Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 13-12-2011, 09:06   #2181   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by straks View Post
En gij gelooft dat? Dus de notaris moet ineens 21% van zijn prijs (excl btw, of zoals nu) afdoen, zodat de prijs (incl btw) voor de consument hetzelfde blijft? Kom, gelooft ge nu toch nie? De tarrieven (excl btw) van de notaris gaan blijven wat ze zijn, de consument gaat gewoon 21% meer moeten betalen.

Ik geloof wat er op papier staat en aangezien het ereloon van een Notaris / Gerechtsdeurwaarder bepaald is volgens de wet en hieraan (nog) niets zal veranderen is het zo dat de Notaris / Gerechtsdeurwaarder idd 21% minder zal verdienen, hoe zot het ook moge zijn.
Old 13-12-2011, 09:24   #2182   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Kunt ge mij dat papier (digitaal, uiteraard) eens bezorgen? Niet dat ik u niet geloof, ik wil het gewoon even kunnen voorleggen aan vrienden die een akte gaan tekenen begin januari (ze hadden dat zo afgesproken omdat als ze het in december deden, ze een jaar fiscale aftrek zouden mislopen), en ze waren wat lastig over die BTW. Maar als het hun effectief niets extra kost, dan gaan ze blij zijn
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
straks is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 09:35   #2183   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-duurder.dhtml

ik ben ook meer geneigd om dat artikel te geloven eigenlijk
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 09:50   #2184   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

2. Het ereloon van de notaris.

Dit ereloon is bij wet bepaald en vastgelegd. Het wordt berekend op de koopsom, volgens welbepaalde percentages, die bovendien degressief zijn, wat wil zeggen dat het percentage kleiner wordt naarmate de koopprijs hoger is. Zo beloopt het ereloon op een aankoop van 125.000 ongeveer 1,3 %, op een aankoop van 200.000 ongeveer 1 % en op een aankoop van 250.000 ongeveer 0,9 %.

De percentages voor de berekening van het ereloon dalen zo verder tot op het minimumpercentage van 0,057 % dat van toepassing is op de schijf van de verkoopprijs boven de 250.095 euro.

De notaris mag noch naar boven, noch naar beneden afwijken van deze wettelijke tarieven.

Bron: Notaris.be

-----

Aangezien BTW voor particulieren een kost is (ze kunnen het nergens recuperen) moeten ze ofwel
A: hun tarief opslaan (maw aanpassing in de wet) ofwel
B: het tarief blijft hetzelfde en ze verliezen 21% inkomsten.

Logisch is A, akkoord maar dat is nog niet het geval.
In ieder geval zal er de komende weken wel veel meer duidelijkheid komen.

Afwachten is dus de boodschap.
Old 13-12-2011, 10:07   #2185   link
straks
Senior Member

straks's Avatar

Send a message via ICQ to straks Send a message via MSN to straks
Tot ik ergens letterlijk die wetgeving van die 21% BTW zie op notaris zijn ereloon waarin staat dat de BTW hoort in begrepen te zijn in die percentage van de aankoop die wordt aangerekend, ga ik ook uit dat de notaris gewoon 1/5de duurder wordt.
"Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning." - Rich Cook
straks is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 10:09   #2186   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Ik heb dat deze week eens gevraagd aan een notaris en die wist zelf eigenlijk maar evenveel als ons. Niets dus.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 10:12   #2187   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

hun tarief verandert niet, het btw stelsel verandert voor notarissen

het zou eerder een afwijking van de tarief zijn als ze het moeten verlagen om de btw op te vangen

Last edited by frenzal; 13-12-2011 at 10:41. Reason: dt :(
Old 13-12-2011, 10:22   #2188   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Nieker View Post
Ik heb dat deze week eens gevraagd aan een notaris en die wist zelf eigenlijk maar evenveel als ons. Niets dus.
Heb zo altijd de indruk van notarissen dat die niet van heel erg veel weten, buiten waar hun documenten naar te sturen.
Zal er iets mee te maken hebben dat het ambtenaren zijn.

Serieus, ik kan ook wel zaken opzoeken in een boek of in Google.
acku is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 10:25   #2189   link
.fanny
Banned

iemand een idee van de weersvoorspellingen voor komende maanden? wat zijn zo de betrouwbare instituten?
.fanny is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 10:26   #2190   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Old 13-12-2011, 10:27   #2191   link
.fanny
Banned

allez acku, d0e keer serieus.
.fanny is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 10:34   #2192   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Quote:
Originally Posted by straks View Post
Hoe wordt de kost van de grond verdeeld bij appartementen. Vooral benieuwd hoeveel een nieuwbouwappartement van 200k mij effectief gaat kosten (BTW, notariskosten + BTW, registratierechten, ...)
In principe wordt de eigendom verdeeld in tienduizendsten. Als je 2000/10000 hebt dan betaal je 1/5 van de grondprijs. Maar nu alles 21% geworden is, maakt het zoveel niet meer uit. Ik heb blijkbaar toch op het juiste moment gekocht, ik heb nog kunnen profiteren van de BTW verlaging naar 6% op de eerste 50 000 EUR. Toch 7500 EUR in the pocket.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2011, 20:09   #2193   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Hoi, bod gedaan met opschortende voorwaarde (lening nog fiksen). Planning was 2012, zie mij keer vooruitwerken.
Old 15-12-2011, 11:57   #2194   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
aktedatum van mijn appt naderd (2 weken) maar administratief is alles nog niet klaar, blijkbaar wachten de notarissen nog op bodemattest van OVAM en de hypotheekinschrijving. Wat is die zever en waarom loopt dat hopeloos vast?
blijkbaar is attest binnen en zal aktestuff binnenkort doorgaan zoals verwacht

zoals gewoonlijk:
Old 15-12-2011, 12:03   #2195   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

en ja FU EPO
Old 20-12-2011, 08:22   #2196   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

allez, gisteren nog eens bij Dexia langsgeweest en onze lening van 5,13% naar 4,27% kunnen doen zakken.
Kost ons wel eenmalig 2500 euro. Als we dat erbij lenen dan zakken we van 1082 per maand naar 1011, anders naar 1002 per maand.

Op lange termijn zou het ons een kleine 20.000 euro besparen.
Old 20-12-2011, 08:57   #2197   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Moet je dan niet ook nog eens bij de notaris passeren?
Old 20-12-2011, 08:59   #2198   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

is bij dezelfde bank, dus de inschrijving verandert niet. Mochten we bij pakweg KBC gegaan zijn we konden 3,8% halen makkelijk, maar dan wel met die notariskosten en heel de administratieve zever bij. Nu is het gewoon n handtekening.
Old 20-12-2011, 09:49   #2199   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Hoi, bod aanvaard. Gekke mensen om mee te onderhandelen, wie rondt er in godsnaam af op €177.500?!
Old 20-12-2011, 10:05   #2200   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

is gek h op zo een bedrag. Maar nadien is dat weer gewoon 500 dure euro waar ge maandenlang over zit te piekeren of ge ze gaat uitgeven aan die nieuwe TV of niet.
Dan is het slim om toch proberen die nog binnen te halen, als het even kan.

Niet dat onderhandelen mijn forte is.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules