Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 23-09-2010, 23:11   #1001   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by richba5tard View Post
330.000 is idd redelijk veel maar het is dan ook een volledig gerenoveerde hoeve (bj 1894) op werkafstand van zowel Brussel als A'pen.

Looking good

Laat je boekhouder inderdaad maar wat simuleren wat er allemaal mogelijk is. Uiteindelijk moet je der nog altijd voor werken en moet het geld ergens van binnenkomen, maar er valt inderdaad veel te optimaliseren.

Ik ben ze gewoon allemaal gaan afzien, delta lloyd was vorig jaar in mei spectaculair goedkoper dan al de rest. Andere banken kwamen nog niet eens in de buurt. Fortis was bij mij de uitschieter, samen met in ING. En dan had ik nog de ideale omstandigheden om te lenen (<80%, helft aankoopbedrag in cash + hoog loon)

Ik ben met het voorstel op papier teruggegaan daar de andere banken en die zeiden direct dat ze daar niet onder konden.

Voor mij was variabel ook goedkoper, vast was rond de 4.7, variabel in worst case maximum 4.9 op 1/1/1 +-3.

Intussen is die variabele hier nu 1.97%, wat ervoor zorgt dat ik al nooit meer in dat worst case scenario kan terechtkomen vanwege het afgeloste kapitaal.

Ik zou zo voor die 3.88 gaan, om daar op 25 jaar voordeel uit te halen met een variabele is pure speculatie.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 06:58   #1002   link
richba5tard
Senior Member

richba5tard's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlaCkBirD View Post
op de BVBA woning kopen op zaak en de voordelen hiervan laten belasten in mijn PB
Idem voor wagen, elek, gas, telefonie, internet en wat nog allemaal.

Vervolgens mij een heel klein loon uitkeren (enkel dus om te eten) dus heel weinig sociale bijdragen, we doen aan een interne pensioenverzekering in de BVBA dus dat zit ook goed.
Heel grote nadelen hieraan (waardoor we niet hetzelfde doen):
- deels persoonlijk en deels zakelijk kopen = 2 aktes = onnodig dure registratie/notaris kosten
- op naam van je bedrijf kopen en op 25j "erven" door vruchtgebruik = riskant, stop je met je bedrijf voor de 25j of wijzigt je persoonlijke situatie (bv je wilt verhuizen of vrouw sterft) dan telt het vruchtgebruik niet en blijft het van je bedrijf. Vroeger werd dit op 10 a 15j gedaan, maar wordt nu niet meer geaccepteerd door de belastingen.

Huur vragen aan je bedrijf is momenteel het beste als je geen risico wilt nemen. Het brengt minder op, maar de fiscus kan niet klagen.

Jezelf een minimum loon uitkeren is trouwens niet altijd het interessantste als je deftig wat omzet draait. Je krijgt (sterk) verlaagde vennootschapsbelasting indien je de zaakvoerder 3000 euro brut uitkeert.

Anyways, gisteren tot een compromis gekomen, en er is nog wat van de prijs geprutst. Uiteindelijke prijs is 315.000 euro geworden.

Hoe zit dat eigenlijk met het voorschot bij een compromis? Wij kunnen de registratie/notaris/hypotheek kosten betalen, maar niet ineens 10% compromis voorschot. Wordt dit geregeld via de bank bij de lening, of moet je zien dat je dat zelf kan voorschieten??

Last edited by richba5tard; 24-09-2010 at 07:04.
richba5tard is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 07:29   #1003   link
BlaCkBirD
Senior Member

BlaCkBirD's Avatar

mijn formule was nog niet optimaal het was eerdere een snelle brainstorm

Als je uw voorschot + notaris en dergelijke mee financiŽerd stijgt uw quotiteit tot zelfs misschien boven de 100% = zeer ongunstig.
Logisch ook de bank moet u meer geven dan uw woning waard is dus rekenen ze een extra hoge rente aan.

Beste is dus (in de mate van het mogelijke) een quotiteit onder de 80% te hebben. Daar zit het ideale tarief.

Dit is uiteraard moeilijk haalbaar als jong gezin. Maar ik zou het toch bekijken of je ergens niet aan uw ouders/familie kan lenen (uiteraard op papier) om toch maar onder die 80% te blijven, vraag maar na bij uw bank het zal redelijk veel verschillen.

edit: te snel gelezen dus als je de volledige woning financiŽerd heb je quotiteit 100% in uw geval zou u dus 66.000 euro nodig hebben om onder de 80% te geraken.
edit2: er vanuitgaand dat het pand dus niet serieus onderschat is. (stel het heeft eigenlijk een marktwaarde van 400 000 euro dan zal uw quotiteit zoiezo lager liggen, maar mogelijks moet u het laten schatten of komen ze het schatten van de bank)
Old 08-10-2010, 08:15   #1004   link
Intred
Senior Member

Intred's Avatar

Grond twee keer bezocht, afspraak met aannemer gehad, sonderingsverslag gekregen, lastenboek geanalyseerd en minpuntjes daarin aangepast en nog een verbreding van de woning gevraagd met nog een aantal opties (vloerverwarming, rolluiken, type ramen), nu nog wachten op een definitieve prijs voor alles. Maar de kans zit er dik in dat we ervoor gaan. Ze gebruiken kwalitatieve materialen, boven gemiddelde isolatie, dikte qua zinkwerk ook meer dan gemiddeld, etc etc. Dus all in all denk ik wel dat het qua afwerking in orde zal zijn, je betaald iets meer maar voor zoiets heb ik het er wel over eigenlijk.
Old 08-11-2010, 09:09   #1005   link
Intred
Senior Member

Intred's Avatar

Uiteindelijk nu een bod gedaan op een bestaande woning, spannend, hopelijk weet ik een antwoord voor ik op reis ga :s

edit: rap antwoord, ander koppel had meer geboden, dju

Last edited by Intred; 08-11-2010 at 10:50.
Intred is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2010, 09:37   #1006   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

wij hebben het opgegeven om onze goesting te vinden in een min of meer instapklare woning. Na 1,5 jaar zoeken nog altijd niets...

dus gaan we verbouwen! joepi

Zijn nu langs alle kanten info aan het inwinnen en hebben ook al een paar 'krotten' op't oog die wel potentieel hebben. Maar ik zal't hier ook maar eens lanceren. je weet maar nooit.

Stel dat je een halfopen bebouwing van 1960 koopt, constructie in orde (geen vocht of barsten) bewoonbare opp. 200m≤. Maar voor de rest moet zowat alles vernieuwd worden. dak, keuken, badkamer, ellentrik, leidingen, vloeren, ketel, ramen, etc etc etc

kom je er dan met 150k renovatiebudget? We doen praktisch niets zelf, enkel de echt simpele jobkes waar niet teveel tijd in kruipt

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2010, 09:39   #1007   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Ik denk van wel.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2010, 09:50   #1008   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wannes View Post
wij hebben het opgegeven om onze goesting te vinden in een min of meer instapklare woning. Na 1,5 jaar zoeken nog altijd niets...

dus gaan we verbouwen! joepi

Zijn nu langs alle kanten info aan het inwinnen en hebben ook al een paar 'krotten' op't oog die wel potentieel hebben. Maar ik zal't hier ook maar eens lanceren. je weet maar nooit.

Stel dat je een halfopen bebouwing van 1960 koopt, constructie in orde (geen vocht of barsten) bewoonbare opp. 200m≤. Maar voor de rest moet zowat alles vernieuwd worden. dak, keuken, badkamer, ellentrik, leidingen, vloeren, ketel, ramen, etc etc etc

kom je er dan met 150k renovatiebudget? We doen praktisch niets zelf, enkel de echt simpele jobkes waar niet teveel tijd in kruipt
Normaalgezien wel. Koop eens een verbouwboekje. Daar staan achteraan gemiddelde prijzen in per m≤ etc voor verschillende werken etc. Komt verbazend goed in de buurt bij ons.
Old 16-11-2010, 09:56   #1009   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Hangt een beetje af van de werken denk ik. Als echt ALLES moet gedaan worden, denk ik dat dat een heel krap budget is. Vakmannen kosten nu eenmaal geld (om maar te zwijgen over de tijd die je er zelf nog moogt insteken). Wat is bvb de staat van het dak? Als dat er volledig af moet, spreken we al snel over 20-30.000K, afhankelijk van de oppervlakte. Zitten al uw toestellen daarin (keuken, badkamer enz).

Zeker dat er geen opstijgend vocht is? Want dat zie je niet altijd op het eerste zicht.

En zeker zien of je niet in aanmerking komt voor premies (http://www.premiezoeker.be/) en zorg dat je aannemers hebt die geregistreerd zijn (http://www.ikzoekeenvakman.be).
Old 16-11-2010, 10:01   #1010   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Dak is sterk afhankelijk van wie het komt doen. De ene rekent enorm door, de ander rekent normale prijzen. Voor een €15.000 heb je normaal wel een nieuw dak hoor. Soms zelfs minder. En de kwaliteit is daarom niet minder dan een dak van €30.000

Wat vooral geld kost is afwerking. Ruwbouw is eigenlijk spotgoedkoop.
Old 16-11-2010, 10:13   #1011   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Hangt er vanaf hoe grondig het moet zijn. Vergeet niet dat over het algemeen renoveren duurder is dan nieuwbouw zetten. Dat budget lijkt mij nogal beperkt eerlijk gezegd. Als ik een studie maak voor de aankoop van een woning dan zit ik voor nieuwbouw aan ongeveer 1100 euro/m≤ (deftige afwerking) en bij renovatie aan ongeveer 1200 euro/m≤ voor eveneens goede afwerking.

Heel grofweg geschat trouwens, want het hangt natuurlijk af van de woning die je koopt. Hou er gewoon rekening mee dat er altijd onverwachte kosten zijn bij renovatie en je een goed reservekapitaal nodig hebt.
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2010, 10:24   #1012   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Als je er met 150K niet komt, zie ik niet in hoe een verbouwing nog enigzins interessant kan zijn tov een nieuwbouw, zeker gezien de prijzen die nog gevraagd worden voor dergelijke woningen.

Concreet even de woning recht over mij nemen :

Deze is zonet verkocht voor 295K, alleenstaande woning op 8a, die dringend verbouwd moet worden om aan recent comfort te voldoen, en eveneens een nieuw dak nodig heeft. Als je daar 150K bij doet om het te renoveren, kom je op 450K. Die bouwgrond is hier rond de 200K (~250€ / m≤) waard, wat u nog 250K over laat voor een nieuwbouw. Wat imho een realistisch budget is voor een nieuwbouw van 200m≤.

Last edited by Magnum_; 16-11-2010 at 10:29.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2010, 10:27   #1013   link
Cit
College dropout

Cit's Avatar

Send a message via MSN to Cit
Zoals Bjorn al poste, check premies dude. Bij het renoveren kan u dat pakken geld opleveren.
Old 16-11-2010, 10:29   #1014   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
En snel! Heb toch al horen rommelen dat vele extra premies die tijdens de crisis werden ingevoerd niet meer gaan verlengd worden.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2010, 10:32   #1015   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Rekening houden met premies om uw budget te bepalen is NONO!
Als ge er met 150K niet komt, dan hebt ge enorm dure vakmannen. Of extreem dure smaak.
Ja, ge kunt een badkamer laten zetten die u 20K kost, maar ge kunt ook een badkamer zetten die u 4K kost. Er zijn baden van 5K maar ook van 500 euro. En die laatste zijn dan geen lelijke goedkope dingen uit den brico met 5 zwarte strepen in ofzo. Idem met douches en dergelijke.

En als het ECHT niet allemaal kan met 150K, dan stel je prioriteiten op.
Old 16-11-2010, 11:03   #1016   link
Wannes
Work In Progress

Wannes's Avatar

tuurlijk, maar als je tegen de 380-400k all-in gaat dan verwacht je toch wel iets..niet?

of is echt gewoon zo pokkeduur? belangrijkste voor mij is gewoon genoeg ruimte..maar die van ons heeft wel graag wat shinies

bovendien toegegeven dat het niet altijd zonneklaar is waar ik ernstig ben of mezelf wat entertain. maar het onderscheid is er, en ik herken het immer.
Wannes is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2010, 11:03   #1017   link
flexium
Sr member, jr poster

en in fases werken: zo deden m'n ouders het toch.
Eerst een aantal jaar in een verouderd huis wonen, keuken en badkamer waren behoorlijk triest toen, dan pas deels verbouwen (met tijdelijk bij de bomma gaan wonen enzo ) en stap voor stap dingen vernieuwen, tuin als laatste.

Nu is de hypotheek quasi afbetaald en gaan ze opnieuw beginnen met de badkamer te vernieuwen
flexium is offline   Reply With Quote
Old 16-11-2010, 11:04   #1018   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
Originally Posted by flexium View Post
en in fases werken: zo deden m'n ouders het toch.
Eerst een aantal jaar in een verouderd huis wonen, keuken en badkamer waren behoorlijk triest toen, dan pas deels verbouwen (met tijdelijk bij de bomma gaan wonen enzo ) en stap voor stap dingen vernieuwen, tuin als laatste.

Nu is de hypotheek quasi afbetaald en gaan ze opnieuw beginnen met de badkamer te vernieuwen
Dus eigenlijk constant in een huis wonen dat half af is? Nee merci.
Talos is online now   Reply With Quote
Old 16-11-2010, 11:09   #1019   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Idd. Begin maar eens al uw meubels te verhuizen "want nu beginnen we aan de living". Stof≥ en gaan. Ofwel alles afdekken, maar de gezelligheid is er ook naar.

Om maar te zwijgen over de druk op uw relatie. Zeker in Wannes zijn geval, waar straks 2 koters rondkruipen die je beter wat in de gaten houdt .

Afbraakwerken kosten trouwens ook geld. Container huren en laten ophalen zijn redelijk prijzig, hebben ze mij wijsgemaakt.
Old 16-11-2010, 11:11   #1020   link
ecko
since 09 Feb, 2001

ecko's Avatar

Zoals ik al zei: het duurst is uw afwerking. Als ge overal designmeubelen en een losstaand bad wilt in een grote badkamer met natuursteen, dan gaat ge er misschien niet komen met uw €150.000.
Als ge prijs/kwaliteit goede keuzes maakt gaat ge een kwalitatief even goed huis hebben voor misschien maar €100.000 verbouwbudget.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules