Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 26-03-2018, 22:11   #181   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
los van alle anti oorlog argumenten denk ik nu wel dat dingen als de NAVO in een wereld met figuren als een Putin, Kim Jung Il, Iran, Erdogan, die chinees die zijn eigen supreme ruler for life ant maken is, ... een noodzakelijk kwaad zijn

t lijkt mij dan ook correct dan binnen zo een NAVO alle lidstaten een min of meer gelijkwaardige bijdragen moeten leveren.
Zomaar zeggen van wij zijn toch te klein om iets verschil te maken, zullen wij wel soep komen uitscheppen terwijl jullie vechten vind ik ook niet correct.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat wij de big spenders zoals de USA blind moeten volgen.

Het lijkt mij dan ook dat de kost van die vliegers binnen dat kader moet gezien worden. En als er dan om een of andere reden (strategische basis in K-brogel) of weet ik veel wat beslist wordt dat binnen zo een afspraken die vliegers van waarde zijn voor de alliantie ben ik daar an sich niet tegen. En dan moet je dat imo ook lost kunnen zien van andere uitgaven of besparingen van de regering.

Het argument dat het voor de huidige missies nog allemaal goed lukt met F-16's vind ik dan ook maar plat. Hopelijk gebeurd het nooit, maar zoals eerder aangehaald zijn er altijd genoeg louche figuren, om grootschaligere conflicten nooit helemaal uit te sluiten. Tenslotte heeft Putin al een stukje Europa "veroverd". En neen 35 belgische vliegtuigen kunnen daar niks tegen beginnen, maar als heel het vrije westen zo redeneert dan hun materiaal wel volstaat om wat rumoerige zandnegers gaan in te tomen, kan zoiets morgen evengoed in de baltische staten of on polen gebeuren.
Doet me wat denken aan de fransen die zowel voor al na 1914 ook hun leger niet van deftige apparatuur wouden voorzien.

Zo een zaken moet je beetje op voorhand aankopen natuurlijk, de dag dat je ze zou nodig hebben is het rijkelijk te laat.
Maar los van België zijn rol daar in, spenderen NAVO-landen aan defensie nu al meer dan de rest van de wereld samen. Dus men heeft al een gigantische voorsprong op dat vlak.
CSM is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2018, 11:33   #182   link
sn1p3r
bashir_be

sn1p3r's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
ze kunnen beter nieuwe vrachtvliegtuigen kopen, voor humanitaire hulp.
Blijkt nogmaals hoe zeer ge op de hoogte zijt :D
Old 27-03-2018, 18:47   #183   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bourgi View Post
Not sure of je hier grappig probeert te zijn of het echt meent.
Beide eigenlijk, in de lucht hangen is zowat de minimum vereiste nietwaar. Beetje google leert ook dat ze het hebben moeten afleggen tegen F16's. Nu de redenering (de belofte) daar is dat die piloten teveel anders denken en dat het volledig potentieel pas tevoorschijn komt als je piloten hebt die enkel met de nieuwe toestellen hebben leren vliegen.

Klinkt mogelijk maar niet meer dan dat, de toekomst zal het uitwijzen. Early adopters hebben meestal de miserie en dat geldt voor alles van Nintendo switch tot straaljagers.
En als het dan uitkomt dat die F16 best nog even aan de top meekunnen, dan kan ik niet anders concluderen dat men hier de boel uit prestige of zelfs zakkenvullerij aan het belazeren is.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2018, 19:36   #184   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

dogfight: F16 >>> F35
probleem is dat het nooit tot een dogfight zal komen tussen die twee, de F16 is dood lang voor dat die nog maar door heeft dat er ergens een F35 in de lucht hangt
elk zijn eigen specialiteit zeker, t is dan maar gewoon de vraag welke weg onze luchtmacht wil inslaan
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2018, 07:47   #185   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

Op papier ja. En aangezien we nog niet meteen moeten aankopen lijkt mij het toch best te wachten tot de kinks eruit zijn eer te kopen.

Quote:
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Old 28-03-2018, 09:26   #186   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Originally Posted by DarthJabbaBoulet View Post
Op papier ja.
inderdaad, op papier. eens een andere straaljager er in slaagt om dicht genoeg te komen...
de F117 was ook niet te detecteren op een "gewone" radar
Quote:
Unknown to NATO, Yugoslav air defenses operators had found they could detect F-117s with their "obsolete" Soviet radars after some modifications.[3] In 2005, Colonel Zoltán Dani confirmed this in an interview, suggesting that those modifications involved using long wavelengths, which allowed them to detect the aircraft [4] In addition, the Serbs had also intercepted and deciphered some NATO communications, and thus were able to deploy their anti-air batteries at positions best suited to intercept NATO planes.[4]

At about 8:15 pm local time, with a range of about 8 miles (13 km) several missiles were launched. According to Sergeant Dragan Matić, who was identified in 2009 as the soldier who fired the missiles, they detected the F-117 at a range of about 50 to 60 kilometres (31 to 37 mi), operating their equipment for no more than 17 seconds to avoid being locked on to by NATO anti-air suppression.[2] According to Dani in a 2007 interview, his troops spotted the aircraft on radar when its bomb-bay doors opened, raising its radar signature.[7]

The F-117, callsign "Vega-31", was being flown by Lt. Col. Dale Zelko,[2][8] an Operation Desert Storm veteran.[9] He observed the two missiles punch through the low cloud cover and head straight for his aircraft.[10] The first passed over him, close enough to cause buffeting, but did not detonate. The second missile detonated, causing significant damage to the aircraft and causing it to tumble, out of control.[9] The explosion was large enough to be seen from a KC-135 Stratotanker, flying over Bosnia.[9]
Old 28-03-2018, 09:42   #187   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

voor een keer hebben de sossen het bij het rechte eind
Quote:
De procedure die momenteel loopt rond de vervanging van de F-16′s, ligt nog meer onder vuur. Volgens sp.a heeft defensieminister Steven Vandeput (N-VA) immers al in 2015 beslist dat de F-35 de opvolger van de gevechtsvliegtuigen wordt. Dat zou blijken uit een interne nota van zijn kabinet, melden de VRT en De Standaard. Vandeput en de N-VA wijzen de beschuldiging af en zeggen dat sp.a “spoken ziet”.

Volgens sp.a wijzen twee zaken op vooringenomenheid. Zo wordt vermeld dat er een voorkeur is voor een vervanger met stealth-capaciteit, die onzichtbaar kan blijven voor geavanceerde radars. Het enige toestel dat aan die voorwaarde voldoet, is de Amerikaanse F-35. Daarnaast staat er in de nota dat “de Belgische overheid als betrouwbare partner en NAVO-gastland wenst deel te nemen aan de nucleaire NAVO-capaciteit”. Met andere woorden, de vervanger moet nucleaire wapens kunnen dragen, en onze kerncapaciteit is gebaseerd op een partnerschap met de Amerikanen.

Sp.a-Kamerlid Dirk Van der Maelen vindt dat de geloofwaardigheid van de minister aan diggelen ligt. “Dit hele proces is getrukeerd door de minister; de keuze voor de F-35 lag al in 2015 vast. Minister Vandeput heeft altijd ontkend dat de nucleaire capaciteit een belangrijk criterium zou zijn bij de keuze, maar daar blijkt niets van te kloppen.” De nota bewijst voor Van der Maelen dat Vandeput en zijn kabinet nog voor de onderhandelingen over het aankoopdossier en de Strategische Visie van de minister “hun keuze al gemaakt hadden”.
Old 28-03-2018, 10:09   #188   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teus View Post
voor een keer hebben de sossen het bij het rechte eind
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...16-s~a9031d4d/

Shit, in 2013, met Di Rupo als premier, werd al besloten een voorkeur voor de F-35 uitgesproken door de toenmalige minister van Defensie :-O

Ik kan niet geloven dat ik de N-VA wat aan het verdedigen ben

Het artikel van de tijd is zeer interessant.

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/...s/9996287.html

http://www.adelaidenow.com.au/news/s...64993d7b9dfc8d

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2018, 12:17   #189   link
Drennargh
Senior Member

Drennargh's Avatar

Allez maat

Slaan, overslaan, doodslaan, afslaan, inslaan, beslaan, opslaan, uitslaan, toeslaan, tegenslaan, doorslaan, ontslaan, neerslaan, bananaphoneslaan: al de rest. ==> Voltooid deelwoord: -geslagen
Drennargh is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2018, 09:10   #190   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

Quote:
Originally Posted by Irmo View Post
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...16-s~a9031d4d/

Shit, in 2013, met Di Rupo als premier, werd al besloten een voorkeur voor de F-35 uitgesproken door de toenmalige minister van Defensie :-O
Quote:
De PS is tegen de aankoop van F-35-jachtvliegtuigen als vervangers van de huidige F-16′s. De Crem wil dat dossier voorbereiden, maar PS-Kamerlid Christophe Lacroix wijst die piste af.
Een voorkeur wordt uitgesproken door de coalitie partner van de PS, waar de PS op tegen is. Serieus kerel. DJB is de eerste die de PS/SP op hun kap zit als ze feitelijk iets doen.

Liep het bloed weg naar uwe stijve bij het gedacht aan een F35, is het daarom dat ge zoiets dom post ?

Quote:
Old 06-04-2018, 09:06   #191   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

Quote:
Somalië, begin jaren 90. Belgische special forces zitten achter de linies van Somalische rebellen en moeten voedsel krijgen. “Ze waren het beu dat alle etenswaren meteen bedierven door de extreme warmte”, vertelt Eddy Vercruysse, 59 en adjudant-majoor op rust. “Lévende kippen, vroegen ze. Bon, wij naar de markt van Mombassa, waar we een tiental levende kippen kochten. Natuurlijk konden we die niet zomaar uit de C-130 gooien. Van een parachute hebben we dan kleine valschermen gemaakt en uit het leer sneden we harnasjes voor de kippen. Alles werd getest vanop het dak van ons hotel. Je had de gezichten van die andere gasten moeten zien. Maar alle kippen hebben de test overleefd.”
Old 16-10-2018, 19:04   #192   link
Teus
key forum member

Teus's Avatar

thread is vrij rustig geweest
Quote:
Originally Posted by Jerre_31 View Post
Sled Driver, knappe boek, kan je vinden als pdf of zo, aanrader!
boek gelezen

intussen zijn de vertragingen en problemen van de F35 problematisch voor de rest van het amerikaans leger: alle oude toestellen moeten langer blijven vliegen omdat ze nog niet vervangen zijn. ze kochten de ganse oude Britse vloot Harriers op om operationeel te kunnen blijven. tot de helft van de straaljagers zijn niet operationeel.
kostprijs van de F35's blijft wel gestaag zakken.

intussen vond een Waalse mechanieker het nodig om een Belgische F16 op te blazen. ik lees dat het zou verboden zijn om een gewapende straaljager te parkeren met andere vliegtuigen in de vuurlinie, en dat er redelijk wat veiligheden moeten uitgeschakeld worden om munitie af te vuren wanneer het toestel op de grond geparkeerd staat. ben curieus naar het rapport.

als ik wat zit te snuisteren in archieven:
Quote:
05/09/1989: Mecanicien crasht met Belgische F-16 in Noorwegen
Verstomming alom op de basis in het Noorse Oerland, waar de 2de Tactische Wing van Florennes deelneemt aan een NAVO-oefening. Een Waalse mecanicien rijdt met een Belgische F-16 naar de landingsbaan en stijgt tegen de richting op. Een 8-tal kilometer verder crasht hij op een boerderij en komt hij om. Het Belgische leger gaat ervan uit dat de mecanicien, die blijkbaar onder invloed van alcohol was, handelde in een vlaag van zinsverbijstering of zelfmoord pleegde.
wtf
Old 17-10-2018, 09:48   #193   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Ik stel voor dat we alvast een paar extra F35 kopen, of een goeie omnium.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2018, 21:19   #194   link
Archangelus
Senior Member

Archangelus's Avatar

Of minder Waalse mecaniciens aannemen, duidelijk een risicogroep.

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules