Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 20-07-2018, 08:52   #5701   link
Sepulfly
Tleger waser

Sepulfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by ]as]e View Post
Kan je nog een hdmi kabel aansluiten als dat scherm detached is? Heb dat altijd maar een halfslachtige oplossing gevonden.
De surface book detached, bedoel je? Die heeft geen poorten. Dus als je dat scherm afkoppelt dan gaat wifi direct je beste optie zijn. Op de surface pro heb je natuurlijk de poorten gewoon op het scherm zelf zitten. Niet zeker wat er precies halfslachtig aan is.
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Sepulfly is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2018, 18:00   #5702   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Veel benchmarks doen dit niet maar als ge de 2015 ernaast zet, ziet ge dat er eigenlijk allemaal niet zo veel verschil is tussen model van nu en 2015, buiten in graphics card performance (maar kvind dat precies ook maar een zielig kaartje tov een GTX1060 in een Surface Book Pro op het 1e zicht?)

Zie screenshot op https://cl.ly/272K0Z0f0I3v (sorry voor de vele cijfertjes, komen van meerdere bronen, de bronnen staan rechts van het cijfer)

Ik doe geen video editing maar UI design, alles dat ik doe is bijna allemaal single core CPU en niet GPU accelerated.
Old 22-07-2018, 11:01   #5703   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Voor jouw toepassing inderdaad is er niet mega veel winst neen, single core performance van al de machines is redelijk goed.

Aangezien dat meeste boostclocks van die Intel CPU's redelijk marketing is, alhoewel op single core performance ze wel redelijk hoog kunnen boosten. Ik heb hier net eens getest op Kaby lake, aangegeven boost 3.7Ghz, realistisch is het 3,5-3,6.

Dus zoveel verschil met de nieuwe generatie of de generatie van 2016 is er niet. Op multi-core is het wel een totaal ander verhaal, de 2 extra cores zorgen zeker voor een snelheids winst. Maar uiteraard moet je de applicaties ervoor draaien.

Grafisch is het altijd geen vette geweest, verder dan een discrete GPU van AMD (een instapper) gaan we niet geraken, tenzij ze ineens het over een andere boeg gooien en Vega gaan gebruiken als discrete's. Dat zie ik niet direct gebeuren.

Het huwelijk tussen Nivdia en Apple is al een tijdje stuk, daar moet je niet veel verwachten. Zelfs de 1050Ti heeft een TDP die het dubbel is van de 560X die in de 2018 Macbook zit, dus wonderen moet je niet verwachten.
Guru is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2018, 12:30   #5704   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sepulfly View Post
Bwoh. Voor elke rocksolid osx gebruiker, kan ik er één opnoemen wiens mac gecrashed is de laatste week, wiens toetsenbord stuk is, wiens magsafe kabel aan vodden hangt,...

Mensen geven veel geld uit en in hun brein moeten ze dat rechtvaardigen door het product op alle vlakken superieur te noemen, hoewel er evengoed stukken aan zijn. Denk ik dan. Als powergebruiker zien die spullen af. Apple doet dat goed met zijn mbp reeks. Maar mijn xps is ook een solide machine. En ik heb nog een Sony Vaio in de kast steken van 10j oud die nooit echt problemen heeft gekend. Als je premium prijs betaalt, krijg je premium toestellen. Zo vreselijk exclusief zit dat niet bij Apple.

Als je in w10 effectief aan het prutsen bent in system settings waarin je verloren loopt dan is tegenwoordig de kans behoorlijk groot dat je: a) iets aan het doen bent wat niet zo maar toegankelijk moet zijn. b) iets aan het doen bent wat op een mac evengoed moeilijk/onmogelijk is. c) je op een oude w10 installatie zit.

Serieus, je duwt op de windows toets en typt wat je wilt doen. Klaar.

En btw, de surface pro is een tablet met volwaardige - touch friendly - w10 he. Apple is de boot daar volledig aan het missen doordat ze op hun touchbar blijven hangen en denken dat ios op zijn tablets voldoende gaat blijven in een markt waar er straks met chrome OS 2 volwaardige tablet besturingssystemen zullen bestaan.

En daar knelt het schoentje. 5j geleden was Apple ongeëvenaard in alles. Ondertussen is bijna al hun hardware verouderd (mac pro, mac mini, mac air, ipad mini,... wanneer hebben die het laatste keer een hw update gehad?). Rammelt hun nieuwe hardware al eens op een vrij publieke manier. En is zelfs hun grafische look verouderd. Jij noemt dat er aangenaam uitzien, ik noem dat stilaan retro. Kijk eens naar de laatste ubuntu? Als een grátis besturingsysteem er tegenwoordig moderner uitziet dan je premium toestand, begint dat toch wel een probleem te geven. Case in point: https://www.apple.com/be/

Enfinja. Ik verdeel mijn tijd tussen mac, linux en windows tegenwoordig en moet zeggen dat ze allemaal zo ver niet uit elkaar liggen. 90% van wat ik doe, zowel professioneel als persoonlijk, is gewoon compleet platform onafhankelijk. Als het spel chrome kan draaien, is het uiteindelijk in orde. En ik denk dat dat bij een nogal grote portie van de bevolking ook zo is stilaan. Zelfs bij gezworen mac gebruikers die het systeem langst alle kanten aanprijzen voor haar superieure UX, maar dan 95% van hun tijd in een browser zitten werken.

De eerste paragraaf is een beetje overdrijven. Ik werk al sinds 2006 of zo deftig met MacOS en ernaast Windows.
De trend is bijna altijd geweest dat de Mac gewoon veel stabieler is, op uitzondering van Snow Leopard en Lion. Daarnaast had je bij Windows zeer slechte releases op Vista, 7 SP1 en 8.
Ik moet wel toegeven dat sinds Windows 10 er heel veel verbeterd is en toegevoegd, mijn Windows ervaring is sterk verbeterd en evenaart soms MacOS voor mijn workflow.

Qua stevigheid van laptops is er eigenlijk weinig dat Windows in de weg kan leggen, als IT'er in het begin genoeg op een service desk gezeten om te weten dat buiten een paar merken (Lenovo en HP) heel veel Windows laptop na 1 jaar langdurig gebruik een oorlog hadden meegemaakt. Het typische voorbeeld was mensen die op de baan zaten; Techniekers en verkopers , die dingen zagen echt af. We hebben dan een piloot project gestart met Macbook's en de resultaten waren verassend goed, niet alleen gingen die dingen veel langer mee maar andere mensen begonnen ze ook te vragen voor Data Center werk. Ik gebruik de mijne nu ook vaak voor dat soort taken als ik die nog tegenkom.

Ik ga zeker niet beweren dat er geen problemen zijn, maar er zijn er beduidend minder geweest dan ik ervaringen had met Windows laptops.

Ook ga ik toegeven dat ik sinds 2016 toch lichtelijk teleurgesteld was in de releases. Ik vind de TB eigenlijk niets bieden voor mij en hij wordt je een beetje geforceerd.
Het toetsenbord zei me in het begin weinig en ik heb ook last gehad van zijn robuustheid, ik heb nu een soort patroon ontwikkelt van elke week dat ding te kuisen .

Over dat OS, ik ben geen echte developer. Ik schrijf enkel scripts en basis code voor Software defined networking, maar ik vind het prettiger om dit te doen op MacOS waar de tools die je gebruikt er in zitten gebakken of de integratie beter lukt dan met Windows. Ik heb ook een serieus probleem met de overall design van Windows. Ik leun meer naar Ubuntu en MacOS.

grappige anekdote: Mijn grootouders stonden vroeger wekelijks aan m'n deur met laptop problemen, ik heb hun laptop geformateerd, Arch Linux volledig geïnstalleerd en customized met grote iconen voor e-mail etc etc. Sindsdien geen klachten meer, en je kan zeggen dat je grootouders open source draaien
Old 22-07-2018, 16:49   #5705   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Om hier aan te vullen. Ik heb een dikke 10 jaar exclusief met Mac gewerkt. In januari ben ik van de moeten op het werk naar Linux gegaan en ik heb daar nog geen spijt van. Ik had mijzelf wijs gemaakt dat ik bij Apple bleef voor het eco-systeem, surprise, dat is net hetgene dat ik het minste mis. Enkel qua hardware (MacBooks, qua phones/tablets doet de rest het al redelijk imho) moet ik Apple zijn gelijke nog vinden.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2018, 22:52   #5706   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Welke distro gebruik je? Elke keer ik Linux een kans geef kom ik tot dezelfde constatatie: werkt heel vlot tot de niet-ondersteunde tools op je pad komen.
Old 22-07-2018, 23:28   #5707   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

install gentoo
Old 23-07-2018, 05:00   #5708   link
rooz
siii

rooz's Avatar

Quote:
Welke distro gebruik je? Elke keer ik Linux een kans geef kom ik tot dezelfde constatatie: werkt heel vlot tot de niet-ondersteunde tools op je pad komen.
Beetje zoals iOs, aangezien je bootcamp gebruikt?
Old 23-07-2018, 07:18   #5709   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

wat heeft iOS met bootcamp te maken?
Old 23-07-2018, 07:58   #5710   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
Ubuntu met op dit moment i3 window manager (niche en basic), maar van WM veranderen is iets van niets. Als developer (Java, node etc) heb ik alle tools die ik wil. In andere branches is dat misschien anders?
Talos is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2018, 08:09   #5711   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Ja, ik heb toch XCode (en Simulator), Photoshop, Sketch nodig maar ik ga zeker Linux eens installeren op mijn 2013 mbp en zien hoe de window managers geëvolueerd zijn sinds mijn laatste poging.
Old 23-07-2018, 08:47   #5712   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

die performance-winst bij full fan speed is wel nog vrij zot
Old 23-07-2018, 21:22   #5713   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

helaas niet zo eenvouding als iedereen laat uitschijnen.

TL:DR, VRM van de Macbook is het probleem.
Old 24-07-2018, 00:13   #5714   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Redelijk simpel eigenlijk: Niet kopen. Bij de i7 blijven.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2018, 08:16   #5715   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

Dat gezeur over die data migration tool is toch ook maar bizar. Ze steken er een T2 chip in met hardware SSD-encryptie en dan verwacht je dat je met een externe connector uw data nog zou kunnen overzetten.
Old 24-07-2018, 08:50   #5716   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Ja maar hoe krijgt ge uw data er dan af?

Old 24-07-2018, 09:02   #5717   link
]as]e
↑ psychopaat

]as]e's Avatar

bestond er maar een machine die backups maakt zonder dat je het merkt
Old 24-07-2018, 09:22   #5718   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Ja ok maar die hebt ge op de weg toch niet altijd bij. En das toch ook met bepaalde intervallen.

Old 24-07-2018, 10:02   #5719   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Dat gezeur over die data migration tool is toch ook maar bizar. Ze steken er een T2 chip in met hardware SSD-encryptie en dan verwacht je dat je met een externe connector uw data nog zou kunnen overzetten.
Nu om te nuanceren, die externe connector was ook enkel nog maar leesbaar met een speciale kabel.

De link tussen de data encryptie en de data encrypted verhuizen is wel een andere winkel. Men kon perfect die poort voorzien en u de PEM informatie zelf laten backup'en (zoals windows). Met die info kunt ge uw eigen data terug krijgen en niemand anders.

Ik denk dat ze die stap vooral hebben gedaan omdat ze al een paar jaar een oorlog aan het uitvechten zijn met random repair shops en re-sellers. Dat is spijtig; want de customer service bij Apple heeft met die genius bar serieus van zijn glans verloren tegenwoordig. Ze willen die middle man gewoon weg die het goedkoper kan oplossen dan zij zelf.
Old 24-07-2018, 21:35   #5720   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Quote:
Originally Posted by blumcole View Post
Redelijk simpel eigenlijk: Niet kopen. Bij de i7 blijven.
Toch dikwijls dat ge vodden hebt bij Apple wanneer je het laatste nieuwe wil. Altijd zitten er kinderziektes in.
In feite is het zelfs geen thermal throttling maar een probleem met de power delivery. Als ge voor een i9 betaalt dan moet het zoals een i9 presteren. Anders kunt ge beter een i7 kopen.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules