Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 09-03-2015, 13:28   #1   link
kar
Public servant

kar's Avatar

aansluitingen/kabels projector/netwerk toekomst

In onze verbouwing zou ik graag (zoals pino) een projector voorzien aan de muur tegenover onze TV muur. Achter de zetel dus waar op termijn een grote boekenkastmuur voorzien wordt en ik het middenste bovenste schap iets groter zou maken om een projector te kunnen opzetten.

We spreken hier dus binnen een jaar of 3/4.

Ik ga sowieso een stopcontact voorzien bovenaan in die muur. De vraag is nu welke andere soort kabel ik moet voorzien vertrekkende vanuit... jah, vanaan mijn TV-meubel (tv, blu-ray)? Vanaan mijn bureau in dezelfde ruimte (PC)? Vanuit mijn technische ruimte (router, inet)?

Eerst dacht ik een wachtbuis te steken door de vloer/muur. En daar dan op termijn een hdmi kabel door te trekken. Maar nu ben ik niet meer zeker of dat wel toekomst-proof is en of dat dat wel de beste optie is.

Last edited by kar; 11-08-2015 at 13:36.
kar is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2015, 13:42   #2   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Wachtbuis is het meest futureproof. Nu moet je naar HDMI 2.0 voor 4K (binnen 3-4j zéker nodig), maar je wil waarschijnlijk nog verder dan dat kijken. Voorzie gewoon iets met een degelijke diameter, trage bochten, en goeie trekdraad, zodat je de kabels er met connector en al door krijgt
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2015, 13:43   #3   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Gewoon een ruime wachtbuis lijkt me inderdaad het veiligste. Daar kan je nog alle kanten mee uit.
Old 09-03-2015, 13:45   #4   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Zou op termijn niet alle projectoren op het netwerk komen? Ik dacht bvb gewoon een utp te voorzien zo moet ik niet kiezen tussen naar mijn TVmeubel gaan of naar mijn PC gaan.
Old 09-03-2015, 13:46   #5   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Nee
UTP mag je zeker voorzien, maar niet om HDMI te vervangen. UTP gaat nooit genoeg bandbreedte aankunnen, dus HDMI of een volgende standaard zal altijd blijven bestaan.
Old 10-03-2015, 13:41   #6   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Even ter verduidelijking, hoe breed moet die buis zijn volgens jullie? 30 of meteen voor 40 gaan?
Old 10-03-2015, 15:12   #7   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Ik heb een rechthoekige wachtbuis van 5cm breed voor zulke aansluitingen. Beter zo groot mogelijk gaan. 3cm is om problemen vragen.

Last edited by Bourgi; 10-03-2015 at 15:16.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2015, 17:47   #8   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Minstens de breedte van een brede HDMI kop
Old 10-03-2015, 19:19   #9   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

2x akkoord, dat is de logica zelve. Vermijd vervelende bochten en probeer de buis zo recht mogelijk te leggen.
Old 10-03-2015, 20:33   #10   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Bochten vermijden is heel moeilijk. Ik ga van een hoog punt aan de ene muur naar een laag punt aan de overkant van de ruimte. Eerst recht naar beneden en dan door de vloer en dan terug omhoog. (misschien aan de bocht van 90° onderaan een soort plaatje maken dat ik er in kan)

Het is een verbouwing ik kan niet anders
Old 10-03-2015, 20:38   #11   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Indien de diameter voldoende ruim is, moet dat wel lukken. Probeer dan scherpe bochten te vermijden en leg keurige ronde ('rustige') bochten - indien mogelijk. Je kan trouwens ook wachtbuizen kopen met trekdraad, wat handig maar niet zaligmakend is. Eenmaal je de kabel wil vervangen ben je terug naar af.
Old 10-03-2015, 21:07   #12   link
Horla
Senior Member

Eenmaal je de kabel wil vervangen, kan je natuurlijk de oude gebruiken om de nieuwe er door te trekken
Horla is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2015, 21:16   #13   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Yeah, dat dacht ik ook toen ik de audiokabels die de vorige eigenaar overal had gelegd wilde vervangen.

Old 11-03-2015, 09:18   #14   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Kan je geen systeem bedenken waar de hoeken van de wachtbuis geopend kunnen worden ?
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2015, 09:57   #15   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
(misschien aan de bocht van 90° onderaan een soort plaatje maken dat ik er in kan)

Het is een verbouwing, ik kan niet anders
Old 11-03-2015, 10:47   #16   link
Deff
!= Deffe

Een videokabel in een buis zal wel iets steviger kunnen doortrekken normaal gezien, maar natuurlijk nooit helemaal zonder risico.
Ik zou gaan voor wachtbuis met trekdraad. Gebruik 2 bochten van 45 kort na elkaar aan plafond ipv 1 van 90 (met vals plafond kan dat geen probleem zijn, via uw vloer zal het van de vloeropbouw afhangen hoeveel ruimte je hebt). In de omgeving van uw mediameubel kan je 90 graden in de muur riskeren aangezien je de kabel daar rechtstreeks kan voeden in de buis (of misschien is 1 van 45 een optie, geen idee hoe je dat in je muur gaat afwerken, maar dat zit normaal gezien toch volledig weggestopt achter meubels neen?)
Voor de diameter van de buis zou ik voor 40 mm. Laat ons eerlijk zijn, op het moment dat je die buis effectief gaat gebruiken ga je normaal gezien een kabel kiezen die relatief futureproof is. Dus de kans dat je daar ooit meer dan 1 keer een kabel zal doortrekken lijkt mij relatief klein, maar wanneer je kabel faalt ga je blij zijn dat je hem eenvoudig kan vervangen.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2015, 10:51   #17   link
Deff
!= Deffe

Ik heb bij mij op sommige plaatsen 7 kabels van 1.5mm˛ getrokken door buizen van amper 2cm diameter met verschillende bochten van 90 graden.. Heeft gepikt maar is uiteindelijk wel gelukt.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2015, 15:58   #18   link
CyberMonkey
Senior Member

CyberMonkey's Avatar

trekdraad idd, of vette UTP kabel.
check HDbaseT. Video-overdracht van de toekomst, maar de toekomst over tien jaar zal weer iets anders zijn...
CyberMonkey is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2015, 09:54   #19   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Bon we gaan er stilaan aan beginnen. Ik moet ook zelf mijn netwerk gaan leggen want mijn schoonvader (die wel electricien is) is van den oude stempel en heeft daar helemaal geen kaas van gegeten.

Aangezien ik dat zelf ook allemaal zal moeten uitzoeken ben ik op zoek naar wat goede basisinformatie over welke soort kabels en hoe deze te installeren.

Welke punten moet ik zeker bedienen met een netwerkkabel om goed te zitten voor de toekomst? Ik vertrek in de berging en ga van daar uit naar alle plaatsen beneden.

Zelf had ik al gedacht aan volgende plaatsen:
- plaats projector
- achter TV-kast
- bureau
- zekeringskast
- achteraan huis voor eventuele wifi extender

Overbodige plaatsen of nog plaatsen vergeten?
crossed of is dat niet meer nodig?
UTP of FTP?
Zelf router voorzien of gewoon die van telenet gebruiken?
Old 11-08-2015, 10:07   #20   link
Lycas
Senior Member

UTP cross & straight is iets van een oudere tijdperk. Moderne home switchen & routers hebben Auto MDX. Die sensen die kabel en passen zichzelf aan. Je ben het veiligste met wat Cat6 UTP, die zijn wel redelijk stijf en ge moet wa wringen maar houden beter hun vorm en zijn steviger.

Ik snap niet goed wat je bedoelt met je UTP & FTP? Ik denk dat je bedoeld shielded of unshielded?

Ga je veel electromagnetische activiteit hebben dichtbij de kabels (in dezelfde goot) dan koop je beter shielded cat6, indien niet is een unshielded genoeg.

Ik zou zelf altijd een eigen router nemen, daar kan je meer mee. Heb je een betere management pagina etc etc, je kan die van telenet altijd in passthrough zetten en jou eigen router het laten beslissen voor NAT & leastimes
Lycas is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules