![]() |
![]() |
#2181 link | |
Senior Member
|
Quote:
Ik geloof wat er op papier staat en aangezien het ereloon van een Notaris / Gerechtsdeurwaarder bepaald is volgens de wet en hieraan (nog) niets zal veranderen is het zo dat de Notaris / Gerechtsdeurwaarder idd 21% minder zal verdienen, hoe zot het ook moge zijn.
![]() |
![]() |
#2182 link |
Senior Member
|
Kunt ge mij dat papier (digitaal, uiteraard) eens bezorgen? Niet dat ik u niet geloof, ik wil het gewoon even kunnen voorleggen aan vrienden die een akte gaan tekenen begin januari (ze hadden dat zo afgesproken omdat als ze het in december deden, ze een jaar fiscale aftrek zouden mislopen), en ze waren wat lastig over die BTW. Maar als het hun effectief niets extra kost, dan gaan ze blij zijn
![]()
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and i'm not sure about the former." - Albert Einstein "Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook |
![]() |
![]() |
![]() |
#2183 link |
awesome
|
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-duurder.dhtml
ik ben ook meer geneigd om dat artikel te geloven eigenlijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#2184 link |
Senior Member
|
2. Het ereloon van de notaris.
Dit ereloon is bij wet bepaald en vastgelegd. Het wordt berekend op de koopsom, volgens welbepaalde percentages, die bovendien degressief zijn, wat wil zeggen dat het percentage kleiner wordt naarmate de koopprijs hoger is. Zo beloopt het ereloon op een aankoop van € 125.000 ongeveer 1,3 %, op een aankoop van € 200.000 ongeveer 1 % en op een aankoop van € 250.000 ongeveer 0,9 %. De percentages voor de berekening van het ereloon dalen zo verder tot op het minimumpercentage van 0,057 % dat van toepassing is op de schijf van de verkoopprijs boven de 250.095 euro. De notaris mag noch naar boven, noch naar beneden afwijken van deze wettelijke tarieven. Bron: Notaris.be ----- Aangezien BTW voor particulieren een kost is (ze kunnen het nergens recuperen) moeten ze ofwel A: hun tarief opslaan (maw aanpassing in de wet) ofwel B: het tarief blijft hetzelfde en ze verliezen 21% inkomsten. Logisch is A, akkoord maar dat is nog niet het geval. In ieder geval zal er de komende weken wel veel meer duidelijkheid komen. Afwachten is dus de boodschap.
![]() |
#2185 link |
Senior Member
|
Tot ik ergens letterlijk die wetgeving van die 21% BTW zie op notaris zijn ereloon waarin staat dat de BTW hoort in begrepen te zijn in die percentage van de aankoop die wordt aangerekend, ga ik ook uit dat de notaris gewoon 1/5de duurder wordt.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and i'm not sure about the former." - Albert Einstein "Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook |
![]() |
![]() |
![]() |
#2188 link | |
Unbanned
|
Quote:
Zal er iets mee te maken hebben dat het ambtenaren zijn. Serieus, ik kan ook wel zaken opzoeken in een boek of in Google. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2192 link |
ALPPALP
|
In principe wordt de eigendom verdeeld in tienduizendsten. Als je 2000/10000 hebt dan betaal je 1/5 van de grondprijs. Maar nu alles 21% geworden is, maakt het zoveel niet meer uit. Ik heb blijkbaar toch op het juiste moment gekocht, ik heb nog kunnen profiteren van de BTW verlaging naar 6% op de eerste 50 000 EUR. Toch 7500 EUR in the pocket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2194 link | |
awesome
|
Quote:
zoals gewoonlijk: ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2196 link |
Unbanned
|
allez, gisteren nog eens bij Dexia langsgeweest en onze lening van 5,13% naar 4,27% kunnen doen zakken.
Kost ons wel eenmalig 2500 euro. Als we dat erbij lenen dan zakken we van 1082 per maand naar 1011, anders naar 1002 per maand. Op lange termijn zou het ons een kleine 20.000 euro besparen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2200 link |
Unbanned
|
is gek hé op zo een bedrag. Maar nadien is dat weer gewoon 500 dure euro waar ge maandenlang over zit te piekeren of ge ze gaat uitgeven aan die nieuwe TV of niet.
Dan is het slim om toch proberen die nog binnen te halen, als het even kan. Niet dat onderhandelen mijn forte is. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|