis bent (uiteraard in te stellen wat je mee uitschakelt en wat niet)
- bewegingssensoren in doorgangsruimten (trap, gang, bergruimtes, ...)
- sfeerknoppen: tv kijken is spots gedimd, grote verlichting uit, koken = alle spots keuken aan

Iets meer 'advanced':
- bewegingsmelders worden tijdens afwezigheid alarmmelders: ontvangen van mail / sms indien er beweging is bijvoorbeeld
- deurbel wordt gemute wanneer de kleine slaapt. Indien er toch iemand belt kunnen bijvoorbeeld de lichten knipperen
- gezien ik de temperatuur in elke ruimte weet, kan ik desbetreffende kring van vloerverwarming in die kamer ook sturen
- sms indien bijvoorbeeld een uur na zonsondergang de garage poort nog niet dicht/op slot is
- sms (evt met foto) indien er aangebeld wordt bij afwezigheid
- rookmelders worden ook gekoppeld, dus sms indien er een melder afgaat
- lichten op bewegingsmelders na bepaald uur enkel gedimd aansturen, zodat je nooit verblind wordt als je snachts naar toilet gaat
- knop 'bad' of 'douche' waardoor de handdoekverwarmer aan schakelt om de ruimte extra te verwarmen, zonder dat je naar de badkamer moet lopen
- automatisch schakelen van de airco / ventilatie / ... afhankelijk van temperatuur / vochtigheid / ... in woning of buiten
- aansturen van binnenverlichting bij lange afwezigheid (vakantie)

Ik heb alle gangbare systemen (Niko, Qbus, Velbus, Loxone, KNX, ...) vergeleken, en de keuze voor Loxone was voor mij redelijk eenvoudig:
- Open standaard, dus niet beperkt tot een single vendor. Groot voordeel, Niko bvb heeft zijn protocol gewijzigd waarmee oude installaties niet met nieuwe apparatuur te bedienen zijn en vice versa
- Eenvoudige configuratie via meegeleverde gratis software (itt KNX, waarvoor je 900 eur betaalt voor een software license ...)
- Ster systeem van kablreing, geen bus. Indien over pakweg 20 jaar Loxone niet meer bestaat of ik wi iets anders, kan de bestaande bekabeling gewoon worden hergebruikt voor iets anders. Ook bij kabelbreuk / beschadiging schakelaar of device enkel probleem bij desbetreffende kabel / toestel, ipv heel de installatie. Ook type van kabel is niet belangrijk. UTP, SVV, VOB, ... maakt allemaal niet uit.
- Standaard ondersteuning voor 1Wire componenten zoals temperatuursensoren, drukmeters, ...
- Ingebouwde relais (tot 16A, itt 5A voor Qbus bvb)
- Standaard dimmers (voor elk gangbaar type verlichting, ook LED, niet enkel halogeen bvb)
- Perfect mogelijk om zelf te installeren

Vooral de openheid en community er rond sprak mij wel aan.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2015, 20:08   #31   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
Ik snap je punt, maar in een nieuwbouw lopen de kabels niet in een goot, maar volgen ze meestal de kortste weg tussen het eindpunt en de schakelkast. Er zijn wel kabelbundels, maar dan nog zit elke UTP of 5G6 (voor de oven bvb) in zijn eigen preflex buis, deels om interferentie te vermijden.
Ah. Roger that.

Quote:
Utp is normaal 0,25mm2, waar dat Svv 0,5mm2 is. Zoveel verschil is dat niet om in een klem te vijzen eigenlijk. Ik werk trouwens met klemmen waar de utp de kast binnenkomt, van daaruit gaat het over naar 1,5mm2 naar de PLC. Warschijnlijk overkill, maar het zorgt voor een propere kast, en flexibiliteit om later te switchen. En een propere kast is een veilig kast!
Dat je klemmen zet is niet echt overkill, verre van zelfs. Dat je na een klem van draaddiameter wisselt is al wat vreemder. =)
Old 12-02-2015, 08:42   #32   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Het is inderdaad niet volgens de regels van de kunst, en in een echte electriciteitsinstallatie zou die daarvoor afgekeurd worden, maar gezien het allemaal AC laagspanning is maakt dat hier niet veel uit natuurlijk. 1,5mm2 werkt gewoon makkelijker dan 0,25mm2
Old 12-02-2015, 10:17   #33   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Minder over kabels, meer over high tech oplossingen om niet verblind te raken als je 's nachts moet pissen, pls.
Old 12-02-2015, 10:34   #34   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

glowsticks rondsmijten elke nacht voor het slapengaan
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2015, 11:27   #35   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

nachtemmer
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2015, 11:34   #36   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Bedpan
kar is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2015, 11:45   #37   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

Gewoon het licht niet aansteken - kunt in uw eigen huis toch wel de weg in het donker vinden zeker.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2015, 11:48   #38   link
ran
Senior Member

ran's Avatar

En ik vraag me nog steeds af hoe veilig het allemaal is om heel uw huis met een netwerk te verbinden.

Ga er persoonlijk toch eerder van uit dat niets digitaals echt veilig is.

Moet je die security zelf regelen, en dus heel goed weten waarmee je bezig bent? Of zit dat bij die paketten? In het laatste geval: lol.
It's extraordinary how we go through life with eyes half shut, with dull ears, with dormant thoughts. Perhaps it's just as well; and it may be that it is this very dullness that makes life to the incalculable majority so supportable and so welcome. Nevertheless, there can be but few of us who had never known one of these rare moments of awakening when we see, hear, understand ever so much — everything — in a flash — before we fall back again into our agreeable somnolence.
ran is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2015, 12:04   #39   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Je moet niets met het netwerk verbinden. Signalen lopen over UTP, een type kabel dat ook gebruikt wordt voor het netwerk, maar daarom zit dat niet op het netwerk he.

De PLC heeft een LAN poort, die je kan gebruiken om de configuratie te uploaden, maar je kan die net zo goed via een SD kaartje er op zetten. Internetverbinding vanaf die PLC is wel nodig om mails te kunnen versturen bijvoorbeeld, maar er is niemand die je verplicht dat te gebruiken. Je moet, indien je het toestel aan het internet hangt, de security inderdaad zelf regelen.
Old 12-02-2015, 12:17   #40   link
ibaun
dr. Nuclear Scientist

ibaun's Avatar

Ben toch ook niet gewonnen voor die domotica systemen. Heb bij renovatie alle elektriciteit opnieuw gelegd en ben daarbij overgestapt van het klassieke systeem (lampen in serie met schakelaar) naar teleruptoren systeem (schakelaars switchen relais in schakelkast).

Ik zou niet weten waar ik ooit automatisatie voor nodig kan hebben.
ibaun is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules