Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Reply

Thread Tools
Old 27-12-2013, 00:31   #121   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
T is een Canon 100D geworden. Voor zover ik mee ben, een 700D in een compactere body.
Morgen levering (was niet in stock), ben eens benieuwd.

Iemand aanraders voor boeken of sites waar ik wat info kan vinden over hoe ik met zoiets moet werken?

Check al deze video's https://www.youtube.com/channel/UCs4...C0R7pVuzBJ0e8Q
Hij legt alle basics uitstekend uit.

http://www.canon.com.au/worldofeos/l...tting-started/
http://books.google.be/books/about/C...AJ&redir_esc=y

Thom Hogan is goed voor Nikon, maar 'k zou niet weten wie dit voor Canon is.
Maar met dat youtube kanaal kom je al heel ver. Het is beter om te weten hoe alles werkt. Dan te weten wat je met je camera zou kunnen doen.
Old 27-12-2013, 10:50   #122   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Thx! Blijkbaar kan ik ook gratis inschrijven voor een Canon voor beginners cursus.
Old 29-12-2013, 18:46   #123   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Iemand interesse in ne nikkor AD 35-70mm f/3.3-4.5 voor €50?
Via via in mijn pollen beland, maar eigenlijk kan ik daar niet veel mee doen.

Edit: dedees:
Old 13-02-2014, 15:29   #124   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Beste fotomensen,

Op vakantie met een vriend is diens fototoestel op mysterieuze wijze verdwenen toen we romantisch (no homo) op wandel waren in een park. Sindsdien heb ik het idee om hem een nieuwe cadeau te doen, maar ik weet de ballen van fototoestellen.

Het budget is €100-€150 en de bedoeling is dat het wat compact is om mee te nemen en niet te veel moeite vraagt om een leuke vakantiefoto te maken, maar mogelijkheid tot prutsen wordt zeker geapprecieerd. Het mag steviger dan een doordeweekse compact camera, maar duzend instellingen en vijftien lenzen zijn serieus overkill.

Na wat rondkijken is mijn oog gevallen op de Nikon Coolpix L820 die in de Makro blijkbaar staat voor €150. Op het eerste zicht krijgt die goeie commentaar in zijn categorie, en de optische zoom en standaard batterijen lijken mij wel handig.

Cava? Of als jullie weet hebben van een geweldige camera die voldoet aan de eisen, laat maar weten.

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2014, 16:41   #125   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

heb je pm te laat gezien. anyway:

Is zeker ok voor die prijs. Het enige wat je altijd in gedachten moet houden is dat je met dit soort toestellen nooit (zonder flash) deftige foto's gaat kunnen maken wanneer licht minder is. Ideaal voor snapshots overdag maar verwacht geen wonderen binnen of als het donker wordt. Zeker in budget waarover je spreekt is niet veel variatie. Hij heeft natuurlijk wel een grote zoom maar verwacht ook hier geen wonderen. Zo een zoomrange stabiel houden in zo een klein formaat is quasi ondoenbaar. Maar goed, voor op reis en standaard foto's is dit best ok. Hou er ook rekening mee dat dit niet bepaald 'klein' is. Als je vriend graag zijn camera overal meeneemt, zou ik toch naar iets meer compact kijken.

Misschien is dit ook wel iets : http://www.camerashop.be/product/315...80-hs-red.html . Een klein beetje duurder, maar denk dat dit meer kwalitatieve foto's zal produceren dan de Nikon. Zie ook http://reviews.cnet.com/digital-came...-35642130.html . Niet dat Cnet een referentie is, maar de review is ook niet zo positief voor die Nikon (http://reviews.cnet.com/digital-came...-35649270.html).

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 13-02-2014 at 16:49.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2014, 15:20   #126   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Ik heb serieus zitten twijfelen tussen je voorgestelde SX280, de SX270 en de Panasonic Lumix DMC-TZ35. De twee anderen zijn €20 goedkoper, de TZ35 heeft betere batterijduur, en kan die meteen gaan halen in de MediaMarkt hier.

Hmmzzz.... De testfoto's tonen wel wat verschil maar of dat meer doorweegt dan de batterijduur... Argwargarbl.

http://www.photographyblog.com/revie...image_quality/

http://www.photographyblog.com/revie...image_quality/

edit: 't Is dan toch de SX280 geworden. Extra batterij kan je desnoods meenemen, betere sensor is al wat moeilijker.

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen

Last edited by Drennargh; 14-02-2014 at 15:53.
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2014, 11:58   #127   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Bump!

Budget: rond de 400 € eventueel indien nodig, ligt aan het antwoord op de vragen

Doel:
- mooie duidelijke foto's nemen (duh), met zicht op meenemen vakantie/uitstapjes/wie weet wat er nog komt
- geschikt voor binnen/buiten/natuur/etc
- Cadeau voor vriendin, zelf heeft ze wel wat meer kennis over fotograferen

Vragen:
- Compactcamera of spiegelreflex? Een beetje sleuren vind ik niet erg als het verschil in kwaliteit daadwerkelijk erop vooruit gaat. Misschien iets minder veilig voor op vakantie? Wat zijn de grote verschillen? Of zijn deze verwaarloosbaar?
- Panorama foto's is dat iets standaard op alles tegenwoordig?
- Elke camera heeft wel de mogelijkheid tot het meenemen van extra batterijen?
- Voordeel voor foto's in RAW formaat te hebben? Als de kwaliteit van de foto goed is en je er niet mee gaat fotoshoppen (misschien later?)

Meer vragen volgen misschien nog...
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2014, 13:35   #128   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Gelet op je eisen hierboven, zou ik volgende durven aanraden. Let wel, er zijn zeker alternatieven te vinden maar ik geef liever advies op basis van camera's die ik zélf heb getest:

Sony RX100
door aankondiging van de RX100M3 is de originele RX100 behoorlijk wat gezakt in prijs. Jammer voor wie hem 2e hands wil verkopen, maar tegelijk zéér interessant voor wie toch een héél goede beelkdwaliteit zoekt in een compacte camera. Er zijn uiteraard minpuntjes ook, oa diafragma dat behoorlijk de hoogte in gaat als je wat gaat inzoomen, maar in dit formaat absoluut onklopbaar.

a5000 + kitlens
schitterende beeldkwaliteit dankzij APS-C sensor (zelfde sensorgrootte in goedkopere SLR), en een kitlens die voor doorsnee gebruik méér dan voldoet. Voordeel is dat je enorm veel ruimte hebt om te groeien, ondertussen zijn er in de e-mount toch al behoorlijk wat keuzes. Schaf je later bijvoorbeeld een lichtsterke prime aan, en je hebt een camera die zowel binnen als buiten zéér goed presteert zonder het extra gewicht (geloof me, gewicht gaat op de duur écht storen, zeker bij familie uitstapjes ed)

Sony SLT-158
Niet meteen mijn eerste keus als je toch naar een groter toestel wil gaan, maar voor de prijs een zéér interessante camera, en al helemaal als je niet zo 'pro' bezig bent maar vooral een camera wil die fantastische mooie plaatjes kan schieten en toch voldoende 'gimmicks' heeft om leuk speelgoed te blijven en voor iedereen bruikbaar (een SLR zal bijvoorbeeld zéér traag focussen als je op achterste schermpje foto's neemt ipv door viewfinder, en dat kan voor andere familieleden behoorlijke beperking zijn. Deze Sony omzeilt dat).

Andere interessante mogelijkheden:
Sony NEX6 : overal in aanbieding door lancering a6000
Nikon D3100 kit met 18-200 lens : aan echte all-in-one, maar spiegelreflex met voor- en nadelen

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 04-06-2014 at 13:40.
Old 04-06-2014, 18:13   #129   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Goed, maar het zijn niet echt antwoorden op m'n vragen.
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2014, 18:47   #130   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

- Compactcamera of spiegelreflex? Een beetje sleuren vind ik niet erg als het verschil in kwaliteit daadwerkelijk erop vooruit gaat. Misschien iets minder veilig voor op vakantie? Wat zijn de grote verschillen? Of zijn deze verwaarloosbaar?

een pure compact zou ik absoluut afraden, omdat die sensoren té klein zijn om deftige foto's te maken, zeker als er wat minder licht komt. veel mensen kopen een compact om dan 's avonds en bij feestjes foto's te maken. daarvoor zijn ze juist crap. dus ofwel een mirrorless, ofwel een slr. voordeel mirrorless: véél beter voor video, minder groot/zwaar, vaak ook meer 'spielerei'. voordeel slr: grotere keuze lenze, doorgaans sneller qua af. qua beeldkwaliteit zullen de (budget) slr's en mirrorless weinig verschil vertonen.

op mirrorless en compacts wel, op slr minder (tot niet)

ja

- Voordeel voor foto's in RAW formaat te hebben? Als de kwaliteit van de foto goed is en je er niet mee gaat fotoshoppen (misschien later?)
de meeste bieden ondersteuning voor raw, behalve de goedkopere compacts. zelfs al gebruik je het nu nooit, de béste investering qua tijd en geld is leren in raw fotograferen en je een pakket aanschaffen zoals lightroom. kwaliteit van je foto's (en vooral kans tot 'redden' van net minder goede) neemt in tienvoud toe.

Meer vragen volgen misschien nog...[/quote]

lees dit ook eens : http://www.tomsguide.com/us/dslr-vs-...ews-17736.html

Old 04-06-2014, 19:55   #131   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Quote:
Originally Posted by Prumpy View Post
Meeste slr's hebben dit niet maar daar is snel een mouw aan te passen met software, keuze genoeg.
Zou dit niet echt als een (min)punt beschouwen bij de aankoop van een camera.
Old 04-06-2014, 23:00   #132   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Quote:
Originally Posted by Prumpy View Post
Vragen:
- Compactcamera of spiegelreflex? Een beetje sleuren vind ik niet erg als het verschil in kwaliteit daadwerkelijk erop vooruit gaat. Misschien iets minder veilig voor op
vakantie? Wat zijn de grote verschillen? Of zijn deze verwaarloosbaar?
Over het algemeen kan je stellen dat hoe groter de sensor, hoe beter de kwaliteit van de foto. Ook is de sterktediepte sterk afhankelijk van de sensorgrootte, waardoor je die typische compact-look krijgt. Tegenwoordig vind je echter ook compactjes met aps-c (of zelfs groter) formaat sensor, wat het beste van de 2 zowat combineerd.

Quote:
Zoals gezegd, makkelijk via software te doen.

Quote:
Voor zover ik weet wel.

Quote:
Raw wordt bijna door alle, iet of wat, serieuzere camera's ondersteund tegenwoordig. De voordelen heeft Papino al aangehaald, maar als nabewerking u niet interesseerd is het eerder een hoop gedoe, want elke foto moet ingeladen worden (in bv lightroom die ook direct een auto-bewerking toepast) en geexporteerd worden naar een bruikbaar formaat (voor print of web).

Geen idee of je hier iets aan hebt, ik heb het soms moeilijk om overzichtelijk te blijven omdat ikzelf heel anders naar camera's en mogelijkheden kijk dan de gemiddelde mens.
Old 10-03-2015, 22:28   #133   link
krueger
Member

Wij zitten hier al jaren te prutsen met een compact camera, en het wordt tijd om eens wat deftig gerief te kopen. Aangezien het de bedoeling is dat we er een tijdje mee doen, zou het ook wat mogen kosten.
Iemand aanraders voor een budget van 1000-1700 euro voor body, gewone lens en telelens?
krueger is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2015, 22:29   #134   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Krueger, opnieuw zelfde vraag zoals bij je voorgangers: wat ben je van plan te fotograferen, speelt gewicht een rol, ga je veel binnen foto's maken of vooral buiten, meestal mensen/portretten of landschappen. En zie je het zitten om lenzen te wisselen of heb je liever een 'all in one' oplossing?

Old 11-03-2015, 11:07   #135   link
krueger
Member

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Krueger, opnieuw zelfde vraag zoals bij je voorgangers: wat ben je van plan te fotograferen, speelt gewicht een rol, ga je veel binnen foto's maken of vooral buiten, meestal mensen/portretten of landschappen. En zie je het zitten om lenzen te wisselen of heb je liever een 'all in one' oplossing?
Lapino, de bedoeling is dat we de compact houden voor "het snelle werk" of voorbeeld op strand, in de regen, .... De nieuwe camera zouden we eigenlijk voor beide doeleinden gebruiken: thuis binnen en buiten fotograferen (dus portretten), maar we willen deze ook meenemen op reis om deze op film vast te leggen. Zeulen met lenzen is geen probleem, en ook lenzen wisselen is geen obstakel. Gewicht is dus ook niet echt een criterium.
krueger is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2015, 12:38   #136   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Als ik dat zo lees, dan denk ik dat je toch eens moet kijken naar de Sony a6000. Op dit moment is dat ook mijn 'main' camera (lees: wat ik overal mee naartoe neem, gebruik voor uitstapjes met kinderen, portretten, reizen enz). Met volgende setup zou je al een héél eind komen:

a6000 + kitlens : ideaal en compact voor uitstapjes, snelle snapshots en reizen (€ 669 bij art&craft)
sel 35/F1.8 : ideaal low-light lens voor zowel binnen als buiten ('s avonds) (€ 408)
sel 50/F1.8 : portretlens bij uitstek op aps-c (€ 275)

Als je iets meer kwaliteit zoekt als doorsnee lens, dan kan je eventueel opteren voor de Sony 18-105G (ipv de kitlens) of de Zeiss 16-70. De ene kost rond de 550 euro, de andere tegen de 1.000 euro. Maar dan verlies je natuurlijk wel een groot stuk van de compactheid. De kitlens (16-50) zou ik sowieso altijd aanraden, is optisch niet de beste lens maar kan zéér handig zijn als je de boel compact en licht wil houden.

Ook video doet deze camera héél behoorlijk. En voordeel is dan weer dat je met deze kit alles tegelijk compact én licht kan houden, zonder echt enorm in te boeten op beeldkwaliteit tov zware SLR's. Het enige waar dit toestel een beetje tekort kan schieten is als je heel veel sport en/of wildlife fotografeert, wegens ontbreken van goede en lichtsterke zoom, of als je enorm veel in donkere omstandigheden fotografeert (autofocus wordt iets trager als het licht zéér weinig aanwezig is).

Je mag hem altijd eens komen testen hier. Ik klink misschien als een fanboy, maar ik heb enorm veel ervaring met allerlei toestellen, en Sony biedt tegenwoordig echt wel enorm veel voor weinig geld. Je kan altijd eens kijken naar SLRs maar imo is dat voor (zeker hobbygebruik) voorbijgestreefd. Als je toch een grotere camera wil, kijk ook eens naar de Sony A77II. Samen met de 16-50/F2.8 lens een onklopbare combinatie voor dat geld.

edit:
Als alternatief toch eens kijken naar de Sony RX100M3 (klein, zéér goed) of de Sony RX10 (mooi bereik, zelfde sensor als de RX100). Beide zijn enorm goed voor video (nieuwe codecs).

Mijn onderstaande setup vervangt een Canon 5D3 + 24-105/F4 + 70-200/F2.8 IS II (een setup die rond de 5.000 euro kost!). Dat zegt al veel zeker?
* Sony A6000
* Zeiss 16-70/F4
* Zeiss 24/F1.8
* Sony 50/F1.8

Moet er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik toch op zoek ben naar een FF, maar dat is vooral omdat ik wat (betalend) werk voor de boeg heb, waar ik met de Sony niet moet afkomen. Niet dat hij voor 80% niet zou voldoen, maar als mensen betalen voor een shoot, verwachten ze ook professioneel uitziend materiaal (onnozel maar is zo) én bovendien heb ik dan wél een zeer lichtsterke setup nodig (kerken ed). Maar ben er nog niet uit wat ik ga doen, is ook veel geld voor een beetje geld te verdienen. Denk er zelfs aan het gewoon niet meer te doen.

Last edited by lapino; 11-03-2015 at 12:48.
Old 11-03-2015, 12:51   #137   link
Matthias
*snore*

SLR is value-for-money-gewijs natuurlijk nog altijd wat interessanter, uiteraard. Dat, en een optical viewfinder, zouden mij zelfs vandaag eerder nog naar een consumer SLR doen neigen eerder dan die mirrorless opties van Sony en Olympus, ook al zijn dat op zich prachtige machines.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2015, 12:57   #138   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ik was vroeger ook 'tegen' een EVF maar ik gebruik die nu toch een behoorlijke tijd en de reden waarom nog niet meteen voor een nieuwe Canon of Nikon heb gekozen, is net omdat die nog met optische viewfinders werken. Ze hebben hun nadelen, maar voor mij persoonlijk zijn de voordelen groter dan de nadelen ondertussen.

Mocht er een mirrorless camera zijn zoals de A7 die even snel is met AF als de 5D3 in minder licht, dan zou ik zelfs niet twijfelen. Maar ik neem nu eenmaal héél veel foto's in het donker of binnen, en dan speelt dat wel een rol.

Heb vorig jaar overigens plaats 10 gehaald in 'beste portretfoto's van 2014' op dpreview met de A6000 + 24Z. Mocht je me drie jaar geleden dat gezegd hebben, ik verklaarde je voor zot dat ik zoiets zou kunnen doen met zo een lichte en goedkope setup.

Onderschat een SLR niet, zeker niet voor zéér uitgebreid gebruik. Ik zie héél veel mensen een SLR kopen met een kitlens, nadien kopen ze doorgaans nog een 18-200 erbij 'voor de grote zoom' en na een half jaar ligt dat ding meer thuis dan iets anders wegens te zwaar/groot om overal mee te nemen.

Old 11-03-2015, 13:01   #139   link
Matthias
*snore*

True, true, krueger zegt nu wel dat sleuren en lenzen wisselen geen issue is. Tot je het effectief moet doen.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2015, 13:06   #140   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Het is vooral belangrijk in te schatten waarvoor je jouw toestel wil gebruiken. Elke camera is tegenwoordig redelijk ok, zelfs goedkope compacts. Maar als je wat meer eisen gaat stellen, dan kom je al snel op beperkingen. Ik ga nooit beweren dat mijn a6000 + (toch deftige) lenzen mijn 5D3 + L lenzen kan evenaren, maar prijsverschil is dan ook navenant. En zelfs dat was voor mij niet echt een issue, wél het feit dat ik mijn lightroom catalog begon te filteren en zag dat 20% met de SLR was gemaakt en 80% met de Sony. En lenzen van 2.000 euro in een tas had zitten die per jaar 2 of 3 keer werden gebruikt. Ik mag dan qua budget ruimte hebben, maar zoiets is ook gewoon onnozel. Dus heb de hele boel verkocht.

Mis ik dat? Soms wel, en zeker als het nu zomer wordt. Maar zolang ik geen toestel vind dat de pro's van een (dure) SLR kan combineren met de pro's van een mirrorless, wacht ik af.

Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Fotografie

Thread Tools

Posting Rules