Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 14-03-2015, 13:04   #61   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Zo ziet het er momenteel uit (moet nog wat opgeruimd worden):

Jezus.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2015, 13:15   #62   link
rooz
volhardend verontwaardigd

rooz's Avatar

geil
Old 14-03-2015, 14:38   #63   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by darkgreenleaf View Post
Is dat allemaal alleen voor enkel die domotica?
Of is dat ook uw normale elektriciteitskast er mee in opgenomen.
De linkse kast is de gewone klassieke kast, die is enkel wat groter omdat ik boven in de kast alles heb laten toekomen op railklemmen, en dus elk lichtpunt op zo'n klem zit. De rechtse kast is alles van de domotica.
Erik701 is online now   Reply With Quote
Old 14-03-2015, 20:47   #64   link
Horla
Senior Member

Wat voor villa is dat? Uw elektriciteitskast is 3x zo groot als die van mij...
Horla is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2015, 21:05   #65   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Hij heeft een bussysteem dat gij waarschijnlijk niet hebt dus zijn kast is gewoon 3 keer zo groot.
kar is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2015, 09:27   #66   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Ik heb helemaal geen bussysteem. En de kast is dubbel zo groot als hij had kunnen zijn door het gebruik van de railklemmen (eerste 3,5 rails)
Old 23-03-2015, 19:51   #67   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

2750 meter kabel ligt er reeds, nog een 200 meter te gaan denk ik (voorziening zonnepanelen, sturing airco + ventilatie, kabel in wachtbuis naar garage).
Old 27-11-2017, 21:18   #68   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Nu dat we aan de electriciteit en verlichting toegekomen zijn in de nieuwbouw wou ik eens komen vragen waarom we domotica moeten overwegen. Het leek me een logisch iets voor mij omdat ik nu eenmaal een IT-geek ben, maar ik zie nog steeds het punt ervan niet omdat ik het voor een viertal dingen zou gebruiken:

- verlichting
- verwarming
- beveiliging (camera aan voordeur, eventueel achterkant ook)
- rolluiken

nu dat IoT zo al even bezig is blijkt dat alles wel al oplossingen heeft:

- verlichting via Philips Hue (een hub en dan slimme lampen die je draadloos samen kan besturen)
- verwarming via Google Nest (eenvoudig uw thermostaat vervangen erdoor)
- beveiliging via Google Nest Cam (zolang er electriciteits kabel zit)
- rolluiken via whatever de fabrikant voorziet voor draadloze besturing

en iets als Alexa (Amazon Echo), Google Home of Apple Homekit om dat allemaal via voice comands of apps te combineren.

Dus waarom de moeite doen in de muren en electriciteitskast? Het is nu de moment om te beslissen. De verkoper raadde ons Qbus aan, maar serieus, als de site iets vertelt over de kwaiuteit, dan ga ik liever voor Hue en Nest precies. Heb de indruk dat het vooral veel opbrengt voor de 'domotica-experts' omdat het veel electriteit is, en weinig competitief product
Old 27-11-2017, 21:27   #69   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Wij zijn de eerste renovatie-stappen aan het plannen in ons nieuwe huis, waar ook een grondige elektriciteitsupdate bij hoort. Een collega heeft een flinke domotica-installatie (serieus, zijn kast is lijk een Amerikaanse frigo groot) en hij heeft me er net van overtuigd dat het kostelijk en veel gedoe voor weinig meerwaarde is. Geen énkele functie van zijn overdadige installatie gaf me dat "Hell yeah!"-gevoel. Zeker niet gezien de prijs en moeite die de installatie heeft gekost.

Iets als Nest is dan beduidend eenvoudiger en goedkoper, helemaal akkoord. Dat is alleszins zowat het enige waar ik naar kijk, momenteel.
Old 27-11-2017, 21:42   #70   link
Banaan
Senior Member

Banaan's Avatar

Ik gebruik als "hub" een raspberry pi met home assistant op: https://home-assistant.io
Om op die manier een beetje een centrale manier te hebben om alles wat te laten samenwerken.
Hue is wel leuk, maar als je bvb meerdere lampen op 1 schakelaar hebt, is het vaak goedkoper om een slimme schakelaar te zetten dan een hoop hue lampen.
Dus voor zo'n dingen (led spots in de keuken) gebruik ik een z-wave schakelaar die ik kan aansturen via home assistant/google home.
Old 28-11-2017, 00:15   #71   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Tegenwoordig zijn er zoveel apps en aparte producten (die met elkaar kunnen communiceren) dat ik echt niet inzie waarom je nog zou kiezen voor een archaïsche all-in-one solution van domotica.

Wij hebben hier in huis het Z-wave principe, daar heb je goedkope hubs voor, die kunnen communiceren met lampen, alarmsystemen, rookmelders, etc etc... En blijkbaar ook voor rolluiken en garagepoorten.

Dit alles zwier je in de IFTTT app en presto. Klaar. Als je ooit verhuist kun je zelfs al die shit meenemen zonder iets te moeten openbreken.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2017, 01:31   #72   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Hue lampen met bewegingssensoren in de inkomhal en keuken. Hue lampen met schakelaar in de woonkamer, waarbij de LED-strip achter de tv gedimd wordt terwijl de tv is ingeschakeld. Dit laatste door de Harmony Hub, waarmee de tv en versterker ingeschakeld worden met één fysieke afstandsbediening. Via IFTTT wordt meteen de verwarming in de woonkamer twee graden hoger gezet, dankzij Honeywell Evohome radiatorknoppen.
operator is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 10:42   #73   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Hoe gebruik je die Hue lampen eigenlijk samen met bestaande schakelaars?

Schakelaar altijd aan laten staan en dan de lamp volledig schakelen met draadlozer Hue schakelaars en/of de app?
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 11:10   #74   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Hoe gebruik je die Hue lampen eigenlijk samen met bestaande schakelaars?

Schakelaar altijd aan laten staan en dan de lamp volledig schakelen met draadlozer Hue schakelaars en/of de app?
Ik weet niet hoe het met Hue zit, maar Z-wave lampen kun je door 2 keer kort na elkaar de schakelaar aan te zetten ze "uit" zetten. Dan staan ze "uit" maar kun je ze nog bedienen met de app. Als je de schakelaar echt uit zet is het natuurlijk echt gedaan.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 11:13   #75   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Heb er gisteren net 4 geinstalleerd in eetkamer (kleine sockets) en 1 in keuken (grote socket). Werkt verbazend goed, al weet ik nog niet exact hoe. Want ge hebt een hub nodig die via ethernet aan uw wifi hangt. Dus ik ga ervan uit dat de lampen met de hub communiceren, maar ik versta niet hoe ze dat doen op die afstand. Want ze hangen op een plaats waar mijn wifi sowieso zwak is, dus verwacht ik dat als ze met hub communiceren dat het nog moeilijker is qua signaalsterkte. Hoe dan ook, het werkt.

Je laat best uw schakelaar aan ja en gebruikt dan Hue apps om ze te bedienen, zoals uw smartphone of Hue schakelaars zelf zoals knoppen of dimmers (die dus vermoed ik draadloos met uw hub communiceren om de lampen te sturen). Ik heb Amazon Echo staan, dus kan gewoon zeggen 'Alexa, lights on' en het gebeurt *poef*. Is fancy als ge zo uw handen vol hebt

Ben wel onder de indruk van de White Ambiance lampen, ze kunnen een behoorlijk groot spectrum aan van wit naar felblauw naar oranje. Dus functioneel en warm licht mogelijk.

Ik vrees wel dat mijn huisgenoten de knoppen gaan blijven gebruiken, dus veel van mijn commandos gaan geen bal uitdoen tot ik ze terug manueel aanzet via schakelaar.
Old 29-11-2017, 11:41   #76   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Wat het al bij al reduceert tot fancy spielerei, niet?
Old 29-11-2017, 11:56   #77   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

hue gebruikt zigbee
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 12:13   #78   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Wat het al bij al reduceert tot fancy spielerei, niet?
Het dimmen en verkleuren van de lampem met de Hue app is erg nuttig, en met Alexa kan je hetzelfde doen maar dan met stem. Het aan en uitzetten via Alexa of app is idd minder nuttig als iemand het ook fysiek kan hebben uitgezet. vanaf ze aan staan heb je dat probleem natuurlijk niet meer en kan je alles gebruiken. Het licht is vrij duidelijk, dus je weet goed wanneer dat wel zeker kan of mogelijk niet kan
Old 29-11-2017, 12:14   #79   link
tragezot
Senior Member

Waarvoor gebruiken jullie dan al die domotica? Moeten jullie dan zoveel functies laten samengaan die niet met enkele simpele drukken op een knop kunnen geregeld worden?

Het enige 'intelligente' dat ik heb is een Honeywell Evohome en binnenkort een Google Home die ik van de VS ga meebrengen. Ik ga eens uittesten wat ik daarmee kan, maar ik voel (misschien omdat ik al die dingen niet heb), maar weinig nood aan allerlei gecombineerde functies.
tragezot is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2017, 12:17   #80   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Ik vrees wel dat mijn huisgenoten de knoppen gaan blijven gebruiken, dus veel van mijn commandos gaan geen bal uitdoen tot ik ze terug manueel aanzet via schakelaar.
Quote:
Originally Posted by Disabled View Post
Als je de schakelaar echt uit zet is het natuurlijk echt gedaan.
Heeft het nog nut dan? (met bestaande schakelaars).
Als er schakelaars hangen, en je mag ze niet meer gebruiken om de lamp af te zetten, is dat nefast voor de gebruiksvriendelijk lijkt me.

Je kan er draadloze varianten naast hangen, maar dat trekt ook op niets.

Zijn die dingen bruikbaar als je ze wél met de bestaande schakelaars aan/af zet? (en dus effectief constant de spanning wegneemt van die lamp, of is dat niet de bedoeling).

Uiteraard ga je ze nooit via de app kunnen bedienen wanneer je schakelaar AF staat, maar je kunt wel de kleuren enzo bedienen wanneer je al zelf het licht hebt aangedaan met de schakelaar.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules