Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 24-07-2018, 11:11   #1741   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Het trieste van de zaak is dat als je van GPU merk zou willen switchen, je ook van monitor moet switchen als je van Freesync of Gsync wil genieten. Je kan dus niet vrij switchen tussen beide en dat is een spijtige zaak, met een Gsync monitor zit je bijna vast aan Nvidia.

Een Vega 64 is bijna even snel als een gewone GTX 1080, maar de kaart verbruikt wel veel meer en produceert veel meer warmte en lawaai. AMD heeft nog geen antwoord op de GTX 1080Ti, voor de high end gamer die zou AMD willen gaan is dat een slechte zaak (voor de consument in het algemeen, meer competitie tussen AMD en Nvidia geeft lagere prijzen)

Nvidia zit met een overstock, dus het is best mogelijk dat er een pricedrop komt. Veel hangt af van het cryptocurrency-mining gebeuren.
Hoe sad dat ook is, ik zie niet in waarom Nvidia zou moeten meewerken daar momenteel.
Het zou hen veel meer kosten dan AMD op dit punt, AMD hinkt echt achterop op die grafische wereld.

Op dit moment zie ik ze nooit de overstap maken naar freesync.

@A-Star, alles hangt echt af van wat uw verwachtingen zijn hoor. 60 fps op 1080P, dan zit je al meer dan snor met een GTX1060. Wil je hoger moet je kijken naar GTX 1070 voor 1440P/60FPS ongeveer. Een GTX1080 (ik heb er een) krijgt gemakkelijker 144 FPS op 1440P in veel triple a games. Wil je het beste van het beste is't de 1080Ti inderdaad.

Alles hangt van van je resolutie en verwachtingen. GSync gaat je zeker helpen tussen de 30-60fps waar je de meeste vertragingen kan verwachten in die dips.
Guru is online now   Reply With Quote
Old 24-07-2018, 18:35   #1742   link
black
Senior Member

black's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
@black: de X-varianten van Ryzen zijn wat sneller maar verbruiken evengoed meer stroom (65W vs 95W). Het bescheiden prijsverschil staat wat mij betreft niet in verhouding tot de snelheidswinst. Een 1600 of 2600 kan bovendien desgewenst overclocked worden. 1600 wanneer je wenst te besparen, de 2600 presteert 5 à 10% beter. Kijk wel even na of je MoBo de tweede editie van Ryzen ondersteunt, anders is een update/flash noodzakelijk.

Geheugen is/was zoals ik vaker heb uitgelegd in deze thread één van de zwakke punten in een Ryzen-platform, zeker bij de lancering werd incompatibiliteit iets te vaak gerapporteerd. Ondertussen is dat gelukkig stukken beter. Twee vuistregels bij Ryzen: hogere clocks lonen wel degelijk (3000Ghz of meer is aan te raden) en kijk even na of de producent expliciet Ryzen ondersteunt. Dan ben je helemaal zeker. Op die twee punten na mag je gerust de goedkoopste mogelijkheid kiezen.

Wachten op een nieuwe GPU-modellen is geen verkeerd idee, daar heb ik enkele posts terug nog wat details over uitgeschreven. De prijzen zijn nog steeds te hoog, maar beginnen stilaan richting normalisatie te gaan (wegens overstock enerzijds, het einde van de mining-rush anderzijds). Ik durf eerlijk gezegd niet te stellen wat het verstandigste is, behalve dan dat ik enkel kan aanraden om te upgraden als je effectief te klagen hebt over de prestaties van je huidige GPU. Als het sentiment 'fuck-it-ik-wil-nieuw-speelgoed' is, zou ik hoe dan ook wachten.

Huidige hardware is 970m in een laptop....
Ik heb echt nieuw dings nodig dus.
Zou graag vandaag bestellen, maar heb hulp nodig voor een goeie mobo/CPU/ram combinatie te vinden. Zie jij het zitten even een combo neer te schtijven dat werkt out of the box? Dan bestel ik daar mn videokaart/psu/case rond en klaar is kees.

Last edited by black; 24-07-2018 at 18:40.
black is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2018, 19:25   #1743   link
black
Senior Member

black's Avatar

https://azerty.nl/basket/?code=YTo3O...Q0MztpOjE7fQ==
Ter goedkeuring.

Last edited by black; 24-07-2018 at 20:07.
Old 24-07-2018, 20:13   #1744   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Ga je overclocken of niet?
begets Destruction as Destruction begets...
Prumpy is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2018, 20:23   #1745   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Als je dat zou doen, weet dan wel dat ik geen goede ervaringen heb met de overclocking van m'n 1700X. Redelijk veel mensen hadden daar last mee, ik heb geen idee of de 2600X zoveel beter is.
Old 24-07-2018, 20:35   #1746   link
black
Senior Member

black's Avatar

Normaal niet overclocken.

Zou dus finaal zijn.
Old 24-07-2018, 20:39   #1747   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ik weet niet of dit nog geldig is, maar in de eerste generatie van Ryzen was het goed duidelijk dat de non-x modellen beter overclockten dan de X modellen.

Dus vaak was er dan de conclusie dat mensen die niet overclocken beter een X versie konden nemen omdat die iets hogere base clock had. Ik denk dat dat vandaag nog steeds een beetje is, al moet je dat eens even na zoeken. De X heeft ook de betere XFR boost als ik me niet vergis dus.
Old 24-07-2018, 20:42   #1748   link
black
Senior Member

black's Avatar

Niet veel interesse in oc'en. Die psu, ram, CPU en mobo gaan werken samen right?

Last edited by black; 24-07-2018 at 20:46.
Old 24-07-2018, 20:51   #1749   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

De combinatie gaat samen inderdaad, als je niet wilt oc'en is een X versie een goede keuze. Je krijgt een hogere clock base en XFR boost.

Misschien kan je toch beter kijken richting 650W, een 1080Ti kan wel wat W drinken.
Old 24-07-2018, 20:56   #1750   link
black
Senior Member

black's Avatar

https://azerty.nl/basket/?code=YTo3O...gzNTtpOjE7fQ==
Voeding aangepast

Last edited by black; 24-07-2018 at 21:12.
Old 24-07-2018, 21:01   #1751   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Waar kopen jullie hardware? Enige winkel hier in de buurt is mediamarkt...

Ik kwam azerty.nl tegen

Edit: blijkbaar wat posts gemist en hier zijn jullie ook over azerty.nl bezig

Last edited by ndPix; 24-07-2018 at 21:06.
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2018, 21:30   #1752   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik denk dat dat één van de goedkoopste is. Maar ze vragen wel extra verzendingskosten en je moet per overschrijving betalen of je betaalt extra "betalingskosten". Ik vind dat niet meer van deze tijd om per overschrijving te betalen en 2 dagen extra te moeten wachten op verwerking van je betaling.
Als het maar 1 onderdeel is zal ik liever bij alternate bestellen, bij een volledige pc zal je wel wat uitsparen.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 24-07-2018 at 21:33.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2018, 21:38   #1753   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Black, kijk eens op https://megekko.nl die zijn iets goedkoper en goed qua service.
Pak als voeding eentje van Seasonic.
Als kast kan ik deze aanraden: fractal design meshify, die kasten zijn echt zalig om in te werken.
A-star is online now   Reply With Quote
Old 24-07-2018, 21:57   #1754   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Ik zoek dus een pc die grotendeels zal gebruikt worden voor simpele video en fotobewerking. Met de tips hier gelezen kom ik op volgende uit:

Harde schijf ontbreekt nog maar ik heb nog 2x 1TB schijven liggen uit laptops toen ik die vervangen heb door SSD, kan ik die op één of andere manier gebruiken?
Old 24-07-2018, 23:00   #1755   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ja, dat gaat werken als dat SATA schijven zijn. Het zullen misschien wel niet de rapste schijven zijn, maar als storage kan dat nog dienen. Verder een PC zonder SSD is no-go.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 24-07-2018 at 23:04.
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2018, 06:55   #1756   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Quote:
Originally Posted by black View Post
Normaal niet overclocken.

Zou dus finaal zijn.
Deze info telt dus voor zowel Black als voor ndPix :

Jullie RAM zit op 3200 terwijl het moederbord zelf maar 2666 aan kan zonder te overclocken. Je bent dus beter af met een andere module te kiezen en wat geld uit te sparen.
Verder is een SSD inderdaad een must zoals gezegd!
Old 25-07-2018, 07:07   #1757   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack The Ripper View Post
Ja, dat gaat werken als dat SATA schijven zijn. Het zullen misschien wel niet de rapste schijven zijn, maar als storage kan dat nog dienen. Verder een PC zonder SSD is no-go.
Quote:
Originally Posted by Prumpy View Post

Jullie RAM zit op 3200 terwijl het moederbord zelf maar 2666 aan kan zonder te overclocken. Je bent dus beter af met een andere module te kiezen en wat geld uit te sparen.
OK bedankt voor de info! Ik zal er een SSD insteken en de andere hdd kan ik dan als 2de er bij doen?

En ik zal ook eens kijken voor ander moederbord. (of bedoel je andere ram?)
Old 25-07-2018, 07:28   #1758   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Quote:
Originally Posted by Prumpy View Post

Dat is niet volledig correct, 2666 Mhz is de default clock waar DDR4 draait bij Ryzen 2XXX, bij Ryzen 1XXX was dat 2133 Mhz. De ram snelheid kan je aanpassen met de XMP profielen te activeren op je moederbord, dankzij deze profielen kan je het geheugen aan zijn native snelheid draaien. Dus geheugen op 3200Mhz is perfect aankoopbaar voor een Ryzen systeem. Ook zal je (in black zijn geval) met de X versie van de Ryzen nog altijd kunnen genieten van de XFR boost technologie, technisch gezien is XMP Profielen "overclocken" omdat je de default clock van het geheugen op Ryzen gaat overschrijden, maar Ryzen kan daar perfect mee om. Het is zelfs beter om sneller geheugen te hebben, veel benchmarks tonen aan dat snel geheugen veel voordelen geeft bij Ryzen.

Ik zou dus zeker een 3200Mhz latje aankopen en je bios bij eerste installatie een update geven (moet je sowieso doen), hierna ga je eventjes in de bios settings en ga je XMP profielen activeren, voor MSI ken ik het vanbuiten dus black kan ik daar perfect mee helpen. Bij Gigabyte vind je wel direct een guide online.
De XMP profielen laten je dan toe om meer performance te krijgen uit je machine.

Black zijn X470 Gaming plus kan tot 3444 Mhz DDR4 ge-clocked geheugen, alhoewel je dat niet gaat kunnen met een XMP profiel en technisch gezien zal de Ryzen dan ook niet meer XFR boosten als je de X versie neemt. De Gigabyte kan tot 3200Mhz.
Ik zou dat zeker aanraden, Ryzen kan hier mee overweg en enkel de eerste generatie had hier moeite mee. In de nieuwe generatie zijn die problemen eruit gehaald.

Last edited by Guru; 25-07-2018 at 07:37.
Old 25-07-2018, 08:21   #1759   link
Prumpy
Pro-shrimper

Prumpy's Avatar

Aha, weer iets bijgeleerd.
Voor Pentium is dit niet het geval denk ik hè?
Old 25-07-2018, 10:15   #1760   link
Guru
Waarom ben ik hier?

Guru's Avatar

Ik denk dat XMP ook werkt bij Intel, maar ik heb geen idee hoe een Intel CPU daarop reageert en wat de voordelen zijn.

Het is vooral die infinity Fabric van AMD waarom dat geheugen snelheid zo belangrijk is als je de nummers er wilt uitduwen.
In theorie kan je zo hoog gaan als je wilt.

Kijk eens naar deze review; er zijn ook tips om maximale performance uit je geheugen te halen zonder echt te moeten gaan overclocken.

https://tweakers.net/productreview/1...h-boxed.html#m

De consensus van die Ryzen is echt dat voor de prijs een echt beest is
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules