Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 1 25.00%
2.5 sterren 1 25.00%
2 sterren 1 25.00%
1.5 ster 1 25.00%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 4. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 27-02-2018, 20:27   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'The shape of water'

Een stomme schoonmaakster (Sally Hawkins) ontdekt in een militaire basis een zeemeerman. Tussen de twee groeit een bijzondere relatie.

Kijk, ik begrijp het wel hoor, die 13 oscarnominaties voor Guillermo Del Toro's 'The shape of water'. Zeker in de technische catgorieën is het niet gestolen. De art direction en het production design van dit romantisch sprookje zijn uitstekend. Visueel is Del Toro altijd al overtuigend geweest. En laat ons ook niet vergeten dat de mensen graag een ouderwets liefdesverhaal zien, ook al is het deze keer tussen een schoonmaakster en een zeemeerman. De regisseur doet ook heel hard zijn best om op de juiste knopjes te duwen: de verering voor het gouden tijdperk van Hollywood en de vele odes aan de Cinema worden op weinig subtiele wijze in je gezicht gesmeten, terwijl de nostalgische soundtrack er alles aan doet om de kijker in de juiste sfeer te krijgen.

Het is ook moeilijk niet te vallen voor de grote ogen van de altijd innemende Sally Hawkins en de immer sympathieke Richard Jenkins. Het contrast met Michael Shannon, hier nog maar eens als intense slechterik opgevoerd, wordt extra kracht bijgezet door een aantal opvallend grafische, gewelddadige taferelen. Wat een slechte mane , die Michael Shannon, en wat een pure wezens, onze helden.

Om maar te zeggen dat subtiliteit niet meteen hetgene is wat je in 'The shape of water' moet gaan zoeken. Dit is de perfecte titel voor mensen die film zien als puur escapisme, een veilige bubbel, een warm dekentje waarin het heerlijk knus vertoeven is.

Wie onder het dekentje durft te kijken zal echter niet veel aantreffen. Het verhaal heeft weinig om het lijf, de personages missen diepgang en zouden in de handen van mindere acteurs waarschijnlijk snel op de zenuwen werken, en met de achtergrond van de Koude Oorlog waarbinnen het verhaal wordt gesitueerd hadden vast en zeker interessantere dingen kunnen worden gedaan. Het is de Amerikanen tegen de Russen, de pure zielen tegen de ambitieuze militairen, en op het einde overwint de Liefde.

Decors, fotografie, vertolkingen, regie: alles aan 'The shape of water' is aangenaam en perfect aanvaardbaar om een uurtje of twee bij weg te mijmeren, maar niets is echt memorabel. Het voelt aan als tweederangs Jean-Pierre Jeunet terwijl het eersteklas Del Toro zou moeten zijn.

2.5 sterren op 4

Last edited by Maniac; 27-02-2018 at 20:33.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2018, 17:06   #2   link
Dorfmeister
O_o

Dit is mijlenver verwijderd van het niveau van El laberinto del Fauno en weinig bijzonder. Jammer, want hier had volgens mij veel meer ingezeten.
Dorfmeister is online now   Reply With Quote
Old 02-03-2018, 10:29   #3   link
Clipper
Berger d'Arcadie

Clipper's Avatar

Ik vond hem wel meevallen. Ik heb Pan's Labyrinth nooit gezien moet ik zeggen, en ik had ook niet echt last van hoge verwachtingen ondanks die 13 nominaties, ik zat eerder nog met een slecht verteerde Crimson Peak in mijn maag, klaar voor een aangename verrassing.

Als je hem iets moet verwijten is het in de eerste plaats een gebrek aan originaliteit, hoe vreemd dat ook moge klinken voor een Koude Oorlog-romance tussen een stomme poetsvrouw en een wild meermanachtig wezen. Moest Trump er niet zijn geweest, dan hadden we in de nasleep van La La Land misschien nog meer zo'n projecten gezien in de plek van misplaatst politiek engagement à la Suburbicon. Deze film heeft ook best een speciaal parcours afgelegd op weg naar zijn nominaties als ik me niet vergis, aanvankelijk zat er zo goed als niemand op te wachten. Als Del Toro deze al een paar jaar eerder had gemaakt was ik wellicht zwaar onder de indruk geweest, nu is het een film vol goeie kwaliteiten die jammer genoeg ergens aanvoelt als meesurfen op een soort van hommage-trend.
Clipper is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2018, 14:22   #4   link
The one and only Buffalo
Kwek

The one and only Buffalo's Avatar

Meh ik ben toch redelijk teleurgesteld achtergebleven. Niets dat blijft plakken, niets memorabels. 't Is zeker geen slechte film maar allesbehalve een topper ook, ik had er veel meer van verwacht.
Old 08-03-2018, 21:10   #5   link
Nieker
Punk in drublic

Nieker's Avatar

Bij Del Toro denk ik nu wel al lang niet meer aan pan's labyrinth, eerder aan al de matige films die hij erna gemaakt heeft. Ik wil deze nog wel een kans geven, maar del toro is geen garantie op kwaliteit vind ik
Nieker is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2018, 22:32   #6   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Net gezien. Begin viel hij tegen maar naar het einde toe vond ik hem wel beter.
Maar of dit nu een Oscar voor beste film moet krijgen? 3 billboards miste ook wel wat verhaal en plot maar als geheel kwam dat bij toch overtuigender binnen.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2018, 09:53   #7   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

flauw gezeik zeg, fucking hell
Old 24-03-2018, 15:51   #8   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Dit was geen slecht film maar waarom de fok een oscar voor beste film?
Old 28-03-2018, 19:54   #9   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Politiek statement naar Trump

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2018, 20:14   #10   link
Ferrex
wadist

Ferrex's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wolf View Post
Dit was geen slecht film maar waarom de fok een oscar voor beste film?
jaarlijkse klassieke oscar bait film

emotioneel concept, grote namen (acteurs en/of regisseur) en cava tot boven cava uitvoering.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules