Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 18-12-2017, 19:22   #21   link
Matthias
*snore*

Alsof de duivel er mee gemoeid is, is mijn dierbare Lelit PL 41 EM vandaag gestorven. Groephoofd gewoon gebarsten.

Ben eigenlijk wel geneigd om voor de lol eens een La Pavoni Europiccola te nemen als vervanging. Het wordt dat of een E61 (Vibiemme Domobar dan, peins ik) of Rancilio Silvia. Voor een keertje ben ik curieus wat Teus zou doen.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2017, 20:57   #22   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

rancilio silvia is wel goed, en zeer goed gekend.
E61 grouphead is klassiek, maar je zit nog met een vibratiepomp, wat eerder een voordeel is. rotatiepompen moet je aansluiten op leidingwater en een ganse filterinstallatie, en ze kunnen wel agressief snel druk opbouwen, wat minder fouten toelaat. wel een gans pak duurder, die machine. heeft geen zin om die te kopen als je geen uitstekende molen hebt, of je nog niet echt espresso kunt maken van enige kwaliteit.
geen idee van manuele espressomachines.

zelf hier net een gaggia classic gekocht op ebay. ik had er een ouder model van, was gans versleten. kocht die vooral omdat ik al mijn upgrades & onderdelen van de andere machine kan overzetten, en het toestel een pak beter zou moeten zijn dan mijn oude.
Old 18-12-2017, 21:26   #23   link
Matthias
*snore*

54mm stepless flat burr grinder (van Ascaso), meer dan goed genoeg voorlopig.

Een E61 lijkt me net iets stabieler in temp dan een Silvia die toch een beetje gekend als wispelturig. Die Lelit die ik had was zowat een budget Silvia (of een iets beter afgewerkte versie van de Gaggia Classic), en dat was dik ok, maar soms wil een mens eens iets anders. La Pavoni is natuurlijk erg anders en, misschien stom, maar een portafilter van 51mm betekent wel nieuwe tamper (heb 57 en 58mm). Schtoem dat LP enige betaalbare pistonoptie is.
Old 19-12-2017, 10:17   #24   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

feit is dat zeer veel toestellen een PID controller nodig hebben om hun temperatuur met enige precisie te reguleren. is sowieso een enorme verbetering voor alles onder de 1000 euro, zoals de gaggia classic en de rancilio silvia.
geen idee hoe dat zit voor die E61. stabiliteit krijg je via een grotere thermische massa, in combinatie met een bepaalde precisie van de thermostaat.
PID kitjes koop je voor een euro of 20 op aliexpress. die zijn een replica van een westers product, ik dacht van Auber.
https://www.amazon.com/Temperature-C.../dp/B017MO04X4

en ja, andere portafilter is een andere tamper. daarom dat ik een gelijkaardige machine kocht, kan ik mijn bottomless portafilter, messing doucheschijf, baskets,... gewoon overbouwen.

maarja, geen idee hoe goed je brouwen van espresso is. kennis en vaardigheid maken meer uit dan de machine.
Old 19-12-2017, 15:33   #25   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

damn sons, koffie hipster tier over 9000

ak approved

“BUILD ‘EM UP, BREAK ‘EM DOWN.” Tornbjörn since 2016

~ First it giveth - Then it taketh away ~
aksm is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2017, 21:19   #26   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Old 20-12-2017, 07:38   #27   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Hahaha, teus pls :')

Old 21-12-2017, 08:30   #28   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
feit is dat zeer veel toestellen een PID controller nodig hebben om hun temperatuur met enige precisie te reguleren. is sowieso een enorme verbetering voor alles onder de 1000 euro, zoals de gaggia classic en de rancilio silvia.
geen idee hoe dat zit voor die E61. stabiliteit krijg je via een grotere thermische massa, in combinatie met een bepaalde precisie van de thermostaat.
De meeste E61-machines hebben een regelbare thermostaat, dus dat geeft al wat controle. En het groephoofd wordt ook altijd apart verwarmd, met een aparte leiding uit boiler (of in het geval van een ding als de Bezerra BZ09, geen echte E61, via een elektrisch element) dus dat zorgt ook wel voor stabiliteit.

PID is iets wat ik sowieso op gelijk welke machine wel eens kan inbouwen, maar ben koele minnaar van het idee. Consistentie is belangrijk, maar nu ook niet zo belangrijk dat het bij iedere shot op de graad aankomt. Is het de ene keer wat zuurder en de andere keer wat bitterder, tja, dat is het leven. Zolang het lekker blijft ben ik al content.

Zal gaan voor een Bezerra BZ09 of een Vibiemme Domobar. Rationeel gezien is de Silvia de betere keuze (goedkoper en te modden naar keuze), maar het moet in een open keuken staan en het ding is naast wreed goed voor zijn prijs, ook wel beestig lelijk. En een mens moet er wel 20+ jaar op kijken.
Old 21-12-2017, 08:55   #29   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

PID kan tot op de graad regelen, ja. die precisie is niet echt nodig, op twee graden is nauwkeurig genoeg, het is eerder omdat de ingebouwde thermostaat van veel toestellen teveel schommelt. de temperatuur kan ook stabiel genoeg zijn, maar te hoof of te laag.

nu, het blijft erg eenvoudig om een K-type thermocouple te bevestigen aan je boiler, en gewoon te zien tussen welke 2 temperaturen je toestel schommelt. je kunt ook gaan "surfen" dan. de cyclus van de thermostaat tot zijn warmste punt laten gaan, dan zal die afkoelen, en je start het brouwen wanneer de gewenste temperatuur in zicht is.

open keuken is wel leuk, en zeker ook een fancy machine die volledig verchroomd is. is wel wat werk om die altijd gans proper te houden. geen van beide zouden iets voor mij zijn.
Old 21-12-2017, 09:17   #30   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Hoe lang doe je er eigenlijk over Matthias om een tasje koffie te zetten? Neem aan dat het met zo een pistonmachine echt een serieus ritueel is en een serieuze zoektocht om het deftig op smaak te krijgen. Die tijd steek ik er wel graag in om, slow drip gewijs dmv manueel opgieten een koffie te zetten. Maar zo een pistonmachine heb ik voor thuisgebruik nooit overwogen. Het enige waar ik echt oprecht jaloers op ben zijn de stoompijpjes.

Old 21-12-2017, 10:29   #31   link
Matthias
*snore*

Erm, het is niet dat dat echt een werk is, hé. Opstaan, machine aansteken, kwartiertje iets anders doen, koffie malen (30 sec), tampen (10 sec) en laten doorlopen (25 sec).

Rinse, repeat. Keer dat alles een beetje afgesteld is, is dat easy-peasy. Er zijn wel douchebags genoeg te vinden op het interwebs die doen alsof je per tas eerst een half uur moet mediteren voor je nog maar kunt beginnen met zetten, maar daar moet een mens zich niet te veel van aantrekken.

Zelfs als ik 's ochtends gehaast ben, vind ik altijd wel tijd om een drietal dubbele ristretto's achterover te slaan. Muscle memory, my man.
Old 21-12-2017, 12:39   #32   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Had ik dat geen vreemde combo gevonden naast mijn jura geweld, stond hier al een te blinken

MA WIE WEET

Old 21-12-2017, 12:43   #33   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Ik zie veel coureurs (op o.a. Instagram) stoefen met hun Rocket Espresso machien. Trekt dat feitelijk op iets of is het gewoon gesponsorde brol?
Talos is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2017, 13:01   #34   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Gaat zeker op iets trekken maar als we dan toch zot gaan doen kopen we beter een La Marzocco. Amiright boyz

Old 21-12-2017, 16:53   #35   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Ik zie veel coureurs (op o.a. Instagram) stoefen met hun Rocket Espresso machien. Trekt dat feitelijk op iets of is het gewoon gesponsorde brol?
ziet er degelijk uit. ik ken ook niet elk model.
grootste beperking op zo'n toestellen is de gebruiker.

hier duurt een sessie espresso maken al snel een half uur. veel shots belanden direct in de gootsteen, tot de parameters en het resultaat OK lijken. veel hangt af hoe vergevingsgezind je machine is, hoe moeilijk de bonen zijn, en hoe moeilijk gebrand ze zijn. met fijne bonen, licht gebrand, kun je goddellijke espresso maken. het aantal kopjes dat direct de gootsteen invliegt is wel schrikwekkend hoog.
alle bonen ouder dan 4 à 6 weken maken het gemakkelijker, aangezien alle smaak toch al vervlogen is. blends ipv single origin maken het ook eenvoudiger. lichtere gradaties van donker gebrand zijn ook eenvoudiger, aangezien de smaak zoeter wordt en wat defecten gaat maskeren.
en een heat exchanger als thuisgebruiker valt toch wel te mijden.
Old 24-12-2017, 22:32   #36   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

gisteren op de valreep nog mijn nieuwe machine met postNL ontvangen.
pakjesman van vreemde origine had niet de taalkundige of maatschappelijke orientatie om te snappen hoe gelukkig ik was om hem te zien.

machine ziet er vrij proper uit. inox boiler, vorig model was alu. moet eens zien welke kleppen enzo er op zitten. er lopen 2 darmpjes naar het reservoir. er is een extra metalen pijpje, die dumpt de druk in de grouphead wanneer het brouwen stopt. best handig, maar die zit in de weg om het reservoir te verwijderen. niet zo aangenaam, aangezien ik niet langer dan 2 dagen het reservoir in mijn tank wil laten zitten, en je die normaal gezien enkel kunt ledigen door te brouwen tot die leeg is.

na het ontkalken liep de douchekop nog erg onregelmatig. even losgemaken onthulde nogal wat ranzigheid

eerste meting geeft 11bar druk aan. bovenkant van de boiler schommelt tussen 93C en 123C, water dat er onderaan uitkomt lijkt 75-80C te zijn. vreemd.

Old 26-12-2017, 14:24   #37   link
Matthias
*snore*

Ieder zijn bezigheid op kerstavond, never change, teus!

Hier vandaag een Bezzera BZ09 ontvangen. Pakje versgebrande San Marco bij Vandekerckhove gehaald. Eindelijk weer beschaafde koffie.

Last edited by Matthias; 26-12-2017 at 14:38.
Old 26-12-2017, 14:40   #38   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31

http://www.bialetti.com/coffee/stove...-c-1_7_22.html
Old 26-12-2017, 19:08   #39   link
aksm
anale kattenneuker

aksm's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Ieder zijn bezigheid op kerstavond, never change, teus!

Hier vandaag een Bezzera BZ09 ontvangen. Pakje versgebrande San Marco bij Vandekerckhove gehaald. Eindelijk weer beschaafde koffie.
Noice, mss ook eens een goedkoper pistonmachine aanschaffen op de zaak volgend jaar :’) Ak plz

Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
Heb ik ook zalige shit om in actie te zien

Old 26-12-2017, 21:58   #40   link
Jerre_31
Senior Member

Jerre_31's Avatar

Send a message via MSN to Jerre_31
Quote:
Originally Posted by aksm View Post
Noice, mss ook eens een goedkoper pistonmachine aanschaffen op de zaak volgend jaar :’) Ak plz

Heb ik ook zalige shit om in actie te zien
beste koffie... dat en Franse koffiepers

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules