Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 3 100.00%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 3. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 04-01-2018, 17:00   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'All the money in the world'

1973. Paul Getty (Charlie Plummer), de kleinzoon van miljardair J. Paul Getty III (Christopher Plummer), wordt in Rome ontvoerd. De ontvoerders eisen 17 miljoen dollar, geld dat Pauls moeder Abigail (Michelle Williams) niet heeft. Pauls steenrijke grootvader weigert echter een cent aan de criminelen te betalen.

De tumultueuze geschiedenis achter 'All the money in the world' is gekend. Kevin Spacey die in volle #metoo hetze op de meest onhandige manier erkent grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van een minderjarige te hebben gesteld. Sony die daarop beslist om de première van de afgewerkte film op het AFI filmfestival uit te stellen, Spacey volledig uit de prent te knippen en te vervangen door Christopher Plummer en Ridley Scott de opdracht te geven in een recordtempo van 9 dagen alle scènes met J. Paul Getty III opnieuw op te nemen en de prent vervolgens tijdig te hermonteren voor een kerstrelease. Een ingreep zonder precedent, zelfs voor een veteraan als Ridley Scott. Bevreemdend ook: ik zag in september al de trailer voor de film met Spacey op het grote scherm en kon me moeilijk voorstellen dat iemand anders deze rol, die duidelijk op het awardsseizoen mikt, zou spelen.

Het grootste mirakel is niet dat de film de release heeft gehaald, wel dat ik op geen enkel moment aan Spacey heb zitten denken. Meer nog: de fascinerende vertolking van Christopher Plummer is wat mij betreft de grootste troef die 'All the money in the world' te bieden heeft. Plummer speelt de oliemagnaat als een keiharde, beredeneerde patriarch, een zelfverklaarde keizer die een imperium heeft opgebouwd en niet van plan is op de eisen van een aantal maffiosi in te gaan. In elke scène met Plummer zit zo'n kracht en drama dat de oscarnominatie binnen lijkt. Tegenover hem vallen de dienstige Mark Wahlberg en de ietwat tegenvallende Michelle Williams nogal licht uit.

Voorts is 'All the money in the world' voor Ridley Scott nogal doorsnee materiaal. Op technisch vlak biedt de film alles wat je van Scott mag verwachten: gepolijste beelden, degelijke regie, een dito soundtrack en oog voor detail. Het verhaal mist echter wat fut. 'All the money in the world' wil nooit echt spannend worden. Tekenend is dat climactische ontsnappingsscène van Paul er wel mooi uitziet maar weinig meer is dan de routineuze afhandeling van de ontvoeringsplot. De film is veel interessanter wanneer hij inzoomt op J. Paul Getty III, een man die wel lijkt gebeeldhouwd uit het taaiste graniet. Elk scène, elk moment waarin Plummer in beeld komt gaat er een enorme kracht van het scherm uit. J. Paul Getty III is zo'n overweldigende figuur dat de andere karakters slechts nevenpersonages lijken op het grote toneel dat hij uitgewerkt heeft.

Conclusie: 'All the money in the world' is met Plummer, die hier op zijn achtentachtigste geen gezichtsprotheses voor nodig had, waarschijnlijk een betere film geworden dan hij aanvankelijk was. De prent oogt mooi, is net onderhoudend genoeg maar wel een tikkeltje te lang en bevat ook een degelijke bijrol van Romain Duris, maar kan zelfs met zijn turbulente draaigeschiedenis niet verhullen dat dit het soort prent is dat voor Ridley Scott eerder bandwerk dan een uitdaging vormt. Ik ben wel benieuwd of Scott, berucht om zijn recuts, ooit groen licht zal krijgen om de versie met Kevin Spacey openbaar te maken.

2.5 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2018, 17:59   #2   link
Dorfmeister
O_o

Kan ik me we in vinden. Het is degelijk, maar er zijn zelden (zowel positief als negatief) uitschieters.

Ik dacht trouwens dat Ridley Scott heeft gezegd dat de versie met Kevin Spacey nooit het daglicht zal zien.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2018, 22:03   #3   link
Cage
Reetman

Cage's Avatar

Totally agree. Degelijk routine materiaal van Scott maar echt spannend was hij niet. Plummer maakt de film en ze hadden eigenlijk beter het levensverhaal van Getty verfilmd. Dat was pas een goede film geweest.

En verder moet dit zowat de zwakste rol van Michelle Williams zijn die ik ooit gezien heb. Kon mij echt niet overtuigen in deze film

Last edited by Cage; 04-01-2018 at 22:11.
Cage is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules