Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 3 30.00%
3.5 sterren 2 20.00%
3 sterren 5 50.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 10. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 07-02-2014, 15:12   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Dallas Buyers Club'

1985. Ron Woodroof (Matthew McConaughey), een volbloed Texaanse cowboy, krijgt na een plotse hospitalisatie te horen dat hij besmet is met hiv-virus en nog 30 dagen te leven heeft. Woodroof weigert zich echter bij zijn lot neer te leggen. Omdat aidsremmers zich nog in een experimentele fase bevinden en niet vrij op de markt beschikbaar zijn begint Woodroof een handel in illegaal geïmporteerde medicatie. Het duurt niet lang of Woodroof strijd niet alleen tegen zijn ziekt maar ook tegen de overheid en de grote pharmabedrijven.

Als Matthew McConaughey binnen enkele weken zijn Oscar voor beste mannelijke hoofdrol in ontvangst mag nemen zal dat zeker niet onverdiend zijn. McConaughey rijgt nu al een aantal jaar de prachtvertolkingen aan elkaar. 'Magic Mike', 'Killer Joe', 'Mud', 'The Wolf of Wall Street' en nu 'Dallas Buyers Club'... en dan heb ik het nog niet over wat hij momenteel in 'True detective' laat zien. In de geslaagde biopic 'Dallas Buyers Club' speelt hij Ron Woodroof, een homofobe redneck die na een leven van drugs en losbandige seks te horen krijgt dat besmet is met aids. Op dat moment denk je dat dit het startsein gaat zijn voor regisseur Jean-Marc Vallée om er een klassieke aftakelingsfilm van te maken, maar dan gebeurt er iets geweldigs: Woodroof weigert om in de slachtofferrol te kruipen en beslist terug te vechten tegen zijn ziekte. Een verademing in vergelijking met die zovele andere ziekte van de week films waar we tergend langzaam de hoofdpersonages zien wegdeemsteren.

Wat volgt is een entertainende, vaak verrassend grappige en finaal ook erg ontroerende prent over een aantal paria's die samen een handeltje in clandestiene medicatie opzetten. Meer dan een verhaal over aids is 'Dallas Buyers Club' een film over ondernemerschap. Ron Woodroof is als het ware de belichaming van de vrije markt, van de kleine ondernemer die een opportuniteit ziet en er probeert munt uit te slaan. Zijn initiële beweegreden om aidsremmers en vitaminen te verkopen is puur winstbejag. Het is pas wanneer Ron in zee gaat met travestiet Rayon (een prima Jared Leto) dat zijn gevecht tegen het onrechtvaardige oordeel dat hem te beurt is gevallen ook groters wordt, iets nobels krijgt en zijn eigen miserie overstijgt. De Dallas Buyers Club wordt een symbool in de strijd tegen aids en de manier waarop grote pillenfabrikanten bepaalde betaalbare alternatieven uit de markt houden.

De klassieke elementen van de biopic zijn allemaal aanwezig. De strijd van David tegen Goliath, de onwaarschijnlijke vriendschap tussen twee tegenpolen, een kleine love interest en op de valreep nog een rechtbankscène. 'Dallas Buyers Club' vermijdt echter de traditionele valkuilen. De prachtige, doorleefde vertolking van McConaughey draagt de film en grijpt je bij de keel, de bijrollen zijn prima, de regie van Jean-Marc Vallée is behoorlijk low key en het hele gebeuren wordt nooit melig. Dit is een boeiend en interessant verhaal dat het verdient om verteld te worden. De strijd van Ron Woodroof plaatst ethische vraagtekens bij zeer realistische problemen waarmee de medische wereld en patiënten geconfronteerd worden. De film biedt zeker stof tot nadenken. 'Dallas Buyers Club' vindt een mooi evenwicht tussen puur entertainment en meerwaarde.

En zei ik al dat Matthew McConaughey geweldig is? Wat een acteur. Klasse!

3 sterren op 4

Trailer

Last edited by Maniac; 09-02-2014 at 12:55.
Maniac is online now   Reply With Quote
Old 07-02-2014, 17:01   #2   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Akkoord met 3 op 4 . Goede film, zonder meer. Zeer sterke Mcconaughey

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2014, 21:43   #3   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Bet gekeken en zeer onder de indruk.
Beetje sneu voor Dicaprio dat Mcconaughey net nu met deze prachtprestatie afkomt.
Old 07-02-2014, 22:21   #4   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Bet gekeken en zeer onder de indruk.
Beetje sneu voor Dicaprio dat Mcconaughey net nu met deze prachtprestatie afkomt.
Bwa, McConaughey is ook goed in The Wolf of Wall Street, dus punt extra.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 08-02-2014, 12:58   #5   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Quote:
Originally Posted by CSM View Post
Bwa, McConaughey is ook goed in The Wolf of Wall Street, dus punt extra.
't Is nu niet dat hij daar drie uur in meespeelt. Hij was daar zeer sterk in, maar ook zeer afwezig.

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 22:01   #6   link
Disabled
Integrated Amplifier

Disabled's Avatar

Send a message via ICQ to Disabled Send a message via MSN to Disabled
Voor mij toch zeker een 3,5. Een uitstekende film met zowel van McConaughey als Leto excellente prestaties. Een film over dit onderwerp die nooit melig, altijd vlot en realistisch blijft en bovenal gewoon goed het verhaal vertelt? Dikke pluim! Van de oscargenomineerden die ik heb gezien tot nog toe de beste film.
Disabled is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2014, 17:53   #7   link
Dorfmeister
O_o

Deed me in meer dan één opzicht denken aan The Constant Gardener en dat is nooit een slecht teken.
Dorfmeister is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2014, 19:56   #8   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Gisteren gezien. Good stuff.
Talos is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2014, 01:28   #9   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Uitstekende film inderdaad, en wat voor een plezier is Jared Leto wel niet om naar te zien.

Over hetzelfde onderwerp is trouwens de documentaire How to Survive a Plague een enorme aanrader.

Last edited by CSM; 04-03-2014 at 01:33.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2018, 06:36   #10   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Gisteren gezien op Netflix. Wat een sterke film, snap niet dat ik die zoveel tijd later zie
Old 04-04-2018, 07:44   #11   link
Jaak
U MIRIN BRAH?

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
snap niet dat ik die zoveel tijd later zie
ge had er misschien nog niet van.... gehoord

Jaak is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2018, 12:40   #12   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Ik heb toen de samenvatting van de Oscar-uitzendingen gezien en er werd ook een reportage over die film gemaakt.

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules