Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Reply

Thread Tools
Old 24-09-2012, 13:16   #101   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

GunsLes1: Kittens niet geloven
Old 24-09-2012, 13:16   #102   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Ej trappet keer.
Kittens is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 13:17   #103   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kittens View Post
Fjuri, waarom hebt ge dat alpha wormhole niet naast uw homesystem gelegd eigenlijk? Ik had zelfs niet door dat ge het ergens anders had gelegd tot ik de map update zag.
Omdat hij mij keigraag ziet en toch geen zin had van mij aan te vallen, ahja
Guns is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 13:19   #104   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Mja da's het punt niet echt, nu heeftie nog minder access aan de rest van de galaxy... da wormhole gaat ook naar de Nexus, en van daar naar de beta's, hij moest daarom u niet aanvallen.

EDIT: Ma ok, beta wormhole ligt wel al vrij dicht bij hem dus fair enough.

EDIT2: KING OF THE ASTEROIDS WOO.

Last edited by Kittens; 24-09-2012 at 13:23.
Old 24-09-2012, 13:27   #105   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Lang getwijfelt erover. Uiteindelijk beslist dat ik niet wil dat mijn Home System gebruikt wordt door anderen om even een snel secretje te scoren. Verder geeft deze enkel toegang tot Mallice zonder te vechten. Als ik toch ga vechten doe ik het liever volledig op mijn eigen termen.

We zullen wel zien hoe het verloopt.
Fjuri is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 13:28   #106   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Mja da's het punt niet echt, nu heeftie nog minder access aan de rest van de galaxy... da wormhole gaat ook naar de Nexus, en van daar naar de beta's, hij moest daarom u niet aanvallen.
'k Was aan het zwanzen ze, om eerlijk te zijn snap ik het ook niet zo goed.

Alhoewel, uiteindelijk zijn wij heel de tijd aan het redeneren hoe hij dan niemand kan aanvallen, terwijl voor hem zijn eigen veiligheid ook wel een punt is natuurlijk. Een wormhole naast uw homesystem blijft in beide richtingen werken. En nu zit em daar weliswaar met iets minder access naar resources dan de rest (maar zeker ook niet catastrofaal weinig) en kan er echt geen kat hem iets doen.

Dus het is misschien nog zo stom niet. Als L1Z1X effectief zo een trage maar niet te stoppen civ is zit hij daar nu goed en gaat hij alle tijd hebben om op 't gemakske zijn steamroller te bouwen.

EDIT: dus min of meer wat hij hierboven zei, defensive concerns.
Old 24-09-2012, 13:40   #107   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Quote:
Originally Posted by Guns View Post
Dus het is misschien nog zo stom niet. Als L1Z1X effectief zo een trage maar niet te stoppen civ is zit hij daar nu goed en gaat hij alle tijd hebben om op 't gemakske zijn steamroller te bouwen.
De "steamroller" houdt wel rekening met een relatief normale galaxy aan resources. Momenteel is het voordeel van een sterk home system tegen beurt 2 al weg in vergelijking met de directe buren. Ik heb me ooit eens content gehouden met mijn stukske galaxy terwijl der te weinig op stond. Ik zal nu "ietske" agressiever moeten spelen...

Ik kan natuurlijk ook voor diplomatieke grootmacht gaan. :P

Moest ik dadelijk trade nemen. Wie wil er allemaal traden? Stel uw voorwaarden voor. Ik zal natuurlijk zeer content zijn met de 3's van mijn beide buren. Wie staat er open om een arme bende C3PO look-alike's te sponseren.
Old 24-09-2012, 13:43   #108   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Quote:
Ej trappet keer.
Moei u, strategiegewijs, niet met het spel, Turtle.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2012, 13:44   #109   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fjuri View Post
De "steamroller" houdt wel rekening met een relatief normale galaxy aan resources. Momenteel is het voordeel van een sterk home system tegen beurt 2 al weg in vergelijking met de directe buren.
Valt nog mee. Als ge naar de natuurlijke gebieden van de races kijkt is het verschil 1 resource met Omega en 4 met Kalutica, maar dat komt dan ook wel vooral omdat Kalutica decadent veel resources in zijn gebied heeft.

BEREG/LIRTA IV OP HAX

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post
Moei u, strategiegewijs, niet met het spel, Turtle.
Het was een raad die mij niet meer moest gegeven worden, hoor.
Old 24-09-2012, 13:46   #110   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

'k Weet wel dat dat niet veel voorstelt. 'k Wil het gewoon nu al zeggen voor het eventueel escaleert.
Old 24-09-2012, 13:46   #111   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Quote:
Moest ik dadelijk trade nemen. Wie wil er allemaal traden? Stel uw voorwaarden voor. Ik zal natuurlijk zeer content zijn met de 3's van mijn beide buren. Wie staat er open om een arme bende C3PO look-alike's te sponseren.
Kzou precies Guns aanraden om Trade als eerste te nemen.

Dat gezegd zijnde heb ik er niets op tegen om met u nen 1 voor 1 te doen als de trade master dat ok vindt. =)

Quote:
Het was een raad die mij niet meer moest gegeven worden, hoor.
Ah ok, 'k wist niet dat wij al eens zo'n spel gespeeld hadden. 'k Ben vast seniel aan't worden. =( Enfin, Fjuri kan beamen dat ik perfect betrouwbaar ben tot in de mate van het redelijke. Net zoals ik kan beamen dat Fjuri perfect betrouwbaar is, mogelijk zelfs tot in de mate van het onredelijke.

EDIT: voila, nu is't officieel =)

Last edited by Kittens; 24-09-2012 at 13:52.
Old 24-09-2012, 13:48   #112   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Quote:
Valt nog mee. Als ge naar de natuurlijke gebieden van de races kijkt is het verschil 1 resource met Omega en 4 met Kalutica, maar dat komt dan ook wel vooral omdat Kalutica decadent veel resources in zijn gebied heeft.
Omega krijgt 5/beurt meer van trade
Old 24-09-2012, 13:51   #113   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Ronde 1 - Start van de Strategy Phase

Map

Technology en hun eigenaars (staat ook in de spreadsheets op google docs)

Victory Points en Objectives
The Emirates of Hacan: 0VP
The L1Z1X Mindnet: 0VP
The Winnu: 0VP
The Yin Brotherhood: 0VP
The Naalu Collective: 0VP
The Xxcha Kingdom: 0VP

Public Objectives
[1 VP] I now spend 4 trade goods, 3 resources, and 3 influence.:
[1 VP] I won a space battle against at least 3 opposing ships in 1 system this turn.:
[1 VP] I now spend 3 command counters from my command and/or strategy allocation areas.:

Secret Objectives
The Emirates of Hacan: 1 Secret Objective
The L1Z1X Mindnet: 1 Secret Objective
The Winnu: 1 Secret Objective
The Yin Brotherhood: 1 Secret Objective
The Naalu Collective: 1 Secret Objective
The Xxcha Kingdom: 1 Secret Objective

The Emirates of Hacan - OmegaII
Trade Contracts: (Hacan [3], Hacan [3])
Technology: Enviro Compensator, Sarween Tools

Worlds:
R - Arretze (2r, 0i)
R - Hercant (1r, 1i)
R - Kamdorn (0r, 1i)

The L1Z1X Mindnet - Fjuri
Trade Contracts: (L1Z1X [1], L1Z1X [1])
Technology: Enviro Compensator, Hylar V Assault Laser, Cybernetics, Stasis Capsules

Worlds:
R - [0.0.0] (5r, 0i)

The Winnu - Kalutica
Trade Contracts: (Winnu [3], Winnu [1])
Technology: Enviro Compensator, Antimass Deflectors, Stasis Capsules

Worlds:
R - Winnu (3r, 4i, yellow)

The Yin Brotherhood - Wjw
Trade Contracts: (Yin [1], Yin [1])
Technology: Hylar V Assault Laser, Automated Defense Turrets

Worlds:
R - Darien (2r, 4i)

The Naalu Collective - Kittens
Trade Contracts: (Naalu [2], Naalu [1])
Technology: Enviro Compensator, Antimass Deflector

Worlds:
R - Maaluuk (0r, 2i)
R - Druaa (3r, 1i)

The Xxcha Kingdom - Guns
Trade Contracts: (Xxcha [2], Xxcha [2])
Technology: Enviro Compensator, Antimass Deflectors

Worlds:
R - Archon Ren (2r, 3i)
R - Archon Tau (1r, 1i)
Neutrale werelden
N Mecatol Rex (0r, 6i)
N - abyz (3r, 0i)
N - arinam (1r, 2i, b)
N - arnor (2r, 1i)
N - bereg (3r, 1i, r)
N - capha (3r, 0i)
N - centauri (1r, 3i)
N - coorneeq (1r, 2i, r)
N - el'nath (2r, 0i, b)
N - fria (2r, 0i, b)
N - garbozia (2r, 1i, g)
N - gral (1r, 1i, b)
N - lirta IV (2r, 3i, g)
N - lodor (3r, 1i, g)
N - lor (1r, 2i, r)
N - meer (0r, 4i)
N - mehar xull (1r, 3i, b)
N - quann (2r, 1i, g)
N - resculon (2r, 0i)
N - rigel I (0r, 1i, g)
N - rigel II (1r, 2i)
N - rigel III (1r, 1i, b)
N - saudor (2r, 2i)
N - tar'mann (1r, 1i)
N - tequ'ran (2r, 0i, r)
N - wellon (1r, 2i)

Speelvolgorde
Xxcha - Guns:
Hacan - OmegaII:
L1Z1X - Fjuri:
Winnu - Kalutica:
Yin - Wjw:
Naalu - Kittens:

Nog eens een overzicht van de acht Strategy Cards:
(1) Leadership

Primary Ability: Take Charge Receive 3 Command Counters from your reinforcements. You may then immediately use this card's secondary ability.
Secondary Ability: Masterful Tactician You may spend influence to purchase up to 3 Command Counters from your reinforcements. You receive 1 Command Counter for every 2 influence you spend.

In tegenstelling tot andere Strategy Cards moet je voor de secondary hier geen Strategy Allocation counter spenderen.

(2) Diplomacy II
Primary Ability: Demilitarized Zone Choose either a) or b):
a) Choose one system containing a planet you control. Each opponent must place one of his Command Counters into the system from his reinforcements.
b) Execute the secondary ability of this card without paying a Command Counter or any influence.
Secondary Ability: Peaceful Annexation Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area and 3 Influence to claim an empty planet adjacent to a system you control. Place your Command Marker on the planet.

De a) optie beschermt een systeem van andere spelers, omdat ze er hierna geen command counter meer mogen plaatsen. Als de andere speler geen command counter meer in zijn reserve heeft, moet hij er een van zijn race sheet gebruiken. Spelers mogen de secondary niet gebruiken om Mecatol Rex te pakken te krijgen. Ze mogen ook geen planeet kiezen die een andere speler net heeft gekozen.

(3) Assembly
Primary Ability: Senate Draw 1 Political Card and 2 Action Cards. Then choose either a) or b):
a) Claim the Speaker token and choose one other player to play a Political Card and resolve its agenda. You may not choose this option if you are already the Speaker.
b) Choose one other player to claim the Speaker token. Play a Political Card from your hand and resolve its agenda. You must select a player that is not currently Speaker.
Secondary Ability: Morale Boost Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area to refresh any number of your Planet Cards with total combined resource and influence of 6 or less.

Als de speler die wordt gekozen om een Political Card te spelen er geen meer heeft, wordt de bovenste kaart van het Political Deck getrokken en wordt die gespeeld. Er wordt onderhandeld en de spelers stemmen op de agenda, te beginnen bij de speler links van de Speaker en eindigend bij de Speaker zelf. Spelers mogen zich afzijdig houden uit de stemming. Elke spelers stem heeft een gewicht gelijk aan de hoeveelheid Influence die nog over is op hun NIET GETAPTE planeten (minstens 1). Trade Goods mogen hier niet gespendeerd worden om je invloed op de stemming te verhogen. De optie met de meeste stemmen wint. Bij een gelijkspel, kiest de Speaker.

(4) Production
Primary Ability: Tight Deadlines Immediately build units in one of your systems containing one or more friendly Space Docks, receiving 2 additional resources with which to build, even if you have activated this system already. Building units here does not activate the system.
Secondary Ability: Double Efforts Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area to immediately build up to 3 units in one of your systems containing one or more friendly Space Docks, even if you have activated this system already. Building units here does not activate the system.

Spelers zijn gelimiteerd door de production capacity van de Space Docks waar ze bouwen.

(5) Trade II
Primary Ability: Free Trade Receive 3 Trade Goods or cancel up to 2 trade agreements. Then all players receive Trade Goods from their active trade agreements. Players who are not the active player receive 1 fewer total Trade Goods. Finally, open trade negotiations among all players. You must approve all new trade agreements.

Elk ras heeft twee Trade Contracts die ze mogen ruilen met anderen om Trade Goods te krijgen tijdens de Trade II Strategy Card. Trade agreements moet je met verschillende rassen maken; je mag niet allebei je trade contracts aan dezelfde speler geven. Hier moet je natuurlijk een beetje onderhandelen wanneer je handelscontracten sluit. Er is geen secondary ability voor Trade II. Je hoeft niet per se in de thread te zeggen hoeveel trade goods je krijgt, maar het wordt wel aangemoedigd, natuurlijk.

(6) Warfare II
Primary Ability: High Alert Place the High Alert token in a system. Your ships in the system with the token gain +1 movement and +1 on all combat rolls. If you move ant ships from this system, you may move the token with them. Remove the token from the board at the start of the next Status Phase.
Secondary Ability: Reinforce Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area to move up to two of your ships from unactivated systems into any adjacent systems you control. This does not activate the destination systems.

De High Alert token heeft geen effect op Ground Forces en heeft ook geen effect op pre-combat abilities. Schepen bewegen met de secondary ability triggert geen PDS (planetary defense system) fire.

(7) Technology II
Primary Ability: Technological Focus Receive one Technology advance. You may then buy a second Technology advance at the cost of 8 resources. You must have the necessary prerequisites for each Technology.
Secondary Ability: Advanced Development Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area and 6 resources to receive one Technology advance (for which you have the necessary prerequisites.

Technologieën worden onderverdeeld in vier categorieën en zijn georganiseerd in een Tech Tree. Wanneer je een technologie koopt, kan de kostprijs ervan gereduceerd worden met 1 per specialiteitsicoon dat op je niet-ge-exhauste planeten staat. (Sommige planeten hebben een gekleurd icoontje erbij staan. Er zijn vier kleurtjes die overeen komen met de vier types technologie.) Zulke planeten hoef je niet te exhausten om te betalen voor de technologie; ze geven sowieso hun korting. Elk ras heeft ook een technologie die alleen zij kunnen kopen. Deze technologieën hebben geen voorwaardes, zijn kleurloos en kosten extra resources om te kopen (ook als de tech gratis wordt gekregen, moet je die extra kost betalen).

(8) Bureaucracy
SPECIAL After selecting this Strategy Card, reveal cards from the Objective deck equal to the number of Bonus Counters on this card.
Primary Ability: Senatorial Control Receive 1 Command Counter from your reinforcements. Then draw the top two three cards from the Objective deck. Place one faceup in the common play area, another on the top of the deck, and another on the bottom of the deck. You may then immediately claim one public objective that you qualify for.
Secondary Ability: New Agendas Spend 1 Command Counter from your Strategy Allocation area to draw one Political Card and one Action Card.

Als 'Imperium Rex' verschijnt, eindigt het spel meteen en krijgt niemand nog een actie. Een speler moet alle planeten in zijn Home System controleren om een objective te kunnen claimen.

Het is aan Guns om een van de acht strategy cards te kiezen. Daarna gaat de speelvolgorde kloksgewijs verder. Als iemand action cards wil spelen tijdens de Strategy Phase: 't is de moment.

Last edited by Fidoh; 24-09-2012 at 16:55.
Old 24-09-2012, 13:51   #114   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Ah ok, 'k wist niet dat wij al eens zo'n spel gespeeld hadden. 'k Ben vast seniel aan't worden. =( Enfin, Fjuri kan beamen dat ik perfect betrouwbaar ben tot in de mate van het redelijke. Net zoals ik kan beamen dat Fjuri perfect betrouwbaar is, mogelijk zelfs tot in de mate van het onredelijke.

EDIT: voila, nu is't zelfs officieel
Ge geeft mij gewoon zéér veel goede raad. En da's allemaal fijn enzo, maar het zou mij bijvoorbeeld sterk lijken dat ge mij Trade aanraadt als ge het zelf nodig hebt.

Dus ben ik gewoon altijd een beetje achterdochtig. Aléja. Ik apprecieer het ze, maar ge ligt aan mijn deur, ge zijt een van de beste spelers die meedoen naar 't schijnt, spreekt voor zich dat ik niet elk advies dat ge geeft blindelings ga opvolgen hé, niet? Of ben ik weer te paranoia aan het zijn?

EDIT na uw EDIT: fair. 'k Zal u als betrouwbaar beschouwen en we zien wel wat er gebeurt. Ik veronderstel dat we dit ooit nog wel eens zullen doen, dus ge ziet maar wat ge met uw huidige reputatie doet =)
Old 24-09-2012, 13:54   #115   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Quote:
Ge geeft mij gewoon zéér veel goede raad. En da's allemaal fijn enzo, maar het zou mij bijvoorbeeld sterk lijken dat ge mij Trade aanraadt als ge het zelf nodig hebt.

Dus ben ik gewoon altijd een beetje achterdochtig. Aléja. Ik apprecieer het ze, maar ge ligt aan mijn deur, ge zijt een van de beste spelers die meedoen naar 't schijnt, spreekt voor zich dat ik niet elk advies dat ge geeft blindelings ga opvolgen hé, niet? Of ben ik weer te paranoia aan het zijn?
Ik hoop dat gij trade kiest omdat dat 1. heel goed is voor u en 2. ik wil traden met u en 3, aangezien ik psychic ben, ik weet dat gij wilt traden met mij aangezien ge geen boel wilt.

Tahdah!
Old 24-09-2012, 13:57   #116   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Trade geeft u diplomatieke macht in de eerste beurt.

Wat Kittens nodig heeft gaat hij hoogstwaarschijnlijk niet krijgen. Hij zal één van de laatste 3 mogelijkheden moeten nemen. Aja, kittens kennende geeft hij altijd raad die correct is, maar wel ook in zijn voordeel is. Hij zal een optimum aanduiden, maar misschien niet het algemene optimum.

Ook: Te betrouwen, Kittens? Misschien als je niet Benjamin noemt zeker?? :P
Old 24-09-2012, 13:59   #117   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Gelukkig heet em Michael dus da's ook al in orde

Ah wacht nee ik snap het. Traagguns is traag.
Old 24-09-2012, 14:01   #118   link
Fjuri
Senior Member

Fjuri's Avatar

Verhaal is wel 6 jaar oud of zo hoor.
Old 24-09-2012, 14:02   #119   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Quote:
Verhaal is wel 6 jaar oud of zo hoor.
Ik neig eerder naar 8, maar details.
Old 24-09-2012, 14:15   #120   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Xxcha kiest de Trade strategy

Bon soit, blijft inderdaad wel de beste keuze op lange termijn.

't Is aan OmegaII

Ik raad hem persoonlijk technology aan. Hij kan sowieso traden ('k heb daar niets in te zeggen), hij moet niet dringend veel producen (kickass starting forces) en technology is gewoon een enorm goeie kaart.

Meer ervaren spelers kunnen natuurlijk ongetwijfeld aantonen dat ik net iets dom heb voorgesteld ofzo.

Last edited by Guns; 24-09-2012 at 14:19.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Thread Tools

Posting Rules